Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toisaalta ymmärrän nuo toiveet, että on hyvä olla paperilla, kun sairaalaan mennessä ei välttämättä muista kaikkea sanoa, niin voi antaa vain lapun käteen. Kun joka paikassa niitä toiveita varmaan kysytään siinä tulovaiheessa.

Toisaalta en ymmärrä. Koska mulla ei oo ollut mitään toiveita, eikä oikeastaan ole nytkään. Oon halunnut mennä tilanteen mukaan ja synnytykset olleet mielestäni hyviä ja menneet niin kuin on parasta ollut.

Mun ainoa toive on, että minä ja vauva selvitään hengissä koitoksesta ja jos tarvitaan jokin asento/toimenpide tehdä/mitä tahansa, vaikka se olisi mulle epämieluisa, mut jos se on vauvan tai mun parhaaksi niin se tehdään. En halua, et multa jouduttais kysellä, et käykö nyt sulle tää asia, kun sun listassa oli näin ja vitkastellaan sen tekemistä, kun "pitäis saada lupa".

Ja sit kun on se synnytys siinä menossa, niin ikinä ei voi tietää, että jaksaako esim nousta jakkaralle, pystyykö siinä olemaan koko ponnistusvaiheen, onko ammetta vapaana just silloin (monessa paikassa kun on se yksi amme käytössä), ehtiikö anestesialääkäri paikalle just kun minä tarviisin puudutteen.. Siis muuttujia on niin paljon, ja jos ne omat ajatukset ja toiveet ei toteudukaan, niin tuleeko siitä synnytyksestä sitten pettymys..?!

Siis en tiedä, mutta pohdin vaan. Mulla on jotenkin kolmen synnytyksen jäljiltä iso luotto kätilöiden ammattitaitoa kohtaan. Vaikka aina ei kemiat muuten olis natsannut, niin ne on kyllä tehneet parhaansa minun ja vauvan eteen.

Mulle synnytys on ollut niin äärettömän voimaannuttava kokemus joka kerta, vaikka kaikki ei oo olleet "luomuja" ja siihen on liittynyt se heittäytyminen tilanteeseen ja tuntemattomaan ja siitä selviytyminen. Omalla kohdalla liika suunnitelmallisuus olis ehkä "pilannut" sen tunteen.

Muokattu viimeksi:
Kyllä, synnytys oli mullekin ekalla kerralla heittäytymistä tuntemattomaan.
Kovin työ on siinä kun kipua ei pidä pelätä eikä vastustella, leuka pitää pitää rentona yms, vaikka kivulle tekee mieli vaan murista :D
En edes halua ajatella "unelmasynnytystä", koska ei ne tilanteet ikinä ole kuin elokuvissa..
Viimeksi mulla oli lapsivettä ja omaa pissaa tukassa, naamassa ja käsissä :Ddddddd Sillä ei pääse Kauniisiin ja rohkeisiin, vai pääseekö? ;)
Eikä ollut meikkiäkään, enkä usko että olisi ollut apua kun siinä sängyssä kieriskelin ja pitelin naamaani, sotkussahan se ois ollut sen pissan ja muun eritteen lisäksi :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Siis toivelistaa!?mää oon vissiin purkissa kasvanu ku en moisesta oo kuullukkaa!?:confused: ainut toive on et vauva saahaan turvallisesti maailmaan, edelleen mulle on ihan sama että miten. Ei mulla ees tuu mieleen yhtään toivetta! :D tai no joo,tulee se ettei tarttis jäähä sinne sairaalaan yhekskää yöks mut on aika mahoton mun toive! :D

Joo, neuvolassa kysyttiin eilen, että mitä toiveita on synnyttämään lähdettäessä.... ÖÖÖÖÖÖÖ, häh?

