Synnytysoireita

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja V.A.T.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miulla ku o harjoitussupistellu välillä pahastikin joulukuusta asti ja tammikuussa oli jokunen säännöllinenkin episodi (tuntikaupalla supisti 5-10 min välein) ja ne ei tehny kohdunkaulalle mitään. Ni en usko että nääkään tekee, ärsyttää vaan :grin Kiva ois ajatella et joka supistus edistää asiaa jotenkin ja kypsyttelee paikkoja mut mie epäilen et miulla paikat kypsyy vasta ku synnytys alkaa. Vaan eipä sitä kyllä tietää voi kun ei enää lääkärineuvolaa tai ultraa ole.
 
Mullakin oli eilen tunnin aikana kolme isompaa supistusta. Sit tietty innoissani, et "kiva ku mennään viel saunaan, ni jos ne viel siit yltyy." No ei yltynyt. Se saunan lämpö tais rauhottaa ne :)

Joillekin tulee loppuvaiheessa turvotusta, mulle ei oo tullut vielä. Vihkisormuskin pyörii vielä sormessa. Lillutin kyl eilen jalkoja merisuolajalkakylvyssä. Suolaveden pitäs ilmeisesti auttaa jalkojen turvotukseen.
 
Miulla ei mee enää sormukset edes nivelen ohi ja löysätkin sukat jättää kunnon jäljet nilkkoihin. Ja miulla kans sauna helpottaa supistuksia niinku lämpö ylipäänsä, paitsi jos on ehtiny mennä niin kivuliaaks et on tuskainen olo muutenkin ni sit on vaikea hengittää kun on kuuma.
 
Joo en mäkään siel mitenkään kauaa jaksa majailla. Juon kyl vettä siel koko ajan, etten vaan pökrää lähtiessä. Yksin kotona en sauno. Kaiken varalta. Onhan noissa puissakin aina kantaminen...
 
Joo, no tuskin nää supistukset mitään tekee eikä tää lapsikaan varmaan koskaan synny! :wink

Mulle on alkanut tulemaan aika kovaa turvotusta viikon sisään. Varsinkin öisin on vaikea kävellä, kun jalkapohjat on turvoksissa ja käsiä pitää pitää illalla kohti taivasta jotta turvotus laskee. Mutta turhapa näitä meidän oireita on vertailla kovin paljon, kun kuitenkin kaikilla ne on erilaisia ja jokaisen raskaus ja synnytys on yksilöllinen.

Mulle ei ole tehty yhtäkään sisätutkimusta lääkärin jälkeen, eli tammikuun puolen välin, joten mulla ei ole mitään hajua siitä, että mikä on tilanne alapäässä. Eikä mua kyllä oikeastaan kiinnostakaan, synnyttäis vaan turhia toiveita tai tekis odottamisesta tuskasta. Aivan sama mulle, tää lapsi syntyy sitten kun on syntyäkseen, neljä viikkkoa sillä on siihen hommaan aikaa (ja sillä tarkoitan n. neljää viikkoa, ettei kenenkään tartte tarttua yksityiskohtiin).
 

Liitteet

  • clear[1].png
    clear[1].png
    137 bytes · Katsottu: 19
Ja vaikka niitä oireita oliskin, ni ainakin mulla ne loppuu heti kun ehin niistä iloita. :) Mulla kaks päivää tietty kauemmin ku Kaisalla -maksimissaan siis. :) eli 30 päivää...Sehän ei oo oikeesti aika eikä mikään, mut kuin hitaasti tää aika menee.
 
Mulla on vielä max 8 viikkoa! Tuntuu ikuisuudelta... :(

Multa kysyttiin eilen neuvolapsykologilla just että miten suhtautuisin jos synnytys alkaiskin jo vaikka ens viikolla, johon mun vastaus oli että alkaiskin jo sillon! Olisin onnellinen. Psykologi meni ihan hämilleen kun oli odottanu jotain ihan muuta vastausta. Mä oon kuitenkin henkisesti jo ihan valmis vauvan tuloon. En usko että tän paremmin pystyisin etukäteen valmistautumaan vaikka yrittäisinkin!
 
