Synnytystä ennakoivia oireita

Annissa

Vauhtiin päässyt keskustelija
Marraskuunmammat 2015
Synnytys lähestyy nyt myös meillä marraskuisilla. :)

Täällä voidaan pohtia, että onko oma synnytys lähellä ja kaikkea siihen liittyvää oireilua. :)

Uudelleensynnyttäjät vois kertoa miten aiemmissa synnytyksissä, oliko näin jälkikäteen ajateltuna mitään enteitä tulevasta? :wink
 
Esikoisesta mulla oli 1-2 viikkoo epäsäännöllisiä supistuksia jotka teki hiukkasen kipeetä mut en osannu yhtään yhdistää niitä tulevaan synnytykseen. Keskustaan linja-autossa istuessa saatto tulla matkan aikana 4 kipeää supistusta.
Turvotus mulla nous ihan viimosilla viikoilla tosi nopeaa ja sit viimeisellä käynnillä rv 36+5 myös verenpaine oli alkanu hiukan nousta. Olo oli muutenki ahdistava ja tukala. Sittenpä vaan rv 37+2 aamulla klo 4.45 heräsin kun vatsassa kiertää ja menin vessaan mut mitään ei tule. Samalla alko ihan vaan kun seisoin paikallani niin valahtaa lattialle kirkasta nestettä joka ihmeellisesti helmeili ja samalla supisteli 4-3 min välein. Sittenpä jo älysinkin että täss sitä mennään:)

Nyt mulla on valkovuoto muuttunu täysin juoksevaksi ja limatulppaa bongannut jo kahdesti. Menkkamaista jomottelua on alaseläss päivittäin ja se sitten heittää sellasen jännän kipeän puristavan vanteen myös alavatsalle. Myös alkanut tulla jo supistuksia jotka saavat puuskuttamaan muttei vielä säännöllisiä. Olikohan siinä kaikki tai sitten taas muistan kun oon tän julkassu:banghead:
 
Mulla esikoisen synnytys alko limatulpan irtoamisella ja samana päivän myöhemmin lapsivesien menolla, ennen sitä ei ollut kyllä mitään oireita että synnytys olisi lähellä..

Heräsin siis aamulla menkkakipuihin klo 7 ja vessakäynnin yhteydessä huomasin limatulpan, sitä tuli klo 13 asti. Kävin neuvolassa ja th oli varma että synnytys käynnistyy pian kun minun hengitykseni oli kuulemma niin raskas. Tultiin miehen kanssa kotiin neuvolasta ja ajattelin mennä päiväunille keräämään voimia kun olin herännyt aikaisin. En ehtinyt maata edes 10min kun kuului sellainen "poks" vatsassa ja älysin juosta heti vessaan. Samantien alko lapsivettä tulemaan ja melkeinpä heti alkoi kivuliaat supistukset. Esikoisemme syntyi samana pvnä rv 38+6 klo 23.57. :)

Nyt mulla on ollut supistuksia todella paljon, välillä oikein kipeitäkin ettei pysty edes liikkumaan. Huomenna olisi neuvolalääkäri, saa nähdä onko ne saanut mitään aikaiseksi..

Ps. Juoksevaa valkovuotoa ollut täälläkin viimeiset kaksi viikkoa ja on todella runsasta..
 
Täällä kans tooooosi runsasta ja juoksevaa toi valkovuoto, mut esikon kohdalla oli kans ja siis jo paljon ennen mitään tositoimia. Aina vaan pissi sukassa, et onko lapsivettä vai mitä... Nyt vaan lähinnä ottaa aivoon tuokin asia. Ei jaksais olla kuukausi tolkulla side housuissa :D

Eikä esikoisen kohdalla ollut mitään merkkejä synnytyksestä, limatulppa irtos ja sit alkoi supistukset :) pari (muistaakseni 2 klp) supistusta (suht kipeetä) oli tullut edeltävän viikon aikana, mut ei muuta.

Kovasti nyt toisen raskauden kohdalla kuulostelee oireita, mut aika hiljasta on. Muutamia sukkapuikkoja, that's it. Tässä raskaudes ei oo ollut mitään...ei harkkasuppareita, ei liitoskipuja... nada. Pää on vaan ihan juntturassa ja hermo kireellä.
 
Esikoisesta ei ollut mitään selkeää ennakoivaa. Se oli vain se yks aamu kun POKS ja vedet meni. En koskaan pongannut mitään limatulppia. Supisteluja ei ollut mitenkään erityisesti tms.
 
Sukkapuikkosupistuksia sekä menkkamaista jomottelua on alkanut olla iltaisin/öisin ihan toistuvasti, säteilee myös alaselkään sekä reisiin. Mahdollista limatulppaa bongattu muutamaan otteeseen ja kohdunkanava lyhentynyt 1,5 cm. Ehkäpä nämä pikku hiljaa ennakoivat tulevaa synnytystä. :)
 
Muokattu viimeksi:
En muista ekasta ja tokasta mitään sen kummempaa oiretta, vedet meni kummastakin, toisesta 38+1 ja toisesta 36+4 ja sit alkoi supistukset. Kolmosesta supisteli jo 25+ viikolta, mut ehkä oire oli "varoituslaukaus" eli viikonloppuna meinattiin jo lähteä säännöllisten pitkään jatkuneiden supistusten vuoksi, jotka kuitenkin loppuivat, ja sit keskiviikon aamusta alkaen supisteli säännöllisesti, jotka tihenivät iltaa kohti ja puoliltaöin sairaalaan. Ma ja ti oli jotekin outo olo, mutten muista millainen outo :) ja likka syntyi 38+3.

