Synnytys lähestyy...iik!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mininen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aatteleekohan se että sustakin tuntuu, että ootte kuitenkin ikään kuin samassa veneessä ja että se kokemuksestakin tietää mitä nää jutut on, eikä vaan kirjasta, kun kertoilee omasta lapsestaan :D Se vielä jos joskus tulis jotain maininneeks, mutta joka kerta kuulostaa jo vähän hassulta xD Ei niitä lähetteitä nyt niiin mahdottomasti tarvis minkään tädin pantata.. mut eiks sinne polille voi sopivasti pälähtää itekkin käymään jos ei täti lähetä?

Se rouva on jo jtn 60v :D kerran häipy kesken neuvola käynnin käytävään ja meni kurkkaa vähän ajan päästä nii sielä se jutteli jonkun kanssa :) sano vaan, että ai niin unohinki että sinä oot vielä siellä...tajus uuden ajan sopia kuitenki sitten :D

käyttäjä52: Mahtava neuvolatäti. Ehkä se voi jakaa sun kanssa myös oman synnytyskokemuksena 40 vuotta sitten. Et kai sä nyt muuta tietoa tarvikaan. :laughing002

Aeria: Mäkin oon lukenut noita Vauvantain sivuja, ja harkitsen jopa meneväni tuommoiseen synnytysvalmennukseen. Yksi tuttu oli käynyt ja sanoi, että siitä oli tosi paljon hyötyä. Tunsi kuulemma olevansa hyvin valmistautunut synnytykseen, joka sitten onneksi oli yllättävän helppo. En kyllä uskalla toivoa samanlaista omalle kohdalle. Mäkin tietysti meinasin tietysti yrittää pärjäillä mahdollisimman pitkälle ilman lääkkeitä, mutta toisaalta menen sitten tilanteen mukaan. Eihän tuota muutenkaan vielä tiedä, jos joutuu vaikkapa käynnistykseen tai sektioon.

Tuosta kivunlievityksestä vielä sen verran, että tunnen pari tyyppiä, jotka ovat synnyttäneet luomuna, koska eivät ole ehtineet saada mitään. Kumpikin on sitä mieltä, että oli ihan järkyttävän hirveä kokemus, ja toisen lapsen kohdalla aikovat saada jotain lievitystä vaikka väkisin. :eek: Nopeakaan synnytys ei siis välttämättä ole helppo.

Ensimmäinen ns. Synnytysuni takana, vielä hyvillä mielein :) unessa kaikki meni hienosti.. Luulen, että uni johtui noista yöllisistä mahan kasvukivuista mitkä tuli suoraan uneen.. Heräsin, niin vatsalihakset oli aika piukeena.

Mukava kuulla, että myös muilla on ajatuksia siitä, että mahdollisimman pitkälle ainakin ilman kivun lievitystä. Mun mielestä on tylsää, että ystävät on heti torpanneet mun ajatukset mennä ilman epiduraalia.. Kuitenkin tajuan, että tilanteen mukaan, mutta lähtökohta on tämä :)
Haluan kanssa pikkusen ns. Suunnitella synnytystä, vaikka eihän siitäkään koskaan tiedä kuinka menee loppupelissä. Luulen, että myös se auttaa minua pysymään mahdollisimman rauhallisena, koska saatan todellakin mennä panikkiin kaikesta piikki ym. Jutuista. Pelkään enemmän tippa-systeemiä kämmenessä kuin itse synnytystä..

Mua tämä palsta kokonaisuudessaan on jeesannut monessa asiassa, H-hetken lähestyessä vielä varmasti tukena :)

Mukavaa syyspäivää !

Pelkopolille ei käsittääkseni pääse ilman lähetettä joko neuvolalääkäriltä tai -tädiltä.

Mä olen paljon lukenu synnytyksen luonnollisesta kulusta ja suunnitelmissa on vältellä kamalaa lääkearsenaalia (voin niistä todella helposti huonosti - kun muutenkin voin huonosti). Samaan aikaan ollaan kyllä naurettu, että voihan se olla niinkin, että eka suppari tulee kotona niin huudan kurkku suorana epiduraalin perään :D.

Mä tykkään aina tietää eri vaihtoehdoista - näin koen olevani hyvin valmistautunut. Sikäli kun synnytykseen voi olla valmistautunut. Olen kyllä täysin tiedostanut sen, että oikeastaan mitä vaan voi tapahtua. Tykkään vaan jotenki olla "perillä asioista" vaikken hetkeäkään epäile henkilökunnan ammattitaitoa tai aio sitä vastaan asettua.

Katsotaan nyt meneekö suunnitelmat tässäkin asiassa uusiksi, jos perätilassa pysytään.