Viime yönä olin taas hereillä muutaman melkosen kipeän supistuksen kanssa. Nyt aamulla on vatsakipua, onko sitten suolistossa vai kohdun puolella, en tiedä. Alavatsaa myös jomottaa välillä.
 
Neuvolapsykologille voi kysellä aikoja jos tarvitsee keskusteluapua raskauden aikana. Miulle sitä ehdotettiin kouluterveydenhuollon puolelta opiskelustressin takia mut jäinkin sit ennakoivien supistusten takia sairaslomalle ni loppui stressi siihen...
 
Ahaa, ok. Aika mielenkiintoista, ettei meillä täällä ole edes mainittu tällaista olevan olemassa.
 
Mulle on suositeltu heti alusta asti neuvolan palveluihin kuuluvia psykologikäyntejä monestakin syystä. Mulla on syömishäiriö- ja masennustaustaa tosi pitkältä ajalta, meillä on aika tuore parisuhde ja raskaus ei ollu suunniteltu vaan tuli aika isona shokkina. Senpä takia oon sitten käyny selvittelemässä ajatuksiani psykologin kanssa n. 3 viikon välein jostain raskauden puolivälin paikkeilta asti. Mulle se on ollu tosi hyödyllistä kun elämä muuttu kertaheitolla niin radikaalisti että näistä kaikista mullistuksista olis voinu olla vaikeeta selvitä omin avuin varsinkin kun mun perhe asuu muualla ja mulla ei oo oikeestaan yhtään oikeeta ystävää täällä.
 
Ei sitä mainita jos ei sitä tarvitse. Eli jos on jotain psykologista huolta tai jaksamisessa huolta tms. niin terkkarillehan siitä mainitaan ja sieltä saa sitten lähetteen. Vähän sama ku ei kouluterveydenhuollossakaan kaikkia laiteta psykologille suorilta tai erikseen niitä palveluita mainosteta :)
 
Tuohan on tosi hyvä, että pääsee juttelemaan, jos on sellainen elämäntilanne, että apu tulee tarpeen! :)
 
No niinpä! Kynnys soittaa psykologille ja varata se eka aika oli kyllä korkee, mutta mä oon ainakin kokenu sen niin isoks avuks että oon tosi kiitollinen siitä että tollasta palvelua mulle tarjottiin. Ois tietenki voinu käydä huonokin tuuri ja tulla vastaan sellanen psykologi jonka kanssa ei tunnu juttu luistavan, mutta mä sain onneks ihanan psykologin jonka kanssa on helppo jutella ja joka ei tuomitse tai arvostele :)
 
Mulle ei ole tarjottu tuollaseen mahdollisuutta. Meillä ei ehkä kuulu palveluihin se. Itse olen sairastanut masennusta teini-iästä asti ja lääkkeet olen lopettanut n. vuosi sitten. Nykyään käyn ainoastaan tarpeen vaatiessa psykologilla ja tarkoitus on, että synnytyksen jälkeen hakeudun taas vastaanotolle.
 
Tää tulee niin minuutissa muuttumaan, kun sen tänne kirjoitan, et onpa mahassa hiljaista ollut koko päivän. Joitain kylkimuksahduksia (kun vauva varmaan vaihtaa asentoaan) satunnaisesti vaan. Just sanoin maanantaina neuvolassa, ettei mitää liikelaskentaa tartte tehä, ku vauva myllää niin paljon. Oliko se että tyyntä myrskyn edellä? :) Teenpä pari kyykkyä tähän väliin.
 
Öisin heräilen menkkamaiseen särkyyn alaselässä. Neuvolassa väitti ettei ois supistus, mutta mulla on sellainen olo et ois, tosin kesti yli puoli tuntia. Onkohan mahdollista?
 
Mulla ainakin on noita kuukautiskipumaisia vihlontoja ja nimenomaan alaselässä. Supistus voi olla ilmeisesti selässä, alamahassa tai molemmissa.
 
Mulle neuvolassa ainakin puolestaan sanottiin, et noi menkkamaiset jomotukset ja säryt nimenomaan ois sitä supistelua. Mulla ei mitään selkeitä kivuliaita supistuksia oo ollu, mut just tota menkkamaista jomottelua ku tuntuu alavatsassa ja -selässä ja säteilee reisiin.
 
Takaisin
Top