Synnytyksestä palautuminen

Noista k-18 jutuista puheenollen... Onkos muilla käyny sektion jälkeen (tai ihan muutenkin) niin, että tuntuu että ei pääse "loppuun" asti millään ja värkki tuntuu muutenkin jotenkin tunnottomalta? Halujen kadoksissa olemisen ymmärrän vielä, ja sillä tavalla petihommat tuntuu ihan hyvältä, mutta ovat kyllä aika kaukana entisestä... Ihan suoraan sanottuna pelottaa että no mitä jos tää oli nyt tässä, että koko homma on tollasta "vähän sinnepäin" koko loppuelämän :P

Kyumin, kuulema tunnottomuutta saattaa olla ja sänkyhommat muutenkin alussa ei niin miellyttäviä. Näin sanoi kätilö. Vannoi kuitenkin, että kyllä ne k18 hommat alkaa taas maistumaan, kun on kroppa saanut levätä raskaudesta :) 9kk raskaana plus leikkaus/synnytys on aika shokki kropalle, joten ei kannata masentua! :)

Huh, no hyvä :gen014 Tollaset touhut kun on aika olennainen osa parisuhetta ja oon ollu aikasemmin tosi aktiivinen niin kerkes jo vähän säikähtää :smiley-ashamed004
Mutta ihan oikeessa kyllä oot, ohan tuo meleko ryytingin kroppa käyny läpi, että ei se nyt oo ihmekkään jos on vähän sekasin.. :smiley-ashamed005

Tanaan 18vrk eli melkein kolme viikkoa synnytyksesta. Jalkivuotoa on edelleen, tosin se on todella niukkaa, ruskeaa vuotoa eli ilmeisesti kohta loppumaan pain. Ihan ohut side riittaa. Eka viikko vuoto oli todella runsasta. Paksut, jalkivuotoa varten erityisesti ostetut siteen tayttyivat ainakin sen kaksi kertaa vuorokaudessa. Nukkuessa tuli jopa ohivuotoja. Oli kipuja, menkkajomotusta, mutta ei mitaan jalkisupistuksia (tietaakseni). Jomotus oli pysyvaa, ei supistuksen kaltaista ohimenevaa.

Epiotomia-haavan ompeleiden kanssakin ollaan jo voiton puolella. Toki sen olemassaolon tuntee/tajuaa edelleen ja joskus kirpaiseekin, mutta nyt pystyy jo istumaan molemmilla kankuilla, kumartelemaan, kavelemaan normaalisti... Aivastaessa tosin tuntuu niin kuin joku repisi valilihasta! :)
Aikaisemmin kaikki oli sen kanssa vaikeaa. Makuuasennosta istumaan ja jalkeille nouseminen oli kuin umpihumalaisen konyamista, istuminen oli vaikeaa, kenkien laittaminen jalkaan vaikeaa, kaveleminen kivuliasta, kakalla kaynti inhottavaa...

Suihkussa kayn pari kertaa paivassa. Kylpya en ole viela uskaltanut kokeilemaan. Mitenkaan muuten en ole haavaa hoidellut. Kipulaakkeita en ole ottanut enaa muutamaan paivaan.

Ompeleet tuntuvat kadella tunnusteltaessa, mutta eivat ole lainkaan pahan nakoiset. Kylla se taas tasta!

Huomenna 3 vkoa täynnä, eilen oli inhottava, kiristävä tunne, pahempi kipu kuin varmaan viikkoon. Tänään ei juurkaan. No aattelin, että josko ne tikit alkais sulaa ja se ois siitä johtuvaa ja kurkistin, ni ei näkyny tikkejä ollenkaan! Pikkasen vuotoa, välillä pikkuisen verta, mut julistan itseni jo lähes kuntoutuneeksi! :)

