Tämä nyt ei varsinaisesti liity palautumiseen mutta kehon muutoksiin joka tapauksessa: lähteekö teiltä hiukset päästä? Luin, että se on aivan tavallista, mutta kyllä se inhottavalta tuntuu silti.
Hiukset lähtee täälläkin, mikä helpotus kuulla, etten ole yksin! Mikä järki siinä on että ne lähtee? Itse pelkään ihan tolkuttomasti että menevät vauvan suuhun.
Luin, että raskausaikana hiuksia ei juurikaan lähde, ainakin tavallista vähemmän. Synnytyksen jälkeinen hiustenlähtö sitten kompensoi sitä ja hiuksia lähtee tavallista enemmän. Tasoittuu hetken päästä.
Nyt minäkin olen vihdoin jälkitarkastukseni käynyt, ja siellä oli kaikki ok. Häpeäkseni en muistanut, milloin olen viimeksi käynyt antamassa papa-näytteen (eli on siitä varmaan hetki vierähtänyt), joten sain siihen lähetteen. Aika pikainen toimitus kyllä tuo äidin lääkärikäynti, kun ei mitään ihmeempää juteltavaakaan ollut. Kun synnytyksestä on jo yli 2kk ja on kertonut samat tarinat useammalle eri terkkarille + kaikille muille kiinnostuneille, tulivat kokemukset jo aika liukuhihnalta :D
Minulta otettiin papa-nayte rv12-ultran yhteydessa. Sitten sen jalkeen koko raskausaikana ei tehty enaa lainkaan sisatutkimusta! Se streptokokki-naytekin otettiin vasta synnytyssairaalassa.
Kavin ostamassa jo e-pillerit valmiiksi ja aloitan ne sitten kun menkatkin alkaa... Ihmettelen edelleen miksei Suomessakin saa e-pillereita ilman reseptia. Varmasti varsinkin nuorille tytoille olisi helpompi aloittaa e-pillerit (ovat paljon luotettavammat kuin kondomit), jos ei tarvitsisi menna gynekologille sita ennen... Tai jos se gynelle meno on niin suuri kynnys, etta pillerit jaa sen takia hankkimatta ja sitten tullaan vahingossa raskaaksi...
Itsellä on tuo hiustenlähtö aivan päinvastoin! Raskausaikana hiuksia lähti harjatessakin jo niin paljon, että pelkäsin kaljuuntuvani. Nyt ei lähde kuin muutama pikkuruinen karva vaikka harjaan täysin samalla tavalla. (Hiukset ovat alaselkään asti.)
Tuolla aikaisemmin puhuttiin ryhdistä.. Juu mennyt on.. Ja kauas.. Muutenkin selkä on kiero eteen ja sivuille niin nyt vielä tuo jatkuva vauvan kanssa kyyristely ym. on pahentanut asiaa.
Otin itseäni niskasta kiinni ja menin alusvaatekauppaan. En ole ikinä pitänyt näin hyvin istuvia liivejä! Koko patalaput pysyvät sisällä, eikä kumartuessa karkaa. Siitä lystistä maksoin 60e, mutta on ainakin tukeva olo! :)
Olen vähän huolissani kun on tullut vain yhdet menkat synnytyksen jälkeen. Nekin aika lailla siinä jälkitarkastuksen jälkeen. Siitä on jo kuitenkin kolmisen kuukautta. Koko ajan tulee kellertävää vuotoa enkä oikeen osaa sanoa, että haiseeko se millekkään. Toisaalta kilpirauhasarvoni ovat nyt menneet vuoristorataa viimeiset 3kk.. Koko ajan mennään ääripäästä toiseen. Kuukausi sitten oli tsh 0,01 ja nyt on sitten 14,3... Ei ihme, että on vähän veto pois. Siitäkin voisi ehkä (toivottavasti) näiden menkkojen poisjääminen johtua. Vatsanseutuni on vähän alkanut jo pyöristymään, toivon, että se johtuu tuosta vajaatoiminnasta :DD
Mun selkakivut ovat helpottaneet sen jalkeen kun aloitin juoksuharrastuksen + sen jalkeen kunnon venyttelyt.
Nyt imetyksen jalkeen on kiva pukeutua normaaleihin, kaarituettuihin rintaliiveihin, jotka tukee kunnolla. Ihanaa kun ei ole enaa sita pakahtumisen tunnetta rinnoissa ja kaikki patitkin ovat kadonneet.
Voi luoja ma inhosin niita rintapatteja.
Mullakin on tullut vaan ne yhet menkat, tai sitten ne olikin vielä jälkivuotoa. Kuvittelin vaan että oli menkat, kun jälkivuoto oli kuitenkin poissa useamman päivän, vuoto oli menkkamaista, samoin kivut. Mutta ne tais olla marraskuussa... että joko on kierto pahasti hakusessa tai sitten kyse oli vielä jälkivuodosta.
Hankin geishakuulat, mainostinko jo? Käytön opettelu kesken, mutta toivon saavani rahoille vastinetta, jos auttaisi palautumisprosessissa.
Kellertäväänvalkovuotoon saattaa olla syynä jonkinlainen epätasapaino emättimen bakteerikannassa. Suositeltiin maitohappobakteeria, jota sit kävinkin ostaan suppoina ja otan kuurinomaisesti. Vielä en tiedä auttamisesta..
