VilliVadelma, Olet aivan oikeassa!
Minulla tämä lössöytyminen ei ollut tiedonpuutteesta kiinni, koska tietoa asiasta kyllä löytyy ja tiedän, miten tulisi syödä ja liikkua - opintotodistuksestani löytyy muunmuassa ravitsemustieteen opintoja. :) Ongelmani on nimittäin toteutuksessa, eli tiedoistani huolimatta en seuraa omia neuvojani. :) Peruslaiska ja mukavuudenhaluinen luonteeni rakastaa sohvannurkassa napostelua, hiilihydraattipitoista ruokaa ja herkkuja - valittavasti kroppani ei niitä rakasta, mutta väsyneenä ja stressaantuneena on hyvin vaikea tehdä hyviä päätöksiä (tutkitusti). Lisäksi sitten kun riittävän kauan lössöillyt, sitä unohtaa, että on voinut paremminkin, ja kynnys lähteä sohvannurkasta on entistäkin isompi. Nyt vain täytyy muistuttaa itselleen, miksi kokonaisvaltainen hyvinvointi on hetkellistä nautintoa tärkeämpää. :)
Ja jos se jotakuta auttaa, voin sanoa, etta omalta kohdaltani netin tietotulva vain vaikeutti asiaan tarttumista, koska tietoa on liikaa. Ruokavaliosta tuli kikkailua ja inhoan sita, etta minun tulee laskea jotain pisteitä tai punnita ruokaa. Rakastan kokkailua ja hyvää ruokaa, se on minulle nautinto, josta en halua luopua. Loppujen lopuksi päädyin vain pieniin muutoksiin, koska ne ovat realistisesti mahdollisia ja toivon niistä pysyviä. Syön aterioilla itseni täyteen ja karsin napostelua. Esimerkiksi vähensin leivän määrää ja aloin lisätä salaatteja/kasviksia joka ruualle. Välipalat vaihdoin myös. Esimerkiksi rakastan maustamatonta jogurttia ja marjoja, mutta lisään siihen nykyään raejuustoa mukaan. Tai aamupuuron kanssa keitän lisäksi kananmunan. Pastaa ja perunaa syön kuten edelleenkin, mutta jätän leivät pois. Herkkujakin syön kohtuudella, mutta tein suklaan itse ja leivon enkä osta herkkuja. Ja juon paljon vettä.