Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu mua myös närästää se että en ehtiny säästää hoitovapaata varten kovin paljoa. Mutta eipä yllätysraskauden kanssa pystykkään :wacky: Ja mun piti vielä maksaa se espanjan formula matka johon en edes koskaan päässyt ton raskauden takia. :shifty: Mutta oon päättäny pärjätä persaukisena. Täytyy ottaa vanhat opiskeluajan konstit käyttöön :meh:

Mullakin oli tavallaan yllätysraskaus. Säästöt meni omakotitalon hankintaan, kun piti uusia jätevesijärjestelmä. Silloin ei ollut mitään tietoa vauvan tulosta. Ei kaikki pysty säästämään, jos on muitakin rahareikiä kuten omakotitalo.

Mullakin oli tavallaan yllätysraskaus. Säästöt meni omakotitalon hankintaan, kun piti uusia jätevesijärjestelmä. Silloin ei ollut mitään tietoa vauvan tulosta. Ei kaikki pysty säästämään, jos on muitakin rahareikiä kuten omakotitalo.

Onko omakotitalo aina rahareikä? Meillä ois haaveissa muuttaa sellaseen.. mut just kustannukset ja tuo korjauspuoli jännittää, kun ei oo kokemusta. Kun jotenkin miellän asian niin, että rivarissa/kerrostalossa maksaa joo vastiketta, mutta jos mitään suurempaa tulee, niin ainahan se on ylimääräinen hoitovastike. Eli tavallaan maksaa ennakkoon näitä kaikkia koko ajan?

Onko omakotitalo aina rahareikä? Meillä ois haaveissa muuttaa sellaseen.. mut just kustannukset ja tuo korjauspuoli jännittää, kun ei oo kokemusta. Kun jotenkin miellän asian niin, että rivarissa/kerrostalossa maksaa joo vastiketta, mutta jos mitään suurempaa tulee, niin ainahan se on ylimääräinen hoitovastike. Eli tavallaan maksaa ennakkoon näitä kaikkia koko ajan?

Kyllä on aikamoinen rahareikä. Meille suositeltiin alhaista kuukausittaista lyhennystä juurikin siksi, että on varaa vielä tulorahoituksella tehdä yhtä sun toista, mitä pitää tehdä. Riippuu tietenkin, minkäikäisen talon ostaa ja missä kunnossa haluaa asuntonsa pitää. Meillä siirtyi moni juttu, kun meni kymmeniä tuhansia hedelmöityshoitoihin. Nyt tulevana kesänä pitäisi uusia katto ja seuraavana kesänä tehdä ulkomaalaus. Osa remonteista on kalliita ja toiset vaatii enempi työtunteja ja lihasvoimaa :) Plus jos on suora sähkölämmitys, on sähkölasku aikamoinen vaikka meilläkin on pistetty ullakolle lisäeristeitä..

Riippuu millaisen talon hankkii. Meillä on 100 vuotta vanha hirsitalo, jonka jätevesijärjestelmä oli 80-luvulta. Toiset sijoittaa rahansa oman talon ylläpitämiseen ja toiset johonkin muuhun. Mihin kukin ihminen haluaa panostaa. Meillä on puu/sähkölämmitys. Sähkölaskut on aika isoja omakotitalossa. Lisäksi tulee jätehuolto kerran kuukaudessa,nuohous kerran vuodessa, umpisäiliön tyhjennys kerran kahdessa kuukaudessa. Lisäksi saattaa tulla jotain yllättäviä korjauksia, vaikka meillä on ihan hyväkuntoinen talo. Nyt viime kesänä uusittiin julkisivun ulkovuorausta. Se remontti on vielä kesken, kun pitäisi talon takaseinäkin laittaa uusiksi.

Muokattu viimeksi:
Kyllä omakotitalo on kallein asumismuoto ja vaatii eniten aikaa ja osaamista. Minulla on kokemusta kerros-, rivi- ja omakotitaloasumisesta ja kyllä omakotitalo oli raskainta ja kalleinta. Tällä hetkellä asumme samankokoisessa rivitalossa, mitä se omakotitalo oli ja kyllä olo on huomattavasti kevyempi.

