Synnytys

Nyt kun aloitte lapsivesistä puhua niin mä en kyllä tajua, että mihin ne mun edellisen raskauden lapsivedet on menneet? :eek: Vedet meni siis kotona joo yöllä, mutta niin minimaalisesti, että kun aamulla käytiin sairaalassa näytillä niin joutuivat ottamaan sen lapsivesitestin pariin kertaan ja kätilö yritti ensin ehdottaa, josko se olikin vaan pissaa (öö ei, huomaan kyllä jos kusen keskellä yötä sänkyyn :grin).

Mutta en siis yhtään muista myöhemmästä synnytyksestä, että ne vedet olisi jotenkin hulahtaneet jossain vaiheessa, vaikka nyt kun teidän juttuja luen niin vissiin sitä pitäisi olla sellainen määrä ettei jää huomaamatta? Onkohan sitä sitten tihkunut pitkin synnytystä sinne tänne...?
 
Juu ei ole voinut olla huomaamatta jos lapsivesiä hulahtanut. Vain kakkosen kohdalla sairaalassa vauhditettu synnytystä kalvojen puhkaisulla. Ei siis tunnu miltään (kalvoissa ei tuntoa) mutta sitten se jatkuva hulahtelu loppuun asti sai sängyn lainehtiin ja oli inhottavaa.
Toivon kyllä et alkais lapsivedenmenolla niin tietää varmasti h-hetken olevan käsillä. Supistuksia oli vaikeampi arvoida koska sopinee lähteä laitokselle. Hyvässä vauhdissa kaikki olleet kuitenkin nuorinta lukuun joka olisi asustellut ilman vettäkin (ennenaik. syn)
 
Eihän ne kaikilla kerralla hulahda! Joillain tiputtelee läpi synnytyksen...
Multa pari kertaa puhkaistu kalvot ja se jos joku tuntuu häröltä kun makaat jalat levällään ja vedet vaan valahtaa ulos järkyllä paineella :D oli kyl kovin nopea liikkeinen se lääkäri joka ”vesipallon” puhkas:wink totes vaan että tulipa paineella:D
Mä toivon kans että synnytys käynnistyy vesien menolla niin voi sit alkaa pikkuhiljaa siirtymään kohti synnäriä... supistukset ainakin mulla yltyneet ihan yks kaks tai ollut pitkään tauolla jos vaan supistelulla käynnistynyt...hirveen vaikeeta tosiaan se ajottaminen että lähteekö vai ei:wink
 
Mulla on joka kerta puhkaistu kalvot salissa. Kerran on itsekseen alkanut supistuksilla ja kyllähän se on vaikea tehdä päätös milloin lähtee. Silloin sinnittelin vähän turhan pitkään kotona, mutta onneksi kuitenkin ehdittiin sairaalaan. Nyt vielä varmasti vaikeampi päättää milloin lähtee sairaalaan jos supistuksilla käynnistyy kun jo muutenkin ollut kipeitä suppareita ja paikat varmasti jonkin verran kypsyneet..
 
Mulla puhkesi kalvot itsestään vasta sairaalassa synnytyssalissa, ei kyllä tullut mitään tuntemuksia asiasta, kätilö vaan tuumasi että vedet meni. No olin kyllä suhteellisen kipeä silloin.
Minä hankin jo esikoisen aikana sellaisen parisänkyyn menevän lakanan jossa kosteussulku, muistaakseni Jyskissä oli edullisia
 
Muokattu viimeksi:
Mulla kans molemmilla puhkaistu ja se holahdus mikä siitä seuras ei voinut mennä kyllä ohi, valui pitkin pepun vakoa ja selkää. Nyt oisi kiva jos menisi vedet kotona, vähän kyllä jännittää ja mietityttää jo koko touhu, samalla kuitenkin odottaa että olisi jo :happy:
 
Riina, miksi sulla on käynnistystä ajateltu :)
Lääkehoidollisen raskausdiabeteksen takia, viime äippäpoli käynnillä kätilö ilmoitti että käynnistelevät todennäköisesti ihan viimeistään 40+0 vaikka kokoarvio olisikin normaali ja usein harkitsevat käynnistystä rv38 lähtien. Ruokavaliohoitoisella käynnistystä ei välttämättä harkita niin herkästi. Ensimmäinen kokoarvio on nyt ensviikolla ja toinen tulee rv 37+ ja samassa synnytystapa-arvio. Kätilö tosin lohdutteli että todennäköisesti lähtee käynnistyksellä kivasti kun en ole ensisynnyttyjä ja eka lähti spontaanisti laskettuna(40+2) syntymään.