Nyt on taas supistellu jo 20+viikoilta asti, et on vähän huono arvioida et liittyykö nyt lisääntyneet ja voimistuneet supistukset lähestyvään synnytykseen, todennäköisesti :) päätä on jomotellu pikkuisen ja limaista vuotoa tullut, yhtenä päivänä pieni klönttikin. Sukkapuikkopistot jokapäiväistä kuraa ja nyt on vatsantoiminta vilkastunut. Mä kun olen kuulemma aikainen synnyttäjä, niin varmaan tulee viimeistään 38 viikolla taas, vaikka olot sanois mitä :D
 
Moi,
en tiedä ennakoiko mitään, mutta ketutus on nostanut päätään ja kestänyt noin viikon. Oon ollut 2 viikkoa äitiyslomalla ja alkaa ilmeisesti tylsistyneisyys iskeä..pitäisi varmaan vastapainoksi välillä tehdä kivampia asioita kuin pyykkäys, siivous ja ruoanlaitto. En tiedä onko tässä kohtaa (rv 37) jokin hormonipiikki vai onko kontrasti työelämään verrattuna niin suuri, etten ole vain vielä tottunut. Onneksi säät ovat aurinkoiset ja kiva käydä kävelyllä. Muuten on satunnaisia lieviä selkäjomotuksia, sukkapuikkotuikkauksia ja aika märkää valkovuotoa. Heti rinnan alta on poltellut jo jonkin aikaa - kohtu on kasvanut ylöspäin ja se painaa jotenkin kudosta rintalastaan tms..pitäisi helpottaa jahka lapsonen laskeutuu. Periaatteessa siis kai näillä viikoilla voi alkaa tapahtua nopeastikin tai sitten voi kestää vielä viikkoja...
 
Missä vaiheessa muilla ensisynnyttäjillä on alkanu supistelut? Täällä meneillään vko 36 ja toistaseksi olen säästyny supisteluilta.
 
Cut-ting: Esikoisesta mulla alko vatsan kovetukset rv 23 ja sairaslomalle töistä jäin kipeiden supistusten vuoksi rv 27.
 
Mulla harkkasupistukset alko rv25, ja niitä tullu välistä enempi ja välistä vähempi.
Nyt viikko sitte maanantaina alkanu menkkajomot ja kovat sukkapuikot sekä jatkuva ripuli, ja kipeitä supistuksia alkanu tulemaa enempi. Jostain syystä seksihalut kasvanu! Oksentanu oon muutaman kerran, ja nyt on ruokahalut ollu pari päivää kateis. Viimeyö meni supistelles, sattui vaan koko ajan, mutta ei tullu säännöllisesti nii en lähteny mihkää. Aamusta tullu pari kipiää supistusta. Kävely alkanu sattua entistä enemmän. Nyt tänä iltana ollu alkkarit koko ajan märät, en tiä onko valkkaria vai oonko hikoollu vai mitä. Saunan pistin päälle että toivottavasti sais yöllä lähtiä vaikkaki epäälen :D
 
Ensimmäistä odotellaan ja harjoitussupistelut alkoi silloin joskus 25-26 viikoilla. Alkuun ei ollut mitään kipuja mutta nyt niissä on kivut mukana.
 
Ensimmäistä täällä kanssa odotellaan ja minullakin on ehkä viikolta 30 asti ollut harjoitussupistuksia, kertaakaan ei ole sattunut, mutta aika epämiellyttävää jos kävellessä on maha mennyt piukaksi. Usein kun olin noin 40 min työmatkan ajanut autolla ja lähdin parkkipaikalta kävelemään töihin niin siinä alkoi supistelemaan, samoin jos istun pidemmän aikaa autossa niin noustessa taas supistaa.
 
Täälä vauva oli eilisen tosi hiljanen, liikkui vähä ja liikkeet vaisuja. En saanu mielenrauhaa joten lähettii käymään käyrillä. Matkalla alko supistaa, käyrillä kans, joten jäin osastolle että aamusta katotaan tilanne. Sain lopuuksi nukuttua supistuksilta ja aamun supistellu n. 5min välein. Lääkäri katto että kaikki ok vauvalla, kohdunsuu sormelle auki, mutta lapsivesinäyte positiivinen! Joten osastolle jäädään kunnes vauva syntyy ♡
 
Ooo nytkö jo ensimmäiset alkaa synnyttään :nailbiting: voi kauhea miten nopeaa tämä aika on mennyt! Hurjasti tsemppiä niemjalle!!!!
 
Hei, tyhmiä kyselen, mutta mites limatulpan irtoaminen vaikuttaa loppu raskaudessa. Siitähän voi kestää viikkojakin synnytykseen, mutta ossaako joku sanoa,

pitääkö ottaa jotain huomioon, kun viikkoja on vasta 34?
 
Takaisin
Top