Mun mielestä on hienoa, että on vaihtoehtoja. Olen jutellut äitini kanssa hänen kahdesta synnytyksestään, ekasta jossa jo melkein auki oleva kohdunsuu alkoikin sulkeutua. Kipulääkkeenä ilokaasu, eikä sitten muuta. Synnytys oli kuulemma jotain ihan hirveää, ja luulen että jos silloin olisi epiduraalin saanut, kohdunsuukin olisi ehkä avautunut paremmin. Toinen synnytys olikin sitten syöksysynnytys, ensin kuulemma kuuma suihku vei supistuksista kivun pois ja kun pääsi pedille, kätilö puhkaisi kalvot ja minuutin päästä olinkin jo ulkona, yllättäen, kätilö käytävältä takaisinkutsuttuna.
Kumpikaan ei ilmeisesti mennyt odotusten mukaan, mutta kummassakaan ei oikein ollut valinnanvaraa. Nykypäivänä tuossa ekassa olisi ollut, tokassa ei niinkään :) . Sama kipukynnys, sama ihminen, kaksi täysin erilaista synnytystä.
Omat toiveeni ovat lyhyet ja todennäköisesti osaava kätilö toteuttaisi ne joka tapauksessa, mutta haluan että kivunlievityksen mahdollisuuksia kerrotaan/tarjotaan aktiivisesti, vaikken ottaisikaan niitä. Ja toivon, että asioita selitetään ja ote on kannustava.