Synnytystä ennakoivat oireet? Supistukset ja tuntemukset? :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Angii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On kyllä kamala kipu, kun koittaa liikkua. Jos on ihan liikkumatta niin ei satu silloin. Tsemppiä myös sinne! :) Odotan tuohon yhdeksään asti, jos ei ole mennyt ohi niin soitan synnärille, että mitä pitäisi tehdä..

kuulostaa joo, etä kohtu/vauvan pää painaa niin alas, et jotkut hermot puristuksissa..
Eilen oli vähän vaikee kävellä, ku tuntui, että on jonkinlaista tuntopuutosta jaloissa, tänään taas parempi.

Voikohan tämä kauankin kestää? En pysty liikahtamaan ja pitäisi ylöskin vielä päästä tälle iltaa..

Mullakin liitoskipuja jotka pistää kopeesti nivusiin ja häpyluuhun. Välillä tuntuu et jalka lähtee alta kun pistää niin kovaa. Nimenomaan kyljen kääntö/sängystä nousu kaikista tuskasinta. Sit kun pääsee ylös ja varovasti jalottelee niin vähän hellittää mutta kyllä ne on kopeet joka askeleella.
Koita ottaa panadolia ja sit kun se on ehtiny vaikuttaa niin hammastapurren varovasti ylös. Ite oon huomannu et vähemmän sattuu kun pitää polvet ja jalat ihan yhdessä ja kyljen kautta työntää ittensä käsillä ylös.

Hui :( Vähän alkoi helpottaan, kävely vieläkin tuskaa ja istuminen ja noh liikkuminen :D Mutta enemmän pystyy nyt liikkumaan. Kaitpa ohi tästä menee :) Oli kyllä ihan jäätävä kipu...

Tuli tässä mieleen, että kun nuita ns. Oikeita suppareita on oikeastikin vaikea erottaa kaiken maailman liitoskivuista ynnä muista vihlonnoista ( Ainakin itselläni on! :D ) ja supistusten säännöllisyys ja kestohan kertoo ilmeisesti usein, milloin on tosi kyseessä, eli juuri näin että laitokselle kannattaa viimeistään suunnata kun supistuksen kesto on ainakin minuutin ja tulevat säännöllisesti voimistuen 5-10 minuutin välein, eikö? Tai ainakin sinne päin, niin halusin kokeilla tämmöstä hömppää, ties vaikka olisikin ihan toimiva juttu sitten kun H-hetki on käsillä; Contraction calculator sovellus. Tällä pystyy kellottamaan supistukset ja ne tallentuu siihen, niin näkee miten kehittyy... Voi olla ihan höpö juttu, mutta kokeilen mikäli tarve tulee! :D

Jasmina: Onko sulla ensimmäinen vauva tulossa? Niin kliseistä kuin onkin, vakuutan että ne oikeat synnytyssupistukset kyllä erottaa muista kivuista, kolotuksista ja myös harjoitussupistuksista, sitten kun se aika on. ;) Mälsää, koska muistan kuinka esikoista odottaessa noin kaikki mullekin sanoi, mutta eivät silti osanneet tarkemmin kuvailla, että mistä ne erottaa. Nyt tiedän kahdesta kokemuksesta, että ne kyllä todellakin erottaa, vaikka sitä eroa on vaikeampi tarkkaan kuvailla. Ainakin tuo tiheys, säännöllisyys ja kesto. Ehkä myös kipu tuntuu erilaiselta, tujummalta... mut kyllä sen sit tietää! Tosin tuollainen app voi silti olla hyvä, koska sitä kestoa ja tiheyttä on tosiaan hyvä tarkkailla. Meillä käytettiin ihan kynää ja paperia, mut olihan se vähän hankalaa. Varsinkin jos ei ole kirjuria läsnä. Mulla mies hoiti kirjaamisen.

Soitin synnärille näistä kivuista, olipahan paljon mukavempi ja asiallisempi kätilö puhelimessa tällä kertaa, pitää kuulema lähteä näytille :D Hyvä jos kävelemään pystyy taas ja makuuasennossa ei voi liikahtaakkaan kunnolla :-|

No hyvä aqwerty kun pääset näytille, tietääpähän sitten missä mennään. Tsemppiä!

Eipä ole kohdunsuun tilanne muuttunut miksikään :( Huoh. Nyt makaan tässä käyrillä ja toivottavasti sitten pääsis kotiin.

