Synnytyskertomukset

Ja itse lauloin/huusin/murisin synnytyksen aikana "ai saaaatanaaaa, ai vittuperkeleeeeeee".. Parhaimmat laulut tuli hetkeä ennen ponnistusta, äänihuulet oli kipeät sen jälkeen.
Se puudutteen laittaja oli nauranut mulle ja olin siinä sekavuustilassa huutanut "*mieheni nimi*, pitikö sunkin nyt sit nauraa mulle noiden kanssa!! Et saa olla tollanen".


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
13.5 laskettunapäivänä klo:01.23 heräsin unesta, jossa sanoin miehelleni, "Ei tää ole oikea supistus, sattuu vaan tässä unessa!"... Ja todellisuus iski tajuntaan, ei se ollutkaan pelkkää unta! :eek:

Tiesin heti, et nyt se alkoi! Tuli seuraava supistus ja tunsin lapsiveden lirahtavan.
Supistuksia tuli 10min. Välein n. 2h jonka jälkeen alkoi lievemmät supistukset 3min. välein.

Soitettiin hoitaja tytölle ja sairaalaan sisään 05.30. Olin 3cm auki ja vähän reunaa.

Kätilö sanoi, et voin mennä suoraan saliin tai suihkuun. Otin 40min. suihkun ja jo mennessä mietin, oliko virhe....
Suihkun jälkeen 5cm auki ja kivut hirveät.

Pääsin saliin ja aloitin ilokaasuilun, samaan vetoon pyysin jo epiduraalia, koska kaasu ei auttanut.
Valmisteluissa kesti ja anelääkäri oli kiinni toisessa potilaassa. Hengitin koko ajan kaasua, sillä tila oli yhtä supistusta. Ulisin tuskasta ja epiduraalia laittaessa mietin vain, et nyt mun on pakko pyöristää selkää ja olla paikallaan muuten halvaannun. Epin vaikutuksen alkaessa tunsin kuinka vauvan pää tunki alas ja aukenin hetkessä kokonaan. Paineen tunne oli ihan hirveä. Ei muuta ku ponnistamaan! Se oli pikkujuttu tuon kivun rinnalla. Pään ulos tultaessa ajattelin et, onpas pieni pää! Esikoisen peppu oli vähän eri sfääreissä! o_O
Ponnistin vain 7min. Koko synnytys lapsivesistän 7h.
 
Pionilla oli selkeän ja "helpon" kuuloinen synnytys! :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mie haluaisin jo kokea uudestaan sen synnyttämisen euforian :D
Raskaus muuttaa mut vaan hirviöksi, joten seuraavaa ei uskalla tosta vaan tehdä.. Ehkä :wink
Jos tän pampulan kanssa elelis nyt vuoden, katsoisi luonnetta jne että onko meistä 4:n lapsen vanhemmiksi :Heartred
Ehkäisyä pitäisi miettiä seuraavaksi, mutta jos vuoden sisällä pukataan lisää.. Niin mitään kierukkaa ei voi laittaa, kumilla siis mennään niinkuin ajateltiin.. 8)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Jospa vihdoin saisin kirjoitettua romaania... VAROITUS, tämä on tosi pitkä kertomus!

Heräsin siis 13.4. yöllä klo 3.57 supistukseen. Tunsin samalla myös, että housut olivat märät. Odottelin sängyssä, josko supistuksia tulisi lisää. Niitä tulikin noin kymmenen minuutin välein ja mielestäni housut kastuivat välillä lisää. Seurailin niitä sängystä reilun 40 minuuttia, jonka jälkeen siirryin alakertaan kellottelemaan, että mies saisi rauhassa nukkua vielä hetken. Vaihdoin myös housut ja laitoin siteen, samalla bongasin limatulppaa. Keittelin siinä vähän myöhemmin kahvia ja kävin herättelemässä miehen, sanoin että supistaa ja vettäkin on mennyt. Menin hetkeksi hänen viereensä peiton alle halailemaan, mutta oli pakko tulla melko pian pois, kun supistus sattui liikaa makuulteen.

