Synnytys lähestyy - tuntemuksia?

Täällä alkanut ihan järjetön väsymys, heräsin tänä aamuna 11 tunnin unien jälkeen ja eikun väsytti vaan heti ku silmät sai auki.. Ja eilen ei tahtonut silmät pysyä auki koko päivänä. Kolme lasta synnyttänyt kaveri povasi että lähipäivinä synnytys alkaa, passaa kyllä mulle :D Mieskin ilmeisesti vihdoin sopeutunut ajatukseen, totesi eilettäin että sais tulla jo niin loppuis tää oottaminen! Ihana :love7 Kaikista varoituksista huolimatta heiluteltiin vähän peittoja tänään pitkästä aikaa, nyt sitten on särkenyt nivusia, alaselkää ja lantiota+pikkusen supistellu... Tiistai ois hyvä päivä syntyä kun oyssiin pitää muutenki mennä ;)
Aattelin kyllä marista kaikista kivuista ja jos on jotain tapahtunut tuolla vielä niin siitäkin, että en haluais venytellä kovin pitkälle että hätäsektion joutuis tekeen, meillä kuitenki 130km suuntaansa sairaalaan niin tympiä lähtiä kauhealla kiireellä plus että haluaisin miehen ehdottomasti saliin matkaan....

Menkkasäryt sen kun jatkuvat ja pahenevat :( Koko päivän ollut suht hyvä olo, mutta sitten illalla ostarilla iski yhtäkkiä alaselkään ja vatsaan ihan kauhea kipu. Mies luuli että multa meni vedet kun jäin nojailee etunojassa seinään tippa linssissä :( Vieläkin meinaan sinnitellä ilman särkylääkkeitä..

Kyumin: Meille kätilö suorastaan suositteli peittojen heiluttelua, kotikonstit käynnistykseen: 3 ässää: seksi, sauna ja siivoaminen :)

Mekin ollaa heiluteltu peittoja, mutta vaan kerran sai supistelut hetkeks käyntiin.. tänään ja eilen illalla ollu ihan jäätävät säryt nivusissa. Painetta vatsalla, alakerrassa ja takamuksessa. Auch! ..nyt vois kyllä jo lähtee kunnolla käyntiin! :)

Lokavauva, tuskin enää kovin kieltäisivät kun kohta ollaan täysaikaisia, mutta kaikkea supistuksia aiheuttavaa käskettiin aikaisemmin välttää ja oletin sen koskevan tuotakin aktiviteettia.. :D

Oksensin yöllä ja meni muuten yö pyöriessä. Vatsaa ei koske tai kierrä. Tuo oksentaminen tuli kesken sikeimmän unen ja meinasin vetää yrjöt henkeen. Ruoka ei ole maistumut tänään. Pakolla olen vähän jotai syönyt. Ruuansulatus tuntuu pysähtyneen. Närästää. Onkohan tämä jotai synnytyksen alkua vai vaan loppuraskauden vaivoja? :rolleyes:

Huomenna täysaikanen ja kontrollikäynti, :gen014 Mää niiiiiiiiiiiin valitan siellä näistä kaikista säryistä ja kivuista ja supistuksista :P Toissapäivänä mies meinas jo pakottaa lääkäriin kun supistukset alko mennä niin koviksi että nojailin keittiönpöytään ja kuulostin höyryveturilta.. :D Rauhottuivat kumminkin parin panadolin ja n.1,5h jälkeen perus vähän tuntuviksi.. Sitte iskiki ihan JÄRJETÖN (onko kellään muulla muuten tällaista?) väsymys.

Toisaalta en haluais yhtään vielä huomenna jäädä sairaalaan mutta toisaalta haluaisin tyypin kartanolle.. Saapa nähdä kumpi meistä on pätevämpi ennustajaeukko, mies oli nimittäin ihan varma että en tuu yhtenä kappaleena takasin :D Kotonaki ois vielä hirveästi tekemistä, pitäs se pirun suursiivous joka on jäänyt tekemättä tän sänkykomennuksen takia :P

Täällä on tuntuvia harjoitussuppareita ollu tosi vähän ja niistäkin on jo aikaa. Onkohan normaalia kun oon jo viikoilla 35+4?

Helposti alkaa oksettaa ja nyttenkin välillä tuntuu siltä, että pitäskö lähtee pönttöö halailemaan. Tiiä sitten liekkö mitään enteilevää.