Tsemppiä aqwertylle! :)
Mukkelis: Se tässä hauskinta onkin, kun en ole ensiodottaja! Esikoisen kohdalla kaikki vakuuttelivat kovasti että kyllä ne supistukset tuntuu sitten, mutta ei. Tiedä mikä luonnon oikku sitä on, mutta ainoat mitkä supistuksiksi pystyin toteamaan rehellisesti, oli ponnistus vaiheessa! :D Kipuja oli tuolloin kyllä jos jonkin moisia! Ja synnyttämään lähdin oksentelun vuoksi. Eli ilmeisesti supistukset tuntuivat niin kokonaisvaltaisesti, ja kuitenkin kivuliaasti että saivat aikaan kunnon mahataudin oireet. Mutten erottanut yksittäisiä, vain huonon pahan ja kivuliaan olon... ( Olen aina reagoinut kovaan kipuun oksentamalla )
Mutta nyt edelleenkään en osaa sanoa todellakaan aina että milloin oikeasti supistaa, mitkä kivut johtuu vauvan liikkeistä ja mitkä hermopinteestä taikka liitoksen venymisestä. Uskoisin minäkin kuitenkin että nyt toisen kohdalla EI jää epäselväksi sitten, kun niitä "oikeita" alkaa tulemaan. :) Suoraan sanottuna odotan kyllä pienellä mielenkiinnolla ja vähän kauhullakin että miltä ne sitten tässä odotuksessa tuntuu!

Mä muistan kans esikoisesta sen, et kaikki sanoi et kyllä sen erottaa. No, heti kun alkoi tuntua kipua, aloin kellottamaan ja joo olivat ne ihan oikeita, kun spontaanisti käynnistyi synnytys 42+1 näillä. Mut ei ne 12 tunnissa saaneet aikaan muuta kuin et olin 1 sentin auki! Tuolloin ottivat kuitenkin sisälle, koska yliaikakontrolli oli joka tapauksessa sovittu seuraavalle päivälle.

Kuopuksesta olin sit niin varma etten mene liian aikaisin synnärille, ja tosiaan silti siellä rampattiin pari kertaa ennen varsinaista H-hetkeä.

Nyt toivon, et tää syntyy kerralla, ja jos taas käynnistyy suppareilla, niin kotona kokeilen tunnin kylpyä sekä tujua Panadol-annosta, enkä silti lähde näytille ennen kuin kivut on niin kovat että tulee pidettyä kovaa ääntä. Tosin jos ollaan jo muutettu, niin edessä on 2 tunnin matka sairaalaan, joten ehkä nämä suunnitelmat menee sitten uusiksi :D

Nyt on kyllä näin iltaisin/öisin näitä harkkasupistuksia, joissa huomaan et uloshengitys sattuu, ja on tuo lihasmuisti sellainen et alkaa palautuu mieleen ne oikeasti kamalat poltot...

Aqwety ja Bubs, kyllä on ollut tollasia kipuja nyt, mutta vain yöllä. IHan jotain hirveetä. Mulla helpottaa pissalla käynti, kunhan ensin könyän sinne vessaan. Aivan kun puukolla väännettäs ja käännettäs :(

Eipäs ollut keskiviikkona kohdunsuun tilanne muuttunut kun synnärillä kävi... Edelleen vain sentin auki, kaulaa 0,5. Kovat kivut johtuvat luultavasti siitä, kun vauvan pää on todella todella alhaalla, vähän helpottanut, mutta kävellen ei pysty mihinkään liikkumaan, pahenee muuten heti taas alapääkivut...mutta vauvalla kaikki hyvin, se on pääasia. Supistuksia ei ole yhden yhtä tullut enää keskiviikko aamun jälkeen :( Tässä taitaakin mennä vielä kauan.. Laskettuun 1 viikko ja 6 päivää.

Muokattu viimeksi:
aqwerty: Tuo kuulostaa niin tutulta omasta ensimmäisestä raskaudestani. Nyt vain tsemppi päälle. Ei kannata harmitella asiaa tai keskittyä kipuihin (tiedän, helpommin sanottu kuin tehty) vaan yrittää keskittyä muuhun. Oli ne sitten vauvanvaatteiden pesua tai jotain aivan muuta, itseesi keskittyvää touhuamista tai hemmotteluakin. (Suosittelen lämpimästi jälkimmäistä. ;D) Kyllä se vauva sieltä syntyy! Tuskailemalla oma aika vain tuntuu entistä pidemmältä, kuten mulle kävi ekaa odottaessa.

:D Odottavan aika on nyt kyllä TODELLA pitkä... Voisipa edes liikkua johonkin, mutta autoa ei meillä ole, niin ei pääse kotoa edes poistumaan... Lähikauppaan on 100m matkaa, enkä sinne asti edes voi lähteä, huhhuh. Täällä sitten kotona istua ja ihmetellä ja miettiä vain, että joko joko.. :D Hemmotellu itteä ainakin oon :) Tänään mies sanoikin, että nyt viikonlopun ajan kokeillaan sitä mukavinta ässää ja vähän rajummin, jos saisi jotain aikaan...:eek: Ainakin aikaisemmin tällä viikolla seksi saanut mulle kipeitä epäsäännöllisiä supistuksia aikaan! Niiden suppareiden takia valvoinkin pari yötä alkuviikosta :D Että kait jotain vois tämä ässä auttaa kerta saa supistuksia aikaan...?

Takaisin