Soittelin synnärille hiukan ennen seitsemää ja kyselin toimintaohjeita. Luonnollisesti pyysivät olemaan kotona jos pystyn, mutta näytille piti mennä viimeistään klo 16 vesien menon epäilyn vuoksi. Noh, mies lähti siitä töihin ja lupasin soitella jos olot muuttuu. Hiukan tämän jälkeen supistusten väli harveni hetkellisesti melkein puoleen tuntiin ja ajattelin mennä nukkumaan. Eihän siitä tietenkään mitään tullut ja nousin ylös. Loppupäivä kului suhteellisen sutjakkaasti kiikkutuolissa keinutellen, siinä supistukset oli helpointa kestää. Niitä tuli 8-12 minuutin välein ja lapsivettä lorahteli silloin tällöin. Ihan loppuvaiheessa oli pakko pysyä liikkeessä ja viimeisen tunnin aikana ennen miehen kotiintuloa kävelin alakertaa ympäri. Kävin myös laittamassa hevoselle ruoat valmiiksi ennen miehen tuloa, kunnon urheilusuoritus.

Lopulta mies tuli kolmen jälkeen ja lähdettiin samantien synnärille. Oli kohtuullisen inhottavaa istua autossa supistuksen ajan, kun jokainen pikku kuoppa tuntui ja pahasti. Synnärille kun tultiin pääsin heti käyrille ja uskoivat heti kyseessä olleen lapsiveden lorahtelun. Käyrät oli ok ja supistuksia piirtyi. SIsätutkimus oli kuitenkin järkytys: vain sormenpäälle auki, kaulaa sentti ja pehmeä. PERSE, sama mikä neuvolassa!!! Noh, kätilö vähän ronskimmin pyöräytteli (AUTS) ja sai avautumaan kahteen senttiin. Tästä meidät ohjattiin ns. hautomoon, jonne sain seurakseni lämpötyynyn. Mies oli onnessaan, sillä Suomen peli oli just alkanut.

Sisätutkimuksen jälkeen supistuskipu nousi nopeasti uuteen potenssiin, joten labratädin vierailun jälkeen siirryin suihkuun. Taisi olla eka erä pelistä mennyt. Suihkussa oli jo pakko ottaa äänenkäyttö avuksi supistuksiin ja se tehosikin yllättävän hyvin. Sain keskityttyä supistukseen. Olin suihkussa noin 30-45 min ja sitten oli pakko tulla pois. Tässä vaiheessa pyysin jotain muutakin kivunlievitystä kuin lämpötyynyä ja sainkin akupunktioneulat korviin. Niistä ei kuitenkaan ollut mainittavaa apua ja kohtuullisen pian meidät vietiin saliin, jossa sain ilokaasun.

Kaasu auttoi lievempiin supistuksiin aika hyvin, sillä silloin pystyin keskittymään hengitykseen ja kaasu vei pahimman terän kivusta pois. Pahempiin se ei kuitenkaan auttanut yhtään! Lopulta rukoilin mieheltä jotain muuta kivunlievitystä. Tehtiin sisätutkimus (3-4cm auki) ja epiduraalia alettiin valmistella. Olin tässä vaiheessa kivusta ihan pihalla, enkä tiedä miten kauan sen saamiseen meni. Ei varmaankaan kovin kauan, vaikka aika tuntui tosi pitkältä. Kätilö sanoi minulle, että kun lääkäri sanoo, köyristä selkää kunnolla ja ole paikoillasi. Odottelin siinä sitten käskyä, mutta sitä ei kuulunut ja lääkäri sai pistettyä epin tosi helposti lähes suoraan selkään. :O

Epiduraali tehosi tosi hyvin ja sain puolen tunnin päästä siirtyä jumppapallolle istuskelemaan. Oikea jalka meinasi siirtymässä lähteä alta, mutta onneksi mies oli takana ottamassa koppia. :D Istuskelin ja keinuttelin itseäni pallolla ja seurailin supistusten piirtymistä näytölle. Vajaan parin tunnin päästä vaikutus alkoi loppumaan ja jouduin ottamaan ilokaasua supistusten tullessa. Tässä vaiheessa se auttoi aika hyvin, seostakin oli säädetty vahvemmalle. Kävin omin jaloin vessassa ja tehtiin sisätutkimus. EDELLEEN 3-4 cm auki!!! :sad001 Noh, kätilö sanoi laittavansa oksitosiinin tippumaan, että supistuksiin saataisiin lisää voimaa. Sain myös lisäannoksen epiduraalia. Samalla taidettiin laittaa myös antibiootti tippumaan, sillä vesien menosta oli yli 18 tuntia.

