Synnytys

Hyvinkäällä ja Lohjalla on myös synnytyssairaalat :) Täällä pk-seudulla ollaan vaan niin tuudittauduttu siihen, että synnytyssairaalaan on ihan minuuttien matka. Muualla Suomessa kumminkin semmonen 100km on aika normaali matka. Onhan se ikävää, että tuttu paikka suljetaan, mutta mun mielestä on hyvä että kaikki mädät ja homeiset rakennukset suljetaan. Etenkin kun kyse on vastasyntyneistä, niin homeinen sairaala ei ole mielestäni kovin kiva asia... Lisäksi vielä matalapalkkaiset kätilöt joutuu tehdä terveyden tuhoavissa oloissa työtä, niin ihan vaan hyvä että Kättäri suljetaan. Olen itse syntynyt Kättärillä, että silleen joo surullista, mutta ajat muuttuu ja tunnearvo ei saa mennä terveyden edelle.
 
Toi muaki ihmetyttää että mihin ne siel Helsingin suunnalla kaikki synnyttäjät aikoo saada mahtumaa, ku siel on muutenkin monesti täyttä :/ Onneks ite ei asuta siel suunnal, niin ei tarvi jännätä mihin mahutaa ja mahutaako ollenkaan.

Meinaavat tehostaa ja ottaisko ne potilashotellit käyttöön, laitan linkin siihen juttuun kun löydän.

Ja mä en Hyvinkäälle mene, meiltä on vain muutama minuutti noihin Hki sairaaloihin. Jorviinkin on jo autolla ainakin 30min Hyvinkäästä puhumattakaan :sad001

Edit;
Tässä on se juttu naistenklinikasta. Mitään tarkempaa ei oo.
https://yle.fi/uutiset/3-9638155
 
Yleensä sitä pääsee sinne sairaalaan synnyttämään, minne haluaa. Sulut on enemmän poikkeus kuin sääntö :) Etenkin kun nämä joulukuiset ei synny perinteisesti ruuhkaisimpaan aikaan, niin luulisi sinne ykkösvaihtoehtoon mahtuvan.
 
Toista se on täällä Pirkanmaalla, kun ei oo vissiin kuin yksi vaihtoehto mihin mennä. Vielä pahempi pohjoisessa kun matkat voi olla satoja kilometrejä. Itsellä onneksi vain 50-60km
 
meiltä olis helposti ja nopeesti päässyt kättärille, mut naistenklinikkaa en edes mieti ku sinne on niin ruuhkaiset tiet eikä parkkipaikkoja ole juurikaan.
Mieluummi sit sinn hyvinkäälle, monet on sanonu et ihan hyvä paikka sekin :)

Mäkään en usko, et joulukuun tienoilla olis ruuhkaa synnyttämässä. Mut aina joku osuu "ruuhkakohtaan" ja joutuu synnyttämään muualla kun oli ajatellut.

Ikävin tilanne varmaan vantaalaisilla, kun ton uutisjutun mukaankaan heille ei oo vielä päätetty mitään varmaa synnytyspaikkaa.
 
Eipä niillä vantaalaisilla aikasemminkaan ollut selvää suunnitelmaa minne mennä. Itse on saanut HUS-alueen sairaaloista yhden valita, ihan niinkuin nytkin saa valita sen sairaalan minne haluaa ekana vaihtoehtona. Itse odottelin esikoista Länsi-Vantaalla ja järkevimmät vaihtoehdot oli Jorvi tai Kättäri ja Jorvin sitten valitsin just Kättärin sisäilmaongelmien takia.

