Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Keski-Suomessa vauvat ainakin vielä 2 vuotta sitten tarkistettiin 2vrkn ikäsinä. Tosin esimerkiks tuo meidän kakkonen synty muutamaa minuuttia ennen puolta yötä torstaina ja tarkastettiin jo la aamuna eli kokonaista öitä en osastolla ollu silloin ku yhden. Kaikista oon päässy kotiin silloin ku vauva on ollu sen 2vrk. Onhan siellä sairaalassa toisaalta tylsää, mutta kyllä mä nytkin ihan mielelläni lepään sen pari vrktta siellä ennen ku tuun tätä sirkusta johtamaan :grin

Käsittääkseni noiden "lysy"-synnytyksen jälkeen lääkäri tarkastaa vauvan aina ennen kotiutumista ja sitten uudestaan 3-5vrkn iässä. Itse en aio välillä kotiin tulla, vaikka "saisinkin". Otan tosiaan levon kannalta, mies hoitakoon isommat sillä aikaa. Ja tosiaan jos tuliskin joku komplikaatio ni tällä porukalla se olis semmonen katastrooffi että :eek: Ainahan sitä voi kaikkea tietysti sattua, mutta...

Kyllä täällä VKS:ssäkin tarkastavat 2 vrk:n iässä, mutta saa kyllä olla vinkumassa ja pyytämässä sitä joka käänteessä. sain sen selityksen että eivät tosiaan mielellään vielä silloinkaan tarkasta kun es sydämessä saattaa vielä kuulua pieni sivuääni, joka taas johtaa myöhempään kotiutumiseen, lisätutkimuksiin jne..ja monesti näiltä välttyy tarkastamalla vasta myöhemmin,kun ne reiät umpeutuu useimmiten ihan itsestään..ottaa nyt sitten selvää näistäkin!

Ei ole mullakaan mitään vielä valmiina. Sentäs sain sen vaatekorihässäkän koottua silloin yks päivä mutta vaatteet odottaa siellä pesua vielä. Sen lisäksi kaikki muut tarvikkeet ja loput vaatteet odottaa varastossa ens maanantain varaston siivouspäivää... Sieltä pitäis roudia sitten myös pinnasänky, sitteri, vaunut yms mitkä pitäis katsoa läpi, putsata/pestä yms. Eli ens viikolla alkaa tapahtua.. toivottavasti ;)

kaikki ois aikalailla valmista pikkusta varten... vähän oon aikasessa, mutta ei tässä oo hirveesti muuta tekemistä ollu ku tavaroitten laittelemista... pinnasängystä uuppuu patja, mut alussa nukkuu äitiyspakkauksessa. tänää pakkailin jotain sairaalakasseihinkin etten ihan tyhjin käsin oo sit lähössä...

Minä aloitin tänään vauvan vaatteiden pesun, sain täytettyä vihdoinkin esitietolomakkeen synnärille, tehtyä listaa mitä pitäs ostaa (kaikki siis ostamatta) en tiiä miten tänään tuli semmonen tunne, että nyt on tehtävä nämä.

Viimesessä lääkärineuvolassa tehään jos ei oo erillistä syytä lähettää synnärille tarkempiin tutkimuksiin. Synnärillä yleensä rv37-38.

Mulle kans viime viikon neuvolassa sanottiin, kun mulla vika lääkärineuvola rv 36 niin lääkäri sillon laittaa lähetteen synnärille synnytystapa-arvioon, joka pitäs olla heti seuraavalla viikolla eli rv 37.
Joka paikassahan ei koko arviota tehä, riippuu ihan.. Mää sain sen kun tarpeeksi kauan kinusin, että tapa-arvioon haluan, kun pelottaa koko ja kaikki niin lopulta sain myönteisen luvan ja ehkä vaikuttaa sekin kun minulla tuota lähtöpainoa jo on. Muuten meidän neuvolassa, ei sinne pääsisi.

joo ei meilläkään täällä ei tehdä ku vaan tarvittaessa.... ekan kohdalla kukaan mulle sanallakaan sanonu koko arviosta mitään, eikä mul ollu hajuakaan koko asiasta...... sanottiin vaan vikassa ultrassa, että nyt se on ylittäny kooltaan keskosrajan niin saa tulla ku on tullakseen.... nyt otin ite puheeks asian ja kysyin et tehdääks se automaattisesti ku on radi... niin siihenki vaan sanottiin et kattoovat vikassa ultrassa minkä kokoinen vauva olis tulossa ja tekevät vasta sit jos on selkeesti isokokoinen...

