Synnytys lähestyy...iik!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mininen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ööö.. Taitaa mun tietolähde sittenkin muistaa väärin tai sitten oon kuullu ihan omiani :oops: Niin tuota täysaikasuutta

Juuri yhen synnyttäneen kätilön kanssa keskustelin ja hän tukeutui tähän -2 ja +2 viikkoa on normaali raskaudenkesto. Eli jos lapsi syntyy yli kaksi viikkoa etuajassa niin he sanovat sen syntyneen ennenaikaisesti. Ja olikohan se jos syntyy yli 4vk etuajassa tai painaa (jonkun tietyn verran?) kutsutaan keskoseksi. Ite oon syntynyt melkein 4vk etuajassa eikä keskoseksi tosiaan olla kutsuttu :)
Suski, missä se sun paineen tunne olika? Selaan puhelimella niin en viitti alkaa kikkailee edelliselle sivulle, että olitko mitään siitä maininnut? :D Mulla vatsa myös tosi alhaalla ja kuulemma koko vauva, mutta kohdun suulla/kaulassa kaikki ihan normaalisti viikkoja nähden :) Mul on kahesta edellisestä lääkäri sanonut rv 36 että "nyt otat rauhallisesti ettei synny etuajassa." Hitot, ekasta otin ja synty viikon myöhässä ja toisen kohalla jatkoin normaalia elämää ja kävelin 10km lenkinkin ja syntyi päivän myöhässä >:| Tää kyseinen kätilö kenen kans juttelin kertoi myös ettei se kohdun suun/kaulan tilanne välttämättä kerro mitään synnytyksestä noilla viikoilla.

Suski luinkin sen sun juttus, ootko huomannu sen paineen tunteen kun seisoskelet ja se helpottaa kun menet makuulleen tai muuhun lepoasentoon? Täälä myös ravatuttaa yöllä vessassa ja oikeasti ei ole kuin pieni liru pikä sieltä tulee ja kaiken saa pinnistää pihalle kun varsinka yöllä ei tuu juuri millään paineella >:| niin raivostuttavaa.. Varmaan jos sullakin se vauva alhaalla niin vaikuttaa vielä lisää tuohon, en ainaka ite muista näin pahasti aikaisemmissa raskauksissa juosseen vessassa..

Täällä ei syynnytys vielä juurikaan mietitytä. Ollaan toki käyty ajamassa reitti synnärille ja suurin huoli tällä hetkellä on se että synnytyksen jälkeen joutuu jakamaan huoneen ventovieraiden kanssa :D

Supistuksia on ollut jo niin pitkään että en enää edes reagoi niihin. Kaikki on ollut joka tarkastuksessa ok, joten olen liikkunut ja ollut ihan normaalisti. Maha siirtyy päivänkin aikana välillä ylemmäs ja välillä alemmas eli tyyppi varmaan vaihtaa ahkeraan asentoa :) Nojailee aika usein tuolla oikean kylkikaaren alla. Rasittavaa!

En juokse vessassa yölllä mutta nukahtaminen on hiukan hankaloitunut kun ei enää löydy yhtä helposti hyvää asentoa. Nukun edelleen usein selällään. En kylläkään tarkotuksella :)

Kaiken kaikkiaan siis vielä hyvin vahvasti sellainen olo että ei ainakaan etuajassa tule, mutta you never know :P

Joo toi huonejuttu aina muakin mietityttää >:\ MUTTA ainaki mulla kaikista tyypeistä huolimatta oon saanu olla rauhassa ja olo ollut ihan mukava. Kai sitä on sitte niin väsyny että mielellään huilii paljon ja puuhastelee vauvan kanssa aina kun vain hereillä on niin ei siinä kerkeä niistä sen enempää stressata. Toki sielä on yleesä aina se yks "kälättäjä" tms mut kyl siel porukka tajuaa puhua hiljakseen ja muitenki hautautua omiin sänkyihin (saahan ne verhot näkösuojaksi.) Sielä kaikki on kuitenkin yhtä väsyneitä ja haluaa omaa rauhaa tutustuessaan pikkuseen. Myös moni harjottelee imetystä omissa oloissaan :) Hyvin ainakin mulla aina pelannu tiimihenki esim suihkuu mennessä. Ollaa aina hihkaistu jos ollaa menty suihkuun niin tietää jos vauva herää niin ollaa käyty hyssyttelees tai hihkastu suihkunovella.. Et on niist onneks hyötyä ;)