Toki sitä ei valitse itse mitä aihetta stressaa, mutta silti mun mielestä tosi outoa, että tästä Kättärin sulkemisesta on joku ongelma kehkeytynyt kun miettiin että tuolla pohjoisessa lähimpään sairaalaan voi hyvinkin olla 500km. Se on heidän arkeaan ja asia johon pitää sopeutua. Varmaan jonkun uuden synnytyspaikan pk-seudulle hommaavat jos tarve tulee, mutta ei ne sairaalat ihan hetkessä ehdi valmistua ja siinä ajassa taas monet ehtisivät vakavasti sairastua homeisessa sairaalassa. Samaan aikaan kun syntyvyys on vaan laskussa, niin miksi turhaan käyttää kauheesti rahaa uuteen synnytyssairaalaan jos uusilla järjestelyillä nykyiset (Kättärin jälkeen jäljelle jäävät) riittää.
 
Joo siis pookkana esikoisen syntymävuonna 2016 tais syntyä yhtä vähän lapsia kuin joskus sotien aikaan, että hurjassa laskussa on. Ja tottakai tollainen homeinen täytyy purkaa ja on turhaa tehdä uutta jos voi uusin käytännön hoitaa synnytykset ilman uusia sairaaloita. Ei se ollutkaan se pointti. Oon samaa mieltä. Ja kätilöopistolla se ei niinkään oo synnyttävien ongelma kun ovat niin vähän aikaa, mutta Ai kamala niitä työntekijöitä, jotka ovat vuosia altistuneet.

Ja sit pohjoisen pitkät matkat on oma lukunsa. Sillee ois varmaan pakko tehdä, että menee supistusten alkaessa vaikka lähimpään hotelliin, jotta ei sit joudu ajamaan sitä 500km talvella varsinkin.

Pk-seudulla on vaan sikäli jännä, että ruuhka-aikaan lyhytkin matka saattaa kestää saman mitä ympäröivissä kunnissa kolminkertainen matka. Ja en stressaa kans sitä, ettei nyt johonkin pääsisi asian hoitamaan :D :D. Muutenkaan ota paineita just melkein mistään ni :D
Enemmän mua mietityttää itse synnytys kun eka meni niillä kolmannenasteen repeämillä ja näin. Silti kuitenkin toivoisin voivani alateitse synnyttää, sama se nyt missä sitten
 
Oulussa ei oo vaihtoehtoja kuin yksi, joten sinne mennään halus ne ottaa paikalle tai ei :grin:rolleyes:
Mä soitin edellisestä että voisin alkaa tulla. Sen jälkeen soitin mummun vahtimaan esikoista ja kävin vielä suihkussa.

Mun synnytykset on kärsineet siitä että puudutus vie tehot supistuksista. Kuopuksesta kävi vielä niin että unohtivat neuvolassa ottaa streptokokkitestin, ja oyssissa ei ole pikatestiä niin laittoivat ab-tipan. Sen jälkee päästettiin vasta vedet yms jotta saatiin supistuksiin tehoa. Ja tässä vaiheessa puudutus loppui ja piti alkaa ponnistaa.

Nyt ajattelin että sinnittelen ilman puudutusta siihen saakka että päästävät vedet, tai ainakin valmistautuvat jouduttamaan supistuksia.
 
Mua nyt ylipäätään huolettaa se, että mihin kaikki mahtuu ja kuinka entisetään ylityöllistetään ne kätilöt, jotka on muutenkin jo pahasti kuormittuneita. Ja tosiasia on myös se, että entistä useampi joutuu synnyttämään tien päälle kun välimatkat pitenee entisestään (juurikin siellä pohjosessa) keskittämisten takia. Kättärillä käy kumminkin todella paljon synnyttäjiä vuodessa, joten niille pitää saada tilaa jostain muualta. Potilashotelli ei monen kätilönkään mielestä ole täysin hyvä ratkaisu. Ja sinnehän pääsee vain tietyin kriteerein (normaalisti edennyt synnytys, ei keltasuutta, sokeriarvot normit jne. ja äidinkin pitää pystyä olemaan toimintakykyinen). Ja kuinka täynnä se synnyttäneiden osasto sitten tulee olemaan, onko kaikille edes inhimillistä vuodepaikkaa ettei tarvi käytävillä olla vuoteiden kera? Irrotetaanko jokin muu osasto synnyttäneille, sellasille jotka ei pääse potilashotelliin. Ei tietenkään jatkuvasti ole ruuhkaa, mutta sit kun sitä on, niin on kyllä tukalat paikat kaikilla. Mitenkä pystytään varmistamaan riittävä hoito niille jotka sen tarvii ja esim. imetysohjaus, ku ei noi asiat nytkään aina toteudu.
 
