Synnytysoireita

Nyt ensimmäistä kertaa tänne kirjoittelen, kun esikoisen laskettuun aikaan on aikaa enää viikko. Ei ole juurikaan mitään oireita tullut vielä, jotka synnytystä povaisivat pikaisesti. Supistuksetkin tuntuvat melko mitättömiltä ja tulevat harvoin. Joten täällä vaan odotellaan....Eilen äitipolilla sokereiden takia kokoarvioinnissa ja lääkäri totesi nyt vauvan olevan vajaa neljä kiloa, joten yli neljään kiloon mennään kun syntyy. Hieman alkoi tuo koko huolettaa, kun nuo sokerit on vaihdelleet ja toivon että jotakin alkaisi tapahtua mahdollisimman pian, jottei ihan kauhean isoa vauvaa tarvitse alkaa ponnistaa... Toivottavasti oireita pikkuhiljaa ilmenee....
 
Täällä on odotteluun jo aika kypsyny olo. Pari kertaa viime viikolla öisin supistellu aika tiheetä ja kipeesti... ja oon ollu jo ihan varma et nyt tulee lähtö... mut aina loppunut kuin seinään. Ja sekös harmittanu.

Eilen sit alko illalla kova vihlonta alavattalla/häpyluun seutuvilla, jota kesti monta tuntia. Pikkukaverilla oli kovat jumpat ja jahka ne yöllä sit rauhoittu ni myös vihlonta loppui. Tilalle tuli menkkamainen särky/jomotus, jota kestäny ny aamuyöstä asti. Panadol ei auta. Nyt siihen lisäks on tullu supistuksia, jotka pikku hiljaa vähän kipeempiä. Välit on noin 10-20 minuuttia. Sillä välillä edelleen siis tota jomottelua. Josko tää ny olis sitä itteänsä? Mitä luulette?

Rv 40+5 menossa... Sais kyllä tulla meidän ikimuistoinen pääsiäisylläri :Heartred
 
Tinttis84: Voi tosiaan olla että synnytystä nuo ennakoi. Mä olen ehkä väärä ihminen sanomaan, mulla on tullut kivuliaita supistuksia nyt 37h, käväisin synnärilläkin ja kohdunkaula täysin kiinni ja kanavaa jäljellä. Sairaalasta saatujen kipulääkkeiden avulla nukuin muutaman tunnin. Mutta kuulun kyllä tän pitkän latenssivaiheen kanssa vähemmistöön, käsittääkseni. Sitten kun supparit on säännöllisiä niin synnytyksen pitäisi olla käynnissä
 
minun mielestä kuulostaa lupaavalta tinttis84 mutta toisaalta en ehkä oo paras analysoimaan ku itekki ekaa oottelen :).

määki haluaisin kokea edes yhden kivuliaan supistuksen! Tietäs että jotain Ees tapahtuisi. Tänään on ässäpäivä, 1/3 ässää suoritettu. Mutta eipä noilla kyllä tähänkään asti oo ollu vaikutusta. Huoh.
 
No, se limatulppa #2 oli täällä sit tosiasia :) Supparit alkoi ja jatkui koko ajan alle 10 min välein, välillä vahvempina 2-3 min välein, välillä mietoja 7-8 min välein, mutta koko ajan (teki muuten kipeää, eli en koko ajan kellottanut..). Vettä alkoi valua vähitellen 20 tuntia ekoista suppareista ja lorista lattialle 27 tunnin jälkeen. Silti se reikä oli jossain ylhäällä kalvoissa ni saatiin kunnon räjähdys kun alettiin ponnistaa :P Mielenkiintoista.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Täällä tilanne jatkuu melko lailla samoissa tunnelmissa ku jokunen tunti sitten. Käytiin äsken vähän kävelemässä ni sen aikaa supisteli tiheemmin, mut nyt palas takas tohon 15 min paikkeille. Kestot on vähän pidempiä ja kivut isompia... Hitaasti mutta varmasti.
Sormet ja varpaat ristissä ettei lopahda ku seinään, koska sit palaa kyllä käpy.

Ei oo tyyppi muhun tullu jos on tollanen jahkailija :D tulis jos on tullakseen :D
 
Ja voi sua MamaDoodles, masentavaa kärvistellä kivuliaiden suppareiden kans jos asia ei etene. Mut ehkä ne kuitenki jotain tekee: pehmentää sitä kohdunsuuta jne. vaikkei olis auennutkaan. Ja ehkä se sit nopeuttaa asiaa myöhemmässä vaiheessa!
Voimia sinne!

Ja dulu: vaikka ymmärrän et odotat kiihkeästi kipeetä supparia ni tietäsit et jotain ees tapahtuu ni muista et isolla osalla ne rysähtää sit kerralla päälle ja se on menoo sit! Siinä on hyvät puolensa siinä mielessä, että epäi oo sellanen olo koko ajan et nytkö - ei - nytkö - ei... se on turhauttavaa...
 
tintti84 musta tuntuu että mulle käy just noin :D. Kaikki tilauksessa olleet synnytysoireet tulee Sitte kerralla ja korkojen kera.
 
eteneekö asia sulla siellä MamaDoodles? toivottavasti!

pelkään seuraavani sun jalajnjälkiä.. oon ihan samassa pisteessä ku 10 tuntia sitten. argh.
 