Paineen tunne tuolla alapäässä on pahimmillaan silloin kuin kävelee, välillä tuntuu et jos kokeilisin alakerrasta niin tuntisin varmaan vauvan pään :D Tiedän et ihan väärässä olen, mut siltä se tuntuu. Lääkäri ei eilen oikein noteerannut mihinkään mitä sanoin... Tulosti saikkari lapun ja allekirjoitti sen... Katotaan jos neuvolatäti sanois tänään sitten jotain kun sinne menen. Ois kiva jos edes viitsisivät katsoa että onko jotain muutosta tapahtunut kun ei tota alakertaa ole katsottu kuin kerran :/
Pissalla saan kyllä juu ravata koko ajan ja yleensä tulee vaan ihan pieni liru kerrallaan. Öisin saan käydä useammiten kaks kertaa. Nukkuminen on hankalaa ja muutenki olo on tosi tukala jo.

No me mennään sitte ihan samoilla "vaivoilla" :D Joo no ei se sitte varmaan ole sitä kun vauva painaa sun laskimoita ja aiheuttaa suonikohjuja alapäähän.. Itel oli ekasta lapsesta pelkkä paineen tunne häpäreissä ja sielä suunnalla, toisesta tuli vähän näkyviä sinertäviä pullottavia suonia ja voi kamala mitä tän kolmannen kohdalla on! :O ..En ees kehtaa enää mennä uimahalliin kun seisoessa koko alapää on turvoksissa :( Ja se paine tosiaan tuntuu vaan seistessä paikoillaan ja hitaasti kävellessä (esim kaupassa.) Lenkillä pystyn käymään ja onkin ainoo hyvältä tuntuva vaihtoehto pystyssä ollessaan.. Toki jos se vauva on alhaalla ja painaa sopivasti johonkin hermoon tms joka aiheuttaa sen paineen tunteen.. Mulla joskus on sama tunne että se olis ulos tulemassa, mutta helpottaa kyllä nopeesti..

Juu no huomaan kyllä et alapää on hieman turvoksissa ja näin, mut en oo mitään suonikohjuja tms. havainnut. Mulla käveleminen ja seisoskelu vaan pahentaa tunnetta, kaikkein parasta on kun on puol makaavassa asennossa :)

Terve vaan!

Mulla ei oo tuota linea negraa ollenkaan, ei oo koskaan raskauksissa ollut. Tosin kauhea untuvikko aina kyllä ilmestynyt mahaan XD. Nyt on varmaan menny jo pari viikkoa tosi huonoilla yöunilla, koko ajan saa vaihtaa kyleltä toiselle, ja se kylen vaihtaminen sattuu aivan perskuleesti. Toissa yönä tuntu ihan kun olis revenny jotakin tuolta alavatsalta o_O En tiiä sit mitenkä kohdussa se sektiohaava oireilee kun paikat venyy. Lääkäri sano sillon joskus aikoja sitten että se on ommeltu niin tiukkaan että se saattaa sit vähän kiristellä, mutta lupasi että ei se kohtu repee.

Mulla kanssa masu laskeutunut hirveesti, mun äiti jopa on sanonut jo monta kertaa että miten se jo noin alhaalla on. Mainitsin neuvolassa asiasta, neuvola täti sit kokeili että missä mahtaa vauvan pää olla niin sano että ihan normaalilla korkeudella. Ei siis olisi vielä laskeutunut lantioon. Mut onhan tämä jo kolmas raskaus niin sekin kait jotenkin vaikuttaa.

Mua kanssa jänskää ne huone toverit sit synnärillä...viimeksi oli vähän "ikävä" tilanne kun mun huone kaverina oli semmoinen äiti jonka vauva oli joutunut synnytyksestä suoraan teholle..Oleppa siinä sitten oman vauvan kanssa kun toisella on huoli omasta pikku nyytistä. Mutta kyllä tämä äiti oli aika reipas tilanteeseen nähden..onnitteli minua ja vauvaa..

Meinasitteko ostaa uusille tulokkaille joululahjan? Itse kahden vaiheilla että kannattako, sukulaiset kumminkin muistaa jollakin tavalla jo silloin kuin vauva syntyy...