Me asutaan vantaalla ja sanottiin et naistenklinikka ois ensisijainen vaihtoehto. Meillä on ongelmana se et ollaan siskon kaa sovittu et sinne viedään sit esikko hoitoon ja sisko asuu Kalliossa. Siitä ei oo enää pitkä matka naistenklinikalle mut taas jos lähtis siitä Hyvinkäälle ni tulis pidempi matka kun jos vantaalta ajais suoraan. Mua se hyvinkää houkuttelee kyllä kun naikkari on varmasti täynnä kokoajan.
 
Mua nyt ylipäätään huolettaa se, että mihin kaikki mahtuu ja kuinka entisetään ylityöllistetään ne kätilöt, jotka on muutenkin jo pahasti kuormittuneita. Ja tosiasia on myös se, että entistä useampi joutuu synnyttämään tien päälle kun välimatkat pitenee entisestään (juurikin siellä pohjosessa) keskittämisten takia. Kättärillä käy kumminkin todella paljon synnyttäjiä vuodessa, joten niille pitää saada tilaa jostain muualta. Potilashotelli ei monen kätilönkään mielestä ole täysin hyvä ratkaisu. Ja sinnehän pääsee vain tietyin kriteerein (normaalisti edennyt synnytys, ei keltasuutta, sokeriarvot normit jne. ja äidinkin pitää pystyä olemaan toimintakykyinen). Ja kuinka täynnä se synnyttäneiden osasto sitten tulee olemaan, onko kaikille edes inhimillistä vuodepaikkaa ettei tarvi käytävillä olla vuoteiden kera? Irrotetaanko jokin muu osasto synnyttäneille, sellasille jotka ei pääse potilashotelliin. Ei tietenkään jatkuvasti ole ruuhkaa, mutta sit kun sitä on, niin on kyllä tukalat paikat kaikilla. Mitenkä pystytään varmistamaan riittävä hoito niille jotka sen tarvii ja esim. imetysohjaus, ku ei noi asiat nytkään aina toteudu.

Kun oltiin esikoisen kanssa vuodeosastolla, niin oli resursseja pitää meitä siellä 2 päivää odottelemassa perhehuoneessa sydänultraan pääsyä, mutta ei ollut resursseja hoitaa sitä sydänultraa heti lauantaipäivällä... Siinä olisi taas perhehuoneen saanut vapaaksi yhdelle synnyttäneelle, sillä että olisi jostain repässyt lääkärin tekemään 30-60min homman heti lauantaina. :rolleyes: Että omasta mielestä voisi ihan hyvin tehostaa toimintaa, jotta tilaa olisi enemmän :) Ei varmaan olla oltu ainut tapaus, jossa on lykätty toimenpiteitä tai tutkimuksia maanataille ja pidetty perhettä osastolla. Myös jos neuvoloissa tehostettaisiin esim imetysohjausta ennen ja jälkeen synnytykse, niin ei sitä tarvitsisi sairaalassa hoitaa. Omassa neuvolassa on tapana, että terkka tulee kotiin tekemään ekaa tarkastusta ja tarvittaessa tulee uudelleenkin nopeella aikavälillä. Mun mielestä tää systeemi on loistava. :) Se sairaalassa olo ei mulle ollut mitenkään rentouttavaa tai kivaa. Olin heti synnytyksen jälkeen tosi hyvässä kunnossa ja olisin ihan hyvin voinut lähteä suoraan kotiin, mutta en sitten saanut koska ensisynnyttäjä ja piste. Jos taas olisin päässyt kotiin ja sitten sinne olisi tullut terkka kattomaan, että voidaan hyvin, niin homma olisi toiminut paremmin tai olisin päässyt potilashotelliin. Nyt olisn osastolla tosi meluisassa kohdassa sijaitsevassa huoneessa ja valvoin kaikki yöt kuunnellen muiden vauvojen itkua. :confused: Varmaan se potilashotelli on toisille synnyttäjille hyvä ja toisille sitten ei. Sen mukaan myös kätilöiden tulisi tehdä päätös, että onko synnyttäjä tarpeeksi hyvässä kunnossa potilashotelliin vai ei :)
 
