Synnytys

Mulla oli sama:)
Mulla tänään 28+3 sf 25.5. :)

Meilläkin on synnytyksestä kotona puhuttu miehen kanssa mutta en oikein osaa ajatella asiaa. Mulla on vähän sellanen "Go with the flow" ja luotto sairaalahenkilökuntaan. Kai sitä vähän pitäis suunnitella ja vähän jo miehelle ajatuksia kerroinkin. Tuntuu että se on vielä ikiaikojen päässä...
 
Suurella yhden synnytyksen kokemuksella :hilarious: suosittelen lämpimästi lukemaan (positiivisia) synnytyskertomuksia ja ottamaan selvää erilaisista vaihtoehdoista, kuten kivunlievityksestä. Kaikkea ei välttämättä tulla sairaalassa tarjottimella tarjoamaan tai ehdottamaan ja riippuen toki synnytyksen kulustakin, jos on oikein nopea niin eipä siinä hirveästi ehdi keskustelemaan, että mikä tens tai pudendaalipuudutus.
 
Onko kellään kokemusta kela taxilla synnyttämään menosta?
Ei ole kokemusta, mutta kelataksia oon kyllä tilaillu asiakkaille usein. Taksin käyttöön uskoisin synnytyksen olevan ihan pätevä syy, kun terveydentilan takia ei julkisia kykene käyttämään. Pyydä vaan synnärillä SV67 todistus matkasta. Omavastuu on sen 25e/suunta(tilaus keskitetystä KELAtaksi numerosta) joka maksetaan taksiin, todistusta kela ehkä kysyy joskus ehkä ei :D Ainut vaan että kelataksit yleensä tilataan edeltävänä päivänä, mutta olen kyllä itse saanut ihan hyvin taksit tulemaan lyhyellä varoajalla.
 
Täällä synnärillä ollaan puhuttu käynnistyksestä rv 38-40 välillä ellei spontaanisti synny. Miten te kenellä on käynnistyksestä kokemusta meni itse käynnistys, kuinka kauan kesti että homma lähti käyntiin? Oliko pitkä synnytys, kivulias? Entä miten kivunlievitykset oliko jotain erityisiä ehtoja esim. epiduraalin suhteen tms? :O
 
Nyt en uskaltaisi luottaa koko kela-taksiin, kun tuntuu, että koko homma ihan hakusessa siellä :meh: pahimmillaan odotutettu ihmisiä ihan älyttömiä aikoja. Toki onneksi ehkä pk-seudulla kela-takseja olisi paremmin tarjolla.

Käynnistyksestä kokemuksia, mutta valitettavasti ei kovin hyviä. Helvetilliset kaksi vuorokautta, paikat ei avaudu ja lopulta sektioon. Tosin en usko, että käynnistyksessä olisi käynyt noin, jos vauva olisi ollut pienempi ja vauva raivotarjonnassa. Olen kuitenkin Riina lukenut paljon todella onnistuneita synnytystarinoita käynnistyksestä, joten kuten luonnollisesti käynnistyneessä synnytyksessä niin myös käynnistyksessä voi tulla mutkia matkaan.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos riina:) oon vahvasti kahden vaiheilla että jos mies ei pääse viemään että meenkö taksilla vai lanssilla... tässä kun tuskin kauaa joutuu tuskailemaan kun on jäbä maailmassa;) toivon vaan että synnytys alkaa vesien menolla niin voin alkaa samoin tein hiipimään kohti Espoota :D
Kuinka kauan siinä ennen taksi uudistusta kesti että sai kelataksin ovelle?
Voisin kyllä laittaa kelaan kyselyä että onko niille riittävä perustelu 40km, 6lapsi ja synnytys riittävät syyt taksin käyttöön ;)
 
Imme ajattelin että tässä parin kk aikana ne sais homman toimimaan mut en kyl meinaa tunteja odotella kun lähtö on... semmosta aikaa tuskin on enää tässä kohtaa;)
 
Riinalle vastaus :) käynnistys ballongilla, seuraavana päivänä kalvojen puhkaisu ja oksitosiinia, säännöllisistä supistuksista vauvan syntymään 10h. Eli periaattees kaksi vuorokautta kesti ballongin asettamisesta. Syntyi varmaan nopeesti sen tähden kun 41+5 jo viikkoja ja oli jo aika tulla. Koin tosi helpoksi ja huolettomaksi kun kätilöiden valvonnassa alusta asti. Tiedä sitten miten tilanne sitten etenisi jos paikat ei oo valmiina vielä. Kivunlievityksissä piti sikäli joustaa, et oli kaikenlaisia letkuja kiinni, että kylpy/suihku oli pois rajattu. Epiduraalin sai ihan normisti. Mutta ponnistus epiduraalin kanssa vei supistukset ja sit leikittiin taas oksitosiinilla. Kyl sitä silti toivois vertailupohjaks luonnollisesti käynnistyvää synnytystä. :)
 
