Synnytystuntemuksia?

Mulla meni sillon vedet rv 37+3 :) Taitaa olla kuntakohtaista miten neuvovat,koska toisella paikkakunnalla saa odottaa jopa 10-12 tuntia vesien mentyä, että supistukset alkaa, täällä piti mennä parin tunnin sisään synnärille....

Tessa Tiiä vaikka ku pääset polttarihuumaan,etkä muista vahtia nippailuja koko ajan, huomaatki kohta olevas synnytyshommissa :)

Neeuska Riippuukohan se sairaalaan kiirehtiminen vesien mentyä streptokokista? Mulle ainaski sano neuvolatäti, ettei oo kiirettä vesien mentyä sairaalaan ku streptokokki näyte ol negatiivinen. Jos ois ollu positiivinen nii sit ois pitäny alottaa antibioottitiputus mahd. pian ettei vauva saa tartuntaa.. Mut meilleki sanottiin synnytysvalmennuksessa, että viimestään 12 tuntia vesien menosta pittää mennä sairaalaan vaikka kipujen puolesta kotona pärjäiskin..

Meillekin neuvottiin, että vaaka-asennossa ambulanssilla sairaalaan, jos vedet menee eikä vauva ole kiinnittynyt. Jos on kiinnittynyt, niin sitte saa mennä omin avuin tai jopa odotella kotona supistuksia.

Mistä te ootte saanu noita ohjeita? Me ei olla neuvolassa puhuttu sairaalaan lähdöstä tai mistään siihen liittyvästä mitään. Pitäiskös siellä osata ite kysyä tollasia? Vai jossain synnytysvalmennuksessako tollasia käydään? Siitäkin meille sanottiin ettei siitä niin ole hyötyä, jos kattelee netissä olevat valmennusvideot. Pitäis siis ne varmaan kattoa uudestaan..

Marbel Me käytiin synnytysvalmennuksessa muistaakseni rv 33 oiskohan ollu, nii siellä kertovat. Ja sit menneellä viikolla neuvolassa neuvolatäti kerto vielä uudestaan samat asiat, rv 37+4. Ootkos sie käyny synnytysvalmennuksessa? Luulis, että siellä ainaski sanosivat.. o_O Kysy seuraavalla neuvolakäynnillä ohjeita.."Kysyvä ei tieltä eksy" :grin

Suhwi: onko sulla otettu se streptokokki-näyte ja milloin? Mulla ei ole otettu ainakaan vielä..

Kii Viime viikolla otti neuvolassa näytteen ja nyt männä viikolla sit kerto tuloksen. Eli varmaan iha lähiaikoina sultaki ottaavat sen näytteen.. :)

Meillä neuvolassa käytiin synnytystä läpi jonkinlaisessa "synnytysvalmennuksessa" ja siellä puhuttiin milloin tulee lähteä sairaalaan, jne. Sen jälkeen viime viikolla neuvolassa tunnusteli onko kiinnittynyt ja koska ei ollut, niin sanoi että ambulanssilla sairaalaan jos vedet menee. Sen jälkeen kun on kiinnittynyt, niin ei ole kiirettä, koska sillon ei ole vaaraa napanuoran luiskahtamisesta/puristuksiin jäämisestä. Jäin tätä miettimään juuri sen takia, koska kahdella kaverillani on vedet mennyt ja molemmat ovat menneet ihan omalla kyydillä sairaalaan ja toinen vasta seuraavana aamuna. Varmistin asian sitten vielä äitipolilla lääkäriltä ja sanoi, että vaaka-asennossa tosiaan tulisi olla ja sairaalaan mennä, koska riski on olemassa jos vauva ei ole kiinnittynyt. Tiedä sitten onko riski niin pieni, kun vauva on raivotarjonnassa, että käytännöt vaihtelee? Ymmärsin, että raivotarjonnassa riski on se, että napanuora jää pään ja kohdun väliin puristuksiin.

Ei mulle synnytysvalmennuksessa puhuttu mitään tollasesta, ett lanssilla sairaalaan jos ei oo kiinnittyny. :o Pitääki tiistaina neuvolassa kysyä. Tosin kehotettiin soittamaan joka tapauksessa ku vedet menee ni tehää "toimintasuunnitelma". Täällä ohje on, ett jos ei oo supistuksii ennen vesien menoo ni niitä ootellaan sit kai kotona max. sen 24h jopa?? (synnärin sivuilla taitaa lukee ett vesien menosta 12h sisää ois hyvä ilmaantuu sinne) ja sit toki jos on supistuksia ni mietitään, ett kuinka lähel synnytys on ja millon kannattaa sinne synnärille siirtyy.

