Synnytyksestä toipuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Poppi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Synnytyksestä (sektiosta) 23 vrk ja toipuminen on ollut todella hyvää ja nopeaa. Haava tosiaan eritti ensimmäisen vuorokauden ja 1,5 vrk sidokset voitiin poistaa. Tämän jälkeen ei ole mitään vuotoja tai hajuja haavasta tullut. Todella siisti haava, särkyä ajoittain haavan reunassa, jos rehkin liikaa. Jälkivuoto kesti alle 3 vk. Liikkumista en ole edes vielä harkinnutkaan kävelyä lukuunottamatta, koska hyvästä voinnista huolimatta on vielä leikkauksesta toipuminen kesken.

Ihan loppuraskaudesta sain muutamat raskausarvet jenkkakahvoihin. Ja nyt kolme viikkoa synnytyksestä ja navan viereen on tullut muutamat raskausarvet.

Hei noista raskausarvista kyselisin. Tuleeko ja miksi tulee vielä synnytyksen jälkeenkin? Mulle ei tullut koko raskausaikana yhtään mutta nyt on tullut vatsaan selkeästi yksi isompi.

Mitenkä teillä joille on tehty epsitomia niin on kakkoshädällä käyminen onnistunu?:/

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app

Kakkoshädällä käyminen oli aika jännää muutaman ekan kerran. Sain sairaalassa pari pussia jotain pehmittävää. Toisen käytin siellä ja toisen kotona. Kotona lisäks join tosi paljon vettä ja söin kuivattuja luumuja. Vessaan menin vasta sit kun tuntu siltä että tulee jo housuun,en siis koittanut edes mennä ponnistelemaan pöntölle, hui jo pelkkä ajatus siitä tunteesta! :/ tsemppiä!! :)

Mamamehiläinen: sitä en osaa sanoa miksi tulee, mutta tiesin, että niitä voi vielä synnytyksen jälkeen, mutten ajatellut, että jopa viikkojen jälkeen. Kunhan ehtii, niin täytyy ihan mielenkiinnosta selvitellä asiaa.

En ole ihan varma, mutta muistan lukeneeni jostain että arpia voi tulla synnytyksen jälkeen sen takia kun iho palautuu nopeasti... eli sekä venyminen että kutistuminen voi raskausarpia aiheuttaa. Mulle kans tullut vatsaan synnytyksen jälkeen muutama vaikka raskausaikana ei tullutkaan...

Mä yritin kanssa tuota raskausarpiasiaa googletella ja niitä voi siis vissiin tosiaan synnytyksen jälkeen hyvinkin tulla!! Tosi pimeetä. Pitää varmaan taas ottaa aktiiviset rasvailut käyttöön.

Ja tosta episiotomiasta.. Mä syön kans luumuja koko ajan ja se helpottaa. Muuten kakkaaminen tosi hankalaa!! Mulla haava on parantunut hyvin ja tikit sulaneet, mutta vessareissulla kun suihkuttelen haavaa, niin sitä kirvelee. En oikein tajua miksi kun ei ole enää verekselläkään. Muilla tällaista?

Mulla oli ihan järkky ummetus synnytyksen jälkeen, helpotti vasta Microlaxilla kun ruikutin riittävän pitkään hoitajille, eikä mitkään lievemmät lääkkeet auttaneet. Millään eivät meinanneet tuota Microlaxia millään antaa kun mulle tuli synnytyksessä niin pahoja repeämiä eikä saanut olla liian "raju" tyhjennys... :confused: mutta onneksi sain lopulta koska se todellakin auttoi heti. Vieläkin välillä epin arpea vähän kiristää, mutta onneksi vaan harvoin. Jälkitarkastuksessa kaikki oli hyvin ja haavat parantuneet kivasti.

nuista arvista; juurikin niin että nopeat muutokset suuntaan tai toiseen tekee ihonalaisia kudosvaurioita eli iho ei pysy muutosten mukana. Näitähän tulee siis ilman raskauttakin jos laihduttaa äkikseltään tai lihoo tai kerää lihasmassaa ymym. Kuivaharjaus pitää ihon pintaverenkierron vilkkaana ja ehkäisee melko hyvin arpien syntymistä. Myös rasvaus pitää ihon pehmeänä ja joustavampana. Kuiva iho "repeää" helpommin.

Toivottavasti noi arvet vaalenee ajan myötä, niitä meinaan oli paljon jo raskauden aikana, mutta nyt enemmän. Osa niistä raskauden aikaisista hävisi, mutta tuli monta uutta lisää.

arvet kannattaa hoitaa/hoidattaa pois silloin kun ne ovat vielä tuoreet eli sellaiset sinertävät tai punakat. Silloin on todennäköisintä että niistä pääsee eroon. Kun arpi muuttuu ihonväriseksi sen verenkierto on periaatteessa jo niin paljon heikentynyt että sen hoitaminen pois on todella paljon hankalampaa.

