joo ei nuo lääkärin "arviot" synnytyksen lähenemisestä pidä paikkaansa, vaikka olisi uudelleen synnyttäjäkin! edellisessä raskaudessa (odotin siis meidän kolmosta) hyppäsin äitipolilla käynnistysrvioissa vauvan ison koon takia ensimmäistä kertaa jo 37-38 viikolla. aina minut sieltä laitettiin kotiin, kun salit oli täynnä, milloin oli osasto täynnä tms ja minä ja vauva oltiin kuitenkin hyvä kuntoisia.
kävin varmaan 3-4 kertaa siellä muutaman päivän välein, joka kerta oli eri lääkäri. viimeisellä kerralla viikkoa ennen laskettua aikaa sanoin, että nyt se käynnistetään jos käynnistetään, että enää en kyllä täällä hyppää. aina iso työ hommata pojille hoitopaikat yms...
tämä lääkäri oli ihmeissään, että miksi mua on edes hyppyytetty siellä, kun hänen mielestään vauva ei ole edes kovin suuri (3,7kg) ja mahtuu kyllä tulemaan hyvin ulos, normaali yliaikaiskontrolli rv 41+2 ja katsotaan sitten käynnistystä uudestaan. olin 3cm auki ja hän vakuutti, että synnytys kyllä alkaa hyvin pian itsestäänkin, varmasti synnytän jo ennen laskettua aikaa (silloin oli siis rv 39+jotain), kun olin noinkin paljon auennut edellisestä käynnistä (silloin taisin olla sentin auki), josta oli muutama päivä. että en varmasti pysyisi yhtenä kappaleena tuonne yliaikaiskontrolliin asti.
niimpä niin. rv 41+3 olin synnärillä odottamassa aamulla yliaikaiskontrolliin ja synnytys käynnistettiin samana päivänä tableteilla. vauva syntyi rv 41+5 ja oli 4,3kg.
eli ei ollenkaan itsestään ennen laskettua aikaa, niin kuin lääkäri oli mulle 2 viikkoa aikaisemmin vannonut!