Kiva lukea muiden tuntemuksia samoista asioista. Mulla nyt 36+6 ja neiti nätisti perätilassa, koska kääntäminen viime viikolla ei onnistunut. Nyt tulevalla viikolla synnytystapa arviointi että mahtuisko edes tulemaan pylly edellä,ja suostuisinko siihen... Jänniä aikoja :) Kivuttomia supistuksia tulee paljon, ja selkää on alkanu särkemään. Tuolla aikasemmin joku mainitsi että paikat narskuu ja kitisee, ni mulla on muutaman kerran kuulunu sellanen hassu ääni, niinku joku narskahtais jossain tuolla alhaalla-sisällä. Mikä lie,mutta ei se ole koskenut ollenkaan.

Ekan kohdalla meni vedet 38+3, eli odotan jos tämäkin syntyis jo juhannuksen aikoihin (LA 7.7) . Tosin tuohon vauvan asentoon pitäs saada muutos,mut ei se tajuu kääntyy!!! Jospa ei enää mahdukaan kun on niin sinkeellä koko maha :)

Ja tosiaan jos mulla nyt menis vedet niin vaakatasoon samantien ja ambulanssilla sairaalaan,kun se on perätilassa.

Nicole, ootko kokeillu kaikkia poppaskonsteja jo? Ne tuntuu vähän hassulta, mutta osalla toimii mainiosti. Kannattaa yrittää! :happy119
Tässä yks ketju, jossa kiitellään onnistuneesta kääntöohjeesta ja ketjun alimpana jossain tais olla sitte linkki siihen varsinaiseen ohjeeseen.
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1641028-kotilohikaarme-kiitos/

Nää ohjeet taas löyty Liberon sivuilta:

1. Seiso mahdollisimman paljon. Painovoima voi pakottaa lapsen pään kääntymään alaspäin. Seiso lattialla joka päivä, kun luet lehtiä.
2. Tee varovaisia nykäyksiä sivulle. Lantionpohjan alue voi laajentua, mikä auttaa lasta kääntymään.
3. Silityslauta. Asetu laudan tai silityslaudan päälle makaamaan 45 asteen kulmaan pää alaspäin ja polvet taivutettuina 15 minuutin ajan kolme kertaa päivässä. Painovoima auttaa lasta siirtymään ylöspäin kohdussa ja kääntymään.
4. Lämmin ja kylmä. Aseta jääpussi kohdun yläosaan ja lämmin pussi alaosaan. Lapsi kääntyy pää kohti lämmintä.
5. Laula ja puhu. Nauhoita äänite, jossa laulat ja puhut lapselle. Toista äänite jalkojen väliin asetetuista kuulokkeista. Ääni voi kannustaa lasta kääntymään pää alaspäin.

Tuo viimenen on aika friikkiä jo kyllä! Voi kato laittaa kännykkään nauhalle sellasen: "Äiti tässä moro, et viittis kääntyä tänne päin jookopliis."-loopin ja sitte vaan luuri alkkareihin illaks juttelemaan. Oma ääni alakerrassa...Vähemmästäkin psyyke rapistuu... :dance018

Moro !! Polttojen takia jouduttiin vaihtamaan mut kuskin penkiltä pelkääjän paikalle iltapäivällä ( miten helvetissä ne voi tuntua **rseessä saakka?!?), kun en uskaltanut enää ajaa. Pikkasen puski paniikkia että jumalauta tähänkö se nyt tulee. Mut eiiiiiiii... Tunnin kesti poltot ja se oli siinä. Sattu muuten nivusiin aivan pirun paljon, josko oli liitoskipuja, en tiedä. Noh, nyt 20 tuntia valvoneena, unta palloon ja huomenna kotiin!

olen tässä miettinyt että mun pitää varmaan lopettaa tän osion lukeminen kun täällä ei tapahdu niin sitten mitääääääääääään :D että ei sit ihan kateudesta vihreenä tartte aina poistua koneelta ;) vointia kaikille <3

Mulla oli aiemmin sellainen supernaaras asenne ja kuvittelin että pärjään kipujen kanssa kotona varmasti ihan tosi pitkään. Eilisen jälkeen voin sanoa että mä roikun synnärin oven kahvassa alta aika yksikön kun se homma alkaa :D mutta tosiaan, yöllä ei ole ollut mitään kipuja, ei supistuksia , ei menkka jomotusta, että se siitä taas :D

Mistäs sitä sit tietää onko vauva kiinnittyny vai ei? Mä satuin oleen viimeks sairaalassa, kun lapsivedet meni ja sillon multa otettiin sitä ktg-käyrää et nähtiin et vauvalla on kaikki kunnossa, ennenku sain luvan nousta vessaan. Mutta multa tosiaan tuli sillon sitä vettä n.5litraa että oli muutenkin eri tilanne. Mutta ei mulle sillonkaa kukaa sanonu oliko se kiinnittyny vai ei, mutta tosiaan sitä käyrää otettiin ensin. Nythän mulla on ehkä jopa normaalia vähemmän lapsivettä, nii en osaa yhtää odottaa montaako desiä se sit tarkottaa. Eihän sitä kai kauheesti oikeesti kuulu olla :anyone Ei nytkään oo kukaan tollasta mulle puhunu...