Niukku: Harkkasuppareita tulee joillain tosi kauan ennen synnytystä (tyyliin puolivälistä alkaen) ja toisilla vasta, kun lähdetään tositoimiin, niistä ei kannata stressata :)

Mulla oli aika paljon niitä kivuttomia mahan kovettumisia jo jostain kesäkuun lopulta alkaen ja muutama viikko sitten tuntui, että heti kun lähti liikkeelle, alkoi supistella, mutta viime/tällä viikolla ovatkin päättäneet ihan laantua. Sen sijaan nyt vaan vihloo, kun erehtyy reippailemaan :confused:

Mulle täti vaahtoaa jostain syystä hirmu paljon raskausmyrkytyksestä ja siitä, että mun pitää olla tosi tarkkana jos tulee yhtään pää kipuja, jotka ei lähde särkylääkkeellä tai ylämasu kipuja, niin soittaa synnärille, että pääsee edes varmuuden vuoksi tarkistuttaa itsensä sinne. Siis multahan löytyy turvotusta vaikks muille jakaa, ajoittaista pää kipua, joka kyllä lähtee sillä särkylääkkeillä ja syömällä ja juomalla, sekä alaselkä ja -masu kipuja ajoittain. Mutta niin eioikein muuta. Olen vähän sellainen ihminen, että en viitsisi turhaan soitella saatika mennä käymään.. Tulee vaan itselle sellainen olo, että on jotenkin tosi suureksi vaivaksi.

Katsotaan mihin nämä viime aamuöiset supistukset ovat tilannetta vieneet. ;) Kutsuin äipän seuraksi touhoilemaan kämpille, että pysyn liikkeessa ihan sillä, että jos ne supistuksetkin alkaisi uudestaan, säännöllistyisi ja voimistuisi pikkuhiljaa tässä päivän mittaan. (Toivottavasti en nyt toivo liikaa.) :> ♥

(Kopioin tämän tekstini tuolta "Nukkuminen"-ketjusta, kun lähti juttuni ähän ssian viereen. :D )

Viikonloppu from hell takana... Säryt tuntu vaa yltyvän, välillä tuntu et luut rusertuis rikki alakerrasta. Eipä tää viikko tosin tunnu menevän yhtään sen paremmin. Tänään ku heräsin ni hyvä ettei tippa tullu linssiin ku lähdin kävelemään (vai mikskä tätä ees enää kutsuis) vessaa kohden. Ihan hirveet paineet alakerrassa ja menkkasäryt ja liitoskivut. Voisko tää tyyppi lopettaa nää hämäilynsä ja alkaa tulemaan jo, että pystyis alkaa paranemaan! ...mut hei, huomenna alkaa LOKAKUU!!! Jotain positiivistakin siis, sillon tää viimestään syntyy, kävi miten kävi! Ps. yks nainen kattoi tänään mun naamaa ja totes, että kohta syntyy kun olet noin väsyneen näkönen... oispa oikeessa! :)

noh on se nyt kumma kun ei kukaan poksahda jo :) syyskuulaiset tuli mun mielestä jo tosi moni elokuun puolellakin.. :) Noh, se on lokakuu nyt, kohta niitä alkaa plumpsahteleen. :) Mulle sano naapuri että hän tiesi varmasti siitä että kohta on synnytys kun oli tosi kipee jo ennen eli LaMama, sulla saattais oikeesti alkaa jo kohta tapahtumaan jos naapuriin on uskominen, sulla on ollut niin tuskaisia kirjoituksia. Tsemppiä siis!!!toivotaan että kohta tapahtuu!

Mä veikkaisin, että se oksettava olo johtuu siitä,että alkaa tila loppumaan vatsassa.. mulla ainakin on pari kertaa noussut ruoka ylös hikan tai röyhtäisyn yhteydessä. Tuntuu, että vatsaan ei mahdu oikeen enää mitään ja välillä närästää tai sitten on vaan korventava olo ruokatorvessa, josta tulee kanssa vähän huono olo.
Ja supistuksista.. mulla ekat vatsan kovettumiset ja supistukset tulivat vasta vajaa pari viikkoa sitten.. Ja tänään rv. 38 + 3. Nyt niitä tulee lähes päivittäin muutama, mutta ovat vielä tosi iisejä..

