Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Katjusha :) Mikä kaalissa on huonoa?:rolleyes:

Syön usein raakaa kaalia, vatsa toimii hyvin, siinä on kuitua. Mutta jos kaali tarvitsee kypsentää, sitä ei saisi kypsentää täysin. Liian kypsä kaali aiheuttaa vatsavaivoja. Raaka kaali harvemmin :)

Sipulin kanssa sama juttu:wink

Eipä kai muuta vikaa kaalissa, kun voi olla tyypillinen pierettäjä :) En käyny kyseenalaistamaan annettuja listoja aineista, joita ilman vois yrittää oloa helpottaa. Viljoista mulla on pääsääntöisesti mukana kaura ja tattari.

Eipä kai muuta vikaa kaalissa, kun voi olla tyypillinen pierettäjä :) En käyny kyseenalaistamaan annettuja listoja aineista, joita ilman vois yrittää oloa helpottaa. Viljoista mulla on pääsääntöisesti mukana kaura ja tattari.

Katjusha :) Niin, kaalista sanotaan, että aiheuttaa ilmavaivaa, mutta oon eri mieltä raa'an kaalin suhteen. Vain ylikypsä aiheuttaa näitä ongelmia, ja on omakohtainen kokemus:wink

Mutta eihän kaalia tosiaan kannata syödä, jos se aiheuttaa vaivoja. Vatsatkin on erilaisia.

Kypsä ja mahdollisesti raaka sipuli sekä härkäpavut on olleet luultavimmin viime päivien paukuttelun taustalla. Mies kokkaili gourmet'a viikonloppuna. Just nyt en kaalia ole käyttänyt missään muodossa, parsakaalia käytän keitoissa. Pitäisköhän vältellä...

Kypsä ja mahdollisesti raaka sipuli sekä härkäpavut on olleet luultavimmin viime päivien paukuttelun taustalla. Mies kokkaili gourmet'a viikonloppuna. Just nyt en kaalia ole käyttänyt missään muodossa, parsakaalia käytän keitoissa. Pitäisköhän vältellä...

Katjusha :)

Sä taidat olla herkkävatsainen... Mulle ei tee mitään muuta, kuin esim. raaka kaali on vaan hyväksi vatsalle. Vähentää turvotusta. Myös kaali kypsänä ja sipuli on vain herkullisia, ei aiheuta mitään oireita :)

Toi on aina noissa listoissa laitettu epäselvästi. Eli mä olen tulkinnut niin että valkokaali ym aiheuttaa vauvojen vatsaoireita imetettäessä. Onhan kukka ja parsakaali ensimmäisten ruokien joukossa joita lapsille annetaan ja ne on erityyppisia kaaleja kuin keräkaalit.

En käytä sipulia laisinkaan. Ruoka on silti ihan hyvää jopa miehenkin mielestä. Vehnää ja ruista vältän myös. Tulee itselle vaivoja. Vauva pulautteli eniten, kun olin syönyt salmiakkia.

Eclipse :) On käynyt mielessä, että onko noi viljat, etenkin vehnä, niin ollenkaan hyväksi, kun dieetin myötä niitä on tullut syötyä vähemmän ja olo on satakertaa parempi. Ne jotenkin turvottaa vatsaa:sad001 ja unenlaatu on parantunut myös dieetin aikana...Mitään allergioita ei siis ole.
Hhmmm, mielenkiintoista:eek:

Mikä siis on salisylaatti? Missä niitä on?:rolleyes:
Salisylaatteja ja sen yhdisteitä on monissa ihan tavallisissa ruoissa esim hedelmissä ja marjoissa. Yleisesti ottaen se on terveyttä edistävää, mutta ei silloin, kun on ASA allergia.
ASA = asetyylisalisyylihappo = Asperin / Disperin.
Mulla ei aikaisemmin tuo allergia ole vaikuttanut muuten kuin niin, että en voi käyttää muita käsikaupan kipulääkkeitä kuin paracetamolia. Ja lisäksi betsoehapot on sukua, joten saan suurissa pitoisuuksissa siitäkin todella mojovan allergiakohtauksen. Esim en voi käyttää sen takia ollenkaan yskänlääkkeitä.
Nyt imetysaikana kroppa on joutunut kai johonkin tilaan jossa allergiat pahenee. Kaverille kävi myös niin joten en ole ainut.
Salisylaatteja on esim paljon mustikoissa, mansikoissa ja muissakin marjoissa, oliiviöljyssä, maissimuroissa :shifty: jne jne. Nytkin mulla on rinnukset ihottumalla kun tein eilen itelleni mansikka-banaani smoothien. Allergialääkkeitä ei raskaus ja imetysaikana saa käyttää joten itteppähän itselleni kutinat aiheutan, mutta en aio olla loppuikääni ilman marjojakaan.

