Synnytystoivelista

Mä jo päätin, et en vaivaa päätäni synnytysasioilla ennen tota perjantain arviota.. Katsotaan sit sen jälkeen, et onko syytä alkaa pakkailee sairaalakassia ja miettiä tota synnytystäkin :grin
Varmaan kuitenkin aika pitkälti samoilla toiveilla menisin edelleen, kuin viimeksikin :)
 
Meillä ei ole ollenkaan puhuttu näistä asioista neuvolasta, joten en ole koko listaa edes osannut tehdä tai saati ajatella semmoisen tekemistä. Toki täältä on saanut lukea hyviä vinkkejä minkälaisia toiveita voisi listata, mutta silti en jotenkin osaa omaa listaa tehdä :confused: Mulla ei siis taida olla mitään erityisiä toiveita synnytykseen? :grin Pitää varmaan keskustella tästä ensi viikon neuvolakäynnillä. Kuten myös monesta muustakin asiasta. Taitaa tulla semmonen neuvolakäynti, että se olen minä joka sanelee mitä siellä tapahtuu, eikä joku neuvolantäti, joka tällä kertaa sattuu arvonnassa kohdalle.
 
Mihin ootte laittaneet synnytystoivelistan? Minä laitoin neuvolakortin väliin ja se kulkee nyt mukana neuvolassakin. Lista on neuvolakortin välissä siksi, että kun lähtö synnärille tulee, niin kätilö löytää listan helposti jos olen itse kivusta sekaisin ja mies paniikissa. Miehellä on paniikkikohtauksia, mielenkiintoista nähdä kuinka hän reagoi synnytyksessä, mutta onneksi siellä on hoitohenkilökunta aivan varmasti tottunut käsittelemään ja rauhoittelemaan myös isiä.
 
Mihin ootte laittaneet synnytystoivelistan? Minä laitoin neuvolakortin väliin ja se kulkee nyt mukana neuvolassakin. Lista on neuvolakortin välissä siksi, että kun lähtö synnärille tulee, niin kätilö löytää listan helposti jos olen itse kivusta sekaisin ja mies paniikissa. Miehellä on paniikkikohtauksia, mielenkiintoista nähdä kuinka hän reagoi synnytyksessä, mutta onneksi siellä on hoitohenkilökunta aivan varmasti tottunut käsittelemään ja rauhoittelemaan myös isiä.


Minunkin miehelläni on paniikkikohtauksia ollut, mutta ei tosin synnytystilanteessa, silloin hän oli rauhallinen kuin viilipytty, melkein nukkui koko tapahtuman
 
Minunkin miehelläni on paniikkikohtauksia ollut, mutta ei tosin synnytystilanteessa, silloin hän oli rauhallinen kuin viilipytty, melkein nukkui koko tapahtuman

Toivottavasti minunkin mieheni on silloin rauhallinen. Yleensä kun minulla on hätä, on mieheni se tukipylväs johon voin nojata ja hän pysyy hyvin rauhallisena (: Nähtäväksi jää, mitä synnytystilanteessa tapahtuu. Ollaan sovittu, että se on ok jos hänelle tulee huono olo ja paniikkikohtaus iskee, niin hän voi poistua synnytyssalista ilman omantunnon tuskia. Mieluummin niin päin kuin että minä näen kuinka hän valkoisena tärisee vieressä. Tulee sitten takaisin jos ja kun rauhoittuu (:
 
Itse kun on paniikkihäiriöihminen (stressiaikoina tms. lähinnä, ei siis oireile jatkuvasti), niin kyllä tuo että on "lupa poistua" usein ehkäisee sen kohtauksen tuloa tosi tehokkaasti :)
 
Olen samaa mieltä, vaikka itsestä tuntuisi kuinka pahalta jäädä silloin yksin, nii ei siitä miehestä ole mitään hyötyä, jos meinaa pyörtyä. Siinä sitten menee hoitajilta aikaa jos pitää miehestäsikin pitää huolta.. Parempi sitten, että saa sen "luvan" mennä rauhoittumaan niin pitkäksi aikaa kuin tarvitsee. Näin oli meilläkin selvät sävelet ja näillä pärjättiin, eikä miehen tarvinnut edes poistua hetkeksikään.
 