Muokattu viimeksi:
Synnytyksestäni on nyt 11 päivää. Vauvamaha on kadonnut, painoa 6kg enää lähtöpainoa enemmän (punnittu tosin viimeksi kolme päivää sitten). Istuminen on sujunut hyvin jo pari päivää jä käveleminen on tuntunut normaalilta jo useamman päivän. Episiotomia haava ainostaan ilmoittelee itsestään välilä joissain istuma-asennoissa, mutta särkylääkettä otin viimeksi kaksi päivää sitten ja senkin päänsäryn vuoksi :) Jälkivuotoa on niukasti koko ajan, vain imetys saa vuotoa enemmän aikaiseksi. Neuvolassa kokeilivat kohtua kolme päivää sitten, napakaksi ja pieneksi on sekin taas supistunut.

Nukkua kun malttaisi päivälläkin, niin hyvä tulisi!

Vähän aiheen vierestä, mutta.. Ennen raskautta sain kevyesti monta kymmentä vatsalihaspunnerrusta tehtyä, olin fyysisesti ok kunnossa ja kävin suht säännöllisesti kuntosalilla. Raskausaikanahan ei suositela tekeen vatsalihaksia, paitsi sivuttaisia. Joten mulla oli 10 kk breikki siinä. Tänään päätin alkaa tavoitteleen kadottamaani piilosixpäkkiä. Enkä saanut YHTÄKÄÄN vatsalihasliikettä tehtyä, vaikka kuinka yritin. Hyvä, että hartiat vähä nous maasta.. Savu kyllä nousi korvista ja päätin, että nyt aletaan reenaan! Tyttö muuten täytti 3 vkoa tänään ja arviolta reilun kilon on saanut painoa ja käy jo vähän käsivoimille pidemmän päälle. Vuoden päästä mulla on tällä kanniskelulla jo ihan esiteltävät 'palat' käsivarsissa. ;)

Oothan Lady Murmeliini muistanu tarkistaa että vatsalihakset on kirineet takaisin oikealla paikalleen? Saattavat kuulemma jäädä palautumatta jos aloittaa kovan reenin ennenkuin ovat kunnossa taas :P

Mä oon päätelly, että ne vatsalihakset on muuttunut läskiksi tässä kuukausien myötä. Ei hätää, en vielä vähään aikaan yritäkään näemmä. ;)

Tänään tulee synnytyksestä neljä päivää. Lyllerrän edelleen menemään niinku joku pingviini ja kovalla penkillä ei paljoo istuta. Synnytyksestä jääny pömppis on pienentyny kivasti. :)

Synnytyksestä neljä viikkoa ja yksi yö. Miten kauan nuo tikit niinku kestää??? Muistelisin kätilön puhuneen parista-kolmesta viikosta, mutta kyllä tuolla vieläkin on ainakin yksi tikki. Millähän karhunlangalla minua on kursittu...

Samaa mietein Salme! Mulla ei ole yhdenkään tikin langat lähteneet (mulla siis sulavat tikit, mutta solmukohdat pitäisi pudota, kun on parantunut) ja synnytyksestä tulee huomenna neljä viikkoa..

täällä ollaan palauduttu odotettua nopeammin. Tänään oli jälkitarkastus (2 vkoa synnytyksen jälkeen). Alapää toipunut mainiosti, tikit on kuulemma ommeltu sisälle (?) joten paranevat nopeammin ja olevat vähemmän kipeät. En ihan ymmärtänyt että miten tuo värkki on korjattu, mutta väliäkö sillä kuhan ei ole kipeä ja paranee nopeasti. Kohtu kutistunut ja tyhjä. Sain lähetteet sokerirasitukseen (ettei diabetes jäänyt pysyväksi vaivaksi), fysioterapiaan ja verikokeisiin (katsotaan että kaikki on niinkuin pitäisi olla synnytyksen jälkeen). Samalla lääkäri patisti meitä päättämään miten me hoidetaan ehkäisy, tai jos halutaan seuraava heti putkeen. Kaikki vaihtoehdot kuulostivat huonoilta, mutta kai Se on pakko jotain käyttää kun ei ihan vielä haluta toista, jos sellainen vielä päätetään tehdä.

