Synnytyksestä toipuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Poppi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko kellään muulla ollut nivelkipuja synnytyksen jälkeen? Mulla on nyt n. 3 kk synnytyksestä ilmaantunut ajoittaista pientä kipuilua sormien, varpaiden ja välillä kyynäpäiden ja polvien niveliin. Ei mitään kovaa kipua että tarttis särkylääkettä, vaan sellaista hetkittäin tuntuvaa pientä pistävää kipua. Kädet on myös tosi jäykät ja kömpelöt, liekkö ihan jumissa vauvan kanniskelusta? Toivottavasti ei ole alkavaa reumaa, se kuulemma voi joskus puhjeta just raskauden jälkeen!

No mulla on! Välillä on sormien nivelet kipiänä ja multa tippuu KAIKKI käsistä! Ei niiku mikää onnistu :o

Ihme kyllä ei, vaikka nivelet on yleensä mulla ne mitä kolottelee herkästi niin ei oo ollu mitään. Tai no häpyliitosta vihloo vieläkin välillä!

Ihanaa! Salilta soittivat ja tarjosivat ilmaista 55min PT käyntiä. 1.2 päättyy tauko, jonka otin tuon hankalan raskauden takia. Niin nyt saa homman hyvin pyörimään kun on ammattilainen jeesaamassa alkuun. Ruosteessahan tässä ollaan ja mave tuskin hetkeen luonnistuu :D
Paino on kokonaisuudessaan tippunu mitä tuli ja ollaan jo alle alkupainonkin.

Tänään oli jälkitarkastus... Hyvin oon toipunu ja palautunu. Vatsalihakset on kondiksessa ja saan alkaa suoria reenaamaan varovasti. Eppari parantunu ja arpi siisti. Käytiin lääkärin kanssa vielä synnytys läpi. Ainut mikä ei oi menny niinkuin strömsössä on se että menetin synnytyksessä aikapaljon verta ja hemoglobiini ei oo vieläkään palautunu. Ennen raskautta 140 ja raskauden loppu puolella 114. Synnytyksen jälkeen 107 ja tänää 104. Kuukauden ajan pitää syödärautaa 250mg vrk ja typyn neuvola käynillä pitää katsoa mun hemppa.
En oo tuntenu itteeni väsyneemmäks.. tai no siis valvomisesta tietty mutta en oo osannu sitä mitenkään yhdistää tuohon hemppaan. Nytkin luulin et kalpeus ja väsymys johtuu uudelleen puhjenneesta flunssasta.

Jee, mä kävin tänään ekaa kertaa jumpalla! Synnytyksestä nyt 6 vko, ja pelkkää kävelyä suosittelivat jälkitarkastukseen asti. Nyt alkoi kuitenkin olemaan sellainen fiilis, että pystyis jo muutakin. Aika iisisti otin, mutta kyllä teki hyvää! Vatsat jätin ihan suosiolla tekemättä, niiden aikana rutistelin lantionpohjaa :) Kyllä tää siis vaan tästä, vaikka pahaa repeämää tulikin. Hyvä fiilis. Ja olis vielä parempi jos tuo meidän pikkunen suostuis nukkuun niitä päikkäreitä ;)

Voi apua ! Nyt on alkanut täällä hiusten lähtö !!! :o siis niitä on kyllä ihan joka paikassa! Ei kiva.

2,5kk synnytyksestä ja kaksi viikkoa on kanssa lähtenyt hiuksia ihan kunnolla. Muutenkin ihan kuivat latvat, niin tuntuu, että niitä lähtee takkulatvojen vuoksi suihkun jälkeen enemmän. No onneksi hiukset on uusiutuva luonnonvara.

Tuntuuko muilla sektioäideillä tuolla mahassa sellanen kiinteä alue en leikkaushaavan takana. Vaikee selittää, mutta siis kun mun leikkaushaavan on vaakatasossa niin ikäänkuin ne alemmat leikkaushaavakerrokset ois turvonnut... laskeekohan se ikinä...

Stork, mulla kans tuntuu ja jälkitarkastuksesa sano lääkäri että pitäs ajan kanssa mennä ohi.

