Synnytystoivelista

Perhehuone on samanhintainen. Jos mies yötä ja syö, niin menee hänestä myös vrk maksu (n. 30€)
 
Meillä perhehuoneen hinta on tupla verrattuna normivuodepaikkaan eli n. 76e vrk :) huikee hinta tulee sairaalareissusta jos siel vaikka 5pv viettäis :D tääl o ensisynnyttäjät min. 3vrk , keskiarvo oli 6vrk sisältäen kaikki synnyttäjät :)
 
^^sama täällä, melkein tupla tuo perhehuone. Normi on 38e per yö. 2-3vrk on ensisynnyttäjille tuo sairaalassaoloaika, jos ei mitään ongelmia ole. Kahteen päivään kuulemma mielellään koittavat kotiuttaa.
 
Perhehuoneen hinta on tosiaan hieman suolainen. Me ei oteta sitä jos ei jostain syystä tule sektiota eikä välttämättä silloinkaan, koska meillä on kaksi kissaa. Pärjäisiväthän kissat keskenään, mutta siitä jo tulisi niille kova stressi ja sitten päälle pamautettaisiin kotiin vauvan kanssa, josta jo yksistään tulee kissoille melkoinen muutos tähän mukavan rauhalliseen elämään. Ajattelimme, että kissojen sopeutumisen kannalta vauvan tulo olisi pehmeämpi, jos vain minä olen poissa muutaman yön ja sitten tullaan nyytin kanssa kotiin. Jospa tällä plänillä vältyttäisiin monelta pahalta ja kissojen protestoinnilta myöhemmin (:

Toivelistassa on amme, voi kunpa ois sellainen huone vapaana! Muutenkin rakastan kylpyammeessa lillumista, niin synnytystilanteessa se ehkä rentouttaisi mukavasti (:
 
Phks ei ollut kalliimpi. Ja mulle kertyi osastolla 7 yötä, joista 3 ennen synnytystä. Tuolla perhehuone = 2 - hengen normaali huone.
 
E-karjalas esitietolomake annettiin ekas neuvolassa ja palautettiin ekassa ultrassa. Joissain kaupungeissaha se täytetään netissä jossaki. Eksotellakin se kyllä on netissä mutta paperiversio näköjää vielä käytössä täällä
 
Libero, mä en laittanut esitietolomakkeeseen mitään toiveita ja valmennuksessa sanottiin, että ei niitä sieltä välttämättä lueta eli kannattaa olla lapulla. Ja ei ne etukäteistoiveet tarkoita, ettet saisi sitä epiduraalia, jos haluat (jos siis synnytys sopivassa vaiheessa). Kyllä mieltään saa muuttaa.
Hei, kiva tietää, että niitä synnytystoiveita, saa ja varmaan pitääkin olla. Itse en saanut esikoisesta epiduraalia, kun olin sen kirjannut, että mielellään mahdollisimman luomusti, vaikka sitä epiduraalia silloin pyysinkin. Mitäköhän kaikkea toiveisiin voi laittaa? En ole edes miettinyt.. Kunhan nyt ei kätilö olisi elämäänsä ja työhönsä kyllästynyt liukuhihna suorittaja. Se on varmaan pahin pelkoni koko operaatiossa.
 
Aika erikoista, ettet saanut. Oisko ollut liian myöhäistä jo siinä vaiheessa tms. Mä en aatellut kovin pitkää listaa tehä, mutta en vielä ihan varma, mitä siihen tulee.
 
Meillä oli perhehuone esikoisen synnytyksen jälkeen, oltiin sairaalassa 3vrk synnytyksen jälkeen, mies oli 2 yötä sairaalassa ja yhden yön sitten kotona. Minä sain jäädä vielä yhdeksi yöksi yksin perhehuoneeseen koska sinne ei onneksi ollut tulijoita silloin. Minulle oli ainakin valtava helpotus että oltiin yhdessä miehen kanssa. Olin itse aivan kuolemanväsynyt enkä olisi pystynyt vauvaa kunnolla hoitamaan ja varsinkin se henkinen tuki minkä häneltä sain oli aivan älyttömän tärkeää. Kun itse olin aivan lopussa, kipeä ja hormonihöyryissä itketti ja nauratti, vauvanhoito oli uutta ja imetys tuntui vaikealta, tuntui hyvältä etten ollut siinä tilanteessa yksin vaan mies oli tukena. Olisihan siellä osastolla hoitajat auttaneet, mutta ei se sama olisi kuitenkaan ollut.
Nyt toisella kierroksella perhehuoneen ottaminen ei luultavasti tule kysymykseen, koska kotona kuitenkin esikoinen eikä hän ole ollut kuin kerran yhden yön erossa meistä molemmista. Vauvan tulo on kuitenkin iso muutos hänen elämässään enkä halua siitä hänelle yhtään isompaa stressiä aiheuttaa. Äitini tulee esikoista hoitamaan synnytyksen ajaksi kotiimme, mutta kuitenkin mies saa synnytyksen jälkeen sitten olla kotonakin esikoisen kanssa mahdollisimman paljon. Ja kuitenkin nyt tuntuu että toisen lapsen kanssa varmaan sujuu alkukin paremmin siellä sairaalassa, eikä sitä miestä niin paljoa kaipaa siihen viereen tueksi. Yksityishuone olisi kiva, kun kuitenkin vähän erakkoluonne on enkä kaipaa mitään smalltalkia huonekavereiden kanssa, ja toisten äänet saattaa omaa nukkumista häiritä. Mutta jos joutuu yhteishuoneeseen niin eiköhän sen pari vrk sielläkin kestä :)
 
Ja tosiaan minullakin toiveissa päästä semmoiseen saliin missä mahdollista lillua ammeessa koska kuuma vesi oli viimeksi parasta lääkettä kipuun. Vähemmän lääkkeitä, ei epiduraalia ja synnytysjakkaralla jos mahdollista... mutta tilanteen mukaan sitten :)
 
Niin tosiaan, eihän synnytystoivelista ole mikään käskylista, josta ei voi poiketa. Eikä henkilökunta saisi sitä käyttää syynä evätä kivunlievitystä! Eihän synnytystä voi ennalta käsikirjoittaa!
 