Onneksi sen epiduraalin saa pyytää kesken synnytyksenkin kunhan vain kätilön kanssa sopii etukäteen, että ilmottaa kun sen aika olisi :) (Vaikka ne sairaalaan mennessä kysyykin vaiken mahdollisen mitä toiveita on.) Sairaalaan mennessä ne supparit ei kuitenkaan ole niin kovia että ensi synnyttäjän on vaikea ajatella mitä ne kivut tulee edes olemaan :/ Itellä tais mennä toisen kohdalla varmaan 1.5h ennen kuin aloin edes ilokaasua ottamaan.. En halunnut "lääkitä" itseäni turhaan :D Mä otin esikoisen kohdalla avautumisvaiheessa jonkun kivunlievitys piikin, en kyllä huomannut siitä mitään apua, joten en sitä viimeksi halunnut :D Viimeksi kätilö tarjos niitä (aqua?)rakkuloita kun supistukset oli selän puolella kokonaan. Jäi kyllä ottamatta kun kertoi niiden tuntuvan ampiaisenpistoilta ja apu ei välttämättä ole suuri :D Joten joo, kyllähän noita kaiken maailman lääkkeitä löytyy :D Ite oon ajatellu et mitä vähempi ottaa lääkkeitä niin sitä helpommin se sieltä tulee kun tiedät tarkalleen mitä omassa kropassa tapahtuu :) Kerroinkin jo aikaisemmin epiduraalin vieneen niin hyvin kivun pois, etten enään tiennyt milloin ponnistaa :D Spinaali sopi paremmin :) (jostaa syystä ainakin tämä kätilö spinaalia suosi, kun pyysin epiduraalia mutta tilasi silloin spinaalin.) Olin pikkasen kiukkuin kun ei mun toiveita kuunnellut, mutta näin jälkikäteen ajatellen oli hyvä että sen tilasi, sillä tyttö tupsahti 2min ponnistuksen jälkeen maailmaan kun esikoisesta meni ainakin 10min.

käyttäjä52st: Haha, sullapa..öö mielenkiintoinen neuvolatäti. Kannattaiskohan joo jäädä eläkkeelle :D

Tämä kuuluisi varmaan tuonne vaivojen puolelle, mutta mulla on tullut uusi oire, eli päivittäin mulla ollut nyt noin yksi menkkajomotus, joka kestää noin minuutin, jonka jälkeen vatsa menee sekaisin. Onneks on ollut veski lähellä..... Voikohan nämä mun menkkajomot olla suppareita kuitenkin, vaan kun en huomaa koskaan sitä vatsan/vatsalihasten kovettumista vai mikä lie..

Kuulostaa harjotus supistukselta :) Toki itellä ei ole ikinä ennen mennyt vatsa sekaisin kun synnytys supistuksista :D Mutta ihmisen kroppa on erikoinen ja kaikki mahdollista =) Mäkään en käsitä tota mahan menemistä kivikovaksi >:| Se on aina kova on sitte supistus tai ei =D

-Eevi-: kiitos infosta! Kyllä noi varmaan sitten on tulkittava harjotuksiksi, (toivottavasti ei ihan synnärisuppareiksi, vielä, huih ;-D) vaikka maha on kuin onkin aina samanlainen kova rantapallo, eikä tunnu mitenkään sen kovemmalta koskaan..

Kyl vain hupsu täti on :) mun miehellä oli pokassa pitämistä kun oli neuvolassa mukana.. täti mittas miehen verenpaineen ja painon ku mää oon tää keskimääränen nii huolehti miehestä :) hohooo! Viimeks se sano, että vaavi huijaskin meitä kun olikin eri päin kun hän oli tulkinnut :D joo -o...

:D
käyttäjä52st ollu kyllä hauskanen terkkari!! Meillä sentään terkkari kertoilee tyttärensä synnytyksestä, joka oli hetki sitten...

Ei kovasti ole vielä ollut synnytys mielessä. Ihan tarkoituksella yrittänyt välttää sen ajattelemistä. En kuitenkaan sen kulkuun kovasti pysty vaikuttamaan ja luotan siihen että synnärillä osaavat sitten. Ja neuvovat minua :)
Ensimmäistä siis odotan, joten aikaisempaakaan kokemusta ei ole.
Eiköhän se paniikki ehdi vielä iskeä.. ;)

Eniten huolestuttaa tällä hetkellä juuri se, että onko osannut ostaa kaiken tarvittavan valmiiksi jne. :D Vaikka toki mies niitä sitten hommailee, jos jotain uupuu. :)

:) Joo mä ite panikoin ekan kohdalla että mistä mä tiedän mitkä supistukset on niitä, että synnytys alkaa.. :D Kun limatulppa irtos aamulla ja pitkin päivää supisteli epämääräsesti niin tiesin synnytyksen olevan lähellä.. Sitten illalla kun rysähti ne synnytys supistukset niin ei enää jääny epäselväksi onko ne synnytys suppareita vai ei :D Joten nou hätä, sit kun ne alkaa niin ei tarvi arpoa mitä ne on ;)

• Tykkään
Reaktiot: www
Hui-ui mikä suppari yö takana.. Todellakin luonto alkaa "Kouluttamaan " synnytykseen. Yöaikana kaikki ainakin tuntuu kovin hurjalle..