Sirpa, mitä teille kuuluu? Oletko saanut hoitopaikan pojalle vai oletko vielä pitkään kotona? Mites mies on käyttäytynyt?
Mä löysin vauvan suusta eilen ekan hampaan!!! Ikää on viikkoa vajaa 5kk. Vielä ei ole koko purupinta tullut läpi mutta kauhulla odottelen miten imetys sujuu.

Meillä on 60-luvun omakotitalo. Kaikki tosiaan riippuu siitä minkä ikäisen ja kuntoisen talon ostaa. Jos itsellä ei oo remppataitoja niin suosittelen sitten ostamaan uuden tai peruskorjatun. Meillä oli ennen ostoa taloon vaihdettu ikkunat, uusittu kylppäri ja keittiö. Eli ne suurimmat rahareiät. Meillä on öljylämmitys ja kierto vesi patterit. Se on edullinen lämmitystapa ja mies osaa itse huoltaa polttimon. Talossa on alkuperäinen peltikatto jonka pikkuviat mies korjasi. Ei kannata vanhan ajan paksusta pellistä tehtyä kattoa vaihtaa nykyajan ohuisiin pelteihin. Moni myös nykyään pilaa vanhan talon eristämällä sitä liikaa tai muovittamalla. Silloin saa varmasti itselleen hometalon. Vanhat painovoimailmalla olevat talot onkin oikein pidettynä paljon terveellisempiä kuin nykymääräysten umpimuovihometalot. Me ollaan rempattu itse talon sisäpinnat eli maalattu, tapetoitu ja laitettu laminaattia. Se ei tule kalliiksi kun tekee huone kerrallaan rahojen mukaan. Mies pitää huonekalujen entisöinnistä niin siinäkin säästää. Taloon joutuu aluksi ostamaan paljon tavaraa joten siihen pitää varautua. Ruohonleikkurista lumikolaan nyt heti pelkästään pihahommia varten. Rivitalossa esim ne yleensä on taloyhtiön yhteiskäytössä.
Lisäksi pitää miettiä kiinnostaako puutarhan hoito. Jos ei, niin ostaa sellaisen jossa on pelkkä nurmipiha ja koristepensaita tai havuja. Mä taas pidän mullan tonkimisesta joten mä teen joka vuosi pihalle jotain uutta. On pieni kasvimaa, marjapensaat ja monta kukkapenkkiä. Niihin ei paljon mene rahaa kun tykkään englantilaistyyppisestä puutarhasta. Siellä on kierrätettynä vanhat tiilet ja muut tavarat. Lisäksi teen itse betonitöitä ja valan laatat ja reunuskivet itse.
Niin ja me ostettiin talo joka on yksikerroksinen. Mietittiin silloin että pystytään asumaan siinä pitempään vanhoina kun ei oo rappusia. Ja mä oon tätä ennen asunu kaks kerroksisissa taloissa ja inhosin siivoomista ym kun piti raahata imuria, pyykkikoria jne aina kerroksesta toiseen. Nyt on paljon rennompaa.
Eli sellasia kokemuksia mulla :wink

Kuinkas monet päiväunet teillä kaikilla nukutaan? Meillä ikää nyt 9kk ja on nyt tissiltä vieroituksen yhteydessä siirtynyt vain yksiin päiväuniin. Ennen nukkui päikkärit ennen lounasta ja sitten alkuillasta. Yleensä oli 40min + 1,5h. Nyt on siirtynyt heräämään yöunilta 9 - > 8 ja päikkärit ottaa vasta 12:30-13 eteenpäin noin 1,5-2h. Yritän kyllä aina nukuttaa ennen lounasta mutta ei enää onnistu. Iltaisin alkaa sitten jo väsykiukuttamaan 7 aikoihin ja yleensä 8 on taju pois. Mä olisin kyllä mielummin pitäny sen pitkään olleen 21->9 yörytmin. Nyt omat unet jää sit tunnin lyhyemmiksi. Olen siis ite iltaihminen enkä pysty menemään yhtään aikaisemmin nukkumaan.
Mietin vaan et onko yhdet päikkärit liian vähän 9kk ikäiselle? Eli pitääkö keksiä jotain pakkotainnutuskeinoja useammille päikkäreille... :eek::grin

