Synnytysoireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja V.A.T.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mut jos se pahoinvointi on tällä kertaa synnytysoire, ni ehkä sen jaksaa...Sitä kuvotusta jatku mulla sinne viikolle 16 suunnilteen alussa, alko viikolla 8.

Alaselkä oli pitkästä aikaa aivan hajalla tänään, lisäksi ei ees vaappuva kävely enää toimi, ei mikään kävely, niin ilkeää tekee. Joutu ottaa pitkästä aikaa särkylääkkeen (ja sanoinko just eilen kaverille, et on mennyt jo monta viikkoa ilman kipulääkkeitä). Oisko sekin synnytysoire? Nyt olis just hyvä hetki syntyä, kun nukuin päikkärit, syötiin just kesän ekat grilliruuat ja mies tuli kotiin työhommistaan...:)

Mulla ei oo koko raskausaikana ollu muuta pahoinvointia kun matkapahoinvointia autossa. Oon kyllä tainnu tässä suhteessa päästä tosi helpolla. Eipä oikeestaan oo ollu mitään muutakaan kauheen ikävää vaivaa kun toi selkäkipu. Se on kyllä ollu mulle ihan tarpeeks mutta monesti mietin että olishan tää raskausaika voinu olla paljon kamalampaakin.

Muokattu viimeksi:
Olen kuullut puhuttavan neljän sentin ja seitsemän sentin oksetuksesta. Itse en ole kokenut pahoinvointia synnytyksen aikana. Viimeks oli ihan tajuton jano ja nälkä koko ajan. Ja ruoka on kyl joka synnytyksen jälkeen maittanut erinomaisesti.

Mulla tuli paha olo ainoastaan jos vedin liikaa ilokaasua kerralla. Kätilö anto varulta oksupussin muttei onneks tarvinnu. Juomista kyllä meni synnytyksen ajan, välillä imasu pillimehusta ja taas ponnistetaan! Ja ponnistusvaihe kesti mulla sen 45 min. Oli kyllä semmonen olo sen jälkeen niinku ei ois ikinä ruokaa saanu, tuli ahmittua voileivät ja jugurtit mitkä saatiin urakan päätteeksi :grin En yhtään ihmetelly enää miksi synnytystä verrataan maratooniin, kätilön piti taluttaa mut vessaan, kun en meinannu pysyä tolpillaan omin avuin..Mutta olihan siinä parin vrk kipeät supistukset ja valvomiset taustalla.

Hymykuoppa: varo vaan sanomasta, et jotain oiretta ei olis ollut VIELÄ. :wink Ainakin mulle on ne kaikki tullut, ku oon sanonut, et "jee, ei raskausarpia", ni parissa päivässä ovat ilmestyneet. Pitäs varmaan sanoa, et "hitsi ku ei oo noita oireettomia päiviä", ni tulisko sellanen sitten...

Älkää turhaan pelätkö sitä ilokaasua. Itsekkin vähän epäilevästi suhtauduin siihen esikoista tehdessä, että siitä tulee huono-olo. Ihan loistavaa kamaa! Kun on ollut 9kk ilman alkoholia, niin siitä tulee ihan sellainen olo, niinkuin olisi vetänyt pari lasia viiniä tai muutaman sidukan!! Ilokaasu rentoutti mukavasti ja päässä pörräsi vaan kaikkia hassuja ajatuksia mm. ajattelin siinä että kyllä mun miehen reidet on sitten timmissä kunnossa, ihanan seksikkäät, tiukat reidet!! Ja kun tämä mielikuva alkoi hälvetä, niin uutta ilokaasuimua vaan naamarin kautta niin jopas mielikuvat palasi :laughing002 Hieman ollaan naurettu tälle asialle jälkikäteen. Vaikka tottahan se on, kyllä minun miehellä on lihaksikkaat ja tiukat reidet :love017

Minua ei oksettanut ensimmäistä tehdessä. Sekin on varmaan niin yksilöllistä että kuinka kipuun reagoi joten turha sitäkin on miettiä/pelätä etukäteen.

Tuosta limatulpasta... Esikoisen kohdalla limatulppa irtosi n. 4-5pv ennen synnytystä. Sen kyllä huomasi kun vessakäynnillä pyyhkiessä paperiin jäi ihan selvä köntti pari kertaa. Kyllä minä olen täällä kädet kyynärpäitä myöden ristissä, että tämän kuun lopussa olevassa synnytystapa-arviossa kohdunkaula olisi edes hiukkasen auki. Ei tarteis ihan "nollasta" lähteä.

Mulla tuntuu välillä että henki salpautuu, on siis raskas hengittää. Se kestää tosi lyhyen hetken kerrallaan ja tapahtuu ehkä 10 kertaa päivässä. Aluksi ajattelin että poika vaan venyttää koipiaan mun keuhkoihin mut nyt huomaan sen liittyvän kivuttomiin supistuksiin. Kokeneemmat kertokaa onko ihan normaalia?
Kohdunsuu oli lyhentyny ollen nyt 2cm mutta kiinni ja kiinteä. Kipeitä supistuksia ei vielä olekaan ja päänsärkyjä lukuunottamatta vointi hyvä.