Täällä muuten terkka otti suoraan sen papan käynnin yhteydessä, kun pyysin. Onneks ei tarvinnu uudestaan mennä mihkään ronkittavaks, en ois varmaan antanut.
Hui!! Vaikka itsellä toiveissa onkin suht pieni ikäero lasten välillä niin toi on jo villiä! Itse asiassa tein alkuviikosta raskaustestin kun oli jotenkin outo olo, vatsaa nipisteli ja jostain syystä ajatuksissa pyöri vaan että apua jos oon jo nyt raskaana. No, en ollut ja se oli kyllä ihan hyvä uutinen tässä kohti. Jos nyt vähän aikaa malttais odotella ja aloitinkin minipillerit, jätetään ne sit pois kun siltä tuntuu. Ja selviskin sit heti seuraavana päivänä mistä ne olot johtui; menkat alkoi. Huoh!
Noista geishakuulista... Meillä oli sairaalassa ennen kotiinlähtöä fysioterapeutin luento ja hän esitteli tämmäntyyppisiä kuulia, joita oli 3 eri painoista. Ja se painavin, voi tsiisus, menis varmaan pari vuotta kovaa reeniä, että pysyis sisuksissa Ei kun hetkinen, onko tämä naurun asia? Nimimerkillä Tenalady.
Ja nyt sit kun "vähän repes" ja alkoi vuoto, niin voinko päätellä jälkivuodon tavallaan alkaneen uudestaan? Aattelen, että kyllä se varmaan ittestään paranee, en ainakaan mitään tikkejä anna enää lykätä sinne. Semmoinen inha tunne oli, kun tunsi, että jotain ns petti, mut kai luonto hoitaa hommansa. :) Ja toivottavasti tällä kertaa vuoto ei kestä viittä viikkoa. X)
Seuraavaa synnytystä ootellessa..
Leidit, miltä teillä näyttää raskausarpien suhteen? Mulla on osa vaalentunut jonkin verran, ja osa ei Napa ei ole enää niin pahan näköinen, mutta sitten taas linea negra ei ole hävinnyt minnekään. Mahassa olevat raskausarvet sainkin vasta ihan loppuraskaudesta kun ne kamalat nesteturvotukset iskivät, juuri kun olin ajatellut, että taisin selvitä lähes ilman arpia. Vaikka sitten toisaalta, olen puoliksi ylpeä siitä, että taistelun jäljet näkyvät :)
Kuten tuolla toisessa ketjussa olen varmaan sanonut, paino mulla on ihan ok lukemissa, mutta kyllä kroppa on edelleen LÖYSÄ. Mahan lisäksi tuntuu, että reisien ja takamuksenkin nahka olisi vielä vähän pussimaista. Niin ja, ensi viikolla tulee siis neljä kk synnytyksestä.
Tämä olisi varmaan voinut mennä tuonne kesäkuntoon -ketjuunkin, mutta laitetaan vaihteeksi tänne :)
Mulla ei tullut vatsaan yhtään raskausarpia mutta lantiolle (eli reisien ulkosyrjille ihan ylös) tuli ja ehkä ne on ihan hitusen vaalentuneet, näkyvissä kuitenkin edelleen. Ja sitten TOISEEN rintaan tuli karmeat arvet kun se kasvoi paljon isommaksi kuin toinen josta ei tullut läheskään niin hyvin maitoa. Luojan kiitos rinnat on nyt jo saman kokoiset eikä se "isompi" alkanut edes roikkua, eli malliltaan rinnat on ennallaan, mutta kyllä siihen jäi semmoiset arvet että ei silmää hivele... No, toivossa on hyvä elää että nekin ajan mittaan vaalenee.
Raskausarpia ei kumma kyllä tullut, mutta mahaan on jäänyt himmeä linea negra, joka siis ilmestyi vasta ihan loppuraskaudessa.
Maha on mikä on ja kauhulla odotan millaiset lerpakkeet rinnoista tulee, kun imetys loppuu...
Mulla EDELLEEN eriparitissit. Ja ajokoirankorvat.. Jee. (huomatkaa sarkasmi.) Vatsa on oikia pullataikina ja perse käytännössä olematon. Ai että oon varmaan tosi kaunis näky!!
Mulle arpia tuli onneksi vain navan ympärille ja kuten tässä ketjussa taisin kuvan kera todeta, olin suorastaan ylpeä noista taisteluarvista. Nyt vahingossa yksi ilta vatsaa silitellessä (MITÄ?!) telkkaria katsoessa huomasin, että arpien syvyys on hirveästi muuttunut. Ennen tuntuivat selvästi kuoppina, mutta nyt alkaa siliätä. Ja mitä tekee tämän huomatessaan hormonihirmu.. Alkaa pillittää, että meijän vauvasta on tullut iso, kun arvetkin haihtuvat, byäääh..
Unohdin eilen sanoa, että se, mitä mulle EI ole tapahtunut vielä, on hiustenlähtö, vaikka hiukset (kuten kaikki muukin) raskausaikana paksuuntuivatkin. Luin, että joillain hiustenlähtö iskee, kun imetys loppuu, eli ehkä mä olen sitten niitä.
Täytyy nauttia paksummista hiuksista niin kauan, kuin sitä kestää :)