Synnytys lähestyy - tuntemuksia?

Sophie, mieheni työkaveri oli kertonut tehneensä tunnin lenkkejä vaimonsa kanssa, kun sillä oli ollut raskaus viimeisillään. Mieheni päätti sitten, että meidänkin pitää tehdä joka pv iltalenkki, vaikka mikä olo olisi.. Että edesauttaisi synnytystä jne. No työkaverinsa laps oli menny 10 pv yli, että paljon juu apua siitä lenkkeilystä.. :/ Meidän koirakin meinaa hermostua, kun se menis vähintään 5 krt nopeemmin kuin minä, nyt siitä on kuoriutunut yks kenguru. Ei varsinaisesti rentouttavaa lenkkiseuraa. :( Pian tästä taas päästään reippaampaa vauhtia ja lykkeleen tätä masuasukkia ihan omassa osastossa, eikä parasiittina minussa..
S-y-n-t-y-i-s JO p-i-a-n!!!!

Yöllä tuli pari polttavaa aaltoa mahassa, niiden muiden normivaivojen lisäksi. Tiedä sitten mitä oli. Viikon päästä lääkäri, onkohan paikat muuttuneet parin viikon takaisesta... Silloin oli vielä 3,8cm... Olisi edes vähän lyhentynyt, juuri sen verran että saisi saikkua loppuajan ,muttei niin paljon että joutuisi lepoon :)

Taas tais tulla osa limatulpasta tänään... Viime raskaudessa kävi niin, että eka tuli just tälleen pikkasen ja sit kun tuli kunnolla käynnisty synnytys illalla... saas nähdä mikä tilanne tuolla alakerrassa on, huomenna pääsee lääkärin tsekkaukseen! :) On kyl aikamoinen menkka jomottelu ja paine alakerrassa. Tänään vaihtu viikko 35, että kaks viikkoa vois kyllä vielä pysyä sisällä kuiteskii, vaik vaikeeta onki ajoittain! :)

Tänään pitkän päivän säätämisen jälkeen alkoi koko vasenta puolta vihloa/polttaa niin kovaa että hengitys salpaantuu.. Ja lopussa kohdunkaulaa/emätintä sattuu ihan kunnolla, ihan ku joku vetäis puukolla ylhäältä alas o_O
Ei kai nää oikeita supistuksia voi olla kun ei tunnu molemmin puolin?

Tänään pitkän päivän säätämisen jälkeen alkoi koko vasenta puolta vihloa/polttaa niin kovaa että hengitys salpaantuu.. Ja lopussa kohdunkaulaa/emätintä sattuu ihan kunnolla, ihan ku joku vetäis puukolla ylhäältä alas o_O
Ei kai nää oikeita supistuksia voi olla kun ei tunnu molemmin puolin?

Jos nuo oireet olisivat varma merkki synnytyksen alkamisesta niin minulla olisi ollut mukula kainalossa jo pari kolme viikkoa sitten. Vatsa kovettuu & "kuin puukolla vetelisi"-pistot sinne alas. Joskus on oikein pakko pysahtya kun tekee niin v-maista.

Perjantai-aamu oli kamala. Koko aamu oli sellainen kuin olisi syonyt liikaa. Pallean kohdalta puristi sellainen rengas koko vartalon ympari. Rengas puristi selkaa ja palleaa ja oli tosi vaikea hengittaa... Olin jo puhelin kourassa, etta nyt soitan pomolle etten tuu! Sitten kuitenkin sain koottua itseni ja olin koko paivan toissa

Olen muutes aika sitkee sissi. Nyt rv35+1 ja en ole kertaakaan ollut saikulla koko raskauden aikana! Kotona otankin sitten tooosi rennosti. :)

Whee, tää kerkes jo säikähtää että saapa nähä mitä käy vielä tälle yölle... :D Alko taas supistaan tiheään ja nyt oli aika napakoita, mies pysty tarkasti seuraamaan kädellä mahan päältä supistusten tahtia ja vessassa käydessä sai nojailla lavuaariin ja puhista.. Onneksi rauhottu parilla panadolilla ja lyömällä vaaka-asentoon sänkyyn, päätin jo perjantaina etten tänä viikonloppuna saakeli oo mihinkään lähössä :DD Nivusia jomottelee tympeästi, maha oli kuin oliki tippunu alaspäin (kaveri jota näen lähes päivittäin varmisti epäilyksen) ja siittä johtuen ollu sitte kauhean virtava ja mukava olla kun ei enää paina keuhkoihin yms :) Tosin nyt tuntuu sitten paljon selvempää painetta lantiolla, katotaas mitä ovat ens tiistain kontrollikäynnillä mieltä asioista taas.. :D

