Synnytystoivelista

tässä on sairaalakohtasiakin eroja.. täällä pestään automaattisesti jollei erikseen mainita ? uskon että myös kätilökohtasia erojaki löytyy.. mut nykyään enemmän pestään ainaki synnytysvalmennuksessa sanottiin vaikka hyväähän se tekis olla siinä kinassa :)
 
Ei kylvetetä täällä kaakossakaan, ei sitä suojakerrosta haluta heti pestä pois. Sanottiin että nykyään enää harvemmin missään pestään. Kuivataan vaan.

Ja sairaalaan tutustumisen yhteydessä jotenkin ymmärsin, että sitten kun sinne tulee H-hetken koittaessa, olisi hyvä kertoa kaikki toiveet sitten. Käsitin jotenkin ettei niitä etukäteen kysellä.
Tutustumisen jälkeen itselle jäi tunne, että jos vain mahdollista, voisin kokeilla sitä ammetta. Ja ilokaasu ainakin kuulosti hyvältä kivunlievitykseltä ainakin kokeilla. Muuten mennään tilanteen ja tuntemusten mukaan... Luotan kätilöiden ammattitaitoon kyllä täysin, ja siihen että osaavat ehdottaa ja ohjata .. Mitä sitä sitten oikein osaisi edes toivoa?
 
EKKS perhevalmennuksessa kerrottiin, että syntymän jälkeen vauva kuivataan ja annetaan äidin rinnalle. Pesupuuhat on sitten myöhemmin ja isä saa osallistua siihen niin halutessaan. Mutta pointti siis se, että vauvankina saa imeytyä vauvaan.
 
Mää muistelisin, että esikoisen syntymän jälkeen hänet kuivattiin ja sain hänet joksikin aikaa rinnalleni ennen pesua.
Siitäkin on jo yli kolme vuotta aikaa..
 
Vauvaa ei tosiaan kannattaisi pestä ennen kinan imeytymistä. :) Käytännöt sairaaloissa vaihtelevat. Vauvan pesun, kuten aika monen muunkin asian, saa kieltää. :)
 
Minä muistelisin että täällä sanottiin valmennuksessa ettei pestäis mutta voin olla väärässäkin. Minä haluisin saliin nro1 x) ku siellä oli sellainen ihana merimaisema palmuineen maalattu seinään. Siellä ei tosin tainnu olla ikkunaa.. Ja sitten oon miettiny että akupunktiota haluisin kokeilla ekana kivun lievitykseen, mikäli se on mahdollista. Lähes kaikki kätilöt oli kuulema koulututettu, mutta neuloja ei vielä toukokuun lopussa ollu. Arvioi kuitenkin että heinäkuulle voisi jo olla..
 
Mulle ainakin sanottiin siinä vaiheessa kun mä lähden pesulle niin vauva pestään myös ja yms.. Laitoin sen toivelistalle mieheni pyynnöstä. Harjoittelee sitten kotona rauhassa
 
Täällä ei juuri tuosta syystä siis pestä, pyyhitään vain niin, että vaikuttaa kuulemma pestyltä :p Rakas mieheni nimittäin hieman järkyttyi, kun kuuli joutuvansa ensihalit antamaan töhnäiselle vauvalle :D heh. Mutta eli vaihteleepi sielläkin siis :)
 
Bebesinfossa voi nakutella ja tulostaa synnytystoivelistan:

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=110

Ajattelin joko tulostaa tuosta tai kirjoitella itse niitä asioita ylös, mitä pidän erittäin tärkeinä. Esimerkiksi, että ehdottomasti haluan yrittää imetystä viimeiseen asti ennen kuin vauvalle annetaan tuttipulloa. Miehelle olen jankannut kaikkea, mistä hänen täytyy pitää huoli jos minä en ole syystä tai toisesta järkevällä mielentilalla päätöksiä tehdessä.
 
