Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti, menee kyllä teidän neuvolassa ohjeet laidasta laitaan. Ensin opetetaan, miten käydään kaupassa ja sitten ei enää tarvitsekaan tulla edes käymään. :D

Hahah :) Niin juu - makaronia ja kanaa 5kk, sekä maissinaksut :)

Hahaa, poika on alkanut hokemaan äitiä, joskus sana tulee ihan täydellisenä, välillä ättiti, ääti..

Pojan eka sana on siten Äiti:joyful: Vähänkö oon otettu:grin :notworthy

Toinen, jonka hän osaa sanoa, on hänen oma nimi... :)

Meilläkin on töissä tuollainen hoitajajärjestely, jos lapsi on sairas. Vielä en tiedä tuleeko sitä sitten käytettyä.

Tähti, menee kyllä teidän neuvolassa ohjeet laidasta laitaan. Ensin opetetaan, miten käydään kaupassa ja sitten ei enää tarvitsekaan tulla edes käymään. :D

Hahaa :) Tähän vielä, että meillä on sit vähän erilainen neuvola, kun teillä:laughing021Neuvotaan kädestä pitäen.

Sanooko muuten yleensä vauvat 9kk iässä äiti tai jonkun muun sanan?:rolleyes:
En tiedä, koska rupeavat puhumaan, mutta meillä nyt puhuu :) Välillä luulen, että kuvittelen harhoja - mutta ei, ihan selkeästikin sanoo :)

Mun mielestä lapsiperheköyhyys alkaa siitä, kun pitää kituuttaa kotihoidontuella. Jos kotihoidontuki oli parempi tai kaikki kunnat maksaisivat kuntalisää olisi kaikilla äideillä mahdollisuus olla edes se 3 vuotta pikkuisen kanssa kotona. Kaikilla ei ole mahdollisuutta elää yhden ihmisen työtuloilla. Käytännössä hoitovapaalla työn tekeminenkin on vaikeaa, kun töitä voisi tehdä ainoastaan iltaisin ja viikonloppuisin. Jos kotihoidontuki olisi parempi kannustaisi se myös miehiä jäämään hoitovapaalle. Tuskin kovin moni mies on valmis jäämään 300-520 € tuloilla kotiin. Mun miehen siskon mies oli vuoden kotihoiduntuella kotona hoitamassa kahta lasta. Yhden kaverin mies piti aikoinaan vanhempainvapaan, kun kaveri meni osa-aikaisesti töihin.

Meillä mies jää vuodeksi kotiin kun mämpalaan töihin ens tammikuussa. Tai näin me ainakin suunnitellaan ja säästetään sitä varten mikä voidaan :) oon kyllä kade. Haluaisin ite jäädä vielä ens vuodeksikin..

Meillä mies jää vuodeksi kotiin kun mämpalaan töihin ens tammikuussa. Tai näin me ainakin suunnitellaan ja säästetään sitä varten mikä voidaan :) oon kyllä kade. Haluaisin ite jäädä vielä ens vuodeksikin..

Kuukassius :) Minkä ikäinen teidän vauva onkaan? Ompa eikoista, että isä jää kotiin heti näin pienen kanssa... :)

Hahaa :) Tähän vielä, että meillä on sit vähän erilainen neuvola, kun teillä:laughing021Neuvotaan kädestä pitäen.

Sanooko muuten yleensä vauvat 9kk iässä äiti tai jonkun muun sanan?:rolleyes:
En tiedä, koska rupeavat puhumaan, mutta meillä nyt puhuu :) Välillä luulen, että kuvittelen harhoja - mutta ei, ihan selkeästikin sanoo :)
Viittaan tuohon aiempaan viestiini, että lapset voivat oppia/ sanoa ensimmäisen selkeän sanansa vuoden molemmin puolin :)

Viittaan tuohon aiempaan viestiini, että lapset voivat oppia/ sanoa ensimmäisen selkeän sanansa vuoden molemmin puolin :)

Täällä se tuli nyt, siis tasan 9kk! Kaksi selvää sanaa :)

Hän sanoi ihan ekan nämä viikko sitten...hämmästeltin, mutta nyt ollaan varmoja, että puhuu:grin:Heartred

En halua lannistaa tai väittää etteikö Tähti teidän pikkuinen voisi jo oikeasti tarkoittaa äitiä ääntelyllään mut luin jostain et tuo äittä, äitti, ätti harjoittelu kuuluu puheen kehitykseen. Yks suomalainen aupair Ranskassa mm oli ihmetellyt kun hoitamansa vauva ihan selkeesti sanoi äitti vaikka hänelle puhuttiin vain ja ainoastaan ranskaa. Meilläkin taaperon ensimmäisenä sanana olen kirjannut ylös äittä mutta sitten se unohtui n kuukauden jälkeen ja oikeesti vasta viime viikolla hän alkoi sanoa ihan selkeesti äiti taas. Ja ikää on siis jo 2v.