Tietääkö kukaan, onko normaalia kasvukipua vai mitä tämä. Viime yönä valvoin jokusen tunnin kun ylävatsaan koski semmoselle noin kämmenen kokoselle alueelle aivan ****. Ei voinu asentoo vaihtaa ja piti kippurassa maata..silti särki vaan. Iho oli ihan kosketusherkkä. Nyt olo ok.

Sulla Mirkkuli on ollu ennenki tollanen supersupistusyö..? Paljonko sulla onkaan viikkoja? Ehkä sun pitäis tarkistaa ettei ne oo ollu liian kipeitä tai tehokkaita.. jos pääsis vaikka neuvolaan lääkäriin? Mulla on sellaisia öitä milloin supistelee paljon ja tukalasti ja se tietty yöllä tuntuu vielä pahemmalta, mutta ei kuitenkaan kipeästi ja ne on ok. Mut ennen kuin jouduin aloittaan tän lepomaratonin niin oli sellasia öitä että ne oli kipeitäkin ja se ei ollu ok, ois pitänyt sairaalassa tilannetta tarkkailla jos ne kipeet ei olis rauhoittunu pelkällä levolla, mut kun oon päivälläki ollu suht levossa (jotain pientä vaan ollu pystyssä, en oo tehnyt mitään "raskasta" kuten imuroinu tai edes istunu kovin kauan kerrallaan) niin ne kipeet loppui öistä sillä eikä niitä tuu päivälläkään enää läheskään niin herkästi, ainoostaan sellasia kiristäväntukalia saattaa olla paljon yölläkin mut ne ei tee mitään vaan on sitä normaalia kehon valmistautumista.

Muokattu viimeksi:
Oho - aikookos Mirkkuli ottaa varaslähdön :o?!

käyttäjä52st: En tosiaan tiedä voiko olla samanlaisesta asiasta kyse, mutta mulla on kyllä vatsassa parikin kohtaa joihin jos vauva puskee (ja pitkään) niin voisin ujeltaa kivusta. Toinen on tossa ylävatsassa, toinen on navan oikealla puolella. Tekee tosiaan kipeetä. Kipu kestää niin kauan kun kaveri siihen puskee. Sappivaivojahan toki voi raskaana olevilla olla, mutta ei toi kyllä siltäkään oikeen kuulosta. Ehkä jos toistuu niin soittaisin neuvolaan kuitenkin?

Aeria ja LittleMyy: täällä kaikki normaalisti, tai näin kerrottiin viikko sitten kun olimme polilla tarkistuksessa :) kuulemma kuuluu asiaan, eikä supistukset ole tehneet muutoksia kohdunkaulaan tai muualle.
Mulla on kyllä sellainen vahva tunne, että ei välttämättä mennä ihan joulukuun puolelle, mutta kyllä nyt vielä saa kasvaa turvallisesti masussa :) viikkoja meillä 31+2
Me päästään kotiinkin vasta joulukuun puolella (putkiremppapaossa) elikkä mulla olis kyllä pieni toive saada siellä valmista ennen kuin vilkas pikku-neiti tupsahtaa masun tälle puolelle :)

Mirkkuli: Toivottavasti pikkuinen malttaa pysytellä kyydissä putkirempan päätökseen asti!

LittleMyy: Mulla on myös vastaava kipeä kohta juuri navan oikealla puolella. Jösses, että välillä sattuu, kun tyyppi puskee siihen. Nyt muuten tuntuu, että varsinainen potkiminen on vähentynyt ja tilalle on tullut tuommoista puskemista ja muljuilua. Ehkä siellä rupeaa tilat käymään ahtaammiksi.

Huomenna olisi neuvola, ja onneksi paluu omalle neuvolatädille, joka toivottavasti on vielä yhtä mukava kuin ennenkin. :smiley-bounce012

Mä soitin sitten loppujen lopuks siitä kipeilystä ja lääkäri oli sitä mieltä, että minua todennäkösesti närästää :D alko vähän naurattaa...pitänee kysyä seuraavan kerran neuvolassa tästä mun napanärästyksestä :D

Mä oon tosi malttamaton ja haluisin ihan kauheesti nähdä meidän prinsessan äkkiä..tuntuu että rakenneultrasta on jo kamalan pitkä aika!

Takaisin