Juu ei multa ainakaan kielletty epiduraalia, vaikka itse olin sen toivelistaani laittanut, että toivon lääkkeetöntä.. Tilanne sen kuitenkin vaati, niin sitten annettiinkin kaikki mahdollinen :)
 
minusta oli muuten jotenkin outoa kun "yritin käydä synnyttymässä" nyt alkuviikosta, kysyivät mitä olen toivonut; epiduraali jees, muuten lääkkeet minimissä. jotenkin kummeksui tätä kätilö kovasti, alkoi puhua että no onhan siinä epiduraalissakin vahva lääke joka laitetaan jne. onko se nyt kovin outoa etten halua alku särkyihin opiaatteja enkä välttis ilokaasuakaan kun voin herkästi pahoin enkä näe mitään syytä lähtä sellasia kokeilemaan alkukipuihin kun kipukynnys kuitenki korkea ja on kaikki ammeet ja muut tarjolla.. epiduraalikin siksi että iso vauva tulossa, ja minua rauhoittaa kovasti sellainenkin ajatus että jos päädytään sektioon niin on sitten puudutteet valmiina. enkä nyt itseäni niin supersynnyttäjänä pidä että tietäisin pärjääväni ilman mitään. Oli vain outo tunne puolustella tuota lääkkeettömyyttä..
 
Mä luulen Windy että harvoin se on noin päin, useammin varmaan otetaan opiaatit ja ilokaasu mut halutaan välttää epiduraali. Ainakin mitä itse olen näitä toiveita ja muita lueskellut niin harvalla se taitaa noin päin olla. :)
 
Nii ei kyl luulis et kenenkää tarvii selitellä mitä haluaa ja miks. Annetaa ne lääkkeet mitä synnyttäjä toivoo ja sillä selvä. Itekään en aio ilokaasuun puuttua ku pahoinvointi on tosiaa se mikä varmaan tulee, panacodia vahvempia en ole kokeillu (paitsi leikkauksessa) ja siitäki tuli huono olo. Leikkauksen jälkeen oon joka kerta oksentanu pahoinvointilääkkeistä huolimatta vaikka viimeksikin ottivat huomioon asian ja käyttivät vähemmin kaasuja (mitä lie sitten ovatkaan). Epiduraalia meinaan pyytää jos siltä tuntuu, muuten mennään fiiliksen mukaan.
 
Mä toivoisin kans jämäkkää, mutta ystävällistä ja empaattista kätilöä. Opiskelija oli viimeks oikein hyvä apu, mut sama kuin muilla, että mahdollisen ompelun ja muut jälkityöt saa kyllä ammattilainen hoitaa. Yhden hengen huone olis luksus. Viimeks meille tehtiin kättärillä perhehuone raskausmyrkytyksen takia, siinä oli oma vessa, joka helpotti myös suuresti virtsan keruuta. Mä kun en saanu hirveesti riehua synnytyksen jälkeen, jotta olo tasaantui, niin omaa miestä olikin kivempi juoksuttaa kuin hoitajia.
Kivunlievitykseen toivon taas mieheni hierontaa, epiduraalia ja ilokaasua, sekä käytän synnytyslaulua. Alussa riitti särkylääkkeet, laulu ja lämpöpussi. Vettä olis kiva päästä kokeilee myös. Otan ehdotuksia kyllä vastaan, esim se joku Tens-laite kuulostaa mielenkiintoiselta. Viimeks en saanu vedellä "leikkiä" ja piti mielellään olla kai sängyssä synnyttämässä, kun vauvalla oli anturi päässä. Kylkiasento oli kyllä erittäin hyvä ponnistukseen. Tässäkin ihan sama, kaikkea voin kokeilla. Toivon myös tuota, että kina saa imeytyä vauvaan. Ja sitä ilokaasua kohdun painelua varten .
 
Mitä kivunlievityksiä olette käyttäneet ? / mitä olette suunnitellut käyttävänne ? Itse menin esikoisen aikana ilokaasulla, mutta en oikeastaan ollut tutustunut muihin, toivon vaan, että epiduraalia ei tarvita.. Kokemuksia kivunlievityksistä??
 
Esikoisenkin kohdalla jo toivoin kovasti mahdollisimman luomua synnytystä, mutta monesta tekijästä johtuen kävi toisin. Synnytyksessä käytin liikettä, ääntä, lämpötyynyjä (ei kaura, vaan sellaisia geelitytteisiä? jotka sai todella kuumaksi mikrossa), TENSiä, ilokaasua (en tykännyt, mutta auttoi hengityksen kanssa, lienee ihan vain happimaskikin olisi auttanut?) ja lopulta epiduraalia. Näistä parhaita itselle olivat liike, lämpö ja TENS, siitäkin huolimatta että epiduraalia aivan ehdottomasti tarvitsin tässä synnytyksessä.

Tällä kertaa lääkkeellistä kivunlievitystä ei olekaan saatavilla (ellen sitten siirry sairaalaan), joten muilla keinoilla mennään. :) Liike, lämpö, akupainanta/akupunktio, ääni, vesi, gua sha -kampa... Mitähän vielä? Doulalla ja kätilöllä on mahtava arsenaali lääkkeettömiä keinoja minulle. :)
 
Takaisin
Top