NinjaKirppu
Näppärä viestien naputtelija
Yöllä heräilin selkäkipuun jonka oletin johtuvan siitä että olisin nukkunut liian pitkään yhdellä kyljellä, käännyin. Ei menny kovin kauaa niin taas sama. No hemmetti käännytään uudestaan. Tätä kesti puoli neljästä puoli yhdeksään kunnes tajusin mistä tässä oli kyse (välillä on lupa olla hidas). Yhdeksältä rupesin kellottamaan supistuksia ja niitä tulikin hienosti alle 10min välein 2 tuntia. Sitten taas yksi 13min väli ja taas pari tuntia alle 10min jne. Jossai kohtaa päivää tuli yksi siihen asti kovimmista supistuksista joka pisti jopa vähän haukkomaan henkeä. Tämän seurauksena tuli ruskeeta vuotoa (päässä pyöri vaan jessjessjess nyt se tulee). Tasaset supistelut jatku ja aina tunnin tai kahden välein tuli yksi pidemmällä tauolla. Kestoltaan supistukset oli 40-90sek. Pääsääntöisesti siinä 50 ja 70sek välissä. Taas tuli aikaisempia paljon kovempi supistus ja sen jälkeen tuli semmonen tunne että pitää päästä vessaan. Limatulppahan se sieltä jäi paperiin (taas kerran kuulen halleluja symfoniaa pääni sisällä). Tässä vaiheessa kello oli jo aikalailla 18 ja supistuksia olin kellottanut 9 tuntia. Minähän olin päättänyt että en todellakaan mene sairaalaan silleen että ne pääsee sanomaan että oon vain sentin auki ja takaisin kotiin. Siinä sitten pyykkiä pestessä, kämppää imuroidessa ja petivaatteita vaihtamalla sain pikkuhiljaa aikaa kulumaan ja 00 päätettiin että nyt on hyvä lähteä. Supistuksia oli siinä vaiheessa tullu 3-8min välein noin 4-5 tuntia ilman ainuttakaan yli 10min taukoa. Matka sairaalaan on lyhyt ja ollaan perillä ja käyrillä aikalailla puoli yhdelta. Noin 20min käyrillä olo ja 4 supistusta. Minun mielestä loistava mutta kätilö oli sitä mieltä että "eihän niitä nyt niin hirveän tasaisesti tule". Ei muuta kuin pöydälle makoilemaan. (tässä kohtaa mietin mielessäni että odotas vaan ku näät et oon jo ainaki 3cm auki) -"kalvo tuntuu" (jessjessjess) -"1cm auki" (&£¥₩€$@#@) Siinä sitten mietittiin vaihtoehtoja. Joko mentäisiin kotiin kärvistelemään ja kuluttamaan parkettia, tai jäisin sairaalaan, saisin piikin ja unilääkkeen. Viiden minuutin pähkäilyn jälkeen totesin että parempi ku saan nukuttua edes vähän jos tämä nyt sitten tästä lähtee käyntiin. Mekko niskaan ja uudestaan käyrille. Päästiin suoraan saliin. (Tätähän en tajunnut ennenkuin itse synnytys alkoi eikä meitä siirretty mihinkään. :D) Mies sai jäädä viereen nukkumaan koska huoneessa oli parisänky. Puolisen tuntia käyriä ja sain jonkin piikin kankkuun ja unilääkkeen. Kivasti lievensi jo seuraavaa supistusta ja hehkutin miehelle loistavaa lääkettä. Nukahdin. Havahduin parin tunnin päästä siihen että oli jo tunnin verran supistellut 5min välein ja aika kovaakin. Soitin kelloa koska tämmöisen käskyn sain. Siinä taas tutkittiin tilanne. Sama kuin sillon kun mentiin sairaalaan (voi v*¥£#) Uudestaan käyrille vaan. Kaikki hyvin ja "yritä nukkua, tässä lämpötyyny". En tietenkään saanut unta koska kivut vaan paheni jatkuvasti. Jouduin herättämään miehen että alkaa hieromaan alaselkää aina kun tuli supistus. Siinä sitten kätilö kävi pistämässä uudestaan käyrille ja sanomassa että seuraava tulee