Olo on muuten suht normaali, väsyttää ja huumorintaju kadonnut, mutta muuten vaivaa vain kipeä lantio.

Sophie, johan on kun teilla kaydaan jo nyt jalkitarkastuksessa?! Synnarilla minulle annettiin aika gynelle vasta joulukuun toiselle viikolle! Vaan eipas tassa ole kiire, kun ei ole kipujakaan... :)

Minulle sanottiin neuvolassa, että äidin jälkitarkastus on kuulemma pari kuukautta synnytyksestä, jotta on kerinnyt toipumaan. Kai näissä on sitten eri maissa eri käytäntö.

Eipä tuo sanonut mitään että uudestaan pitäisi mennä myöhemmin.. Jos jotain ongelmia on tullakseen niin kai ne olisivat jo tulleet / näkyneet? Hmm..

Meilläki ruotsissa jälkitarkastus on vasta 6-8vkoa synnytyksen jälkeen. Paitsi mulla se on jo ens vkolla eli 4 vkoa synnytyksestä...Se mikä on outoa ja ehkä hieman epämukavaakin on, että jälkitarkastuksen tekee mun äitiysneuvolan täti, siis se jonka kanssa on istunut kasvokkain viime kuukaudet ja rupatellut mukavia. Nyt pitäiskin sitten levittää sille eli se tutkii paikat vaikkei oo aiemmin muuta kun tyyliin mitannut mahan, eli ei tehnyt sisätutkimusta. Öööö, oikeesti tosi tosi outoa, vähän kun vilauttais jollekki työkaverilleen;)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

mitä jälkitarkastuksessa yleensä tehdään? Mulla taas meidän oma lääkäri katsoi paikat, lähinnä siis haavan ja miten Se on lähtenyt parantumaan. Ja ultrasi masun päältä kohdun. Juteltiin hetki ja Se oli siinä.

Ootteko miettineet mitä ehkäisyä tulette käyttämään?

Päivää vaille 3 vk synnytyksestä ja olo alkaa olla normaali. Jälkivuoto hyvin, hyvin niukkaa ja tuntuu että episiotomia-haava on parantunut. Ainakin istuminen jne. sujuu jo hyvin. Lantionpohjan lihakset on ihan surkeassa kunnossa vaikka niitä olenkin alusta asti treenaillut. Ekaa kertaa k-18 touhuja kokeiltiin kun synnytyksestä oli 2 vk ja voi miten hyvältä tuntui :) 1 kg jäljellä lähtöpainoon.

Ehkaisysta... Olin ajatellut, etta palaan kayttamaan samoja e-pillereita kuin ennen raskautta ja ennen lapsentekoaikaa. Noita e-pillereita ei ilmeisesti saisi kayttaa imetyksen aikana, joten varmaankin sen aikaa kaytetaan kondomia ja yleista varovaisuutta. En sita paitsi edes ajatellut imettaa kovin kauan, ehka noin 4-5 kk:n ikaan saakka ja sen ajan voi ihan hyvin kayttaa kondomiakin.
Minipillereita ja kierukkaa voi kasittaakseni kayttaa myos imetysaikana. Olen ymmartanyt, ettei noiden minipillereiden teho ole yhta hyva kuin e-pillereiden. Kierukkaa en ole koskaan edes harkinnut, silla olen itse ns. kierukkavahinkolapsi. Mun aiti sanoi, etta silloin 80-luvulla hanen lahipiirissaan oli paljon kierukasta huolimatta alkunsa saaneita raskauksia... Ja mitas muita ehkaisykeinoja olikaan? Ainakin se ihon alle asennettava kapseli (en nyt muista sen nimea). Sekaan ei tunnu kovin kivalta vaihtoehdolta.
Taidan siis tyytya noihin e-pillereihin ja varmaan alkuun niidenkin kanssa kondomi. En todellakaan halua raskautua heti uudelleen.

Takaisin