Ärsyttävää ku en tie tihkuuko lapsivettä vai onko valkovuoto vaan muuttunu tosi vetiseks.. Soittelin synnärille ja heidän mielipide oli että ei olis vettä, ku kuulemma vettä tulee sit sellai että päivällä tarvis sidettä käyttää. Tää on niin ressaavaa! :)

Heippa kaikki h-hetkee odottelevat ja oireita tarkkailevat!! :) Tähän ketjuun aattelin ottaa osaa nyt ku on enää (vielä?!!!!) 3 viikkoa jäljellä maagiseen päivään. Tänää neuvolas ressasin,et hitto Helmikuusta oottanu et päästään Lokakuuhun ja nyt se on tässä ja pian pitäis lähtee synnyttään. Esikoista ootetaan joten on tämä ollut melkonen 9kk kummallekin. :D Nyt sitä vartoo niitä oireita,et käynnistyykö synnytys. Pelottaa,että tajuaakokaa ajoissa ku sairaalaan 100km...ja sitte ne vielä meuhaa neuvolassa verenpaineesta (145/86-92) ja raskausmyrkytyksestä....:( neuroottisena sitä sit joka päivä kotona tarkistaa paineensa....Vauvan myllerrys on tajutonta vääntöö ny ku tila alkaa loppumaan. Lonkat iha paskana ku ei pysty makaileen ku niide päällä. Istumaan ei kykene kauaa (pukamat ja vauvan huomautukset tilanpuutteesta). Käveleen ku lähtee ni ei mee kauaa ku tuntuu,et joku tökkii tikarilla nivusiin ja alaselkä tulessa. Närästys is back,nyt vaan tuntuu et nousee iha kunnon oksut ylös....
Mutta kaiken ton lisäksi kodissa näyttää ihanalta ku vauvan vaatteet ja tarvikkeet on täyttäneet paikat. On ihanaa silitellä vatsaa ja jutella pikkuiselle. Todellakin tsemppiä kaikille viimeisiin viikkoihin ja synnytykseen!! <3

Nyt vauvalla niin kova meno että mulla halkee kohta alapää :crybaby2Jospa se nyt ottaisi vauhtia ja kääntyisi niin että kasvot olisi taas mun selkää vasten.. Ehkä vauva kuuli tänään että häätö tulee 4 viikon päästä jos ei ala itse hylkäämään yksiötään ja alkaa valmistautumaan tulemaan itse.. kaikkea sitä alkaakin kuvittelemaan :laughing014

Mulla on viime päivinä lisääntynyt valkovuoto ihan järkyttävästi... välillä luulen että se on tulppaa, mutta on kuitenkin valkoista... nyt siis valkovuotoa x100, vaikka sitä tulee jo enemmän kun normaalisti... Joo, pitääki heti alkaa ehdottelee miehelle seksiä... tosi ihanaa o_O

Pakko googlata näitä oireita kun vainoharhaisena luulee että kaikki mitä tapahtuu johtaa synnytykseen :drunken_smilie
Löytyi tällainen lista (http://www.espoo.fi/download/noname/{2EC321C3-2EC1-4C09-9676-C5024B9B3862}/12603)

LOPPURASKAUDEN MUUTOKSIA ELIMISTÖSSÄ

LANTION ALUEEN LUISET LIITOKSET LÖYSTYVÄT
-Raskaushormonien vaikutuksesta lonkissa, risti-suoliluunivelissä ja häpyliitoksessa voi tuntua kipua, joka aiheutuu nivelsiteiden löystymisestä.
-Tämä on täysin normaalia ja kertoo siitä, että äidin lantio valmistautuu synnytystapahtumaan

ENNAKOIVAT SUPISTUKSET
-Yleensä kivutonta, kohdun "kiristelyä", toisinaan niihin liittyy alavatsan tai alaselän jomottelua.
-Valmistavat kohdunkaulakanavaa avautumaan ja lisäävät veren virtausta istukkaan
-Kestävät puolisen minuuttia, heikkenevät ja loppuvat vähitellen.
-Henkinen tai fyysinen rasitus usein lisäävät supistelua, tavallisimmin loppuvat levossa
-Tunnustele, miltä supistukset tuntuvat, opettele rentouttamaan itsesi

KOHDUN POHJA NOUSEE
-Mahdollisesti ilmenee närästystä, tihentynyttä hengitystä tai kylkikipua
-Vaivat helpottavat usein viimeistään 2-3 viikkoa ennen synnytystä, kun vauva pikkuhiljaa laskeutuu alemmaksi lantioon.