Tässä kätilölle ja doulalle tehty synnytystoivelista:


Synnytystoivelista:


Odotan ja toivon pehmeää ja edellistä helpompaa synnytystä. Haluan liikkua, laulaa kuunnella musiikkia ja mennä sen mukaan miltä sillä hetkellä tuntuu. Kamalasti en halua suunnitella, mutta pidän todennäköisenä, että haluan liikkua, keinua, käyttää TENSiä, kylmää/kuumaa, akupainantaa, gua shaa, vettä (tällä hetkellä taivun enemmän suihkun, kuin ammeen suuntaan). Voi olla, että en juurikaan halua kosketusta, etenkään ponnistusvaiheessa. Todennäköisin kosketusta jota kaipaan, on kädestä pitäminen.

Olen tällä hetkellä avoin kaikelle kivunlievitykselle (lääkkeettömälle siis toki). Aromaterapiaa voi kokeilla, mutta mahdollisimman mietona aluksi, enkä halua mitään hajustettuja / tuoksuvia tuotteita iholleni.

Risti-istunta ja kyykky ovat olleet nyt raskausaikana mieluisia asentoja (ovat muulloinkin) ja todennäköisesti hakeudun kyykkyyn/polviseisontaan ponnistusvaiheessa. En pidä nelinkontin olosta. Jos kuitenkin hakeudun nelinkontin, olisi hyvä, jos takanani olemista vältetään (ahdistun siitä). Todennäköisesti en todellakaan halua, että välilihaa tuetaan ponnistusvaiheessa. Tiedostan kyllä sen olevan joskus erittäin tarpeellista, mutta ajateltuani asiaa pidän todennäköisempänä, että ''vieraat kädet'' alapäässä häiritsevät ja ovat enemmän haitaksi kuin hyödyksi loppujen lopuksi. Jos hakeudun asentoon, jossa välilihaan kohdistuu painetta, voisi minua toki ohjata edullisempaan asentoon, mutta toisaalta itse mielummin ponnistan rauhassa omien tuntemuksieni mukaan ja repeän, kuin koen tulleeni ohjatuksi.

Hieman olemme keskustelleet miehen osuudesta synnytyksessä. Kuitenkin pidämme hyvin epätodennäköisenä, että kävisi niin hyvä tuuri, että esikoinen nukkuisi/olisi muuten todella rauhallinen synnytyksen aikaan ja tällöin meille on itsestään selvää, että miehen paikka on lapsen luona, joka ei kuitenkaan tapahtumia ymmärrä. Meille on tärkeää, että esikoisella on turvallinen olo. JOS kuitenkin tilanne onkin todella rauhallinen, niin toki mies osallistuu silloin synnytykseen. Olemme keskustelleet, haluaako hän ottaa vauvan vastaan tämän syntyessä, emme ole päässeet vielä asiassa selvyyteen. Aika ja tilanne näyttää! Napanuoran leikkaaminen on kuitenkin hänelle korvamerkitty tehtävä. Silloin kun minä olen suihkussa/tikatavana tms niin vauva on miehellä ihokontaktissa. Mikäli mies on siis esikoisen kanssa poissa kotoa viettämässä aikaa synnytyksen ajan, toivon, että häneen otetaan tarpeeksi ajoissa yhteyttä paluuta varten. ( Tarpeeksi ajoissa on toki suhteellinen käsite ja vaikea arvioida.)

Ensi-imetys on minulle tärkeä. Kuitenkin, koska imetän vielä kovin usein myös esikoista ja suunnittelen tandemia, olisi ehkä hyvä, jos esikoinen ei tule ihan heti luokseni vauvan synnyttyä. (Muutenkin ehkä olisi hyvä odottaa vähintään siihen, että istukka on syntynyt.) Toisaalta nyt tuntuu siltä, että jahka olen ehtinyt käydä suihkussa ja hieman rauhoittua, saa esikoinenkin tulla halutessaan rinnalle. Kuitenkin synnytyksen jälkeinen hormonimyllerrys voi olla melkoinen, joten tämä täytyy katsoa tarkkaan sitten tilanteen mukaan.

Istukalle mies kaivaa haudan pihalle.

Haluan, että sängyssä on ensimmäisiä unia varten puhtaat lakanat. Valitettavasti mies ei ole kovinkaan taitava vaihtamaan lakanoita, joten tämä jäisi teille. Varaan haluamani lakanat yläkertaa sohvalle.