Mulla on alaselässä poikittaiset tiikerinraidat, koska sairastuin teininä syömishäiriöön ja laihduin nopeasti. Nyt mulla on raskauden jäljiltä arjet pystypäin mahassa. Kyllä ne siittä vaalenee, mua ei toi raitamahakaan haittaa, ku en mä sitä tähänkään asti oo esitelly missään. Bikinitkään ei oo koskaan ollu mun juttu :D

Onko muilla alkanut jo kuukautiset? Jälkivuoto kesti n. 4viikkoa, pari viikkoa väliä ja nyt toissapäivänä menkat. KIVUTTOMAT menkat ! :D mulla on aina ollut kivuliaat menkat ja nyt oon ihan ihmeissäni... ehkä keho antaa armoa tän yhden kerran ;) oon kyllä kuullut että synnytyksen jälkeen saattaa kivut helpottaa...

Ei ole menkkoja tullut vielä, jälkitarkastuksessa kohtu ja munasarjat olivat vielä täysin uinumistilassa joten tuskinpa ihan heti on tulossa... Toivon että kierto vähän tasoittuisi nyt raskauden jälkeen, muuten ollut toooosi epäsäännöllinen kierto.

Mua oikein jänskättää noi ekat luomumenkat! Käytin pillereitä ennen raskautta 9 vuotta enkä ees muista millaiset luomumenkat mulla oli paitsi että kivut oli kovat. Saas nähdä siis millaiset tulee. Nyt 5 vko kohta synnytyksestä jälkivuoto on tosi niukkaa mutta vielä vähän tulee. Millos sinne saunaan sai mennä?

itse käytin ennen raskautta myös 8 vuotta pillereitä ja otinkin sillon muistaakseni kivuliaisiin menkkoihin.. olenkin tässä miettinyt että heti vaan jälkitarkastuksen jälkeen pitää käydä se hormonikierukka asentamassa niin pääsee vähän huolettomammin taas olemaan:D Saunaan menosta sanoi mulle ainakin jo synnärillä että heti vaan kun oma olo antaa mennä joten kävinkin muistaakseni heti melkein kotiuduttua. Ihana saada nesteitä vähän liikkeelle ja samalla myös kireät hartiat vähän rentoutuvat!

Jälkitarkastus oli tänään ja kaikki suunnilleen kunnossa. Nyt saa taas harrastaa liikuntaa ja sekstailla ihan vapaasti ;)
Epparihaavassa on vielä pieni avoin kohta (ihan siellä syvällä). Paranee kuulemma ajan myötä. Ja jälkivuoto jatkuu edelleen (5vko). Jos viel 2 vko päästä vuotaa niin mentävä uuteen kontrolliin. Onko muilla vuotanu näin kauan?

Mulla jälkitarkastus olisi ma edessä, synnytyksestä ensi yönä 6vko:a. Vuotoa on edelleen vaihtelevasti... Eli et ole yksin MaMaMehiläinen!
Muuten luulen, että toivuttu on aika hyvin. Kiloja olisi vielä 6 jäljellä, mutta päätin, että tammikuussa sitten rupean niitä ressaamaan, jos on ressattavaa, nyt nautitaan näistä joulunajan herkuista (ja syödään vielä kun hevonen).
Lantionpohjan lihakset on vielä aika heikot, mutta eiköhän nekin hiljalleen. Samoin kuin kunto muutenkin, ainakin vaunulenkeillä vauhti kasvaa hiljalleen :)

Mulla kesti jälkivuoto 4 viikkoa, 2 viikkoa sen jälkeen menkat kivuttomat :) aloitin minipillerit no viikko oli väliä vuodoista ja taas menkat. Nyt eka päivä pitkästä aikaa ilman rättiä housuissa kai ne menkat taas viikon päästä alkaa.

Toipumista odotellessa. Neljännen asteen repeämät, pikkuisen haittaa tätä vauva-arkea. Kivut ihan hoidossa mutta istua ei pysty yhtään, eikä sitä kyllä suositeltukaan. Jalkeilla olo pitkään ottaa omansa, ja sitten on pakko siirtyä makuuasentoon. Että lantionpohjanlihasten jumppaa ja kevyesti ottamista.. Sen mitä pystyy. Tänään kuitenkin ekalla kärrylenkillä, teki kyllä hyvää!

Takaisin