Puheen oppimisessa on takuulla varhaisia osaajia, ja hyvä niin. Toki epäilen tahallisuutta oman alle 3 kuukauden ikäisen tyttäreni jokeltelun joukossa "ätä" tai "äti" äännähdyksien kohdalla :)

En halua lannistaa tai väittää etteikö Tähti teidän pikkuinen voisi jo oikeasti tarkoittaa äitiä ääntelyllään mut luin jostain et tuo äittä, äitti, ätti harjoittelu kuuluu puheen kehitykseen. Yks suomalainen aupair Ranskassa mm oli ihmetellyt kun hoitamansa vauva ihan selkeesti sanoi äitti vaikka hänelle puhuttiin vain ja ainoastaan ranskaa. Meilläkin taaperon ensimmäisenä sanana olen kirjannut ylös äittä mutta sitten se unohtui n kuukauden jälkeen ja oikeesti vasta viime viikolla hän alkoi sanoa ihan selkeesti äiti taas. Ja ikää on siis jo 2v.

Luultavasti harjoittelee...mutta niin selkeästi sanoo äiti :) Sana on tänään tullut vähintään 50 kertaa ihan täydellisenä ja sinnepäin lausuttuna useemman sata.. puhua pulputtaa, kuin papukaija:happy119:laughing021
:Heartbigred

Niin vielä, että meillä on suvussa puhuttu jo tasan 1vuotiaana pitkiä lauseita :) Näin mennyt usean pojan serkun kohdalla :)

Ei olisi mikään ihme, jos poika puhuu pian ja paljon:joyful:

Esikoiseni sanoi 7kk:n iässä hei hei ja samalla heilutti kädellä. Taito ei loppunut. Puolentoista vuoden iässä puhui jo pitkiä lauseita selvästi. Kakkonen oli vähän hitaampi.
Meillä vähän samalla lailla. Esikoinen huusi hauva 8kuisesta aina kun koira tuli vastaan ja äiti tuli myöhemmin sanavarastoon:)ja 1,5 vuotiaana puhui paljon ja pitkään:)

Meillä vähän samalla lailla. Esikoinen huusi hauva 8kuisesta aina kun koira tuli vastaan ja äiti tuli myöhemmin sanavarastoon:)ja 1,5 vuotiaana puhui paljon ja pitkään:)

Sanoja tulee todella paljon, hän siis puhuu ihan täysin ja pulputtaa oikein, mutta puheesta ei saa oikein selvää, paitsi äiti ja oman nimensä, jonka senkin sanoo selvästi :)

Saa nähdä miten nopeasti puhe kehittyy :)

Tähän hauska tilanne, kun yksi pojan serkkutytöistä oli todella aikainen puhuja, oli siis tasan 1vuotiaana jo ihan sanavarastoa...Niin kaupan kassalla häntä oli joku vanha pappa ihastellut, kun tyttö makasi vaunuissa, niin hän täräytti papalle tyyliin: älä siinä hämmästele!:singing: Pappa oli lennähtänyt perseelleen ja sanonut, eihän noin pieni voi vielä puhua!!:wideyed:

:laughing021:laughing021 Hahahaa- kyllä puhui ihan täysin ja on verbaalisesti lahjakas nytkin, ikää on siis jo reilu 20vuotta. Myös musikaalinen :)

Puheen oppimisessa on takuulla varhaisia osaajia, ja hyvä niin. Toki epäilen tahallisuutta oman alle 3 kuukauden ikäisen tyttäreni jokeltelun joukossa "ätä" tai "äti" äännähdyksien kohdalla :)

Katjusha :) Samoin kuvittelin kuulevani äiti, kun poika oli n. 4kk...se oli jokeltelua. Sitten kului pitkä aika, kun hän ei oikeastaan sanonut "mitään"...Tosin on vaan aina nauraa krikattanut. Tämä "puhe" siis tuli ihan viikko sitten ja se on kyllä puhetta, ettei enää vauvamaista jokellusta:wink

Voi sanoa, että nyt puhuu:p Tietenkin harjoittelua se on vielä pitkään.

Mä oon kanssa puhumisen suhteen itse epäileväinen oman lapsen kohdalla ja semmoinen fiilis, että olen asiassa jäävi... :) Mutta pari muuta ihmistä on ollut sitä mieltä, että jo varmaan parin kuukauden ajan tytön sanoma "äititii" olisi "äiti". Se voi tulla esim itkiessä, jolloin se voisi olla vähän sellainen "äiti apuun" -huuto :) Tiedä häntä sitten... Esikoinen on melko verbaalinen ja itse teen periaatteessa työkseni kielen kanssa töitä.