Olin epiduraalin lisäyksen jälkeen makuullani sen puoli tuntia ja siirryin taas pallon päälle. Tällä kertaa oikea jalka kesti hyvin siirtymän, mutta oli muutoin ihan tunnoton. Lisäksi reisiä ja vatsaa kutitti. Muutoin ei mitään tuntemuksia. Minulle kuitenkin piirtyi oikein kauniita supistuksia. Jossain vaiheessa vauvan sydänääniin tuli lasku, ja kömmin sängylle kylkiasentoon, jolloin sydänäänet palautuivat normaaleiksi nopeasti. Samalla minulle tehtiin myös sisätutkimus, 7 cm auki JEE!!

Päädyin takaisin pallolle ja pikkuhiljaa supistukset alkoivat taas tuntua. Ensin vasemmalla puolen reidessä ja selässä, sitten kokonaisvaltaisemmin ja aloin ottaa taas ilokaasua kivun kestämiseksi. Jossakin vaiheessa pyysin lisäannosta, sillä kivut olivat taas pahana. En sitä kuitenkaan heti saanut, sillä kätilö oli kiinni toisaalla. Kivut pahenivat tosi nopeasti, enkä päässyt enää edes vessaan, sillä supistus tuntui olevan koko ajan päällä. Lisäksi munulla tuntui tosi voimakasta ponnistamisen tarvetta. Tässä vaiheessa olin siis kavunnut sänkyyn. Kätilöopiskelija katetroi (ei tuntunut missään) ja sanoi tekevänsä sisätutkimuksen. Järkytyksekseni olin jo täysin auki eikä uutta epiduraalia kerennyt saada. Enkä siis mitään muutakaan puudutusta (paitsi lopussa/jossain vaiheessa minulle laitettiin jotain ainetta epiduraalikanyylin kautta, mutta eihän se auttanut yhtään mitään...)

Ponnistus aloitettiin kyljeltään, ja se tuntuikin tosi hyvältä asennolta. Kätilö kyseli, että haluaisinko kokeilla jotain tiettyä asentoa, jolloin pyysin jakkaraa. Se ei kuitenkaan tuntunut ollenkaan hyvältä, en osannut siitä ponnistaa lainkaan. Päädyin ponnistamaan kylkiasennossa. Ponnistaminen oli hirveintä maailmassa, kipu oli todella todella kovaa, ja lopussa tuntui siltä, etteivät voimat riitä enää yhteenkään ponnistukseen. Lopulta kuitenkin punnersin pojan pihalle puoli-istuvasta asennosta, johon siirryin aika lopussa, kun ponnistaminen ei edennyt kyljellään. Poika nostettiin heti mahan päälle. Ponnistusvaihe kesti 44 minuuttia, ja sinä aikana kerkesin rukoilla kuolemaa, imukuppia ja vaikka mitä. Pahoilta taisteluvammoilta kuitenkin vältyttiin juurikin pitkän ponnistusvaiheen ansiosta, sain vain neljä pinnallista tikkiä. Istukka tuli ulos kokonaisena, mutta sitä jouduttiin vähän vauhdittamaan mahasta painamalla.

On se vaan kumma miten tuska on jo nyt lähes unohtunut. Kyllä meillä vaan on maailman kaunein poika (4550g/56cm/37cm, pisteet 9/10)
 
NO niin nyt meijän poika tuli maailmaan tänään klo. 7.37. 53cm 3600g.
Alkoi veden menolla klo 00.05. Säännölliset supistukset alkoi n. 03.15.
Klo. 04.00 oli aika tiheesti jo n. 3-5min välein. Autolla synnytyssairaalaan n. 05.00 perillä. Tutkimus tehtiin 4cm auki, käyrään kiinni n. 15min sen jälkeen huusin lievitystä. Eiku saliin, Annettiin ilokaasu ja valmisteltiin epiduraalia. Piiitkät minuutit oli. Klo. N. 06.00 ku rupes vähän lievittää auki olin jo 8cm, 07.00 asti oli ihan kivaa :wink humaniora. Sitten alkoi paineentunnetta ihan sikana. Ja loppu meni hyvin. :)
Laskettu aika oli 30.5. Toinen lapsi ja nopea helppo synnytys jos vertaa viime kerran melkein 48tunnin kivuista.
 
Rimpsukan tarinasta löytyi myös paljon samaa kuin omasta synnytyskertomuksestani. Noi kuopat matkalla oli aikamoisia ja yleensäkin synnytyksen eteneminen ihan kivasti :)

Onnea Rimpsukka ja Mariejohanna!
 
Onnea! Kyllä lukee ihan eri silmällä noita tarinoita kun on se oma kokemus takana. Kunnioitusta kaikille, on se aikamoinen suoritus!
 
Katsotaanpa papereista. Nyt tulee heviä settiä!