Kun oltiin esikoisen kanssa vuodeosastolla, niin oli resursseja pitää meitä siellä 2 päivää odottelemassa perhehuoneessa sydänultraan pääsyä, mutta ei ollut resursseja hoitaa sitä sydänultraa heti lauantaipäivällä... Siinä olisi taas perhehuoneen saanut vapaaksi yhdelle synnyttäneelle, sillä että olisi jostain repässyt lääkärin tekemään 30-60min homman heti lauantaina. :rolleyes: Että omasta mielestä voisi ihan hyvin tehostaa toimintaa, jotta tilaa olisi enemmän :) Ei varmaan olla oltu ainut tapaus, jossa on lykätty toimenpiteitä tai tutkimuksia maanataille ja pidetty perhettä osastolla. Myös jos neuvoloissa tehostettaisiin esim imetysohjausta ennen ja jälkeen synnytykse, niin ei sitä tarvitsisi sairaalassa hoitaa. Omassa neuvolassa on tapana, että terkka tulee kotiin tekemään ekaa tarkastusta ja tarvittaessa tulee uudelleenkin nopeella aikavälillä. Mun mielestä tää systeemi on loistava. :) Se sairaalassa olo ei mulle ollut mitenkään rentouttavaa tai kivaa. Olin heti synnytyksen jälkeen tosi hyvässä kunnossa ja olisin ihan hyvin voinut lähteä suoraan kotiin, mutta en sitten saanut koska ensisynnyttäjä ja piste. Jos taas olisin päässyt kotiin ja sitten sinne olisi tullut terkka kattomaan, että voidaan hyvin, niin homma olisi toiminut paremmin tai olisin päässyt potilashotelliin. Nyt olisn osastolla tosi meluisassa kohdassa sijaitsevassa huoneessa ja valvoin kaikki yöt kuunnellen muiden vauvojen itkua. :confused: Varmaan se potilashotelli on toisille synnyttäjille hyvä ja toisille sitten ei. Sen mukaan myös kätilöiden tulisi tehdä päätös, että onko synnyttäjä tarpeeksi hyvässä kunnossa potilashotelliin vai ei :)

Meillä kans neuvolasta tullaa tekemää tarkastuskäynti viikon iässä. Mutta ei se kyllä imetysohjausta ole ikinä antanut, silloin esikon kanssa oisin todella tarvinut. Mä edellee ole sitä mieltä että jokasen neuvolaterkkarin pitäisi käydä imetysohjaajan koulutus. Imetysotteen ne osaa kattoo, mut jos siinä ei ole mitään vikaa niin muuta neuvoa ei meillä tipu :sad001 Meiän paikkakunnalla ei myöskään ole muuta josta sitä saisi. Mä kans oisin voinu viimesimmästä lähteä heti kotiin, mutta vauva oli liian iso niin piti olla sokeriseurannassa, vaikka arvot oli aivan loistavat syntymästä asti. Tosikosta en ois pysyny ekana päivänä kunnolla pystyssä, oli se niin raju, ja ku kalvot riekaleiset niin vuosinkin enemmän ku muista. Esikon kanssa olin vaan ihan pihalla (kaikki uutta) eikä imetys sujunu niin hyvin, ni en edes ois halunnu heti lähteä. Nyt ois toiveena polikliininen synnytys, jos sen saisi oisin tyytyväinen. Mutta vauva ei saa olla sit niin iso kuin poika oli, eli pitää olla alle 4,5kg muuten joudutaan taas seurantaan.
 