Jos tän nyt lukee joku jolla on samaa ongelmaa ja ihmettelee missä kaikissa pitoisuudet on isoja niin tässä linkki hyvälle sivustolle ruoka-aineista http://salicylatesensitivity.com/about/food-guide/fruits/

Muokattu viimeksi:
Ou jee... Kauan se kesti, mutta nyt on samana päivänä opittu ryömimään ja samaan aikaan tuli kummatkin alahampaat läpi. :gen014 Ja ihan ilman mitään kitinöitä tai muita oireita. Huomasin tänään kun jäysti kahvilassa mun rystystä, että onpas terävät ikenet :joyful:

ai niin ja ikää siis 8,5kk

Plääh... :meh: Tuli heti itelleen jotenkin jännittynyt olotila imettäessä, kun hampaat ilmesty. Näin illalla ihan ok, kun syö ja tekee unta, mutta päivällä, kun saattaa alkaa velvuilemaan ja puremaan, niin heti jos tekee jotain erilaista niin tulee kiskaistua nänni suusta. Tosin mä oonkin koko ajan sanonut et lopetan imettämisen kun hampaat ilmestyy. Taidan tehdä niin et annan täst lähtien päivisin maidot pullosta ja iltasin/aamusin saa tissiä, kun jaksaa keskittyä syömiseen. Saa sit nähä kuinka kauan rintamaitoa riittää. Tosin voishan nyt aluksi päivisin pumppailla maitoa. Rintapumppu onkin nyt lojunut kaapissa useemman kuukauden käyttömättömänä.

Meiän pikkupoika käyttää vieläkin 68-70/68-74 cm vaatteita, koska 1-vuotisneuvolassa pituutta oli vain 69,5 cm. Ehkä keväällä pääsemme siirtymään 74 cm vaatteisiin, jos olisi tullut kasvupyrähdys. Yksi 74 cm toppahaalari on jo käytössä Toivolla. Painoa oli tullut 1-vuotisneuvolassa kuitenkin melkein 500g. Toivolla on pituuskasvukontrolli 2.5. Kävin nyt sokerirasituksessakin ja arvot olivat ihan hyviä. Paasto oli 5,2 ja 2 tunnin arvo 4.0. Varmasti 10 kg painonpudotuskin raskauden alusta auttanut asiaan ,ettei ole tullut 2-tyypin diabetestä.

Muokattu viimeksi:
Onko muut tulleet miten kipeäksi MPR-rokotteesta?:rolleyes: Meillä tuli heti kuumetta 38C ja lakkasi syömästä. Panadolia annettu, niin syö vähän... Poika nukkuu tavallista enemmän, eikä leikkiä oikein jaksa. Toivottavasti menisi pian ohitse...

Neuvolassa sanottiin, että rokotteesta tulevat oieeet ilmaantuvat viikon kuluttua. Meillä tuli kyllä ihan heti:meh:

Onko kukaan harkinnut kantorinkkaa? Kokemuksia?

Kuukassius :) Oletteko menossa reppureissulle?

Meillä ei ole sitä, mutta usein näen kuntopolulla naisen ja vie 7kk ikäistä selässään rinkalla. Mua sivusta vähän kauhistuttaa, kun välillä se polku on aika jäinen, että pysyykö lapsen kanssa tasapaino...

En uskaltaisi kantaa lasta selässä jäisellä pinnalla, vaikka onkin piikit urheilutossuissa. Mutta tietenkin jotkut on harjaantuneita siinäkin :)

Täällä isi ei sittenkään ole luopunut musiikista, vaan sanoi, että häntä kiinnostaa jatkaa, mikäli hankkii uusimman luokan laitteet!!:eek: Hahha- no, uudet on nämäkin ja tämän tason ammattirumpulaitteet maksaa aina saman verran, kuin uusi auto...

Senkus hankkii... Sattuu ne myös poikaa kiinnostaan, koska joka päivä pitää käydä käsin läpsimässä niitä isin laitteita ja tykkää kyllä, kun isi soittaa sooloa :) :laughing005

Last edited by a moderator:
Ilmeisesti puhelen täällä yksin, mutta näyttää siltä, että anoppi ei oikein sulata laihtumista. Omaa lihavuutta hän perustelee sillä, että on synnyttänyt 2 lasta, joten sen takia paino hänellä nousi 59kg:ta -100kg:n... Painaa nykyäänkin lähelle 100kg, vaikka on laihtunut tosi paljon. Mutta kuulenma sen takia painaa paljon, koska on synnyttänyt lapsia. No, huhh...:eek:

Hyvässä hengessä, mutta painosta vaan huomautellaan, että liiaksi oon laihtunut...hahhh :)

Oon vasta normaalipainon ylärajoissa.
Kummallista.