Mie sen verran tiiän sairaalakassista, että oon valinnu miun laukkuarsenaalista sen laukun, mihin ne tavarat pakkaan. Ja ainoot asiat, mitä varmasti tiien sinne laittavani villasukat ja ainot :D
eihän sitä ihminen muuta tarvii.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Mulla on synnytystapa arvio rv 36 jos tää vauva nyt haluu sinne asti edes masus pysyy :) Mut mulla on muutenkin noita ultria ym ollukki enemmän :)

arviota ei automaattisesti tehdä uusien suositusten mukaan, mut jotkut paikkakunnat etenevät vielä vanhoilla kaavoilla ja sen saattaa saada. Ja saa jokatapauksessa jos on epäilyä ettei mahtuis. Muuten se on jäänyt pois kun on koettu turhaksi. Mä saan sellaisen ensi viikolla, ainakin jonkinnäköisen. Kattotaan sit millainen oli.

Mulle neuvolassa sanottiin et synnytystapa-arvio voi olla ihan millon vaan rv 35-37 välillä. Saa kyllä nähä onko tää epeli masussa enää sillon jo menee tonne viikolle 37 asti. Neuvolassa vielä lisäs et jos se synnytystapa-arvio on rv 36 tai 37 ni voin peruu neuvolalääkärin ajan. :)

Eilen käytiin miehen kanssa keskustelua ku hää on aina töitä tekemässä useemman sadan kilometrin päässä et sais kyl lasketun ajan tienoilla pysyä tässä kylän pinnassa. Se ois mahollista jos mies ilkiäis pomolle siitä sanoa mut ku kuulostaa nii pirun vaikeelta niin toivon todella et tää tyyppi alkaa ilmotella tulostaan yöllä!

Mä luin jostain, ehkä vau.fi jutusta, että suurin osa synnytyksistä käynnistyy illan/yön aikana. Toivotaan siis parasta Lyyti :)

Itse just mietin kun yöllä vessassa itseäni tyhjentelin että esikoisen synnytyskivut olivat pahimmillaan käynnissä siinä 3-4.00 välissä, milloin olin matkalla sairaalaan (supparit alkoivat kunnolla 2.00 aikoihin). Mua kyllä hieman jännittää jo tää mun jatkuva tyhjeneminen, onneksi neuvola seuraavalla viikolla - saatan kyllä käydä jo aiemmin jos sama toistuu nyt tän yön aikana.. Tai sit pitää käydä ihan lääkärissä.

Ja apua, lupasin miehelle että ma se menee keikalle ja että katson lapsia koko päivän - toivottavasti ei ole yötä myöten..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

No raskauden aikana toisia ummettaa ja toisilla suolen toiminta ei oo ikinä niin reipasta. Mulla ainakin raskauden loppuaikoina maha toimii erittäin hyvin ja ripeästi. Johtuu kai runsaasta juomisesta, kun janottaa jatkuvasti.

Musta tuntuu et tuo lapsi ei haluu et mun maha toimii :grin Aina ku itestä tuntuu et vois mennä vessaan ni se varmaan kintulla laittaa mun suolet lukkoon etten vahingossakaan saa helpotusta :p

Mua on taas alkanu supistelemaan. :confused: Et mietin vaa koska lähen takas sinne sairaalaan kun ei näytä loppua tulevan näille :sad001

Mulla oli esikoisen aikana ummetusta, tässä raskaudessa toiminut normaalisti tähän asti..
Ehkä tää on vaan loppuajan vitsaus, mutta ei mun mielestä vatsakrampit supistuksen kera ole mitään normaalia suolen toimintaa :D
Se paine mikä tulee kun yöllä käyn vessassa on niin kova, että mua on pelottanut että vauva tulee pönttöön.. :D
Tänään soitin lääkäriin ja jos vielä 4 samanlainen yö tulee niin sit käyn katsomassa mikä meininki tuolla alhaalla on..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mulle tuli aika synnytystapa-arvioon 14.4. eli rv 37+4. Miks en jotenkin jaksa uskoo et tää köllii masus enää tollon..? Lähinnä varmaan siks et mun tuttu lastenlääkäri on sanonut niin. Tietty voi olla et pikkunen köllii tollon viel masussa ku ei sitä tiiä, mutta must toi vaan kuullostaa kauheen myöhäselt ajalta.

Takaisin