Voi argh! Minäkin haluan jo synnyttämään. Olo on kuin omenalla edelleen, vaikka terkan mukaan masu on hitusen laskeutunut. Edelleen silti tuntuu yötä päivää kuin olisi rengas rintakehän ympärillä aiheuttaen ahdistusta ja tunnetta ettei saa henkeä. Ainut hyvä tässä on se, että ajoittain tulee sellaisia supistuksia, jotka huomaa, että ne tuntuvat jonkun verran. Sekä päivittäin tuntuu kun vauva pyörittää päätään kohti alavatsaa. Se tuntuu harvinaisen inhottavalle ja tekisi mieli laittaa aina jalat ristiin kun se tunne (sukkapuikkovihlaisu) tulee, mutta sitten muistan mitä kätilö sanoi synnytysvalmennuksessa, et jos jokaista tuntemusta ja kipua odottaa jalat ristissä hartiat korvissa jännittäen niin se synnytys tulee käynnistymään todennäköisesti hitaasti kuin etana. :D

"kuin olisi rengas rintakehän ympärillä aiheuttaen ahdistusta ja tunnetta ettei saa henkeä." Niin tuttu tuo tunne, allekirjoitan joka sanan. Ihan kuin olisin jotenkin epamuodostunut tai muuten vaan vetanyt liikaa nakkia. Niin kuin rintakeha olisi liian pieni ja ahdas muuhun vartaloon verrattuna. :sad001

No blää.. Mä jo ajattelin että näillä oireilla tapahtuu jotain edistystä. En tosin toivo että vauva syntyisi ihan viel, mutta kyl noi paikat voisi jo alkaa kypsymään.. Tiistaina tietää missä mennään! Tämän hetken ärsyttävimmät vaivat tulevat lonkista, tuntuu että ne on irti sekä tulessa...

No nyt alko jännittään :S !! Lueskelin koko tämän ketjun läpi ja jostain mielen syövereistä nousi muistikuva että heräsin viimeyönä parikertaa johonki omituiseen, olin tosi väsynyt etten herätessä edes muistanut mutta nyt palasi mieleen. Ensin oli semmoinen tosi ahdistunut olo hirveä painon tunne ylävatsalla ja muistan siinä parikertaa kääntäneeni kylkeä ja toisen kerran muistan havahtuneeni juurikin tuommoseen polttavaan aaltoon... olin niin unentokkurassa kuitenkin että muistan vain vähän aikaa ihmetelleeni silmät suurina... Tästäkö se nyt lähtee tulemaan? Alkoi kyllä vähän jopa pelottaa kun luin nuita teidän muiden tuntemuksia.. torstaina seuraava neuvola ja perjantaina viimeinen työpäivä. nyt mennään RV 34+2

Voi että mä ootan jo innolla synnytystä. En sitä kipua vaan sitä että tää raskausaika päättyy. Vaikka tämä mun raskausaika on ollu varmasti paljon helpompi mitä monella muulla. Oon tosi pitkä, niin vauva ei ikinä oo nousukkaan kovin korkeelle keuhkoja painamaan niin ei oo hengityksen kanssa mitään ongelmia.

Heti kun vaan viikot täyttyy niin ettei lasta enää pidetä ennenaikasena alan kokeilemaan kaikkea mahdollista mikä synnytyksen vois käynnistää. Vaikka jotkut pitää höpöhöpöjuttuina, mut aina kannattaa yrittää :p

Ihmettelin eilen et miten toi mies on noin ylihuolehtivainen ja vähän oudon oloinen, koko ajan kyselemässä et miten mä voin ja silittämässä masua (siis 10 kertaa useammin kun normaalisti). Se sit hiljaa kysy et supistiks yöllä.. eh.. en mä ainakaan heränny siihen, mut kyllähän toi pallo pingottuu välillä kovaksi, miten niin? No ku se oli herännyt siihen et mä puhisin ja hengittelin nopeaan tahtiin ihan kun supistusten aikana, ja ressukka oli ollut siinä ihan hermorauniona että nyt tuli lähtö :love017 sanoin sille et kyl mä varmaan herään sit ku tulee oikeat supistukset, et en mä niin sikeästi nuku :)

