Synnytyksestä palautuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jutsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo, kyllä se palautuminen aikansa ottaa. Miettikää hei, millasen mullistuksen meidän kroppa käy läpi, ei siitä ihan hetkessä voikaan palautua :)

Alkaapa kohta neidillä puolivuotispäivä kolkutella ovella, joten oliskohan aika alkaa laittaan äiti kuntoon takas. Melko lahjakkaasti oon eläny tässä vauvakuplassa ja unohtanu itteni. Aika helposti nuo raskauskilot häipy, mutta mites nää vauvavuosi kilot?! :D lujassa on.

Muuten kyllä paikat alkaa olla sillä mallilla, että vois kunnon treeniä alkaa tekemään.

Jarkytyin kun yritin etsia itselleni vahan parempia vaatteita paalle. Mitkaan entiset vaatteet ei mahdu paalle, mutta imetys-sivuston mukaan ei saisi laihduttaa imettamisen aikaan kun rasvoihin varastoituneet myrkyt lahtee liikkeelle ja toiseksi laihdutus vaikuttaa maitovarastoihin. Pudotettavaa olis joku viitisen kiloa ja se varmaan lahtisi melko helposti. Taytyy varmaan ostaa spanx-housut pitamaan maha kurissa. :wink

hihii.. mä oon saanut kerättyä 3 kiloa :D jeejee. Tästä on hyvä lähtee, varmaan ens marraskuus on +30kg ja synnärille jää 5 kg...

Kyllä oikeesti vähän stressaa... just ku sai aikasemmat kilot nätist pois niin piti sit aloittaa uudestaa kerää. Voihan tää toki olla ihan vaan turvotusta, mut plaaaaaah...

Pläääh kiloja vaan lisää,ikuinen jojo.
ja silti uunituoreet mokkapalat pöydällä..taijampa tehä vielä pullaa.
kesä-älä tule.

Mua niin harmittaa, kun ei enää imetyksen vähennyttyä voi mättää puolta kiloa karkkia päivässä ilman että näkyy.. Kaipa tässä pikkuhiljaa pitäisi alkaa tuolle röllykälle ja oikeastaan koko löllykälle tekemään jotain.. Toisaalta raskauden myötä sitä tuli jotenkin armollisemmaksi keholleen ja osaa arvostaa sitä enemmän kaikkine virheineenkin. Mutta ihan terveydenkin vuoksi siis pitäisi alkaa syömään vähän terveellisemmin ja liikkua enemmän. Mutta tämä nyt on ikuisuusongelma mulla :D

heinukka, Oltiin selvästi samalla aaltopituudella! Tulin juuri aamulenkiltä ja siinä juostessani (lue: luulin kuolevani ;)) ajattelin, että nyt tulen päivittämään laihdutusurakkani alkutaipaleen. Nämä viimeiset 4 kg raskautta edeltävään painoon ovat olleet niiiiiiiin tiukassa, vaikka ajattelin, että kyllä ne imetyksen myötä siitä sulavat. Ja joku voisi ajatella, että onko tuo nyt mitään, olenhan silti vielä normaalipainoinen, mutta kun olin jo ennen raskauttakin 4-5 kg päässä ideaalipainostani. Eli nyt olen lähes 10 kg kilon päässä ideaalipainostani! (Siis tarkoitan siitä painosta, jossa tunnen oloni energiseksi, hyvinvoivaksi ja olen tyytyväinen muotoihini.)

Pari viikkoa asiaa taivasteltuani, päätin liittyä ravitsemustieteen peruskurssille ja sain ahaa!-elämyksen. Olen siis nyt pari viikkoa tarkkaillut, että mitä oikein laitan suuhuni ja todennut, että kovin on hiilaripitoista tavaraa ja herkkuja. Päätin viikko sitten nostaa proteiinipitoisuutta ruoissa ja kappas! Energiaa pöllähti kuin tyhjästä, makeannälkä katosi (!) ja energiaa alkoi riittää liikkumiseenkin. :) Aloin jo huomata, että vaatteet alkoivat istua himpun verran paremmin, vaikka paino pysyi samana.

Tänä aamuna kävin puntarilla ja olin voinut hyppiä ja kiljua onnesta! -1,5 kg siitä, kun viimeksi kävin puntarilla eikä maidontuotantokaan ole tyrehtynyt. Tämä kannustaa jatkamaan. :) Hyvää pääsiäistä!:flower

Muokattu viimeksi:
Hienoa Libra ja Heinukka! Näinhän se menee. Laadukasta ja ravitsevaa ravintoa. Itse liikunta- ja ravitsemusalaa opiskelleena suosittelen esimerkiksi sellaista helppoa lähestymistapaa että aterialle oma iso kourallinen kasviksia, kämmenellinen proteiinia, peukalollinen hyviä rasvoja ja pieni kourallinen hyviä hiilareita. Netistä löytää hyvin tietoa, mitä nämä hyvät rasvat ja hiilarit on :) Eikä mitään kannata täysin kieltää itseltään mutta herkuttelua harkitusti.

Kannattaa muistaa, että se on päivän kokonaisenergian saanti, mikä merkitsee. Jos syöt kulutukseen nähden liikaa mitä tahansa (oli se sitten kasviksia, proteiinia tai höttöä) niin rasvaksihan se varastoituu. Liikuntaa kannattaa myös pitää ohessa. Suosittelen salitreeniä, sillä lihaskudos kuluttaa energiaa enemmän kuin rasvakudos. Eli kun saat vähän lihasta lisää (enkä tarkoita nyt mitään muskeleita :D) niin kulutat enemmän energiaa myös levossa!!! Ja rasvaa palaa helpommin.

