Synnytystä ennakoivat oireet? Supistukset ja tuntemukset? :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Angii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On fyysisesti ja henkisesti niin rankkaa jo, mutta vielä jaksaa ja odotus todellakin sitten palkitaan <3 Lenkkeily saa ainakin kipeitä supistuksia aikaan, jos ne vähän edes edistäisi ja kypsyttäisi lisää paikkoja...:-)

Ei vaikuta liikunta mitään ainakaan vielä! Kivuttomia kyllä ajoittain mutta ei mitään säännöllistä.

Mulla ei lenkkeilystä tai käveleskelystä tullut minkäänlaisia supistuksia vielä pari kolme viikkoa sitten, nyt kun on käynyt reippaasti käveleskelemässä, niin on tullut aika kipeitäkin supistuksia, kun lenkin jälkeen rauhoittuu ja pistää makoilemaan.

Angii: Niinhän sitä toivoisi mutta kun tuokaan ei aina takaa hyvin edistyvää synnytystä, varsinkaan esikoisen kohdalla. Mulla siis oli jo viikko ennen LA näennäisen lupaava tilanne. Kun synnytys sitten 2vko myöhemmin alkoi, oli se hiiiiidas ja sen myötä tuskallinen. Kesti kaiken kaikkiaan 27h. Notta hukkaan meni sekin toivo.

Mutta en nyt halua silti peloitella! Aina kannattaa kuunnella omia tuntemuksiaan ja pitää toivoa yllä. Kunhan ei sokeasti usko ammattilaisiakaan, kuten minä sinisilmäisyyksissäni tein. ;)

Toinen synnytys olikin onneksi aivan eri maata, 4,5h ja varsin mukava kokemus. Toivon että tää kolmas muistuttaisi enemmän tuota toista kuin ekaa! :D

Mä en myöskään usko mihinkään veikkauksiin näistä syntymistä, nämä lapset syntyvät niin monin tavoin ja sitten kun syntyvät. :) Muila on täs tokassa raskaudessa ollut tota kohdun kovistumista, en oo oikein siihen kiinnittäny huomiota kyllä, en osaa sanoa kuinka usein/pitkään. Esikoisesta mulla tuntu harjotussupistuksia muistaakseni kerran koko raskausaikana että oisin pistäny merkille, menikin yli reippaasti ja synty rv 41+3... Jotenkin tuntuu, et ei tääkään ehkä kovin kiireellä tuu, on edelleen niin korkeellakin (nyt 34+1). Kyllä mä ihan hymyillen sinne laskettuun päivään kannan, mut varmaan rupee ahdistamaan jos meinaa taas mennä ihan ylipitkäks. Mua terkka silloin viimeks lohdutteli, että paras paikkahan sille vauvelille se kohtu on, mutta kyllä sitä 40 viikon jälkeen alkaa jo toivoa, että pian tapais uuden perheenjäsenen.

Mekin ollaan miehen kanssa meidän pullapojalle jo kerrottu, että parin viikon päästä saapi tulla, kun pikkuinen on täysiaikainen. Harkkasuppareita on tullut nyt taas aika paljon, mutta ne on ollut vaivana jo useamman kuukauden, niin en niistäkään osaa välittää enää. Menkkajomottelu on tosin lisääntynyt selvästi, mutta sitä jomottelua ei ole esim supistuksen yhteydessä.

joo ei nuo lääkärin "arviot" synnytyksen lähenemisestä pidä paikkaansa, vaikka olisi uudelleen synnyttäjäkin! edellisessä raskaudessa (odotin siis meidän kolmosta) hyppäsin äitipolilla käynnistysrvioissa vauvan ison koon takia ensimmäistä kertaa jo 37-38 viikolla. aina minut sieltä laitettiin kotiin, kun salit oli täynnä, milloin oli osasto täynnä tms ja minä ja vauva oltiin kuitenkin hyvä kuntoisia.
kävin varmaan 3-4 kertaa siellä muutaman päivän välein, joka kerta oli eri lääkäri. viimeisellä kerralla viikkoa ennen laskettua aikaa sanoin, että nyt se käynnistetään jos käynnistetään, että enää en kyllä täällä hyppää. aina iso työ hommata pojille hoitopaikat yms...
tämä lääkäri oli ihmeissään, että miksi mua on edes hyppyytetty siellä, kun hänen mielestään vauva ei ole edes kovin suuri (3,7kg) ja mahtuu kyllä tulemaan hyvin ulos, normaali yliaikaiskontrolli rv 41+2 ja katsotaan sitten käynnistystä uudestaan. olin 3cm auki ja hän vakuutti, että synnytys kyllä alkaa hyvin pian itsestäänkin, varmasti synnytän jo ennen laskettua aikaa (silloin oli siis rv 39+jotain), kun olin noinkin paljon auennut edellisestä käynnistä (silloin taisin olla sentin auki), josta oli muutama päivä. että en varmasti pysyisi yhtenä kappaleena tuonne yliaikaiskontrolliin asti.

niimpä niin. rv 41+3 olin synnärillä odottamassa aamulla yliaikaiskontrolliin ja synnytys käynnistettiin samana päivänä tableteilla. vauva syntyi rv 41+5 ja oli 4,3kg.
eli ei ollenkaan itsestään ennen laskettua aikaa, niin kuin lääkäri oli mulle 2 viikkoa aikaisemmin vannonut! :grin