Mä oon kanssa puhumisen suhteen itse epäileväinen oman lapsen kohdalla ja semmoinen fiilis, että olen asiassa jäävi... :) Mutta pari muuta ihmistä on ollut sitä mieltä, että jo varmaan parin kuukauden ajan tytön sanoma "äititii" olisi "äiti". Se voi tulla esim itkiessä, jolloin se voisi olla vähän sellainen "äiti apuun" -huuto :) Tiedä häntä sitten... Esikoinen on melko verbaalinen ja itse teen periaatteessa työkseni kielen kanssa töitä.

Myy75 :) Miksi olet epäileväinen? Kyllä uskon, että sun tyttö äiti sanoo, jos muutkin on sitä mieltä :)

Meillä alkoi aamu sillä, että äitiä hoettiin ja sitä hän on nyt sanonut ihan koko aamun. On siis innoissaan, kun osaa :)

Poika ei oikein itke koskaan, paitsi jos esim. pää kopsahtaa vaikka tuolinjalkaan, eli sattuu.. Jos on nälkäinen tai vaikka väsynyt niin kitisee, ei itke. Itkiessään ei kyllä sano yhtään mitään. Jostain syystä hän on aina hyvällä tuulella, on varmasti luonnekysymys - sellainen perustyytyväinen, kaikki on aina hänellä hyvin :) Itkuun ei puhe liity.

Myy75 :) Miksi olet epäileväinen? Kyllä uskon, että sun tyttö äiti sanoo, jos muutkin on sitä mieltä :)

Meillä alkoi aamu sillä, että äitiä hoettiin ja sitä hän on nyt sanonut ihan koko aamun. On siis innoissaan, kun osaa :)

Poika ei oikein itke koskaan, paitsi jos esim. pää kopsahtaa vaikka tuolinjalkaan, eli sattuu.. Jos on nälkäinen tai vaikka väsynyt niin kitisee, ei itke. Itkiessään ei kyllä sano yhtään mitään. Jostain syystä hän on aina hyvällä tuulella, on varmasti luonnekysymys - sellainen perustyytyväinen, kaikki on aina hänellä hyvin :) Itkuun ei puhe liity.
Heh! :) Kai sitä ajattelee, että ei se vielä voi olla :) Mutta onhan se tietysti mahdollista. Meidän typykkä on suht temperamenttinen tapaus ja jos niikseen tulee, niin lähtee korkealta ja kovaa, mutta pian sitten jo saattaa kikattaa ja hihkua riemusta. Tunnetta pelissä!

Varmasti on pieni mies siellä ylpeä oppimastaan uudesta taidosta!

Mitä mieltä te Äidit täällä ootte kotihoidontukirahasta?:rolleyes: Meille on yllätys, että lapsen saava äiti, saa noin 300€/kk...Siis työtönkin saa enemmän.

Meillä ei ole rahasta pulaa, mutta todella kummastuttaa tämän Valtion suhtautuminen lisääntyviin Äiteihin, että sitten uutisoidaan, kun syntyvyys on Suomessa heikko..:eek:o_O

Joo, onhan toi kotihoidontuki pieni. Ja munkin mielestä on vääryys, että "elämäntapatyöttömät" saavat enemmän tekemättä yhtään mitään. Vanhempi kuitenkin hoitaa lapsensa kotona eli tekee jotain sen rahan eteen. Ja verojahan me ollaan maksettu ansaitaksemme vuorostamme hetken verran tuon tuen. Eclipsen kanssa olen samaa mieltä siitä, että kotihoidontuki voisi olla enemmän päivähoidon todellisia kustannuksia vastaava ja silti kunnat säästäisivät, kun lapset olisivat päivähoidon sijaan useammin kotona. Maksetaanhan kotihoidontuesta vielä verotkin eli jotain palautuu siitäkin vielä yhteiskunnalle. Itsekin jäisin varmasti pidemmäksi ajaksi kotiin lasta hoitamaan, jos kotihoidontuki olisi suurempi. Kaiken marinan keskellä on kuitenkin hyvä muistaa, että tämä Suomen malli on loppujen lopuksi aika harvinainen... Siis että mitään tukia lasten kotihoitoon, työttömyyteen tms ylipäätään saa. Monissa maissa ei myöskään tunneta tuettua päivähoitoa, vaan päivähoito maksaa niin paljon, että äidit jäävät siksi kotiin lasten kouluun menoon saakka. Ja esim. Hong Kongissa, jossa mulla on tuttavia, äitiysloma on tasan yksi kuukausi! Naiset ovat töissä synnytykseen saakka ja vauvan ollessa kuukauden ikäinen menevät jo takaisin töihin. Kotiin tulee lastenhoitaja (halvan työvoimam maista esim. Philippiineiltä) vauvaa hoitamaan ja äidin työpäivätkin ovat huomattavasti pidemmät kuin meillä. Siinä on aika mahdotonta täysimettää... Itselläni ainakin oli tiedossa kotihoidontuen määrä jo etukäteen ja varauduin hoitovapaalla oloon laittamalla palkoista säästöön, jotta hoitovapaalla ei tarvitse tinkiä elintasosta / kituuttaa miehen palkan varassa.

Takaisin