Lapsivesistä, mulla ne puhkaistiin vasta muutama minuutti ennen ponnistusten aloittamista kun ei itsestään tosiaan menneet.Ei jäänyt kokemusta että olisi jotenkin hurjan paljon tullut ja kaikki paikat kastuneet, mutta kyllä sen valumisen nyt tunsi :D Ehkä oli tihkunut jo pitkin avautumista ja lopput vaan otettiin sitten puhkomalla pois.
 
Näinpä. :wink
Esikon lapsivesi meni kotona. Heräsin myös pissatukseen ja osa pönttöön. Ihmettelin et olipas pissatus ja kerkesin nousemaan käsipesulle niin lavuaarin eteen kunnon lammikko.
Nuorimmassa osa kotona, js osa autossa.. Onneksi varahousut ja muovit ym. Kauhuskenaario olisi jos kaupungissa tai kaupassa "tulvisi" mutta eiköhän sekin sallita :D :D
 
Mulla kuulu tosiaan puolen yön aikaan napsahdus ja sit alkoi vettä tulla. Juoksin sängystä pöntölle, mistä soitin synnärille ja häkeen. Sit aloin pakata kassia ja makasin lattialla odottaen lanssia. Likka oli perätilassa niin siks.
 
Mulla kuulu tosiaan puolen yön aikaan napsahdus ja sit alkoi vettä tulla. Juoksin sängystä pöntölle, mistä soitin synnärille ja häkeen. Sit aloin pakata kassia ja makasin lattialla odottaen lanssia. Likka oli perätilassa niin siks.

Miks pt synnytyksessä pitää lanssi tilata ja makoilla? Esikko oli siis ylläri pt ja mähän Kattelin kaikessa rauhassa leffaa, hytkyin/vaelsin ympäri kämppää ja tein ruuankin... ja vesien menolla tosiaan alko se urakka!
 
Eikös se ole suositus tulla makuulta, ettei napanuora pääse luiskahtamaan?
 
Mun tuttu oli muuten naistenklinikalla menossa synnyttelee, niin samassa jossain huoneessa kuus naista ulvomassa suppareitten kourissa. Oli sit lähtenyt hyvinkäälle synnyttelee. Vissiin aika kova ruuhka siellä :confused:
 
Eikös se ole suositus tulla makuulta, ettei napanuora pääse luiskahtamaan?

Juuri puhuin tästä kaverin kanssa. Hänellä oli ollut tilanne että vauva ei ollut kiinnittynyt (ei ollut edes pt) ja ohje oli että jos vedet menee niin makuulle ja lanssi. Ei uskaltanut juuri kotoa lähteä sen jälkeen. Ja tämä siis juuri sen vuoksi ettei napanuora luiskahda ja jää puristuksiin.

Kertoi myös että eri terveydenhuollon ammattilaisilta tuli tähän liittyen erilaisia ohjeita, kaikki ei pitänyt makuullaoloa tarpeellisena.
 
Mulla vauva ei koskaan kiinnittynyt ja kun kalvot puhkastiin, niin kehottivat vain reippaasti kävelemään. Kysyin sitten tuosta napanuoran luiskahtamisesta, niin totesivat siihen, että jos jotain ylimääräistä piuhaa alkaa roikkua, niin sitten ilmoitus kätilölle :hilarious: toki oltiin silloin sairaalassa joten varmasti siellä ei tarvisi niin paljon luiskahtamista jännittää, kun apu ihan vieressä
 
Just... onneksi mitään tommosta ei tapahtunut esikon aikaa!!! Johan siinä meni muutenkin paljon pieleen:eek:
 
Olin ollut todella stressaantunut siitä että kesken raskauden muutettiin paikkakunnalta toiselle. Edellisessä kunnassa odottaville oli kolme perhevalmennuskertaa ja synnytysvalmennus. Täällä vain yksi perhevalmennus ja sekin enemmänkin keskustelupiiri. Ruvettiin miehen kanssa etsimään yksityiseltä puolelta synnytysvalmennusta.

Voivottelin nyt mökillä siellä samaan aikaan olleelle tädilleni että miksei voi olla lähellä ja hyvään hintaan, kun hän katsoi minua ja kysyi: "Ootsä nyt unohtanut että mä oon kymmenen vuotta vetäny synnytysvalmennusta ja synnytyspelkoryhmiä, sekä toiminu jopa doulana?" Ai niin. :p

Saatiin sitten ihan yksityinen valmennus ja olo kieltämättä paljon varmempi. :Heartred Itsellä ei ole synnytyspelkoa, luotan vakaasti ammattilaisiin ja siihen että minusta pidetään huolta. Yksi jopa minulle tärkeimmistä asioista oli se että mies sai nyt eväitä siihen että mitä hän voi tehdä muuta kuin seisoskella paniikissa vieressä. :grin
 
Takaisin
Top