Synnytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Michelle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Samaa kokemusta sulattelen Rosita minäkin! Varoittamatta leikkasivat välilhaa ilman puudutusta kun kohdunkaulan puudute ei juuri sille puolelle vaikuttanut... Eläimellistä!! Huusin ku hyeena ja kätilön kommentin muistan loppuelämäni: "se vähä sattu"! Joo totta!!! Vähän!!!! Tuohon toivelistaani kirjaisin nyt kyllä myös sen, että mahdollisen epin edellytyksenä on paikallispuudute!!!!

Mun mielestä on hienoa, että on vaihtoehtoja. Olen jutellut äitini kanssa hänen kahdesta synnytyksestään, ekasta jossa jo melkein auki oleva kohdunsuu alkoikin sulkeutua. Kipulääkkeenä ilokaasu, eikä sitten muuta. Synnytys oli kuulemma jotain ihan hirveää, ja luulen että jos silloin olisi epiduraalin saanut, kohdunsuukin olisi ehkä avautunut paremmin. Toinen synnytys olikin sitten syöksysynnytys, ensin kuulemma kuuma suihku vei supistuksista kivun pois ja kun pääsi pedille, kätilö puhkaisi kalvot ja minuutin päästä olinkin jo ulkona, yllättäen, kätilö käytävältä takaisinkutsuttuna.

Kumpikaan ei ilmeisesti mennyt odotusten mukaan, mutta kummassakaan ei oikein ollut valinnanvaraa. Nykypäivänä tuossa ekassa olisi ollut, tokassa ei niinkään :) . Sama kipukynnys, sama ihminen, kaksi täysin erilaista synnytystä.

Omat toiveeni ovat lyhyet ja todennäköisesti osaava kätilö toteuttaisi ne joka tapauksessa, mutta haluan että kivunlievityksen mahdollisuuksia kerrotaan/tarjotaan aktiivisesti, vaikken ottaisikaan niitä. Ja toivon, että asioita selitetään ja ote on kannustava.

Toihan on ihan sairasta, että leikelllään ilman paikallispuudutusta! Täytyy ilmeisesti siitä sitten erikseen mainita. Ystävän lapselle (n. 1-v. tuolloin) ommeltiin sormeen 2 tikkiä ilman puudutusta. Ilmeisesti jotkut ovat sitä mieltä, että naiset ja lapset eivät tunne kipua, kunhan huvikseen huutavat. Huh, tulipahan tuohtumus!

Mulla oli viimeksi ponnistusvaihe pitka (2h), jolloin epiduraalin vaikutus loppui kesken eivatka enaa lisanneet sita. Imukupilla piti vetaa ja repesin ja sit eivat puuduttaneet ennen tikkausta. Vakuuttelivat vaan, et kylla se epiduraali viela vaikuttaa... Joo ei vaikuttanu ei. Tai ehka mun huutoni ei vaikuttanu.

Hei te kellä on takana jo kaksi tai enemmän synnytyksiä. Miten on käynyt seuraavissa synnytyksissä keston kanssa? Siis kun sanotaan että seuraavat lapset syntyy nopeammin kuin ensimmäinen? Ja eikös se nyt ole niin, että kesto lasketaan siihen saakka, kun istukkakin on tullut ulos?

Mun synnytykset on kestäny 5,8 ja 4 tuntia, eli toka kesti hieman ekaa pitempään, mutta sairaalassa olin kuitenkin lyhyemmän aikaa kun kärvistelin pitkään kotona. Nyt voi tulla tämä 4 nopeastikin kun ennakoivia supistuksia on alkanut tulemaan hyvään tahtiin :)

Täällä synnytykset oli saman kestoisia, molemmat 7-8h tietämillä eli toka ei tullut sen nopeampaa, paitsi ponnistus.. Eka 7min ja toka 3min.. (Saako sitä nopeempaa edes pihalle sieltä..) ;)

Onpas sulla Mimael ollut nopeat ponnistukset :) itselläkin kyllä aika nopeasti 5 min eka ja toka 12 min :)

Mulla on kestänyt synnytykset 10h, 16h30min, ja nyt 8h. Viimeisin oli nopein ja ponnistuvaihe vain 2min (eli Mimael saa nopeamminkin, 2 supparia ja likka oli maailmassa :) ). Ekassa ponnistusvaihe kesti niin kauan, että otetiin imukupilla pois ja keskimmäisestä meni 15min.