No nyt onki ollu jo 3 kertaa puoleen tuntiin. Ei ne silti kestä edes minuuttia kerrallaan. Onneksi!

Miulla on ollu noita jo puolesta välistä alkaen välillä. Ja liittyy kivuttomiin supistuksiin, itse asiassa tuo mukula alkaa sit riehua tai venyttää kun niitä supistuksia on tullut jokunen niin se tekee lopulta olosta vasta kunnolla tukalan :p

Tänään aamusta vauva liikkui kehnosti, oli laiska. Perjantaina meille sanottiin, että herkästi pitää lähtä näyttäytymään, joten mentiin. Vauva innostui käyrällä ollessa liikkumaan hyvin, mutta oli taas aika passiivinen ultrassa. Napanuoravirtaus norm. Käyrän ja ultran mukaan kuitenkin vauva voi hyvin. Lääkäri teki sisätutkimuksen, kanava hävinnyt nyt kokonaan ja kohdunsuu väljästi sormelle auki. Lääkäri ärsytti kohdunsuuta kunnolla, josko vauva lähtis itsestään nyt tulemaan. Käynnin jälkeen tulikin kunnon supistuksia jonkin aikaa, mutta kotiin tullessa ne rauhottuivat. Huomenna (esikoiseni synttäripäivänä) meillä on kuitenkin aamulla 9.15 aika ultraan, jossa tarkistetaan tarkemmin kaikki virtaukset ja tehdään suunnitelma tulevaan. Saattaa olla siis, että esikoiseni saa aikamoisen synttärilahjan.

Juu mäkin jännittelen kovasti Kviinin puolesta että millon rupee tapahtumaan oikeen rytinällä kun itellä ei tapahtu mitään. Hyvä että vauvalla vaikuttaa kuitenkin kaikki olevan niin hyvin ettei mikään hirmunen kiire oo vielä ulos :)

Joo, on tosi hyvä, että vauvalla on kaikki tilanteeseen nähden hyvin. Lääkäri vaan sano tänään ihan suoraan, että vauvan olis parempi olla ulkoruokinnassa, kun sitä painoa ei tule kunnolla. Eli sais rueta tapahtumaan itsestään jotain, ettei tarttis käynnistää. Hassua, että pari viikkoa sitten toivottiin, ettei missään nimessä vielä aynny ja nyt toivotaan, että tulis jo itekseen :D

Ja sen verran muokkaan vielä lisätäkseni, että kyllä itsellä ainakin on jo olo semmonen, että tulisi jo, koska tää huoli ja huolen määrä kasvaa koko ajan! Mieliala heittää häränpyllyä, nyt naurattaa ja kesken naurun rupean itkemään ja sitten menen nukkumaan ja sitten oon jo siivoomassa... Huh, aikamoista!

No mutta sulla on onneks jo melkeen se 37 viikkoa täynnä Kviini että varmaan se vauva vois hyvin jo tullakin. Olishan se hyvä kun pääsis kunnolla kasvamisen makuun masun ulkopuolella :)

Kaikki keinot vaan käyttöön, jos synnytystä toivotaan. Ite aattelin siitä kolmesta ässästä tänään kokeilla ainakin sitä Saunaa...ja jos hyvin käy, ni kahta muutakin :) (tai no en siivoomista, ku meno on tollasta köpöttelyä)

Pääkoppa ei oo viel leviimässä (katotaan huomisen neuvolan mahanmittauksen jälkeen...), mut kroppa alkaa kyl olla jo aika kypsä, siis mä en ennen raskautta tiennyt, et häpyluu voi kipeytyä...

0-32 päivää, laskettuun aikaan 18 päivää, not bad.

Ainiin! Kuulin eilen sellasesta vadelmanlehtiteestä, et se vois auttaa käynnistelyssä. Onkohan se mistään kotosin/ees hyvänmakuista?

Mie oon viimeisen kolmanneksen juonu sitä lähes päivittäin :) Clipperin vadelmanlehtitee on ainakin hyvää, siinä on vadelmanlehteä puolet. Ihan pelkkä vadelmanlehti ei kuulemma maistu kauhean mukavalta. Se ei siis varsinaisesti auta käynnistymisessä, mutta vahvistaa kohdun lihaksia ja tekee supistuksista voimakkaampia. Eli sillä tavalla edesauttaa myös synnytyksen edistymistä sitten kun ne supistukset on tullakseen :)

Ainakin Sokoksella oli (luontaistuoteosastolla), luulis et isommissa Prismoissakin löytyy ehkä sieltä teehyllystä :)

Takaisin