Meillä myös vauva 9 kk, ja nukkuu yleensä 2 päiväunet. Herää noin 6-7 aikaan, ja nukahtaa 9-10 aikaan. Ekat päikkärit on yleensä 20-45 min. Toiset päikkärit nukkuu alkuiltapäivästä, yleensä 14 aikaan, ja ne on 30 min - 2 h. Tosi vaihtelevaa. Yöunille käy noin klo 20.
Jos satutaan olemaan jossain liikenteessä alkuillasta 17-18 aikaan, niin nukahtaa silloin helposti myös autoon ylimääräisille päikkäreille. Se vähän myöhästyttää yöunille käymistä.

Nuo em. ajat on siis karkeasti "yleensä" aikoja. Auta armias, jos suunnittelen jotain tekemistä luottaen siihen, että vauva nukkuu tiettyyn kellonaikaan, niin eipä todellakaan tapahdu :)

Mä luotan siihen, että vauva nukkuu sen mitä tarvitsee, eli en ehkä lähtisi "pakkonukuttamaan" :) kai unen tarpeessa on isojakin yksilöllisiä eroja jo pienillä.

Meillä tyttö myös 9kk ja nukkuu vain yhdet päikkärit. Kärryihin/autoon saattaa nukahtaa toisen kerran,jos ollaan liikkeellä.
Mutta yleensä herää klo:8-9 ja päikkäreille menee n.12 ja nukkuu tunnin-kaksi ja yöunille ysiltä.
Typy alkaa olemaan seiskan jälkeen väsynyt muttei niin väsy,että nukahtaisi (olen kokeillut).
Suht samassa mennään Eclipse,mä olen myös iltaihmisiä,joten arvostan suuresti tiitiäisiä,jotka heräävät selvästi seiskan jälkeen aamulla.:)

Meillä typy 8kk ja on nyt viikon ajan alkanut jättämään päikkäreitä välistä itse. On nukkunut tähän mennessä käytännössä kolmet, joista aamupäivän ja keskipäivän päikyt oli 1,5h. Nyt sitten lyhensi ite ne noin 30 min kestäviksi vaan ja nyt siis jättää aamupäikkärit mielellään väliin jo kokonaan. Iltapäiväpäikkärit on aina ollu vaan 15-30min, nykyään vaan vartin. Eli jotain murroskautta täälläkin eletään ja pitää alkaa päivärytmiä vissiin muuttaa.

Yöunethan on meillä edelleen superkatkonaisia ja oon raato. Aamulla herää n. klo 5-6 välillä, mut onneks mies ottaa sen aamupuuhiin kuuden tienoilla ja ite nukun sit vähän lisää klo 7 asti. Illalla sänkyyn mennään seitsemän jälkeen ja nukahtaa tissille kasin tienoilla, tai siihen mennessä. Heräilee kuitenkin paljon eikä sellasta "ekaa pitkää pätkää" ole.. Ollaan kokeiltu myöhempää nukkumaan menoa, mutta sitte nukahtaminen on paaaaaaaaljon pidemmän taiston takana. Ja sama heräily jatkuu yöllä.

Meillä typy 8kk ja on nyt viikon ajan alkanut jättämään päikkäreitä välistä itse. On nukkunut tähän mennessä käytännössä kolmet, joista aamupäivän ja keskipäivän päikyt oli 1,5h. Nyt sitten lyhensi ite ne noin 30 min kestäviksi vaan ja nyt siis jättää aamupäikkärit mielellään väliin jo kokonaan. Iltapäiväpäikkärit on aina ollu vaan 15-30min, nykyään vaan vartin. Eli jotain murroskautta täälläkin eletään ja pitää alkaa päivärytmiä vissiin muuttaa.