Libran esimerkistä nyt kaikki koppi ja voimaan paremmin ja energisemmin. Paino putoaa siinä sivutuotteena :)

Ja anteeksi tällainen "opetustyylinen" viesti. Ollaan vaan mun lempiaiheessa :D

Näillä ohjeilla olen itse edennyt jo parisen kuukautta kun suurin alku"järkytys" ja -väsymys saatiin taitettua ja tulokset ovat kyllä huikeita! Tsemppiä kaikille, jotka haluavat painoa pudottaa ja kiinteytyä!

Edit: sinne salille ei tarvitse tietenkään rynnätä heti jos omaa aikaa on vaikea saada. Oman kehon painolla saa hyvin tehtyä kotonakin lihastreeniä. Jälleen netistä vaan hyviä liikkeitä haalimaan.

VilliVadelma, Olet aivan oikeassa!

Minulla tämä lössöytyminen ei ollut tiedonpuutteesta kiinni, koska tietoa asiasta kyllä löytyy ja tiedän, miten tulisi syödä ja liikkua - opintotodistuksestani löytyy muunmuassa ravitsemustieteen opintoja. :) Ongelmani on nimittäin toteutuksessa, eli tiedoistani huolimatta en seuraa omia neuvojani. :) Peruslaiska ja mukavuudenhaluinen luonteeni rakastaa sohvannurkassa napostelua, hiilihydraattipitoista ruokaa ja herkkuja - valittavasti kroppani ei niitä rakasta, mutta väsyneenä ja stressaantuneena on hyvin vaikea tehdä hyviä päätöksiä (tutkitusti). Lisäksi sitten kun riittävän kauan lössöillyt, sitä unohtaa, että on voinut paremminkin, ja kynnys lähteä sohvannurkasta on entistäkin isompi. Nyt vain täytyy muistuttaa itselleen, miksi kokonaisvaltainen hyvinvointi on hetkellistä nautintoa tärkeämpää. :)

Ja jos se jotakuta auttaa, voin sanoa, etta omalta kohdaltani netin tietotulva vain vaikeutti asiaan tarttumista, koska tietoa on liikaa. Ruokavaliosta tuli kikkailua ja inhoan sita, etta minun tulee laskea jotain pisteitä tai punnita ruokaa. Rakastan kokkailua ja hyvää ruokaa, se on minulle nautinto, josta en halua luopua. Loppujen lopuksi päädyin vain pieniin muutoksiin, koska ne ovat realistisesti mahdollisia ja toivon niistä pysyviä. Syön aterioilla itseni täyteen ja karsin napostelua. Esimerkiksi vähensin leivän määrää ja aloin lisätä salaatteja/kasviksia joka ruualle. Välipalat vaihdoin myös. Esimerkiksi rakastan maustamatonta jogurttia ja marjoja, mutta lisään siihen nykyään raejuustoa mukaan. Tai aamupuuron kanssa keitän lisäksi kananmunan. Pastaa ja perunaa syön kuten edelleenkin, mutta jätän leivät pois. Herkkujakin syön kohtuudella, mutta tein suklaan itse ja leivon enkä osta herkkuja. Ja juon paljon vettä.

Muokattu viimeksi:
Niin ja nälkää yritän välttää, koska nälkäisenä syön ihan mitä tahansa, mikä ei itse juokse karkuun. :)

Oikeessa ootte ystäväiseni :) Tietoa multakin löytyy mut Libran tavoin oon ikuinen herkuttelija :D Ja niinku VilliVadelmaki sano et kannattaa ni oon sitä lihaskuntoo kotona harjottanu ku en salille kerkee. Ku pojat nukkuu ni mamma kyykkää :D Ja sit myös reippaita kävelylenkkejä teen. Tossa meidän talon vieressä on ihana järvi jonka ympäri menee lenkkipolku ni sen ku kiertää pari kertaa ni tulee hyvä lenkki tehtyy :)

Ei nyt sinänsä palautumista mutta kuitenkin. Kun vielä imetin niin sain vain nuo cerazette minipillerit. Muutuin ihan järkyttäväksi kiukuttelijaksi. Hermot ei kestäny vauvan itkua hetkeäkään. Ruokahalu ihan hillitön ja turposin kauheesti.

Lopetin ne ja on niiiiiiiiiiin ihana alkaa olla oma itteni taas!

Oha se palautimista tääkin nimittäin imetyksen loputtua tissit on kun 8vuotiaalla :D on totta sanonta että vauva kirjaimellisesti syö rintasi vai miten se meni.. pittääpä lähtee rintsikka kaupoille mikäli näin pienille ees löytyy hahha

Mä tossa jossain vaiheessa huomasin että paino putos hetkessä pari kiloo ku katoin vaan että mitä syön ja miten paljon. Mä kun oon tällänen RAKASTAN ruokaa-tyyppi ni tulee sit mätettyä päivän mittaan aivan liikaa ja aivan väärää ruokaa.

Joo Lupu täällä vähän sama... Rinnat on ihan tyhjät ja pienet, ei kiva yhdistelmä. Onneksi ne kai jonkin verran täyttyy ainakin joillain ajan kanssa eli toivoa vähän paremmasta on. Ehkä sinne vähän uutta rasvakudosta tulee täytteeksi.

Maha alkaa onneksi olla lähes entisenlainen paitsi silloin kun syö jotain turvottavaa. Ja edelleen kannattaa ehdottomasti käydä vessassa ennen kuin menee jumppaan jossa hypitään tai juoksumatolle. Mutta gynen mukaan vuoden verran tuo on normaalia. Niin kai sitten :)

Takaisin