Mulla synnytys kesti 2h45min. Tuli aamusta yksi vähän kipeämpi suppari ja seuraavaksi meni vedet. Siitä sitten oli supistukset 2-3min välein ja kesti 1-1.5min. Sairaalaan ehdittiin onneksi vaikka en mitään lääkkeitä ehtinytkään saamaan (edes kaasua) vaan kätilöt jopa joutuivat riisumaan kun en pystynyt itse. Ponnistuttaa alkoi jo autossa. Sairaalassa oltiin 20min ennen kuin neiti syntyi.
esikosta synnytys kesti lähemmäs 2 vuorokautta ja sain lääkkeet. Tämä nopea luomu toimitus oli ehkä kuitenkin kivempi vaikka ponnistus vaiheessa olisi joku puudutus ollut aika ihana. Verenvuoto oli tosi kovaa niin kotiin ei hetkeen päästä. Onneksi so far kivut on siedettävät tai sit se johtuu siitä etten itse tiedä vaurioiden laadusta vielä mitään. Henkisesti olo on paljon parempi kuin esikoisen jälkeen.

No se oli nopea toimitus! Tuommoisen toivoisin melkeinpä itsellenikin, niin en kerkeäisi ainakaan panikoimaan mitään... :oops:

Citrus, millä lailla tuo vanhempi kätilö sai nopeutettua synnytystä?

Kerron nyt tarinani kun on vielä tuoreessa muistissa :)
Eli tulin eilen 22.12 äippäpolille raskaus hepatoosin takia. Synnytys päätettiin käynnistää vielä samana päivänä kun maksa arvot huiteli ihan liian korkeallla. Kohdunsuu oli täysin epäkypsä ja kaulaakin oli vielä se 3 cm ! Ajattelin että varmasti kestää kypsyttely kauan! Eka sytotec pilleri laitettiin n.16.30 aikoihin ja 4 tunnin päästä ei ollut tapahtunut mitään! Laittoiva toisen pillerin n.21 ja sanoivat että jatketaan sitten aamulla! No supistuksia alkoi vähä tulemaan mutta pystyin kuitenkin nukkua. Heräsin kl.01.05 ja yritin vessaan kun multa holahti vedet! Soitin heti kätilön paikalle joka laittoi mut käyrille ja tarkisti oliko varmasti lapsivettä,ja sitähän se oli! Soitin myös mieheni paikalle koska matkaa sairaalaan on se yli puol tuntia. Ei mennyt kuin 10 minuuttia vesien jälkeen kun kivut yltyivät ihan järkyttävän kipeiksi...kärvistelin n.20 min ja hälytin kätilön paikalle ja pyysin saada jotain kivunlievitystä. Olin jo 4 cm auki ja kätilö totesi et nyt etenee vauhdilla! Siirryttiin synnytyssaliin ja epiduraalia alettiin valmistella kun vauvan sydänäänet alkoi heiketä joka supistuksen aikana, sain hengitellä lisähappea joka onneksi auttoi! Anestesialääkäri oli nopeasti paikalla ja tarkistivat vielä kohdun suun ennen puudutusta, olin 7 cm auki eikä epiduraalia voinut enää antaa,päädyttiin spinaalipuudutukseen joka vaikuttaisi nopammin. Supistuksia tuli n.1min välein ja avautuminen oli todella rajua,onneksi puudutus vei kaiken kivun ja pystyin rentoutua kunnolla.
Tunnissa olin 10 cm auki mutta vauva oli liian korkealla jotta olisin voinut ponnistaa. Siinä sitten odoteltiin hänen laskeutumista ja kl.2.55 sain ruveta hommiin. Tyttö syntyi kasvot edellä avotarjonnassa kl. 3.02 ja ponnistusvaihe kesti vain 7 minuuttia! Jälkeiset tuli tipan avulla kl.3.22 joten koko synntys kesti 2 tuntia ja 18 minuuttia ! Kaikki meni kovin nopeasti. Istukka oli tosi iso ja sen lisäksi minulla oli 2 lisäistukkaa ja siksi mun vuoto on ollut normaalia runsaampaa. Nyt tuntuu et ollaan taas elävien kirjoissa!:grin Vauva on nukkunut koko päivän eikä suostu imemään joten hänelle jouduttiin antamaan ruiskulla lisämaitoa kun sokerit laski liian alas. Muuten kaikki hyvin ja 9 pisteen tyttö tuhisee nyt tuossa :p
Lisään vielä että kätilö oli ihan huippu ja kehui minua ja sanoi vielä et tää on ihan mun laji :grin välilihaa ei tarvinnut leikata enkä saanut yhtään tikkiä!

