Synnytyksestä palautuminen

Taas alapääasiaa.. Nyt on tullut muutamana päivänä sitkeää keltaista vuotoa. Ei haise, ei kirvele, ei kutise.. Tulee suurina jojoina.. Mitä ihmettä nyt taas on vikana, osaako joku auttaa? :D

Perhana! Mulla alkoi nyt sitten menkat. Johan tässä saikin olla vajaan viikon rauhassa viisi viikkoa kestäneen jälkivuodon jälkeen.:smiley-angry017:smiley-angry016Kaupasta lähtee nyt kyllä suklaata mukaan...

Taas alapääasiaa.. Nyt on tullut muutamana päivänä sitkeää keltaista vuotoa. Ei haise, ei kirvele, ei kutise.. Tulee suurina jojoina.. Mitä ihmettä nyt taas on vikana, osaako joku auttaa? :D

Mulla ne jälkivuodon vikat päivät oli tuollaista. Ei kai siinä mitään, se vaan loppui sitten.

Jep, ehdeimpä minäkin täällä päivän riemuita, että vuoto loppui. UNTIL, hanat aukesivat taas ja menkathan ne painoi päälle. Minä raukka vielä luulin, ettei täysimetyksellä yleensä tule menkkoja.. Prkl! :smiley-angry016 ja menkoista puheenollen, onko teistä joku syönyt minipillereitä? Ajattelin ne ottaa ehkäisyksi imetyksen ajaksi, mutta mietityttää, kun kaikki tuntuvat niitä aina haukkuvan.. Ja tarvitseeko minit aloittaa myös kuukautisten ekana päivänä, kuten normit e-pillerit?

Ei tarvii aloittaa menkkojen ekana päivänä, ne on kierrosta riippumattomat. Eikä tarvii pitää taukoo menkkojen aikana myöskään. Mä jos en saa lupaa yrittää raskautta vähään aikaan pyydän ne minipillerit.. Oon siis syöny ennen ehkäisykapselia.

Jännä, mäkin oon luullu, että kestää viikkoja, jopa kuukausia ennen menkkoja. :O

Mulla on nyt 10 päivää synnytyksestä ja toipuminen on sujunut toistaiseksi ihan yli odotusten. Sain toisen asteen repeämät ja tikkejä laitettiin pariinkin kerrokseen, mutta ne eivät ole juurikaan vaivanneet, lantiopohjan lihakset ovat taas löytyneet, vessareissut ovat sujuneet ongelmitta alusta saakka jne. Lisäksi kilot ovat hävinneet sellaista tahtia, että pitää varmaan hamstrata kaupasta ENEMMÄN herkkuja :grin Mahaa on jäljellä varmaan vähemmän kuin ennen raskautta. Toisin sanoen, en voi olla kuin tyytyväinen tilanteeseen ja ihmetellä, miten tämä on edes mahdollista :)

Se, mitä en osannut ihan odottaa, oli keskivartalon lihasten huono kunto. Nyt kun vatsalihakset ovat edelleen kateissa ja tasapaino muuttunut mahan hävittyä, selkä huutaa hoosiannaa, vaikka kuinka koittaa olla ergonomisesti. Onko teille muille annettu mitään ohjetta siitä, milloin voisi ruveta normivatsoja ja selkää hiljalleen treenaamaan? Ja milloin pääsis peittoja heiluttamaan (milloinkohan ne tikit sulaa)? Jälkitarkastus kahdeksan viikon päästä kuulostaa aika kaukaiselta... o_O

Mulla tais sulaa tikit reilussa parissa viikossa, mut oon ymmärtänyt, että se on vähä yksilöllistäkin. Hianoo, että oot palautunu niin nopeesti!

Meille sanottiin, että peittoja saa heilutella kun hyvältä tuntuu, varovaisesti aluks, varsinkin, jos ei oo ihan paikat palautunu. Mut niin kauan ku on jälkivuotoa, pitää käyttää kortsua, ettei mee mitään bakteereita tai jotain. :) Ja virallisestihan ehkäisystä puhutaan vasta jälkitarkastuksessa, niin hyvä käyttää kortsuu sitä ennen. Ettei kävis niinku yhelle tutulle, joka palasi jälkitarkastuksesta uuden neuvolakortin kanssa.. :'D

mulla on jälkivuoto loppunut jo jonkin aikaa sitten.. Mutta nyt vasta tajusin että ei mulla oo valkovuotoa, eikä mitään..? Välillä lorahtaa housuihin jotain, ei mielestäni ole pissaa mutta ei kai tuolta pitäisi enää mitään "vettä" tulla..?