Esikoinen nostettiin rinnalle heti pesemättä mutta mun oma tila heikkeni ihan hetkessä niin että alottivat mulle nesteytyksen ja paikkojen kursimisen kasaan. Kysyivät lapsen isältä että pestäänkö ja puetaanko ja annetaan isälle syliin ja näin tehtiin :)

Mulla on niin kauheat traumat jäänyt siitä oksitosiinitipasta että sen rustaan mun listaan että sitä ei anneta ellei oikeesti ole pakko. Sitten toivon että saisin olla mahdollisimman paljon vedessä, altaassa tai ihan vaan suihkussa.
 
tintin, saako kysyä miksi jäi traumat oksitosiinitipasta?
 
tintin, saako kysyä miksi jäi traumat oksitosiinitipasta?

Koska se aiheutti niin järkyttät supistukset välittömästi kun sen tiputus aloitettiin. Siinä vaiheessa kyllä jo tiesin mitä kipeät synnytyssupistukset on mutta noi keinotekoset supistukset oli jotain aivan järkyttävää. Jouduin vielä odottamaan anestesialääkäriä tosi kauan antamaan puudutusta kun se oli kiinni jossain leikkauksessa mutta hänen suosituksesta se oksitosiinitippa pistettiin pois siihen asti kun se lääkäri pääsi paikalle. Ponnistusvaihe ei ollut mitään siihen oksitosiinitipan aiheuttamaan kipuun verrattuna.
Hengissä kuitenkin selvisin vaikkei siltä sillon tuntunut :D
 
Tehty. Kamala oon ku mun toiveena on että ei opiskelijoita (itekkin opiskelija). Mutta en haluu mitään häsläystä siihen kun saatan mennä paniikkiin.. :D
 
Mä mietin kans että uskallanko kirjottaa et ei harjottelijoita :D
 
Sairaalan tutustumisessa sanottiin, ettei kesällä oo paljon opiskelijoita. Tosin kauppasivat niitä sillä, että opiskelija hoitaa vaan yhtä synnytystä kerralla, joten on sit koko ajan paikalla eli sinänsä kuulostaa aika hyvältä. En kyl haluis et kukaan opiskelija kursii paikkoja kokoon. Mutta en meinaa pistää toiveisiin mitään opiskelijoista. Aion tehä tiiviin ja lyhyen listan, ni jos sit ees ne huomioitais. :)
 
Mulla oli viime synnytyksessä mukana opiskelija, ensin vähän harmitti mut loppujen lopuks hänestä oli tosi iso apu, kemiat kohtas jotenki hänen kans niin hienosti ja sai mut rauhotettua tosi hyvin, paremmin kun ketään kokeneista kätilöistä. Siinä oli ihminen just oikeella alalla.
 
Mun toiveena on, että synnytyssalissa on mahdollisimman vähän ihmisiä ympärillä ja mahdollisimman rauhallinen ilmapiiri. Olin viimeks yksinäni tosi pitkään ja mies liittyi sitten jossain vaiheessa seuraan, kun alkoi näyttää siltä ettei kotiin enää lähdetä. Olin todella tyytyväinen, että sain olla ilman henkilökuntaa aina niin pitkälle, kunnes aloin ponnistaa. Toki siis kävivät välillä kysymässä mikä olo jne. mutta muuten sain olla omassa rauhassa. :)
 
Mulla on opiskelijakätilö nyt ollut mukana matkassa rv 36 asti, hän tulee myös synnytykseen mikäli vain kerkiää ja pääsee. Tulee sitten myös vierailemaan vauvan luona syntymän jälkeen kotiin ns. oikean kätilön kanssa :)
Mutta ymmärrän ihan täysin, jos joku ei opiskelijoita tahdo sinne hääräämään. Ja en varmasti antaisi kyllä minkään opiskelijan ommella! Anteeksi nyt ja pitäähän heidänkin oppia, mutta kyllä mun värkissä menee raja sille opettelulle :'D
 
mua ei opiskelijat haittaa, jostain pitää lisääki tulla kätilöitä hyvä siis oppia :) tietenkin kauan olevilla on se rutiini ja taidot eri, mutta kuka tahansa voi tehä virheitä :)
 
Takaisin
Top