Mulla supisteli eilen koko illan ja muutaman tunnin aika kipeesti ja säännöllisestikin. Nehän sit yöllä loppu tietenkin ne supistukset, mutta jotain on selkeesti kuitenkin tapahtunu kun nyt on tullu päivän mittaan veristä vuotoa :/ Ällöä.
 
Nyt supistelee 20-30 min välein, otin kipulääkkeen ja menen pian yrittämään nukkumista. Tässä kestää, taas. Esikoisesta kesti myös.
 
Jihuu, vihdoin ja viimein edes jotain synnytykseen viittaavaa! Koko päivän ollu kovat alavatsakivut ja nyt pikkuhiljaa limatulppa alkanut irtoamaan..tästä se lähtee! Voi miten pienestä voi olla iloinen :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meidän väärästä hälytyksestä on jo kaksi vuorokautta. Vauva ei anna enää mitään merkkejä tulevasta. Limatulppaa ei ole näkynyt, kivuttomia supistuksia on ollut muutamia, mutta muuten EI MITÄÄN. Samaan aikaan stressaan siitä, että taas tulee väärä hälytys. Viimeksi menimme sairaalaan, kun noin 30 sek-1 min 10 sek mittaisia supistuksia oli viiden minuutin välein tunnin ajan.

Muokkaus: Sitä ennen lyhyempiä supistuksia ja pidemmällä välillä. Kaikkiaan kipeitä supistuksia tuli 2,5 tuntia ennen sairaalaan pääsyä.

Tämän kaiken tulos oli, että kohdunkaula oli pehmennyt, sitä oli jäljellä 1,5 cm ja se oli pikkuista vajaa sormelle auki. Viimeisin kätilö, joka kävi päästämässä meidät pois, vastasi kysymykseeni, että koska me tullaan uudelleen: "Ne oikeat supistukset ovat aivan eri luonteisia" Siispä: Minkä luonteisia ne sitten ovat? Nämä olivat kivuliaita, voimistuvia ja toistuvia. Toki taju ei lähtenyt yhdestäkään, mutta kipeää kävi. Ehkä minulla on sitten jotenkin matala kipukynnys.
 
Muokattu viimeksi:
Kuinka kauan kipeiden suppareiden kanssa täytyy pärjätä kotona, ennen kuin kannattaa lähteä sairaalaan? Ei huvittaisi tuntea itseään idiootiksi kovin montaa kertaa enää. Tuli sellainen tunne, kun sieltä lähti, että seuraavalla kerralla täytyy jo hiustupsun näkyä jalkovälistä ennen kuin kannattaa tulla uudelleen.
 
Marihanna: Sitten kun supistuksiltasi et ole saanut nukuttua, täytyy mennä sairaalaan hakemaan kivunlievitystä jotta jaksaa sitten ponnistaa kun on tosi kyseessä. Sulle sanottiin sairaalassa kyllä aika hassusti. Itsellä on ollut nyt kolmatta vuorokautta supistuksia, joista 24h ne olivat sellaisia että oli aina pakko hiukan voikertaa ja jopa huutaa kun sellainen tuli päälle. Samanlaisia ne oli esikoisesta kunnes sain epiduraalin. Nyt ne ovat taas vähän laimenneet, sain jopa nukuttua viime yönä. Hain kyllä eilen aamuyöstä lääkettä sairaalasta (tai siis tarkistivat tilanteen, 29h suppareiden jälkeen kohdunkaula täysin kiinni ja kanavaa jäljellä, sain kipulääkkeet siellä ja seuraavan annoksen mukaan kotiin, niiden avulla nukuin). Olen katsonut joskus niitä synnytyssairaalaohjelmia, joissa synnyttävä äiti kävelee selkä suorassa synnytyssaliin, supistuksen tullessa hiukan irvistää ja on sen jälkeen kuin missään ei sattuisi. Ei ihan onnistuisi multa, mä raahauduin (esikoisesta) sairaalaan kaksinkerroin, purin hammasta ja vaikersin kun supisti (siinä maassa polvillani), oman huoneen kun sain niin huusin. Mielestäni tuo on niin yksilöllistä että ei voi sanoa mikä sitten on oikea synnytyssupistus. Se, että niitä tulee oikeasti säännöllisesti (eli esim. tasan 5min välein, ei 3-8min välein) on jo varmahko merkki, mutta kyllähän nekin voi joskus vielä laantua.

Mutta mikään sairaalareissu ei ole hukkareissu, jos et pysty kivuiltasi olemaan. Mä yritän aina asennoitua niin, että kätilöt ja lääkärit ovat palveluammatissa, jos mä tarvitsen mielestäni apua niin heidän tulee yrittää auttaa. Ei aina ihan niin käy, mutta itselle ei tule sellainen olo että vaivaa jotakuta ”turhaan”. Ja tosiaan, jos et ole saanut nukuttua, käy pyytämässä jotain apua tilanteeseen ettet ole valvonut kahta vuorokautta ennen ponnistusvaihetta. Se synnytys kun voi siellä sairaalassakin kestää vuorokauden ennen ponnistusvaihetta, jos olet valvonut kotona toisen mokoman niin voi tulla sellainen olo että mä muuten en sitten ponnistakaan...
 
Takaisin
Top