Mulla loppunu jälkivuoto, mutta nyt on muutamana päivänä tullu kans keltaista/vihreetä limamaista vuotoa + välillä mulla kans lorahtaa jotain märkää housuihin joka ei minunkaan mielestä ole pissaa..??!:anyone

Herne, vatsaa ei kannata ruveta treenaamaan liian ajoissa, oliko peräti kolmisen kuukautta ennen kuin lihakset palautuu paikoilleen. Jotain voi tehdä, mutta linkkuliikettä ei suositella. Lihakset saattavat jättää palautumatta jos rupeaa rehkimään. Lääkäriltä siis jälkitarkastuksessa tämä ohjeistus

Kiitos Alisa ja Lady Murmeliini! Muistelinkin, että vatsoissa se aika voi olla suht pitkä, täytyy ottaa pehmeä lasku ja "treenata" ihan vaan koittamalla ylläpitää suoraa ryhtiä :)

Ja mitä peittojen heilutteluun tulee, ihan heti ei tosiaan huvita hakea uutta neuvolakorttia, vaikka seuraava lapsi saakin tulla aika pian tämän ekan poikasen perään, jos on tullakseen :)

Mulla tehtiin 6vko synnytyksestä. Se riippuu kait siitä minkäasteisesta diabeteksestä on kyse. Joillekin se tehdään vasta puolen vuoden päästä synnytyksestä.

ok, sama täällä! Vähän mietityttää miten on mahdollista tehdä se 3h versio.. Kai se on otettava ipana mukaan... :( saako udella miten meni?

Mulle tehtiin kahden tunnin rasitus. Paastosokeri oli vähän koholla, eli se testataan vielä myöhemmin, muuten ok. Ja sokereita seurataan jollain lailla lopun elämää, koska niissä on kerran ollut ongelmaa. Luulen, että saan paastoarvon normalisoitua kunhan saa vähän kiloja pois ja muistaa syödä yhtä säännöllisesti kuin raskausaikana. Mutta onneksi se jatkuva mittaaminen on ohi, sekä se huono omatunto, jota podin jatkuvasti jos sokerit oli koholla. Nyt ei syömiseni enää samalla lailla vaikuta vauvaan kuin raskausaikana.

Se tunne kun voit taas istua ja kävellä normaalisti <3 Tätä kyllä osaa nyt arvostaa. Synnytyksestä tulee ylihuomenna kolme viikkoa. Satunnaisesti tuntuu inhottavia vihlasuja alapäässä mikä ilmeisesti johtuu tikkien sulamsesta.

Jalkivuoto loppui sitten viimeiseen tippaan asti jokunen paiva sitten. Eihan siina mennytkaan kuin VIISI viikkoa. o_O

Nyt kun miettii niin melko nopeasti aika on mennyt. Viime joulukuussa alettiin yrittaa raskaaksituloa. Tammikuun alussa tuli yhdet menkat ja sitten jo tarppasi! Se oli jotain ihan uskomatonta. Ja ma pelkasin, etta pikkaraista ei kuulu, koska olin ennen tuota e-pillereiden poisjattoa syonyt niita pillereita ainakin sen 10 vuotta (taytin viikko sitten 30) ja yhtajaksoisesti! Olin miltei varma, etta meita ei onnista. Miltei itkea tuhersin jo etukateen, etta nyt me varmaan yritetaan vuosikausia ja lopulta kuollaan ilman lapsia. Pelkasin, etta ne pillerit ovat pilanneet kaikki mahkut raskautua... Ja sitten kun alettiin yrittaminen, niin tuli yhdet menkat ja heti sen jalkeen plussattiin. :love2

Jälkitarkastuksessa käyty ja hyvin olen synnytyksestä palautunut.
Littlered, täällä on myöskin ollut samanlaisia mietteitä ajan kulumisesta.. Vuosi sitten ajateltiin, että ensi kuussa aletaan yrittämään. Uudenvuodenaattona alkoi menkat ja tammikuussa heti tärppäsi. Itsekin olin syönyt pillereitä monia vuosia, elokuun lopussa söin viimeiset pillerit ja loppuvuoden sai elimistö huilia. Kyllähän sitä mietti, voiko koskaan edes saada lapsia.. Suuremmin ei kerinnyt kuitenkaan murehtia, kun jännitin tulevaa häämatkaa, helmikuussa sitten tuumattiin että kaipa sen testin voisi tehdä ja nyt on sylissä ihana pieni häämatkatuliainen. ♥♥♥

Mulla on tarkastus vasta tammikuun puolivälin jälkeen (melkein 10 vkoa synnytyksestä), mutta olo on kyllä jo aika hyvin toipunut :)

Mä taas muistan viime vuodesta, että joskus joulu-tammikuussa totesin miehelle, että mulla on sellainen tunne, ettei meille varmaan tule koskaan lapsia, kun pillereiden lopettamisesta oli yhdeksän kuukautta eikä ollut tärpännyt. Olimme siis sopineet, ettemme hurjasti yrittämällä yritä, mutta lapsi olisi tervetullut, jos olisi tullakseen. Sitten menikin ehkä kuukausi, ja tein positiivisen raskaustestin :)

Takaisin