Synnytys lähestyy...iik!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mininen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
:grin Joulupiparitaikina! Sen makuun en -en ainakaan vielä- ole päässyt uudelleen sitten lapsuuden :grin Oho aika monia satsumat vetää puoleensa! Ihme himotus. Mmm taidankin käydä hedelmäkipalla...

Mä veikkaan, että mun paino ehtii kipuamaan ehkä sinne 15 kiloon..saa nähä.

Nyt rasti seinään: LÄHES kokonainen yö takana, en herännyt kahdelta!!:happy093Ja ompa myös omituista, ettei ole muutamaan päivään ollut menkkajomoja, suppareita, ei mitään kipuja eikä vaivoja...:confused004

Marzi: Täällä myös odotetaan ja jännätään perjantaita, klo 9.30, kun on poli-käynti, minkä jälkeen on taas viisaampi ja saa nähdä tuon pikku muljaajan :love2

Mä näen tänään 18.10. syntyneen serkun pojan :love2 , kun menen kyläilemään. Mahtaa herkistää, kun itsellä ihan kohta sellanen tyllerö tai pallero..jos sais harjotella vaikka vaipan vaihdon. Edellisestä on aikaa noin 10 vuotta :scared001

Iloista uutta viikkoa joka iikalle :talk017

Onko kellään kokemusta että olisi lantio kuvattu tarkisteeksi siitä mahtuuko vauva tulemaan ala kautta ulos?? Tämmöistä mulle vinkattiin rakenne ultrassa kun varasivat sen synnytystapa - arvion Tai onko kukaan synnyttänyt häntäluu murtuneena, sekin kuulemma vaikuttaa aikalailla jos ala kautta synnyttää..ilmeisestikkin synnytys asentoon tai jotain :confused:

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Siis mullahan on murtunut häntäluu kesällä..ja se oli oireetonkin tässä välissä mut nyt loppu raskaudesta se taas oireilee aika ikävästikkin :(

Neuvolassa juteltiin just viimeks tosta synnytystapa-arvioinnista ja mahdollisesta kuvauksesta ja siitä, että vauva ei välttämättä mahdu tulemaan ulos, jos häpyluun ja häntäluun väli on liian pieni...syynä voi olla just häntäluun murtuma ja kääntyminen "sisäänpäin". Mut vissiin lähetetään kans arvioon seuraavan neuvolan jälkeen, vaikka takana ei oo mitään murtumia. Terkka vaan mietti, et paree tarkistaa mahtuuko vauva kunnolla ulos. Epäili mun lantion olevan niin kapea...

Kyllä tässä alkaa synnytys tuntua todelta :eek:. Tänään oli tutustumiskäynti Kättärille ja sain kuulla, että yksi tuttavani on lähtenyt synnyttämään pari viikkoa ennen laskettu aikaa. Oon jotenki niin keskittyny siihen, että varmasti menee yliaikaiseksi, että tuli jotenkin ihan järkytyksenä tämä o_O

Mulla on koko ajan sellanen fiilis että tää tuleva synnytys käynnistetään joko etuajassa vauvan koon vuoksi tai sit se menee sinne viikolle 42..en osaa jotenkin kuvitella että käynnistyisi luonnollisesti..eka synnytys lähti käyntiin suppareilla, mut sit kalvot puhkastiin kun ei tapahtunut oikeen mitään ja toinen sit käynnistettiin yliaikaisuuden takia..

En oikeen tiiä onko mitään supisteluitakaan ollut..jotain jomotusta mutta se johtuu varmaan siitä jos istuu samassa asennossa pitkään.. ja hirveen kipee toi alakerta...on taas niin skeptinen olo kaikkeen :( mut toosaalta eihän sitä vielä tarttis oottaa synnytystä kun viikkojakin vasta se vajaa 36 mutta ooppa ajattelematta

LittleMyy: Itsekin kävin kättärillä tutustumassa viime pe ja nyt jännitän kovasti, että pääseekö sitä synnyttämään sinne tai edes naistenklinikalle kun kätilö kovasti painotti, että saattaa joutua Lohjalle, Hyvinkäälle, Jorviin tms :)
Synnytyshuoneet oli onneksi paljon kivemman näkösiä kun naistenklinikan vanhat kellarikopit :)

Kyllä se synnytys käy täälläkin mielessä päivittäin. Välillä sitä kokemusta oikein odottaa innolla ja välillä ajatuskin siitä saa ahdistumaan, aikamoista tunneryöppyä! :confused: ja kun rupeaa miettimään, että parhaimmillaan käynnistetään jo vajaan kolmen viikon päästä, hui! Onneksi ei vielä tiedä mitä on edessä..