Streptokokkinäyte mulla otettiin n.rv 36, mutta se ei kai kuulu joka kuntaan, joten ei sitä siis kaikilta oteta...

Mulla on ollu kans iltasin sellasta pienen jomotuksen alkua, mutta supistukset on edelleen kivuttomia, joskin niitä paljon edelleen tulee. Kuinkahan paljon kohdun sitten pitää harjotella, että alkais ne oikeet, jo tässä on harjoteltu niitäkin niin pitkään :cwm Kävely kaupoissa ei onnistu kun heti tuntuu kun joku olis jo tulossa alakerrasta ulos, mutta ei ole ei. Kolmen ässän konstit on jo kokeiltu, eikä mitään vaikutusta. Uutena oireena rinnat on ollu kipeenä vuoronperään. Mahakin on taas niin kovalla etten tajua, söin sellasta mitä mun maha normaalisti ei ees kestä ja vielä mansikoita päälle mikä normaalisti laittaa kyllä vauhtiakin mutta ei sitten mitään vaikutusta.Närästää kahta kauheemmin :angryfire

Kertokeepas nyt työ kokeneemmat miltä ne supistukset tuntuu? Ja missä kohti? Mulla on harkkasupparit hävinneet tän viikon aikana melkein kokonaan teille tietymättömille ja tilalle on tullu jomotus alavatsaan, alaselkään ja välillä nivusiin. Mut en mie sitä jomotusta ossaa supistuksiks luokitella? Neuvolantäti sano, että supistus pitäs alkaa kohdun yläosasta paineentunteena ja liikkua sit alaspäin ja koko pötsi menis kovaks..Noh, tämmöstä ei ainakaan oo tuntunu paitsi kivuttomana joskus viime viikolla.

mohomaha jostain kirjasta luin, että lapsivettä ois joku 0,8l-1,5l tälleen loppuajasta...Mut kaipa sekin on ihan tapauskohtasta.. :)

Täällä ollaan jo niin ärtyneitä, ettei mitään rajaa. Mies ärsyttää, esikoinen ärsyttää, vatsa ärsyttää ja minä ärsytän itse itseäni eniten. Väsyttää koko ajan ja olo on tosi kipeä. Tuntuu niin pöhköltä, että haluaisin hautautua maailmaa pakoon peiton alle ja nukkua nyt vain muutaman viikon eteenpäin ja vastaanottaa neidin maailmaan positiivisena ja energisenä. Tässä nyt on siis odotuskolotusten lisäksi ollut hieman muunlaistakin stressinaihetta ulkoisiin tekijöihin liittyen, joita en ole voinut sivuuttaa. Suoraansanottuna nyt siis v***ttaa sekin, että tuntuu, että nämä ihmiset ovat tahallaan pilanneet tätä raskautta ja onnellista odotusaikaa minulta. En vain ihan ymmärrä miten muiden ihmisten on niin vaikea kunnioittaa ja yrittää ymmärtää toisen tilannetta. Olipa sekava kirjoitelma. Huomaan vain, että en haluaisi enää edes vauvan syntyvän nyt näiden ylimääräisten hässäköiden keskelle. Ja toisaalta poissulkien kaikki muut, haluaisin pienen nyytin kotiin jo heti. :sad001

Täällä harkkasupparit voimistuneet viimeisen parin päivän aikana ihan hulluna. Ennen niitä tuli vain kävellessä tai muuten touhutessa, mut nyt tosi usein levossakin. Maha vain menee yhtäkkiä superpinkeäksi. Ei kivulias, mutta epämiellyttävää. Yölläkin herään välillä tuohon pinkeyteen. Alamasussa myös hieman menkkamaista kipua ja kävellessä kauhea paineentunne, Vessassa tulee ravattua koko ajan ;). Pakkasin äsken sairaalakassia valmiiksi, jos vaikka mini syntyykin jo lähipäivinä.

Mohomaha, meillä ainakin neuvolassa tunnustellaan joka kerta onko vauva kiinnittynyt. Tänään oli neuvola ja sanoi pään olevan nyt kiinnittynyt ja niin alhaalla, että omalla autolla saa mennä, vaikka vedet menisikin.

Määkin luin jostain että lapsivettä on näin loppuraskaudesta puolesta litrasta reiluun litraan.

Täällä ei oo tapahtunut mitään ihmeellistä. Menkkamaista jomotusta on päivittäin, mutta sitäkään ei supistuksien yhteydessä. Kohtalon ivaa kyllä, että ensin jäädään ennenaikaisen synnytyksen pelossa sairaslomalle ja sitte mennään varmasti yliajalle. :smiley-angry019

Takaisin