Mulla on nyt vähän yli 2kk synnytyksestä. Sektio haava parani alusta asti hyvin ja fyysisesti oon muutenki toipunu hyvin, mitä nyt kiloja jäi aika paljon mutta eiköhän ne karise ajan kans. Henkinen toipuminen on ollu raskaampaa kun mulla oli tosi pahat baby bluessit ja masennus jatkuu edelleen. Käyn terapiassa ja lääkitys on kans, jotku päivät on vaikeampia mutta yritän jaksaa aina hetki kerrallaan murehtimatta huomista.

Täällä tuntuu kanssa. Ja ajoittain arven ympäröimä iho on lähes kosketusarka, mutta kestää että hermot paranevat. Kävin sunnuntaina vesijuoksemassa ekaa kertaa synnytyksen jälkeen ja voi että kun vatsalihakset oli kipeet arven alta seuraavana päivänä. Vaikka kuinka hyvin on toipunut sektiosta, niin kyllä se vie aikaa ennen kuin vatsalihakset on palautuneet.

En ole siis yksin. Huh. Aloin jo kelaa ett onkohan ihan normaalia kun mulla kans kohta se 3kk synnytyksestä. Hienoa Siili, että saat apua s.j.masennukseen! Lähipiirissä yksi sen sairasti eikä ollut kyllä leikin asia! Hurjasti voimia sulle vaikeisiin päiviin!

Kyllä vaan toi hiusten lähtö oli merkki siitä, että hormoonit hakee paikkaansa. Eilen alkoi ensimmäiset kuukautiset. Kyllä oli ihanaa olla vuoden ilman niitä :) mutta kuukupilla on niin vaivatonta nämä päivät, kun ei muuten mitään oireita noista ole. Toivottavasti nyt tuo hiustenlähtö pikkuhiljaa helpottuisi, tuntuu että niitä on joka paikassa.

Mulla kans lähtee hiuksia ihan hirveästi mutta en ole kuontalon huomannut kauheesti kuitenkaan ohentuneen. Joo ja nää finnit.... kärsin aknesta (joka ei onneksi enää niin paha kuin teininä, huh!) Ja odotan että voin aloittaa taas e-pillerit, vreyat, jotka pitää mun ihon täysin kurissa! Ei näppylän näppylää :)

Joo täällä kans hiukset lähtee ja naama kukkii :( ärsyttävää. Ja selkäkin on kokoajan ihan jumissa ja kipeä. Valivali ! :D

Mulla on kädet ja sormet muuttuneet jotenkin kömpelöiksi, taitaa olla ihan jumissa vauvan kanniskelusta!

Mulla on myös ollut tota sormien ja polvien kipuilua. Oonkin ihmetellyt että mistä se johtuu. Ei kuitenkaan joka päivä, silloin tällöin aamuisin.

Hiukset nyt on onneks ainakin toistaseks päässä. Eikä menkkoja näy, ei oo kyllä ikävä :D

Minulla myös lähtee hirveesti hiuksia ja naama on näpyillä! Jos tarkoittaa että menkat tästä seuraa, niin saisivat vielä pysytellä hetken poissa. Ei ole yhtään niitä ikävä! Selkä myös kauheen jumissa. Varsinkin oikeelta puolelta on kipeä, ja se johtuu ehkä siitä että kannan tyttöä aina vasemmalla kädellä. Pitää alkaa vaihtelemaan kättä, vaikka se oudolta tuntuukin.

Hiuksia lähtee ihan kauheesti ja naama kukkii täällä kans. Menkat tuli tokan kerran kaks viikkoa etuajassa (voi jippii :angry3) mikä saattaa johtua noista minipillereistäkin. Saa nähdä kuinka monta kertaa ne tulee ens kuussa.

Hiuslaatu muuten muuttui ihan täysin synnytyksen jälkeen. Ennen saatoin kasvattaa pitkänkin tukan kun se ei koskaan mennyt takkuun. Synnytyksen jälkeen hiuslaatu muuttui ihan pörröiseksi ja oli aina takussa. Leikkasin tukan olkapäille ja nyt sen kanssa voi joten kuten elää, eikä hiukset näytä enää niin kärsineiltä.

Takaisin