Paniikki!
Vauva on tänään painanut tosi paljon alaspäin, koko alakroppa on ihan paineessa, nivuset mössönä ja jotenkin nyt kaikki vaan konkretisoituu! Ei irronneita limatulppia eikä mitään järkkyjä supisteluja vielä mutta jotenkin tuntuu etiäisenä siltä että kohta se sieltä tulee. Laskettu aika on ens to eli viikon kuluttua, ja saattahan tää mennä yliaikaiseksi, mutta silti APUA, kohta tai ihan viimeistään kolmen viikon kuluttua meillä on vauva!
Olen jotenkin ollut niin keskittynyt esikoiseen ja arkeen että tää koko raskausaika on vaan mennä hujahtanut ohi, ja vaikka tottakai olen koko ajan tiennyt että meille tulee toinen vauva, niin jotenkin vasta nyt alan miettiä mitä kaikki on käytännössä: koko synnytys kipulääkityksineen (apua apua apua, en oo vielä ehtinyt miettiä ollenkaan miten haluan synnytyksen sujuvan!) ja kaikki siihen liittyvä jännittää ihan eri tavalla kuin esikoisen kanssa - melkein jopa enemmän. Jotenkin ekan kanssa olin enemmän valmistautunut, nyt olen elänyt ihan pellossa. Toisaalta olen luottavainen että synnärillä osaavat mennä tilanteen mukaan, ja viimeksi vaikka miten olin miettinyt etukäteen mitä haluan ja en halua, meni koko homma kuitenkin omalla painollaan. Mutta silti.... tuntuu kuin en ikinä olisi ollut aiemmin raskaana saati synnyttänyt!
Lisäksi jännittää se että ihan kaikki sanoo että toka vauva tulee nopeammin...mitä jos me ei ehditäkään ajoissa synnärille? Mun kaveri pelotteli vielä supistuksettomilla salamasynnytyksillä - kiva kiitos, oliko sit ihan pakko?
Tai entä jos lapsenlikka ei ehdikään ajoissa paikalle, mun pitää lähteä yksin synnyttämään? Stressaa!
Lisäksi alkaa konkretisoitua se että kohta sitä ollaan yhden kaksivuotiaan JA vauvan kanssa....öööö....miten siitä selviää? Pelottaa etten jaksa tai menee hermot. Tai että tulen mökkihöperöksi kun tulee pimeä kausi ja talvi.
Tunteet heittelee vuoristorataa, tänään olen ollut melkein hysteerisen naurun vallassa kun ajattelen tulevaa, ja välillä (tai usein öisin kun ei saa nukutuksi) iskee paniikki.
Onneksi kaikesta selviää, mutta piru vie että on jännää!