Mä kans VIHAAN sairaalassa oloa...mulla on kokemusta polikliinisestä synnytyksestä ja se on kyllä itelleni sopinut kaikkein parhaiten. Viimesimmän kans jouduttiin oleen sairaalassa 2päivää vaan koska lkrin miälestä oli liian isot tulehdusriskit koska ei ollut syntynyt sairaalassa ja oli alle 38viikkonen...ei suastunu ottaan ees vastaan vaikka kaikki näytteet mitä tutkittiin oli täyttä priimaa...mun voinnissa ei mtn moitetta eikä vauvan kunha nyt halusivat tärkeillä vaikka sataan kertaan painotin että lähtisin omalla vastuulla ja suurella halulla...
Onneks meil sentää on se potilashotelli ja päästiin siihen toisena pvnä,yä oli heti paljo parempi omien unien kannalta vaikkei nyt koti ollukaa...
Nyt oon pualivitsillä sanonu et synnytän kotiin tänki,mut muistan ilmotta siittä vasta parin viikon jälkeen tai jtn ku sairaalasta on nii vaikee päästä kotii...
Ja tiiän joo et lasten parasta jne. mut meil on se 5-10min matka sairaalaan et jos joku hätä iskis päästäs sinne nopeesti takas...mun lapsista kun kellään ei o koskaan ollu mtn häikkää ni on turha siälä tuhlata aikaa ku haluun olla koko perheen kanssa!
 
Nii mustakin vois imetysohjauksen siirtää neuvolaan. Ottais sinne sit ees muutaman, joka tekis niitä ja sille ois varattu yks käynneistä. Imetyksestä ois hyvä tietää myös ennen vauvan tuloa, jotta ei sit ois ihmeissään, ettei se välttämättä oo vaan tissi suuhun ja sillä hyvä. Ja se, että ohjaus on nyt siinä sairaalalla ei takaa myöskään mitään. Minun piti pyytää ja vaatia, että joku olisi auttanut eli paljon se on henkilökunnastakin kiinni.

Uskon myös, että suuri osa ei ole sellaisessa seurannassa, etteikö esim. vauvan sokeriarvoja voitais seurata potilashotellissa. Näin säästyis tosiaan resursseja sairaalassa niille, ketkä sitä tarvitsevat. Lisäksi potilashotellissa voisi yöpyä puolisokin. Meillä ei saa perhehuonetta enää kuin esikoisen kanssa.

Ja itsellä ei maito noussut sitten kuin väkisin puristamalla muutamia tippoja sairaalassa. Heti kun pääsi kotiin ja pystyi rentoutumaan niin vasta homma alkoi toimimaan. Ja meillä oli niin nälkäinen vauva, että sai luovutettua maitoa yli 4dl sairaalassa. Ja ei auttanut pitää rinnalla kun toinen huus vaikka kolme tuntia putkeen kun ei tullut hälle tarpeeksi.

Että tosiaan voisi tehostaa ja säästää kätilöiden arvokasta aikaa imetysohjauksen siirtämisellä neuvolaan. Meillä kun on imetyspoliklinikka niin kätilöt kehoittivat vain ottamaan siellä asioita puheeksi......
 
Ei meilläkään kunnon imetysohjausta saa neuvolasta, mutta ihan samaa tasoa myös sairaalan kätilöiden ohjeet oli. Joidenkin elämäänsä ja työhönsä kyllästyneiden ohjeet oli oikeastaa vaan haitallisia kuin hyödyllisiä.