Masuni on alkanut valuun alaspäin, ihan niin selvästi, että isi-murmelikin sen huomasi! <3 Oon NIIN innoissani, vihdoin taas jotain konkreettista.. Vaikkakin nyt vihloo lantioo vähän väliä ja wc-pöntön huuhteluäänikin saa aikaan uuden pissahädän. Mutta tää on lopun alkua, enkä halua kuulla yhtään keltään mitään "joo, mulla laskeutu vatsa neljä viikkoo ennen synnytystä." Nyt on taas TOIVOA! ^^

Kuin myös Shophie82, taitaa poikanen ulostautua kyljestä, jos on siihen katsominen mihin mukula asettuu. Mutta hitsivie, että sattuu kun lapsosen pää on jo tuolla lähtökuopissa, mutta ilmeisesti yrittää vielä tuolla pään pyörityksellä ilmoittaa "en varmaan oo tulossa täältä pois, ehen, hahahha" ja jokainen päänkääntö saa aikaan semmosia kipupiikkejä, että oksat pois!

Meiän vaavilla oli jo pää niin alhaalla että hädin tuskin pysty sitä tänään neuvolassa tuntemaan kun mahan päältä tunnusteli. En kyllä tiiä että merkkaako sitten millään tavoin sitä että synnytys ois lähellä? :happy093

Tunnustellaanko teiltä aina alakautta paikat? Mulla on tasan kaks kertaa katottu ja molemmat on ollu lääkärikäyntejä.

loppuvaiheessa aletaan katselemaan sinne alas useammin. Ainakin näin sanoi meidän neuvolan tätsä. Mulla on kontrollit nyt viikon välein. Ens maanantaina myös mennään äitiyspolille kääntöyritykseen, jos ei mitään muuta hyvää siinä niin ainakin saan ylimääräisen ultran ja näen miten tytöllä menee :) Hyvin tuntuu viihtyvän. Supistelee päivittäin, mutta ei mitään kestämätöntä. Limatulppa ei ole irronnut edes joten en viitsi liikoja odotella sitä varsinaista lähtöä vaikka ei tässä enää kauheita aikoja jäljellä olekaan. Meillä huomenna tasan 36 viikkoa, joten täysaikaisia ollaan! Jeeeee! :gen014

Kiva kuulla Niukku että sulla tuosta pituudesta on ollut hyötyä, itselläni ei sitten ollutkaan. Kauheasti oon saanut kärsiä närästyksestä ja tällä viikolla on alkanut myös hengityksen vaikeus ...:( Johtunee tosin tuosta että mulla tyttö on kokoajan vaan perätilassa, eli pää on tuossa selvästi ylhäällä ja painaa kovasti ylöspäin. Mullekin niin alussa sanottiin että nämä vaivat ei välttämätää pitkää ihmistä vaivaa mutta toisin kävi.. No pikkuhetki vielä tätä...

Meilläkin huomenna 36+0, mutta täysaikasia ollaa vasta viikonpäästä kun se on täällä 37+0 se raja! :) Lähellä kuitenkii! ;) Täällä ei kattella alakertaan ku kahdesti keski- ja loppuraskauden lääkärikäynneillä ja sitte seuraavaks synnytyssairaalassa! Me tosin kertaalleen jouduttiin supistusten takia käväsee tsekkauksessa tossa muutama viikko takaperin, että siellä tietenkii tuli kurkittua...
Tänään on ollu ihmeen energinen päivä! Alapäätä kyllä pakottaa ja taas limasta vuotoa, että kokoajan tuolla jotain tapahtuu... Jospa vielä viikon pysyis kasassa... :)

Niin joo en mä muuten tiedä mikä se raja on... ihan virallisesti... :) Mutta viikon 36 jälkeen lapsi osaa itse vetää ensihenkoset ilman apua. :) musta tuntuu et mulla ei ole mitään varsinaisia synnytystuntemuksia... ei polttoja, ei painetta, varmaan jos tämä kääntyy oikeaan asentoon saadaan odotella 42 viikolle asti :D jos näillä mennään... :) ehkä mä jopa salaa toivon että kääntö ei onnistu niin saadaan ainakin typy ulos jo viikkoa ennen laskettua ;)

Takaisin