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

No jos "unelmasynnytys" tarkoittaa mahdollisimman siistiä, niin sen saa unohtaa. :grin Mulla oli verta naamassa ja tukassa ja joka paikassa vauvan tultua masun päälle, kakkaa on tullut joka kerta ja synnytyspöytä on näyttänyt siltä, kuin siinä olis joltain irroteltu jäseniä. Verta on kuitenkin tullut sen pari litraa joka kerta, et näkyyhän se jossakin.. Niin ja tietty vauvalta on joskus tullut kakat tai pisut siihen syliin heti syntymän jälkeen. Mekonium on melko mielenkiintoista siivottavaa iholta.

Mulla on varmaan vaan pahat ärsyyntymishormonit päällä, kun alkoi ottaa pannuun ton synnytystoivelistan kohdat "olemme käyneet synnytyslaulukurssilla" ja "olemme lukeneet aiheeseen liittyvää kirjallisuutta". Miksi näistä täytyy raportoida sairaalan henkilökunnalle? Niiden homma on auttaa lapsi terveenä ulos, ja olen heille tosi kiitollinen jos hoitavat sen hyvin. Ärsyttää ajatuskin synnyttäjästä, joka tulee sinne oman ainutlaatuisen elämäntarinansa kanssa, että hei huomioikaa pliis mun erityisvalmistelut.

Mä kyllä mielelläni käytän ammetta, jakkaraa yms., ja luomuilen jos vaan on mahdollista – en mä vastusta toiveita sinänsä! Ja sekin olisi kivaa, jos mulle ja miehelle selitettäisiin, mitä missäkin tilanteessa on tapahtumassa. Mutta päällimmäinen toive on tosiaan se, että saataisiin toi penska ehjänä maailmaan ja itsekin pysyisin suunnilleen kasassa. En halua että mua käsitellään superyksilöllisesti, haluan että mua käsitellään asiantuntevasti.

Mä oon "synnytyslaulanu" kahdessa viimeisessä synnytyksessäni ja kätilö kysyi multa molemmilla kerroilla, et olenko käynyt jonkin kurssin.

En ollut ja jos ei olis supistanut niin mahdottomasti niin oisin kysynyt, et eikö täällä saa laulaa, jos ei oo käynyt sitä kurssia.. Mut kai sitä uteloitti.

Anteeksi tyhmyyteni, mutta synnytyslaulukurssi?!?!? o_O

Kai siellä salissa nyt saa mölistä kuinka tahansa, jos mölisyttää. Sen verran tiukkaa se supistuskipu on, että jos kiroiluttaa, ni mä ainakin kiroilen. Jos kätilö ei kestä kuulla sitä, ni sit pitää vaihtaa kätilö. Minä siellä olen synnyttämässä eikä se kätilö... NIH!!

No siellä kursseilla kai opetetaan sitä miten ääni resonoi kehon eri kohdissa ja millaiset äänteet auttavat synnytyksessä ja harjoitellaan sitä. Mä harrastan laulamista muutenkin ja mulle on ollut luontaista tuo äänen muodostus synnytyksessä, mut ei kai se muutenkaan mitään kursseja tarvii jos tuntuu luontaiselle.

Jos haluaa kokeilla sitä, niin matalat äänteet resonoi alempana ja ideana siinä on, että äänen muodostus pitää leuan rentona ja sitä kautta alapään rentona.

Mulla se auttoi hengityksen ohjaamisessa ja rentoutumisessa ja kun keskityin siihen ääneen, niin supistuskipu "unohtui"..

En oikein tiiä, noista toivelistoista.....
Mulle on päiväkodissakin töissä ollessa esitetty ties minkälaisia toiveita (mm. että voisko meidän lapsi olla menemättä lepohetkelle kun häntä ei väsytä niin saisko leikkiä jossain sen lepohetken ajan, ja voisko meidän lapselle tuoda omat aamupalat kun syö mielummin muroja/jugurttia kun puuroa!).
Niin jotenki tuntuu et ainahan sitä saa toivoa vaikka mitä, mut yleensä asiat menee sit silleen kun ne normaalistikin menee suurimmalla osalla synnyttäjistä, ja aina kumminki tapahtuu monta sellasta asiaa synnytyksen aikana mitkä menee erilailla kun ois toivonu tai suunnitellu.