Onko muuten joku ensimmäistä odottava joka on ajatellu (HUOM. ajatellu) synnyttää luomuna? Sitä siis kun ei voi suunnitella etukäteen satavarmaksi.

Mä kävin eilen ultrassa kasvukontrollissa ja täytyy sanoa että sielä lävähti totuus tulevasta synnytyksestä eteen :D
Kun menin sinne niin mulle laitettiin samat sydän ja suppari anturit mahaan kiinni piirtämään käyrää paperiin, mitkä kiinnitetään ekana synnärille mentäessä synnyttää :) Siinä sitte makasin 40min kyleltään ja kaikenlaisia muistoja tuli synnyttämisestä :) ihanaa <3
Sitten varattiin seuraava ultra aika kahen viikon päähän, niin tajusin "ei hemmetti, se on jo rv37 eli VAIN reilu 3vk ennen laskettua" :D
Mä en sitä synnyttämistä jännitä, mutta sitä vauvan saamista maailmaan :D "miltä näyttää, minkä luonteinen, miten arki alkaa sujumaan yms" :)

Jotenkin helpottavaa näin ensikertalaisena lukea -Eevin- komentti, ettei synnytys jännitä, vaan enemmänkin sen jälkeinen elämä. Tässä sitä vaan saa itsensä pelkoihin, kun miettii VAIN sitä synnytystä ja jännittää vaan sitä. Tänään on jo 36 viikkoa tasan, en voi käsittää...:scared007...ja oireettomuus jatkuu...on kuin ei olis ollenkaan raskaana, vaan iiiso masu ja siellä välillä muljaileva mönkijä. Tosin vähemmän liikkeitä tuntee, mutta se johtunee tilan ahtaudesta.. Huomenna taas neuvola ja pe polille. Jee.

Mulla on vähän samat fiilikset, ei mua se itse synnytys taikka sektio?? jännitä vaan tosiaan se toipuminen ja sairaala-aika ja ekat viikot kotona. Voi olla pikkasen eri meiningit nyt kun kotona odottelee jo 3v esikoinen sitten :) Jestas että mä suorastaan jo ootan että tää syntyis... Viime yö oli taas surkeista surkein, tunnin pätkissä nukuin ku mikään asento ei oo enää hyvä ja sit vielä esikoinen hyppyytti huoneessaan kun näki millon mitäkin painajaisia kuulema :P Yhtään ei väsytä nyt ei... 7.30 piti vääntäytyä väkisin ylös kun poika heräsi.

Mä odottelen kanssa poliaikaa, saas nähdä koska se tulee. Mulla on viikkoja 35+5 nyt. Ihan sama toisaalta mulle vaikka meniski se 2 viikkoo ennen kuin aika tulee koska kääntämiseen en suostu. Mut olishan se kiva kuulla mitä ne mun pään menoks suunnittelee siellä :D Ja tietty kiva nähä masukki, eipä ole sitten rakenneultran nähtykkään ruudulla. Ja kohta nähdään ihan "livenä" vautsi!

Joo no kun kaikki aina puhuu, et kuinka kamalaa se synnyttäminen on.. En mä siin nää mitään kamalaa O.o ok, ei ne suppari kivut maailman ihanimpia ole, mutta hyvin kestää kun tietää miksi kivuista kärsii.. Myönnän, ollu vähä helpot synnytykset "pierasemalla pihalle" periaatteella.. Mutta turhaa sitä pelkäämäänkään, koska se voi oikeesti olla helppo homma, eikä yhtään niin kamalaa mitä joillain on ollut.. Ja on siellä sitte osaava henkilökunta joka tekee kaikkesa sen eteen, että sulla olis mahdollisimman mukava olla :)
Vinkki! Mä makasin vaan sängyssä ekassa synnytyksessä kun supisteli (mietin jälkikäteen et miksi en kokeillu mitään muuta.) Toisen kohalla menin keinutuoliin ilokaasu kädessä ja johan oli paljon miellyttävämpää :) ..kantsii siis kokeilla eri juttuja :)

Täällä iski viime yönä sellaset menkkakivut, että repi sisäreisiä, alavatsaa ja selkää. Kesti noin minuutin kerrallaan ja toistu 3-7-10 minuutin välein. Suoli ja vatsa myös tyhjeni ihan täysin. 2,5 tuntia kärvisteltyä otin 1 g paratabsin ja kävin takas sänkyyn. Aamulla kivut oli poissa. Käskyksi tuli nyt puhelimitse neuvolasta levätä ja ottaa rauhallisesti. Rv 36. alkoi siis tänään täällä. Ja kotona ku ois vielä vaikka mitä järjesteltävää pikkasta varten...