Neuvolassa käyty ja neuvolatäti kertoi että vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt... Pikkuisella taitaa olla kiirus tähän maailmaan :D

Mul on tosiaan myös tosi alhaalla maha ja moni jo synnyttänyt on sitä ihmetellyt.. Välillä on tuntunut tuolta, että istuis vauvan päällä, muttei koko ajan.. Ja tämä on ihme juttu: herään kerran viikossa aamuyöstä ihan pirteenä, eikä enää nukuta, viime yönä klo 2.45 ihan pirtee. Ihme juttu. Muut yöt menee suht normaalisti. Tosin vähän koiran untahan se on, kun herää joka kerta kylkeä kääntämään, välillä menkkajomoilee, reisiin asti. viime yönä juili lonkat...Yleensä öisin tapahtuu kummia.

Juu, tohon keskosuuteen taisi olla joku painoraja (olikohan 2,5 kg?), mutta musta ainaki tuntuu, että nämä raskauteen liittyvät arviot ja määritteet vaihtelee aina lähteen mukaan :rolleyes:.

"Mukava" kuulla, että noita pissaongelmia on muillakin. Tuntuu ihan järkylle jos on yhtään pissahätä mutta sitten ku ryntää vessaan ni ei saa mitään aikaseks. Täällä kuitenkin vauva vielä ylhäällä (kuten mahakin).

Mua hirvittää kanssa toi huoneen jakaminen sairaalassa. Mitä jos siinä ramppaa joku 50 henkinen suku koko päivän - näitäkin juttuja olen kuullu :eek:?!

Suskin bebehän on jo ihan lähtöasemissa - aikookohan marzin pikkanenkin jo asettua lähtöasemiin :cool:

Me ei osteta vauvalle joululahjaa - saa varmasti sukulaisilta ihan tarpeeksi...

Se turvotus tosiaan voi olla sitte niitä suonia :/ Itelläkin jotkut näkyy vain pelkkänä turvotuksena.. Mut joo jaksamisia, tiedän niiden olevan ihan hiton kipeet jos joutunut seisoskelee.. Täälä oltu rv 18 asti saikulla kun ei töissä pysty seisomaan..
Phks on ainakin tehnyt sellasen säännön ettei niihin huoneisiin saa mennä kuin isä tai muu "tukihenkilö." Eli isä saa vierailla milloin vain, mutta muut vieraat pysykööt siinä osaston aulassa vierailuaikana jossa tv,ruokailu yms.. Se tuli kuulemma käyttöön kun oli joku iso virus liikkeellä (sikainfluenssa?) toivoisin kaikissa sairaaloissa olevan sama käytäntö, koska tosiaan moni haluaa nukkua tai olla muuten vain rauhassa..
Kai sitä jonkun paketin joutuu ostaa, ehkä, en tiedä vielä :D
Mä en tiiä vielä tosta laskeutumisesta, mutta ainakin se täti sitä ihan tuolta lantiosta kokeili ja totesi sen olevan jo aikas alhaalla. Sattui ihan kun meni painelee :| Mut se voi olla et vauva viihtyy masussa loppuun asti, vaikka olisikin jo laskeutunut.. Ainakin tää on nopeampi liikkeissään, koska jo 4vk ollu pää alaspäin ja esikoinen istua tönötti rv 36 asti :D Toinenkin taisi kääntyä reippaasti päältä 30 viikon :)

Eevi: Jos saapi olla utelias niin minkä kokosia sun aijemmat lapset on olleet? Kun sanoit että aika myöhään kääntyi esikoinen ainakin. Itse toista odotan, rv 33 tänäänja tyyppi istuskellu viimeset 10 viikkoa masussa. Mietin vaan että mitenkähän kauan mahtuu enää kääntymään kun pitkää vauvaa on hänestäkin ennusteltu. Esikoinen oli 55cm syntyessään. Tuntuu vaan että jos mä olen vaan 164cm pitkä niin ei siellä mahassa kovin paljon sitä ylimääräistä tilaa enää voi olla :D No, kattellaan.

Niin ja tosta vierailukäytännöstä synnärillä. Oyssissa oli ainakin about 3v sitten niin että vain isät sai vierailla huoneissa jostain puolesta päivästä ilta seiskaan. Vauvan sisarukset sai olla 17.30-19.00 muistaakseni. Muita vieraita sai sit tulla vaan kahvilan puolelle tms.