Tarvikkeista, ruuasta, juomasta yms:

Jumppapallo löytyy. Jos synnytysjakkaraa löytyy, se kiinnostaa myös. Jos haluan käyttää ammetta, se laitetaan kylpyhuoneeseen. (Mies tarkistaa vielä vesipadan, puita löytyy katoksesta etupihalta. Lämminvesivaraajan kapasiteetti ei riitä takaamaan lämmintä vettä.)

Meillä on paksu petari, jonka ajattelin, että voisi ottaa synnytyksen ajaksi olohuoneeseen/missä synnytänkään pehmusteeksi, jotta polvet säästyvät. Sen voi huoletta antaa likaantua, eikä sen pesemisestä tarvitse huolehtia. Puuvillalakanoita on paljon kerättynä synnytystä varten, samoin on pyyhkeitä. Näitäkään ei tarvitse laittaa pesuun. Kerääminen jätesäkkeihin tms riittää.

Synnytystä varten kerään herkkukassin. Todennäköisesti haluan syödä lähinnä hedelmiä ja juoda, mutta varaan muutakin.

Varaan kaikki tarvikkeet helposti löydettäviksi yhteen paikkaan.

Musiikkia voi soittaa kätevimmin spotifysta.




--

Teen vielä sairaalaa varten oman listan varmuuden vuoksi. Laitan senkin sitten varmaan tänne. :)
 
ReginaVeritaksen listasta tuli mieleen kysymys tuosta musiikista. Itsellä musiikki toimii tavallisesti hyvin rentouttajana ja haluaisin että synnytyksenkin aikana olisi mahdollisuus halutessani kuunnella musiikkia. Onnistuuko synnärillä musiikin kuunteleminen ihan normaalisti puhelimen kautta(spotify)? Eli onko rajoituksia puhelimen käytössä/nettiyhteyksissä tai jotain muuta sellaista mikä siihen vaikuttaisi?
 
Riippuu tietenki synnäristä :) meillä EKKS:ssä on langaton netti mitä saa käyttää. Puhelimia saa muuten käyttää mutta toivottiin että henkilökuntaa ei kuvata ilman lupaa ja että synnytyksen jälkeinen tilanne rauhoitettaisiin somelta. Musiikin kuunteluun jopa kehoitettiin.
 
Just yks päivä mietin, et joku gansta rap vois toimia :D ei ainakaan mikään Johanna Kurkela. Todennäköisesti en halua kuunnella mitään.
 
Meillä valmennuksessa kehotettiin tuomaan mukana levy (siis cd levy, kuka niitä enää omistaa!? :wink) tai mp3-soitin. En sitten tiedä oliko ohjaajalla vaan väärä sanavalinta :)
 
Monessa sairaalassa on tosiaan nykyään langaton yhteys, jota saa käyttää. Itsellä oli viimeksi sairaalassa mukana tietokone, jonka kautta spotifysta soitettiin musiikkia. :)


(Ja minulla on kyllä cd-levyjä, paljon)
 
Haha, nokun sitä justiin mietin että itellä kaikki olemassaolevat levyt on jostain teinivuosilta. Olisihan se varmaan aika nostalgista mutta en tiiä kaipaanko ihan sellaista musiikkia sitten.....
Puhelimessa mulla on netti ja toisaalta spotifyinkin pitäisi toimia myös ilman nettiä joten vaikka ei synnärillä olisi omaa verkkoa niin ei haittaisi, mutta ettei siellä sitten ole jotain kieltoja ettei laitteiden takia saisi olla puhelin päällä tms. Mutta näin ei sitten ilmeisesti pitäisi olla. Jes, hyvä :)
 
Eri asia on sitten varmaan jos joutuu sektio tilanteeseen, leikkaussaleissa on tietenkin niitä laitteita mitkä häiriintyvät.
 
Ehkä sektiossa ei kuunnella musiikkia muutenkaan, sen kai ei pitäisi hirveän pitkä toimenpide olla :grin
 
Olisihan se varmasti kiva! Ja kyllä sektiostakin pitäisi minun mielestäni tehdä aina tietenkin mahdollisimman miellyttävä kokemus.

Jokainen ansaitsee hyvän synnytyksen ja syntymä. Oli tapa mikä tahansa.
 
Takaisin
Top