Eevis4, kuullostaa että sulle jäi ihan hyvät fiilikset synnytyksestä?

Kiva että kaikki tapahtu sitten noin nopeasti! Mulla synnytys kesti suunnilleen saman verran, rytinällä tyttö siis tuli. Vähän kateellisena oon tuosta, ettet tarvinnut tikkejä! Ite repesin niin pahasti, että vieläkin parantelen alapäätä vaikka synnytyksestä on kolmisen viikkoa.
Tiedän kyllä että toipuminen kestää, mutta mylla tämä on ollu jotenkin paljon odotettua hitaampaa. :(

Jäi kyllä hyvä fiilis , ei ois oikeastaan paremmin mennä edes. Onneksi olin valmiiksi sairaalassa kun synnytys alkoi, oli niin nopea ja raju se avautuminen etten olisi vältsii kestänyt automatkaa saati ehtinyt saamaan kivunlievitystä. Nyttekin meni tiukoille sen puudutuksen kanssa. Täytyy muuten sanoa että se spinaali toimi ainakin mulla tosi hyvin, puuduin tosi nopeasti ja tasaisesti eikä jäänyt mitään jälkisärkyjä tai muitakaan oireta siitä. Ainoa huono oli kun ponnistusvaiheessa en tuntenut mitään supistusta niin joutu vähän arvailemaan milloin kannattaa työntää,mutta nopeasti sain ponnistettua siitä huolimatta. Toinen ikävä asia oli se kun ihoa alkoi kutiamaan tosi paljon.

Ja tuikkis kaikki sympatia sinulle noista tikeistä, mä olen ollut todella onnekas et mulle ei kertaakaan oo leikattu välilihaa ja kahdessa synnytyksessä saldona ollut 2 tikkiä ja 2 synnytystä ilman yhtään tikkiä.

23.12 aamusta klo:3 heräsin vessaan, tämän jälkeen menin vielä nukkumaan ja unestakin kiinni sain. 4 aikaa heräsin uudestaan ja kävin vessassa, tämän jälkeen mikään asento ei ollut hyvä. Supistuksia alkoi tulemaan ja keikuttelin lanteita, miehen herätin 5 aikaan käyttämään koiraa ulkona. Mies lämmitti vielä saunan, mutta ei se lämpö auttanut ja suihkussakaan ei tiennyt olisiko selkää vai mahaa suihkutellut supistuksien aikana. Loput tavarat sairaalakassiin ja sanoin että 7 jälkeen ollaan sairaalassa kun pääovet aukeaa. 7:15 saavuimme tarkastushuoneeseen, sydänkäyrää ja lämpöpussia, olin 3-4cm auki. 8:00 synnytyssaliin, pallon päällä ilokaasua mutta sen vaikutus ei enää riitä. 4-5cm auki ja epiduraali klo:8.55 vaikuttaa. Olen täysin auki ja lapsivedet puhkaistaan. Supistukset tuntee mutta kipu poissa. 10.00 aloitan ponnistelut, mutta 10.20 alkaa vasta aktiivinen ponnistaminen. Tyttö syntyy 10:32. klo:10.40 syntyy jälkeiset. Pienet haavat häpyhuulissa, molempiin 4tikkiä. Ommellessa tokaisen että voisi sitä toisenkin lapsen hankkia, oli nimittäin helppo synnytys ja koko raskausaika. edellisenä iltana olimme kuusen hakureissulla mettässä ja laittelin vielä jouluvaloja.
Ponnistuksissa paine tuntuu lähinnä takapuolessa, ihan kuin olisi kakkakin tulossa vaikka ei tullut. Kätilöt oli aivan ihanat!
Imetys onnistuu rintakumin kanssa hienosti. Yksin osastolla, eipä kovin ruuhkaa ole. Tyttö minun kanssa kahdestaan, hyvin onnistuu kaikki yhdessä vaikka esikoinen on. Oli tarkoitus päästä jo seuraavana päivänä pois, mutta sanoivat että mielellään vielä pitäisivät jos ei kauhia kiire ole kotiin. Kerkeevät paremmin vielä kyselemään jos jossain neuvoja tarvii. Eli huomenna kotiin!!

Kuulostaa hyvältä synnytykseltä :) täällä sairaalassa on aika paljon syntyneitä mutta mulla nyt vaan yksi huonekaveri,onneksi, eilen oli kaks ja kaikkien vauvat itki vuorotellen ja hoitajat ravasi vähän väliä jonkun luona,unet jäänyt vähälle mutta onneksi on saanut nyt päivällä nukkua!

Takaisin