Joo olen kuullutkin, että tosi monelle neuvolatätit ja lääkärit sanoneet, että synnytys todella lähellä ja ei varmasti mene laskettuun, sitten mennyt jopa yliajalle. Mutta joillakin se sitten pitääkin paikkansa, kaikki ollaan erilaisia synnyttäjiä vaikka olisi samanlainen tilanne menossa kun toisella, jollakin menee yli ja jollakin taas ei. Toivottavasti mulla nyt tässä ei kauaa menis enää :( Neuvolasta kun äsken sanottiin, että synnärille vaan näytille jos tulee tänään vielä tunnin sisään 4-6 supistusta, (supistellut kipeästi ja vähemmän kipeästi ja ollut muita kipuja maanantaista asti, viimeiset kaksi yötä valvonut suppareiden ja menkkajomojen takia) niin nyt kun synnärillekkin vielä soitin ja kätilön kanssa juttelin, niin tuli taas semmonen tunne, että varmaan menee laskettuun tai yliajalle kun kätilö ei pitänyt oikeen minään tätä, ei kyllä tullut puheeksi, että olen pari viikkoa sitten ollut sentin auki, kaulaa 0,5cm ja paikat pehmenneet ajat sitten..:eek: Pitää malttaa vain odottaa, ei tässä muu auta. En tiedä viitsiikö muutaman supparin takia (jos niitä vielä tänään tulee) synnärillä sitten lähteä käymään, jos mitään edistystä ei olekkaan tapahtunut, niin voi olla mieli maassa :-|

Muokattu viimeksi:
Onko supistukset säännöllisiä? Eli alle 5-10 min. Välein vähintään 2 tuntia ja jatkuu?
Sehän se perusohje ensisynnyttäjällä on ja toki että ois kipeitä myös.
Oliko sulla jo viikot 37?
Toki jos vasta vähemmän viikkoja niin voi olla että ottasivat näytille aiemminkin :)

Itellä supisteli viime yön 8 min. Välein ilta ysistä alkaen ja sain nukahdettua vasta 4.30 aikaan kun viimein laantuivat. Eivät kuitenkaan olleet kipeitä mitenkään kunnolla, napakkaa puristusta vain.
Rv 34+4 ja enää ei estellä joten otin panadolia ja lämpöpussin ja lepäsin. Oisin toki soittanut jos olisivat muuttuneet kunnolla kipeiksi tai tihentyneet paljon tuosta ( esim. Alle 5 min.välein).

Epäsäännöllisesti on tullut, mutta supistuksia tuli paljon. Saattoi olla 3min, 8min, 13min jne. väliä mutta ei 20-30min enempää väliä. Jotkut on olleet tosi kipeitä ja jotkut vähemmän kipeitä. Viimeyönä oli myös ison vessahädän tunne :D mutta vaikka kuinka yritti ponnistaa niin mitään ei tullut. Oli vain tunne, että kamala hätä ja pakko ponnistaa, siinä pytyllä istuessa ja äkistäessä tuli vain sitten pari supparia. Viikkoja nyt 37+6! Alapäähän edelleen sattuu, varsinkin häpyluuhun. Välissä kokoajan tulee kuiten pientä menkkajomoa vatsaan ja selkään, vaikka supparit on nyt vähän hiipunut...

Niin, jos epäsäännöllisesti supistaa niin eihän ne varmaan mitään siellä synnärillä voi tehdä. Sulla on niin hyvät viikot ettei varmasti oo kiire synnärille ellet sit tarvii kivunlievitystä. Mutta voihan tuo enteillä et lähipäivinä alkaa kunnolla tapahtumaankin :)

Niin... Olis tieten voinut mainita, että ei ole paikat kiinni yms. niin olis varmaan jotaki osannut enemmän sanoa, mutta ei tullut mieleen :D

Mehän käytiin kuopuksesta useampaan otteeseen vikan viikon sisään synnärillä, kun kipeät supparit jatkui useamman tunnin ja oli säännöllisiä (tiheitä). Ja joo, oli synnytys käynnistymässä, mutta laittoivat Kättäriltä takaisin kotiin aina kunnes olin jo sen 4 senttiä auki. Mä kiroilinkin tuota silloin, et kuopuksen synnytys kesti viikon... Ja la:n jälkeen tosiaan lopulta syntyi hän.

Täällä pk-seudulla on nyt ainakin sen verran ruuhkaa eikä tilat anna myöden, niin eivät varmaan ota sisään ennen kuin pitää kiirettä salin puolellakin.

Apua, onko kellään tullut samaa. Kävin lyhyellä kävelyllä äsken, alle puolen kilometrin päässä kotoa ja samalla hain kaupasta pari maitoa. Pääsin kävelyn jälkeen kauppaan ja maitohyllyltä kun lähdin kohti kassaa, niin alapäähän sattui aivan hitosti. Kaupan ulkopuolella meinasi itku päästä ja oli tosi lähellä, että pitää kontata kotiin tai pyytää äkkiä apua joltain, että vie minut kotiin. Jotenki kuiten selvisin kotiin asti kaupalta, itkua melkeen vääntäen ja todella hitaasti kävellen (kauppa tien toisella puolella). Nyt makaan sängyssä, alapäätä pakottaa ja en pysty liikkumaan melkein ollenkaan. Jalkojen liikutus melkeen mahdotonta ja samoin kävely, sattuu ihan pirusti. Mistä voi johtua? Ei varmaan ikinä ole sattunut näin paljon :eek: Jos ei parin tunnin sisään nyt ala menemään ohi, niin joudun kyllä ambulanssin varmaan soittamaan. En pääse sängystä ylös tai kääntämään kylkeä, itku tulee kun tässä väkisin yrittää.

Muokattu viimeksi:
Aqwerty, mulla juuri tuollaisia kipuja useamman kerran päivään ollut nyt viikoilla 34-35. Neuvolassa eivät huolestuneet. Liitoskipuja yhdistettynä siihen, että kohtu painaa hermoja. Tsemppiä! ❤ Toki kannattaa soittaa synnärille jos huolettaa. Mulla lauennut lopulta aina levolla.

Takaisin