Ja oon mäkin synnyttänyt yhden lapsen, eikä niitä raskauskiloja enää ole:joyful:

Last edited by a moderator:
No jollainhan ne jokainen omat läskinsä selittelee. Mä sanon aina et oon ollu ruoka-aikoina kotona :laughing001 Ei mullekaan jäänyt yhtään raskauskiloa (paino oli samassa 10pv synnytyksestä), mutta läskiä on sen verran ennestään et eipä oo juhlimista. Oma paino lisääntyi +25kg edellisen paskan avioliiton aikana, kun elämä ei todellakaan ollut tasapainossa millään muotoa. Ekana vuonna laihduin - 10kg kun tajusin häipyä ennen kuin käy huonosti. Nyt sitten kaks herkkupersettä asuu saman katon alla eli täällä laihikset pitää aina olla yhteisiä tai siitä ei tuu kummallakaan mitään. Vuoden alusta on jo parannettu ruokavaliota mut vielä pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni et saatas läskitkin katoamaan. :rolleyes:

Ompas tänään tyytyväinen olo niinkin pienestä asiasta kuin, että tein vauva moussakaa ja tyttö tykkäsi siitä kovasti. Söi todella ison annoksen. Sitä tuli tehtyä iso satsi ja sain monta purkkia pakkaseenkin.

Resepti jonka löysin
1 iso bataatti
1 munakoiso
1 kesäkurpitsa
100g jauhelihaa
mini säilykepurkki 100% tomaattisosetta (huom. ei pyrettä, siinä on lisättyä suolaa)
2 valkosipulin kynttä
tinjamia, basilikaa, oreganoa

Keitä munakoisoa ja kesäkurpitsaa 10 min. Kaada vesi pois ja huuhdo vielä kerran kylmällä vedellä jotta munakoison karvaus on poissa. Keitä bataattia, jauhelihaa, valkosipulia ja yrttejä 15 min. Kaada lähes kaikki neste pois. Sekoita kaikki aineet keskenään ja muussaa sopivaksi.

Ilmeisesti puhelen täällä yksin, mutta näyttää siltä, että anoppi ei oikein sulata laihtumista. Omaa lihavuutta hän perustelee sillä, että on synnyttänyt 2 lasta, joten sen takia paino hänellä nousi 59kg:ta -100kg:n... Painaa nykyäänkin lähelle 100kg, vaikka on laihtunut tosi paljon. Mutta kuulenma sen takia painaa paljon, koska on synnyttänyt lapsia. No, huhh...:eek:

Hyvässä hengessä, mutta painosta vaan huomautellaan, että liiaksi oon laihtunut...hahhh :)

Oon vasta normaalipainon ylärajoissa.
Kummallista.

Ja oon mäkin synnyttänyt yhden lapsen, eikä niitä raskauskiloja enää ole:joyful:
Nauroin ihan kippurassa. Vai kahdesta lapsesta nuo kilot!! Olen tavannut useita kahdeksan tai kymmenen lapsen äitejä, joilla ei ole kiloakaan liikaa.
Minulla on vielä tästä kolmosesta 8-10kg, mutta en aktiivisesti laihduta imetysaikana. Yritin jättää yösyömiset itseltäni pois, mutta ei onnistu vielä.

Nauroin ihan kippurassa. Vai kahdesta lapsesta nuo kilot!! Olen tavannut useita kahdeksan tai kymmenen lapsen äitejä, joilla ei ole kiloakaan liikaa.
Minulla on vielä tästä kolmosesta 8-10kg, mutta en aktiivisesti laihduta imetysaikana. Yritin jättää yösyömiset itseltäni pois, mutta ei onnistu vielä.
Mulle on jäänyt 10 kiloa yhteens näistä 11:sta lapsesta. Mut mä olin alipainoinen nuorena, painoin 43-44 kg ensimmäisiä lapsia odottaessa. Kuudennen jälkeen paino hiipi sinne 50 kiloon ja nyt on painoa tän vikan jälkeen 54 kiloa. Koskaan en ole laihduttanut mut enpä pahemmin istuakkaan ehdi:)

Takaisin