Vielä tuohon aikaisempaan vauvan täysaikaisuuteen, oltiin valmennuksessa ja siellä kerrottiin, että rv 34 keuhkot on täysin kehittyneet :) elikkäs tästä varmaankin sitten tullut toi ajatus, että täysaikainen jo rv 34.
Niin ja tosiaan ystäväni tyttö on syntynyt keskosena rv 34.

Joo no neuvolatäti naureskeli että toivottavasti se vaaveli pysyis ainakin pari viikkoa vielä masussa... Jostain kumman syystä mua ei naurattanut yhtään. Äidilleni kun kerroin asiasta niin totesin et mä en oo valmistautunut ihan vielä synnyttämäänkään... siihen sit taas äiti totes et mitäs menit harrastaa seksiä :DD loisto äippä mulla. Mä olin jotenkin asennoitunut siihen et synnyttäisin vasta joulukuussa ja et muutenkin käynnistettäis koko synnytys. No onhan sekin vielä siis mahdollista :) Mut joo alkaa toi itse synnytys kyl nyt pyörii jatkuvasti mielessä... :D

Eskoinen synty viikon myöhässä ja oli 3600g 51cm, toinen tuli päivän myöhässä 3500g 51cm. Itse tosiaan olen 175cm ja pitkä selkäinen, joten tilaa on ilmeisesti ollu hyvin kääntyä =) Mut kyllä se aika myllerrys oli kun kääntyi ympäri kun makasin kyleltään :D Oma mieli kyllä huokasi samantien helpotuksesta, sillä seuraavana päivänä oltais lähetetty sairaalaan synnytystapa arviointiin.
Suski, täälä ollaan kyllä ihan samoilla fiiliksillä että joulukuuhun menee ja varmaan ylikin :D Toki olo antaa välillä viestittää muuta.. Saas nähä, ehkä tässä taas tulee varauduttua siihen että syntyisi aikasemmin ja todellisuudessa menee taas sen viikon yli :D
Äiti katteli tänää mun neuvolakortin sf-käyrää kun näytin sen kasvavan sielä alakäyrää pitkin. Totesi vain näyttävän samanlaiselta kuin mun kortti oli. ( ja synnyin tosiaan melkein 4vk etuajassa.) Toki eipä se käyrä onneksi siihen taida mitenkä vaikuttaa :D

No mun puolesta vaavi sais tulla jo marraskuussa :D mut ei kuitenkaan ihan kahen viikon päästä. Tosiaan mulla ei kyllä mitään kipeitä suppareita ym. ole ollut että en sitten tiedä onko tässä vielä syytä huoleen. Neuvolatätikin sanoi et heti jos mulle tulee kipeitä supistuksia niin pitää joko neuvolaan tai sitten äippäpolille soittaa :) Ennen sitä en siis ole huolissani... kauheasti ainakaan :D

Kaikki kun on vaan niin uutta ettei tiedä yhtään et mikä oire kertoo mistäkin ja alkaa olee huolissaan ihan turhistakin asioista. Kuten tänään mietin et jos nyt joudun synnyttämään niin meillä ei oo jääkaapissa mitään ruokaa... kuinka turhaa tollastakin on murehtia? :D

Eevi, mulla on kanssa sama tilanne että SF- mitta vetelee alakäyrillä (rv32+3 ja 25 cm), mutta olen kans 175 pitkä, että kai sillä on tuol enempi tilaa olla :). Muistelisin, että meidän äitikin (saman mittanen) joskus kertoili, että hänellä kaikissa raskauksissa epäiltiin, että vauvat ei ole kunnolla kasvanut, kun mahaa ei ollut nimeksikään. Kuitenkin me oltiin kaikki ihan normaalikokoisia vauveleita syntyessä...

Koska Suski sulla ois la? Ajattelin, kun sun bebe on niin kovasti jo tuloillaan :).

Mulla tuo sf-käyrä taas on siellä ihan ylärajoilla ja oon jo ollut huolestunut siitä että synnytän jonkun norsun poikasen. Toisaalta olen "vain" 162cm pitkä ja maha on todella ulkoneva. Kylkiin ei ole tullut mitään ja vyötärökin on ihan selvä. Takaapäinkään ei kuulemma erota että raskaana oisin. Eli toivon nyt sitten että tuo mitta oisi vähän harhaanjohtava :D

Takaisin