Supistukset alkavat iltayhdeksän aikaan. Päätän pysyä kotona kunnes on ihan pakko lähteä. Sairaalaan lähtiessämme supistaa niin kovasti, että pelkään meneväni kramppiin. Vartin ajon aikana tulee kolme supistusta.

Sisäänkirjaus 12.5.2014 klo 03:52. Kohdunsuu sormelle auki, takana, paksu reuna. Lepohuoneeseen, kipulääkettä suun kautta.

Klo 06:10 Litalginia lihakseen. Välillä supistukset ovat niin kovia, että huudan silkkaa kauhua.

Klo 06:50 lähetettiin suihkuun jumppapallon päälle istumaan.

Klo 08:20 takaisin lepohuoneessa, kohdunsuu 3 cm auki. Siirrytään saliin.

08:45 alan hönkimään ilokaasua. Helpottaa vähän aikaa jonkin verran.

Klo 09:23 laitetaan epiduraali. Erikoistuva lääkäri tössii, joten kokeneempi kollegansa hoitaa homman. Minä huudan niin paljon kuin keuhkoista lähtee ilokaasumaskiin. Edelleenkään en pysty puhumaan, koska ääni ei ole kurkkutulehduksen jäljiltä palannut.

09:35 vauvalle laitetaan scalp ja puhkaistaan kalvot. Mitään ei tapahdu.

Klo 10:02: epiduraali potkaisee ja siirryn hetkeksi taivaaseen. Supistuksia tulee, seuraan niitä käyrältä.

Klo 11 kohdunsuu 4-5 cm auki.

Klo 12:05 sydänäänet laskevat. Käännyn toiselle kyljelle, ringer-tippaa laitetaan kovemmalle. Sydänäänet korjautuvat.

Klo 12:48 oksitosiini lopetetaan. Kohdunsuu 6 cm auki, pää vielä liian ylhäällä.

Klo 14: edelleen saman verran auki. Sydänäänet alkavat laskea supistusten jälkeen. Lisää epiduraalia, minkä jälkeen otetaan mikroverinäytteet.

Klo 15:07 Ensimmäisen arvo 7,18, seuraavan 7,13. Lääkäri ilmoittaa, että mennään kiireelliseen sektioon. Kohdunsuu 9 cm auki, mutta ensisynnyttäjänä en saisi lasta alakautta tarpeeksi nopeasti ulos.

Klo 15:35-15:57: tärisen kauhusta, kun minua viedään saliin. Mies ei pääse mukaan. Puudutusta valmistellaan, kun todetaan, että sikiön sydänäänet romahtavat supistuksen jälkeen 70-90 lyöntiin minuutissa. Anestesialääkäri toivottaa hyvää yötä, nyt tuli meinaan kiire. Lääkäri kaivaa lapsen synnytyskanavasta ja imee suusta ja sieraimista runsaasti veristä lapsivettä. Istukka on saliin siirtymisen aikana tai siellä ollessa alkanut irrota. Heti imemisen jälkeen poika on jäntevä ja huutaa reippaasti. Minut kursitaan kokoon ja kärrätään heräämöön. Verta menetän noin 1,2 litraa. Lastenlääkäri (joka teki pojalle myös kotiutustarkastuksen) toteaa pojan hyvävointiseksi ja lapsi viedään synnytyssaliin isälleen kenguruhoitoon.

Viiden jälkeen: heräilen. Kätilöopiskelija tuo miehen kännykän, hän on ottanut sillä kuvia vauvasta ja miehestä. Itken pelästystäni ja ikävöin vauvaa ja miestä.

Kuuden jälkeen: minut viedään osastolle, jonne mies ja vauva tulevat. Minulla on katetri ja kaksi tai kolme eri tippapussia, olen menettänyt verta, olen kalpea ja hikinen, saan lapsen syliini enkä laske häntä siitä ensimmäiseen vuorokauteen kuin vaipanvaihtoja ja labrakokeiden ottoa varten.

Seuraavana päivänä itken, koska poika olisi voinut kuolla.

Olemme osastolla kolme yötä. Synnytyksestä vastaava kätilö, kätilöharjoittelija sekä leikannut lääkäri käyvät kaikki pyynnöstäni luonani juttelemassa. Annan synnytykselle 3 pistettä, joten saan ajan synnytyspelkopolille kesäkuun lopulle. Kotiin lähdettäessä olen jo parempivointinen ja iloinen: imetys sujuu, lapsi on terve, minä olen yhtenä palana ja ulkona on alkanut kesä.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top