Mä ajattelin alkaa panikoimaan synnytystä vasta synnytystapa-arvion arvion jälkeen, jos poitsu onkin raivotarjonnassa ja alakautta synnytys mahdollinen.
 
https://www.kela.fi/matkat

Ei tarvi Kelataksia sen kummemmin perustella, synnytys (ja näköjään peräti raskaus) on jo riittävä syy. :) Oon ymmärtäny, että kelataksi on ensisijainen, jos se vauva ei oo tulossa heti ja ambulanssi vasta sit, jos on oikeesti kiire. Ja nyt on ollu kyl joo ongelmia niiden kanssa, mut on tässä vielä pari kuukautta aikaa saada homma toimimaan :grin
 
Miten ne taksit suojataan, jos vedet on mennyt ja sitä lapsivettä tihkuu? Tai entä jos vedet menee kesken taksimatkan? Korvaako Kela noissa tapauksissa taksin siivoamisen ja kuskin työn seisottamiseen liittyvän ajan vai onko henkilö silloin korvausvelvollinen?

Toki varmasti jokainen järkevä ihminen ottaa jonkun rätin tai pyyhkeen jos vettä tihkuaa, mutta silti mietib mahdollisten vahinkojen korvausta.
 
Mä oon laittanut penkille jätesäkin jonka päälle pyyhe jos toinenkin... ihan varuiks;) mies on kovin herkkä noiden ruumiin eritteiden kanssa niin se on sit vuoranut penkin huolella ennen lähtöä ;)
 
Mut toi on imme hyvä pointti, enpä tullut tota vesi asiaa miettimään... jotkuthan oksentaa kans kivusta! Luonnollistahan tämä kaikki mutta kalliiks tulee jos joutuu taksin seisottamisen maksamaan...
 
Ja kuule äippäx5, en edes ajatellut oman auton suojaamista, vaikka tottahan sekin pitää/kannattaa suojata :hilarious: meillä mies puunaa autosta mun eritteitä muuten koko isyysloman, kun oksennan tuulettimeen, lapsivettä on kuramatoilla asti ja varmaan suolikin tyhjenee sopivasti penkille :laughing002 eli taitaa meilläkin olla kohta oven vieressä pari pyyhettä jätesäkkeineen :grin
 
Ja sitä lapsivettä meinaa tulee... mulla oli korkea vedenmeno niin sitä ei lorissu koko ajan vaan sillai holahtelemalla. Mut jos menee ihan oikeesti vedet ni sitä tulee siis ihan älytön määrä(mulla meni ne loput vedet synnytyssalin vessaan kun kalvot lopullisesti alhaalta repes ja se lattia oli ihan täynnä sitä vettä, mikä ei tietenkään siis ole vettä). Että siinä tosiaan on suojaamista :wacky:
 
Se lapsiveden määrä yllätti ainakin mut! Olin ihan hölmönä, kun kalvot puhkastiin ja sitä vettä vaan tuli :woot: se oli onneksi sentään sairaalassa eikä esim kotisängyssä tai autossa.
 
Kun esikoisen synnytys käynnisty niin mulle tuli aamulla hirveä pissa hätä enkä millään ois jaksanut nousta! Noh siinä kun sain itseni kammettua puoliks pois sängystä niin masussa tuntu poks ja vedet lävähti sängyn viereen ja sitä vaan tuli ja tuli kun yritin könkätä vessaan...
mies sai sit ne lattialta siivota ja siitä etiä päin se on ollu niitä pyyhkeitä virittelemässä:D tokasta meni vedet onneksi pönttöön kun olin kakalla... välttyypä niiden siivoamiselta;)
Et joo tosiaan sitä vettä tulee ja paljon!:o
 
Mulla vedet lähti holahtelemaan yöllä sängyssä. Onneksi olin ennakoinut ja laittanut lakanan alle pyyhkeen. Täytyy taas viritellä pyyhe sänkyyn hyvissä ajoin. Toki yksi pyyhe ei takuulla riitä patjaa suojaamaan, jos kaikki vedet tulis kerralla.
 
Takaisin
Top