Tietty muutama toive on ihan hyvä mietittynä esim haluaako synnyttää makuultaa tai vaikka jakkaralla ja haluaako luomuna tai kaikki maholliset kivunlievitykset, mut en mä minkään pitkän listan kans sinne kehtais mennä :)

Mites tää ku kaverit on "suositellu" et kannattaa se suoli tyhjennyttää ennen synnytystä..ni kannattaako se?
Mulla varmaan riittäs kivunlievitykseksi jos saan Kotiteollisuuden pauhaa taustalle täysiä! :D mies ei kyllä siinä vaiheessa ois enää mukana synnytyksessä..:rolleyes:

En mäkään haluu mitään erityiskohtelua synnytyksessä, mutta lähinnä tota listaa ajattelin just siks etten varmasti siinä paniikissa osaa edes vastata kysymyksiin ja kun tiedän et mies pelkää sekä synnytystä että sairaalaympäristöä niin sekään ei oikeen pysty vastaan mun puolesta.

Tietenkin lista on tosi erilainen riippuen siitä onko alatiesynnytys vai sektio, mutta en kuitenkaan aio sinne jokaista yksityiskohtaa kirjata. Pääpiirteitä enimmäkseen niinkun missä asennossa haluun ponnistaa, mitä kivunlievitystä haluun/en mielellään haluu, toimenpiteistä ja jälkihoidosta jne...

Oisko täällä joku jolla olis jälkeisten annettu syntyä luonnostaan vai onko sitä kaikilla vauhditettu oksitosiinilla?

Lyyti mun käsittääkseni se tehään aika automaattisesti ainakin taysissa! Paitsi sit tietenkin jos tulee kiire, mut normaalitilanteessa se peräruiske kai kuuluu vähän niinkun asiaan...

Mulla annettiin jälkeisten syntyä luonnostaan ja prkl, unohtivat painella kohdun!!
Hyvä ettei tulehdusta tullut..
Istukan paloja tuli vielä seuraavana päivänä :/

Ja meillä päin ei ole mahdollista tyhjentää suolta :D Kätilö nauroi kun kysyin "saanko peräruiskeen" - kyllä hävetti :D

mullakin jälkeiset synty ns. luonnostaan, tosin muahan käynnisteltiin monta päivää jo muutenkin, niin eivät varmaan sen takia antaneet enää mitään.. ei helpolla tulleet, vasta tunti lapsen jälkeen ja joutuivat "repimään"..... sehän siinä pelotti eniten, että kun vihdoinkin synnytyksestä selvittiin, niin pitääkö nyt hitto vie sen istukan takia leikkuriin mennä :sad001 onneks ei tarvinnu :)

mä ainakin haluan luottaa itteeni ja siihen omaan vaistooni... haaveilen luomusyöksysynnytyksesta polikliinisesti :grin mut en vois minkää lapun kans mennä synnyttää... uskon et siinä tilanteessa kykenen ite tekemään päätökset, vaikka ainahan se jännittää... mut onhan se jotenkin niin luonnollinen homma, 9kk jo selvitty ja varmaan se on naisilla kasvanu jossain takaraivossa tai jotain :p ja sen verran luotan niihin kätilöihinkin et siellä jollain edes olis jotain tilannetajua :wink

mäki "lauloin" ekan synnytyksessä ja kyllä se vähän auttoi.. mut ponnistusvaiheessa mulle sanottiin ettei saa huutaa... (ja olen edelleen katkera siitä :mad: ) mies vaan tokas niille et "vaimo kun sattuu tykkään hevistä" :p

Takaisin