Synnytyksen jälkeen..

Mulla kesti koko kesän jollain kuukauden tai 6 viikkoo ja kyllä meillä oli sinäkin kesänä seksiä.
 
Mulla kestänyt jälkivuoto kummastakin n. 5-6 viikkoa. Seksiä ollut sitten n. Kaksi kuukautta synnytyksestä. Niin ja silloinkin kyllä käytettiin reippaasti liukkaria ettei varmasti ainakaan sattuisi...
 
Mäkin oon joka kerta tainnut saunoa viikon sisällä synnytyksestä, eli heti kun se suurin vuoto on ohi. Omassa saunassa uskallan saunoa, kun on tutut bakteerit ja tiedän milloin on siivottu. Jälkivuoto on noin muuten kestänyt 4-5vkoa, mutta ne vikat viikot on ollut vanhaa verta ja selviää pelkällä pikkuhousunsuojalla.
 
2 ekasta kesti 5-6 viikkoa, kolmannesta 7-8 viikkoa ja kerkesinkin käydä tutkituttamassa et olisko jotain ongelmaa mut ei ollu, loppui aikanaan.

En oo kyllä kuullukkaan ettei jälkivuodon aikana saisi saunaan mennä, uimisen kyllä ymmärrän koska siinä ollaan vedessä kokonaan. Mutta sauna, eihän siellä oleskella vedessä? Pyllyn alle vaan puhas pyyhe/ pyllyn alunen, niin enpä usko että siinä kovin suurta tulehus riskiä on. Yleiset saunat asia erikseen. :)

Ja niinkun zeni jo tossa kirjottikin, et tutut bakteerit siellä on.
 
Muokattu viimeksi:
Mitenhän tikit? Ainakin muissa haavoissa ohje on, ettei saa saunoa ennen kuin ompeleet on poistettu/ovat sulaneet itsestään.
 
Tikkien kanssa ei muistaakseni saa saunoa :meh: Mulla ei siis ole synnytyksen takia ollut tikkejä, vaan toisen alakerran operaation, ja silloin ei ainakaan saanut saunoa. Eikä olisi tullut mieleenikään, hiki haavassa :confused:
 
Mä vuosin kans kuutisen viikkoa. Saunassa kävin normaalisti varmaan viikon jälkeen, kun pystyi vähän istumaankin siellä (eli pahin vuoto ohi ja tikit sulaneet). Nytkin kävisin jos olis oma sauna, mut kylpylää/uimahallia varmasti parasta välttää.
 
Tikkilöistä en tiiä kun ei oo ollu, tai esikoisesta oli muistaakseni 2, mut ne kyllä lähti n. viikko synnytyksestä, jos sitäkään meni?
 
Mulla jatkuu jälkivuoto melkein 9 viikkoa. Vikat viikot pelkkää tiputtelua, mutta kuitenkin. Seksi aloitettiin kyllä tosiaan aiemmin, ehkä 5-6 vk tienoilla. Ja juu reilusti liukkaria. Imetyksen takia oli paikat pitkään niin kuivat, ettei ilman ois tullu mitään.
 
Kiitos vastauksista! Ihanaa tietää, ettei tarvii olla ilman saunaa ja miestä jopa kuukausia! :) Ehkä.
 
Viimeksi saunoin reilun viikon päästä synnytyksestä ja eka yhdyntä oli 2,5vko synnytyksestä. Vuotoa kesti useamman viikon, mutten muista kauanko.

Uimahalliin menin vasta yhdessä vauvan kanssa 3kk synnytyksestä. Ja talvella tuskin kukaan luonnonvesiin menisikään rintojaan palelluttamaan.
 
Tikit otetaan yleensä viikko sektiosta pois, eiköhän noi itsestään sulavat tikit myös viikossa sula. eri asia on jos haava tulehtuu mut ainakin sairaalasta saadussa ohjeessa sanottiin et vrk ompeleiden poiston jälkeen saa saunoa. Se on ollu ihan sama ohje muidenkin leikkausten yhteydessä. Tuskin nyt viikko synnytyksestä vuodon takiakaan yleiseen saunaan on kukaan menossa esim. Uimahalliin.

Ja ei se koko kesää siis vuotanu kun seula, alkuun tarvi isompaa sidettä muutamat päivät, sit normiside ja lopuksi pikkuhousunsuoja oli viikkokausia. Ja mäkin kävin siis lääkärissä mut minipillerit aloituskin lisäs ja pidensi sitä vuotelua loppujen lopyksi.
 
Ne itsestään sulavat taitaa vähän vaihdella, mutta keskimäärin viikosta kahteen menee, että ovat sulaneet. Monesti tosiaan kutakuinkin sama menee niillä ja perinteisillä, poistettavilla.
 
Seksiähän ei kai saa harrastaa ennenkun jälkivuoto on loppu. Niin mua ohjeistettiin esikoisen aikaan.
 
Meillä ei kumpikaan suostu seksiin vuodon aikana, joten ihan sama mitä lääkärit sanoo. :P Viimeksi kesti yhteensä noin viisi viikkoa, ekat kaksi runsaampana.
 
Kumin kanssa saa harrastaa jälkivuodonkin aikana :) ilman kumia on tulehdusriski.
 
Joo kyllä sen kumin kanssa meilläkinon menty.
 
Mä tajusin just, että olen kärsinyt erinäisistä raskausvaivoista toukokuusta (niinkuin me kaikki). Synnytyksen jälkeen HELPOTTAA. Ei enää..

.. matkapahoinvointia,
.. pahoinvointia
.. päänsärkyä, josta pitää selvitä huonoilla lääkkeillä
.. LIITOSKIPUJA
.. supistelua, vatsan kovettumista
.. voi käyttää normaaleja vaatteita (mä en siis ole koko aikana pystynyt käyttämään farkkuja, koska vatsa ei kestä mitään painetta)
.. ja josko tää täysin käsittämättön väsymyskin hellittäis (tähän kun ei edes mikään nukkuminen auta).

Jälkivuoto ja synnytyksestä toipuminen kun on hoidettu, niin ai että!!
 
Todellakin, ei raskausvaivoja enää synnytyksen jälkeen! Mun tapauksessa ei enää koskaan, tän muksun jälkeen on lapsiluku täynnä. Jess!
 
Takaisin
Top