LittleMyy; ohhoh, mutta onneksi on viikkoja hyvin kasassa :)

Täällä suppailee edelleen kokoajanjakaikki, onneksi huomenna neuvola lääkäri ja pe alkaa kanssa rv 36
Niin ja virallinen äippäloma alkaa huomenna 7.11 :)

Mirkkuli.. Mä tossa ihmettelin et miten hitos sul alkaa huomen äippäloma, jos kerta 36 viikko alkaa. (Itsellä alkaa äippäloma 8.11) Kunnes asiaa miettiessä tajusin että itellähän tosiaan alkaa seuraavaksi myös rv36 xD Voi apua, tän mammam kuuppa alkaa olee vissii jo aika sekasin.. Olin jotenki niin viel 34 viikossa :D

-Eevi- kiitos, rauhoitat kummasti kokemuksellasi, aika paljonkin :)

LittleMyy: apua, tuohon kuulostaa ihan siltä itseltä..Aikamoinen harjoitus! Samoilla viikoilla mennään ja mun KAIKKI oireet on kadonneet kuin tuhka tuuleen:confused013

Synnyttäminen on jännittävä kokemus jotkut pelkää jotkut ei..nyt kun itse on kokenut kaksi synnytystä ja kaksi tapaa alatien ja sektion niin omalla kohdalla se alatiesynnytys ollut kaikkein mieluisin..ei sektio mitään herkkua ole siinä vaiheessa kun toipuminen alkaa..mutta se on minun kokemukseni asiasta..toisilla voi ja onkin hyviä kokemuksia sektiosta..ja toki pitää aina yrittää sopeutua tilanteisiin ja tehdä/toimia siten että synnytys on mahdollisimman positiivinen turvallinen lapselle ja äidille..

Piti vielä kysymäni, että onko teillä muilla masussa selkeästi hiljaisempaa? Siis varmaan on pienemmät tilat liikuskella, mutta tuntuu niin kovin hiljaiselta, että pakko taas kysellä...

Miisa. Itse kuvittelin, että masussa olisi hiljentynyt.. Vauva kun kasvaa niin se ei enään pysty potkimaan niin paljon kuin ennen, vaan vaihtaa osan liikkeistä "myllerrykseksi."
Olin siinä kasvukontrollissa ultrassa niin sieltä antoi liikkeiden seuranta lapun. Siinä tutkitaan kolme kertaa päivässä liikkeitä. Liikkeitä pitää olla vähintään kymmenen tunnin sisällä. Joten jos liikkuminen huolettaa, niin ei muuta kuin kyljelteen makuulteen ja laskemaan :) sit jos kymmentä ei tule tunnin aikana, niin ota jotain makeaa, esim mehua ja koita herätellä ja kokeile uudestaan :)
Ite tässä ekaa päivää niitä laskenut ja kyllä se 17 liikettä tulee jo 10minuutissa :D (eli kun aloin niitä tarkkailee niin tajusin ettei ne vähentynyt ole.)
Sairaalan lapusta lainattu: " normaali vaihtelu on 10-15 liikettä/tunti. Liikejaksoja seuraavat lepojaksot, jotka kestävät 20-40min. Tällöin sikiö nukkuu ja liikkeitä ei tunnu."
Herää vaan kysymys onko meijän vauva jotenki epänormaali kun myllää yli 15 liikettä jo 10 minuutissa?! ;D nojoo, ei ole.. :)

Täällä myös liikkumiset vähentyneet..mutta selvä rytmi päivässä vauvalla on milloin liikuskelee..liikkeet on tyyliin pullistelua että huomaatkos äiti kuinka voimakkaat kädet/jalat mulla on :) ja liikettä tulee huomattavasti enempi kun tosiaan jotain makeaa nappaa suuhun

Takaisin