päästää mut pois. (vuoron vaihtoon oli noin 20min aikaa) Näinhän siinä ei käynyt vaan makoilin siinä vielä puoli tuntia yli vuoron vaihdon ja nytten ei edes mies ollut enään siinä hieromassa. (Lähti vajaaksi tunniksi että sai hoidettua itsellensä vapaata ja hakemaan sairaalakassin autosta jne) Siinä kuitenkin uusi kätilö ja opiskelija hurautteli iloisin mielin sisään huoneeseen, mainitsi että käyrät on hyvät ja katotaanpas mikä tilanne on kohdunkaulalla. (Päässäni mietin että samoissa ollaan ku niin vähän aikaakin menny sitte viime tarkistuksen) 6-7cm! (Wuhuuuuuu!!) Odotin vielä jännityksellä kun kätilö tarkisti varmuuden vuoksi tilanteen mutta saman hänkin sai mitaksi. Siinä sitten ruvettiin suunnittelemaan mahdollisia puudutuksia. Minä sanoin heti että epiduralia kiitos! Heidän mielestä pärjäisin ilokaasun kanssa mutta olisivat laittaneet spinaalin tai kohdunkaulapuudutteen. Mies tuli tässä vaiheessa takasin ja pääsin hehkuttaa kuinka reippaasti pärjäsin yksin siihen 7cm asti. Kuiskasin miehelle että haluan sen epiduralin koska olin kärsinyt kivuista jo 24 tuntia. Vaikkakin jälkeenpäin tajusi ettei ne ensimmäiset 10 tuntia kyllä ollu mitään kivuiksi verrattavia jomotuksia. Mies sitten osasi vaatia sitä epiduralia mulle ja sen sainki. Ei montaa supistusta tarvinnut kestää ilokaasun voimin ennenkuin anestesialääkäri oli paikalla. (Kipeitä ku perkele ne kyllä oli. Ilokaasu, mies painelemassa selkää ja jalat täristen makoilin pöydällä) Siinä sitten tökättiin epidurali paikoilleen eikä tuntunut todellakaan yhtään missään. Etukäteen oltiin sovittu että kalvot pukastaan heti kunhan epidurali on paikoillaan ja näin tehtiinkin. Pienenä yllätyksenä tulikin kun kätilö hymyili hieman ja pisti opiskelijan hommiin. Hänhän siinä sitten töksäytti että kokonaan auki ollaan. (Mitääää? Suurinpiirtein kolme supistusta ja 3cm kadonnut?) Sain alkaa ponnistaa pikkuhiljaa. Epidurali ei luonnollisesti ollu vielä vaikuttanu mutta yllättävän äkkiä se puudutti. Vasemman puolen. :D tämän tajusin päätä ponnistaessa. Siinä revettii vähän suuntaan jos toiseenkin ja leikattiin mutta (näin vieläkin järkyttävän kipeenä) voin todeta että kyllä se sen arvoista todellakin oli. En pysty istumaan, kävelemään, pissaamisesta puhumattakaan mutta toi nyytti. <3
Tämän kirjoitin sairaalassa ollessani. Nyt jälkeenpäin on pakko lisätä että kyllähän siinä 6-7 ja 10cm välissä meni useampi tunti (2 ja puol ja ehkä vähän enemmän kuin 3 supistusta :D) mutta aika tuntui menevän todella nopeeta. Sama ponnistusvaiheessa. Luulin että oli menny 20min maksimissaan ja todellisuudessa meni likemmäs 45min. Oikeen hyvä kokemus oli kaikinpuolin. Ainoastaan nää repeemät haittaa menoa. :)
Tämän kirjoitin sairaalassa ollessani. Nyt jälkeenpäin on pakko lisätä että kyllähän siinä 6-7 ja 10cm välissä meni useampi tunti (2 ja puol ja ehkä vähän enemmän kuin 3 supistusta :D) mutta aika tuntui menevän todella nopeeta. Sama ponnistusvaiheessa. Luulin että oli menny 20min maksimissaan ja todellisuudessa meni likemmäs 45min. Oikeen hyvä kokemus oli kaikinpuolin. Ainoastaan nää repeemät haittaa menoa. :)
Just kun aloin lämmetä ajatukselle epiduraalista.