VAUVAN LASKEUTUESSA ALAS LANTIOON...
-Äidin olo helpottaa ja hengitys vapautuu, mutta samalla paine ja kipu häpyliitoksen tietämillä usein lisääntyvät
-Samoihin aikoihin ilmenee mahdollisesti tihentynyttä virtsaamistarvetta, ummetusta, suonikohjuja, suonenvetoja, peräpukamia
-Peräpukamiin voi käyttää apteekista saatavaa paikallisvoidetta. Useimmiten peräpukamat häviävät muutamien viikkojen kuluessa synnytyksestä.
-Vauva painaa virtsarakkoa ja suolistoa -Suoliston liikkeiden hidastuminen raskausaikana lisää osaltaan taipumusta ummetukseen
-Ummetukseen on avuksi kuitupitoinen ruoka, reippaasti juotavaa ja sopivasti liikuntaa! Apteekista saa apua, jos nämä keinot eivät auta.
-Suonikohjut johtuvat raskaushormonien vaikutuksista laskimoiden seinämiin. Joillakin äideillä on taipumusta suonikohuihin. Kannattaa välttää pitkäaikaista seisomista ja nostaa jalat välillä kohoasentoon. Jumppaa jalkoja ja ota tarvittaessa tukisukat käyttöön!

AINEENVAIHDUNNAN VILKKAUS JA LISÄÄNTYNYT VERIMÄÄRÄ
-Munuaisten kyky poistaa suoloja ja niiden mukana ylimääräistä nestettä kudoksista, heikkenee loppuraskaudessa. Tämä altistaa käsien ja jalkojen turvotukselle. Vähennä tarvittaessa suolan käyttöä ja juo riittävästi nesteitä.
-Turvotus ei ole itsessään merkki mistään loppuraskauden häiriöstä, vaan se on myös elimistön keino varmistaa äidin riittävä nesteytys synnytyksen aikana.
-Toisinaan saattaa ilmaantua käsien ja erityisesti sormien puutumista. Tämä on vaaratonta ja johtuu turvotuksen aiheuttamasta lievästä toimintahäiriöstä käsivarresta kämmeniin kulkevissa hermoissa.
-Aineenvaihdunnan kiihtyessä hikoilu lisääntyy
-Valkovuoto voi entisestään lisääntyä. Kudosten kohonnut sokeripitoisuus luo otolliset edellytykset myös hiivasienen kasvulle. Tällöin lisääntyneeseen valkovuotoon liittyy kutinaa ja kirvelyä.

MUITA LOPPURASKAUDEN AIKAISIA MAHDOLLISIA ILMIÖITÄ:
-Unen laatu muuttuu ja saatat valvoa öisin. Tämä on elimistön luonnollista valmistautumista tuleviin yöimetyksiin. Lepäile tarvittaessa päiväsaikaan.
-Rinnoista saattaa tiputella jo ennen vauvan syntymää pieniä maitotilkkoja ja rinnat voivat tuntua aroilta. Rinnat valmistautuvat näin tulevaan imetykseen. Täysin normaalia on myös, ettei rinnoista tule maitoa ennen vauvan syntymää.
-Iholle voi ilmaantua maksaläiskiä. Tämä ei yleensä ole estettävissä, maksaläiskät vaalenevat ja häviävät usein synnytyksen jälkeen.
-Voit kokea "tunnemyrskyä", kuten itkua, naurua ja kiukkua etenkin lasketun ajan tietämillä ja herkemmin vielä raskauden venyessä yliaikaiseksi.
-Vatsalle, reisiin tai rintoihin voi tulla raskausarpia. Nämä johtuvat ihon venymisestä ja elimistön hormonaalisista muutoksista. Toisilla naisilla on perinnöllisesti taipumusta raskausarpien syntymiseen, mutta onneksi raskausarvet vaalenevat ajan myötä.
-”Pesänrakennusvietin" yllättäessä älä tee innokkuudestasi huolimatta kaikkia asioita kerralla, vaan muista lepäillä välillä!

Takaisin