Meiltä 3km ja muutama minuutti lähimpään sairaalaan, niin päästään sinne hyvinkin nopeasti jos tarve on :) pahoin kumminkin pelkään ettei mulle polikliinistä synnytystä suoda, koska taitaapi taas tuo streptokokki olla haittaamassa elämää kun pissatestit tulew jatkuvasti positiivisena takaisin :/
 
Joo siis meiltäkin ois autolla todella nopea matka sairaalaan jos jotain olisi. En ees uskalla haaveilla polikliinisestä synnytyksestä ensimmäisen perusteella. Ja ei vielä ne reilut repeämät, mutta vauvalla oli syntyessään sokeri koholla. Ja sen jälkeen ei tosin yksikään arvo, että joku syntymään liittyvä notkahdus siinä oli.
Mutta me oltiin sit kauan ja hartaasti, eli vasta neljäntenä päivänä päästiin lähtemään. Ja sitä ennen olin yhden yön käynnistyksessä. En tiiä milloin olisin ollut yhtä väsynyt.

Vaikka saatiin perhehuone ni esikoinen huus 24/7 jo sairaalassa. En nukkunut niiden viiden vuorokauden aikana kuin hikisesti alle 10 tuntia ja ei ihme, ettei maito noussut. Ekana kun olin käynnistyksessä ni samassa huoneessa oli kipeä avautumisvaiheessa oleva äiti ja en siltä saanut nukuttua lainkaan. Kätilöt juoksi siinä koko ajan ja se siitä sitten. Ja sit tosiaan synnytyksestä yöllä suoraan leikkaussaliin parsittavaksi ja ne muut yöt menikin esikoisen huutoa kuunnellessa. Huh. Kun kotiin pääs ni pysty tosiaan jo nukkumaan kun mies hoiti vauvaa. Sairaalassa ainut hetki kun sain nukkua oli se, kun mies vei huutavan lapsen kärryissä käytävälle kävelemään.
 
Meillä on tällä hetkellä sairaalaan 5min ajomatka, esikoisen siellä synnytinkin. Mutta mitään päätöstä ei ole vieläkään tehty suletaanko sairaalasta synnytyspuoli vai ei! Jos se suljetaan niin sitten ajomatkaan tuleekin 2h lähimpään sairaalaan...

Voisi joku alkaa pikkuhiljaa jotain päätöksiä tekemään!!

Esikoinen syntyi 23.12. No oltaisiin päästy muuten kotiin jouluaattona, mutta lääkäriä ei ollut tekemään vauvalle kotiinlähtötarkastusta. Voi V sanon minä!!! Olisin minäkin halunnut olla kotona aattona, enkä sairaalassa yksin! Kyllä se lääkärin kuuluu olla sairaalassa, vaikka olisi mikä aatto. Se on sen työ!!
 
Mä toivon et en loukkaa ketään tossa imetysohjausasiassa.. mutta en mä ainakaan mitään ohjausta kaipaa. Esikoisen sain rinnalle parin vuorokauden ikäisenä ekaa kertaa ku hän oli 4pvää teholla. Löin vaan tissin suuhun ja hän alko syömään. Yks kätilö sano ehkä 5. pvä siellä et käännä lapsen napa omaas vasten, muuten näyttää hyvältä. Maito alko tuleen heti synnytyksen jälkeisenä päivänä ku puristelin maitoa ulos ja roudasin sitä pillerikupissa teholle. Muuten hän sai luovutettua maitoa.
Voihan se olla et toisen kans on erilaista.. eipä sitä koskaan tiedä.
 
Mun mielestä niiden ketkä sitä apua ja ohjausta tarviivat ja haluavat on sitä saatava!

Mä en esikon kohdalla mitään apua osannut ees oikein pyytää. Sairaalassa sitä pari ihmistä katsoi ja neuvoi, ja kielen alta jännettäkin leikattiin jotta saatiin imuasento oikeaksi. Mutta en mä imettänyt kuin kuukauden. Se maito vain loppui. En mä tiiä miten se sillee, eikä neuvolassa siihen mitää kantaa otettu. Kun jotkut sanoo, että kyllä sitä maitoa tulee eikä se voi loppua, vauva tilaa sitä niin kyllä se kroppa sen hoitaa, niin ei vaan mulla toiminut.
 
Takaisin
Top