Yöunethan on meillä edelleen superkatkonaisia ja oon raato. Aamulla herää n. klo 5-6 välillä, mut onneks mies ottaa sen aamupuuhiin kuuden tienoilla ja ite nukun sit vähän lisää klo 7 asti. Illalla sänkyyn mennään seitsemän jälkeen ja nukahtaa tissille kasin tienoilla, tai siihen mennessä. Heräilee kuitenkin paljon eikä sellasta "ekaa pitkää pätkää" ole.. Ollaan kokeiltu myöhempää nukkumaan menoa, mutta sitte nukahtaminen on paaaaaaaaljon pidemmän taiston takana. Ja sama heräily jatkuu yöllä.

Hei meillä myös katkonaista ja heräillään mut meillä osa johtu nälästä ja nyt oon kaiken uhalla kasvattanut ruoka-annosten kokoa ja ei itke enää öisin niin paljon. Sit nää elää tässä 8-9kk vaihetta jollon kaikki päivällä opitut tulee uniin ja yöt on levottomia. Odotellaan parempia aikoja [emoji3]

9kk siinä meni ennen kuin meidän tyttö oppi syömään tuttia :dummy1: :rolleyes: Hereillä ollessa käyttää tuttia lähinnä puruleluna, mutta nyt nukahtaa tutti suussa. Ihan hyvä juttu, että löytyi korvike tissille. Pumppailen vielä kaks kertaa päivässä rintamaitoa, mutta suurimmaksi osaksi mennään korvikkeella. Desin verran saan vielä tiristettyä tisseistä, mutta nopeasti alkoi maidon tulo vähentyä. Ja mulla alkaa taas olla samankokoiset rinnukset :hilarious:
Näköjään tää uni asiakin vaihtelee nyt päivittäin. Sintti nukahti just aamupäikkäreille eli tää päivä menee näköjään vanhalla rytmillä.

Hei meillä myös katkonaista ja heräillään mut meillä osa johtu nälästä ja nyt oon kaiken uhalla kasvattanut ruoka-annosten kokoa ja ei itke enää öisin niin paljon. Sit nää elää tässä 8-9kk vaihetta jollon kaikki päivällä opitut tulee uniin ja yöt on levottomia. Odotellaan parempia aikoja [emoji3]

Mä annan tolle niin paljon kun jaksaa syödä. En edes tiedä mikä on "normaali annoskoko" tän ikäisellä :/ Se vaan ei oikein nyt malta syödä mitään päivällä.. ei makeeta eikä "suolasta". Ei suolaa siis tietenkää. Ah nää vaiheet xD

Mutta menee jo 5 askelta ilman tukea kävelykin! Taaperokärryllä vetelee jo pitkin kämppää ite. Toki kaatuilee, mutta tuen kanssa jo tosi hyvin kävelee!

Muokattu viimeksi:
Meillä päiväunet myös tosi vaihtelevia. Yleensä kahdet unet tällä hetkellä ja ulkona nukkuu/ nukkuisi parhaiten. Välillä oon kans miettinyt, että hitsi, nukkuuko oikeesti tarpeeksi, kun joskus koko päivän saldo on alle puolitoista tuntia kahdessa osassa useista nukutusyrityksistä huolimatta... Joskus taas monta tuntia. Aamupäivällä oikeasti tirppu voi nukkua mitä tahansa 15 minuutin ja 4 tunnin väliltä! Mutta periaatteessa nukkuu jonkun verran aamupäivällä ja sitten niiden unien pituudesta riippuen nukahtaa vaunuihin iltapäivällä kolmen aikaan, kun haen isomman pk:sta ja jäädään ulos. Se onkin optimi sujuvuuden kannalta :)

Takaisin