Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Liikkuminen meillä on ollut myös viivästynyttä. Nyt 10 kkn ikäisenä vihdoin oppi ryömimään eteenpäin.. Sitä ennen liikkui kierimällä, peruuttaen ja napansa ympäri pyörimällä. Seisoa haluaa kovasti mutta jalat on vielä aika makaronia. :rolleyes: Saan pidellä puoli päivää pystyssä, ainakin siltä tuntuu.. :wtf: Ottaa myös askeleita tuettaessa. Kävelytuoli on käytössä. Pitäisi tilata uusi fyssariaika mutta en ole muistanut ja ehtinyt.. Meillä on etsitty uutta asuntoa koska tämä kaksitasoinen ei ole hyvä vauvan ja mun jalkakipujen kera. Nyt uusi asunto löytyi ja muutetaan 1.4. Miehellekin löydettiin töitä joten uusi elämänvaihe taas alkamassa.

Marituuli :) Ompa jännä, ettei teillä Neuvolassa aiemmin kiinnitetty huomiota lapsen liikkumiseen:eek:

Me siis mentiin fyssarille jo 3,5kk ikäisenä "jäntevyyden vuoksi", kun poika yliojensi ja suosi nukkuessaan toista puolta. Mä aina luulin, että jäntevyys on vaan hyvä asia, mutta ilmeisesti ei sitten olekaan....

Pojan ryömimiseen tuskin fyssari on vaikuttanut...kun lähti liikkeelle, niin ihan suoraan on mennyt ja oon sitä mieltä, että olisi ryöminyt ihan samalla tavalla ilman fyssaria :)

Toivottavasti saatte apuja fyssarilta :)

No ei sinne fyssarille oo pakko mennä vaikka sitä tarjottaisiinkin. Ehdotettiin mullekin viimeks 8kk neuvolassa et haluunko ajan fyssarille jotta saadaan tyttö ryömimään. Kieltäydyin kohteliaasti koska olen sitä mieltä että jokainen lapsi oppii sitten kun sen aika on.

No ei sinne fyssarille oo pakko mennä vaikka sitä tarjottaisiinkin. Ehdotettiin mullekin viimeks 8kk neuvolassa et haluunko ajan fyssarille jotta saadaan tyttö ryömimään. Kieltäydyin kohteliaasti koska olen sitä mieltä että jokainen lapsi oppii sitten kun sen aika on.

Marituuli :) Mut kyllä tavallaan pakotettiin, joten sitä säikähdin, koska en tiennyt mistä kyse ja aikoinaan tänne purin teille asiaa....

Kysymys on, että oppiiko kaikki vauvat ihan varmasti ilman ohjausta?:rolleyes:

Mä oon kans miettinyt, että mitä tässä pitäisi äitinä osata lapselle tarjota, erilaisia harjoitteita, millaisia? Mä oon tähän asti menny ihan mutu-tuntumalla, neuvolasta ei ole mitään ohjeita tullut annettuna. Esim. mahallaan pitäminen ei meinannu tulla multa luonnostaan mieleen ensikertalaisena, onneksi olin "jostain foorumilta" kuullu ;)
Neuvolassa meijän asiat ja kyvyt on joka kerta vaan "tosi hyvin"... no, sehän ei kai haittaa.
Tyttö 2,5 kk

Mä oon kans miettinyt, että mitä tässä pitäisi äitinä osata lapselle tarjota, erilaisia harjoitteita, millaisia? Mä oon tähän asti menny ihan mutu-tuntumalla, neuvolasta ei ole mitään ohjeita tullut annettuna. Esim. mahallaan pitäminen ei meinannu tulla multa luonnostaan mieleen ensikertalaisena, onneksi olin "jostain foorumilta" kuullu ;)
Neuvolassa meijän asiat ja kyvyt on joka kerta vaan "tosi hyvin"... no, sehän ei kai haittaa.
Tyttö 2,5 kk

Katjusha :) Tuo sama huoli on ollut aina syntymästä lähtien, eikä siihen neuvola ole mitenkään vastannut. Enkä olisi mitään osannut ihmetellä, ellei Neuvolasta olisi tullut fyssaria kuvioon. Ja huom. meidän ongelma korjattiin jo aikoja sitten...poika oli silloin 4-5kk ikäinen. Nyt yhä pitää siellä käydä, vaikka kuulemma menee ikäisiään paremmin. Poika täyttää ensiviikolla 9kk :)

Tekevätkö jotain näkymättömiä taikoja... :laughing002:laughing002 Mutta turhan takia, ei kenenkään sinne kannata mennä. Ja minustakin tuntuu "pakotetut" käynnit aika turhalta tässä vaiheessa:laughing021

Last edited by a moderator:
Hehh :) Meillä on silleensä nyt erilainen viikonloppu, koska puin päälle minihameen ja mies on ihan ihmeissään :) Haki sen kunniaksi meille äsken pullon skumppaa!!!:excited001:dance018:joyful:

Hän sanoo, koska oon niin paljon laihtunut:p Hihh....hahh:joyful:

Pikkuhame kiehtoo miestä...:joyful::cool14

Vielä on silti painossa tavoitettavaa.

Meillä on tänään opittu seisomaan ilman tukea. No vielä toki horjuvaa eikä pysy kuin 30 sekuntia max, mutta kuitenkin!

Sitte on kävelyharjoiteltu taaperokärryllä pitkin käytävää ees taas innosta kiljuen. Välillä jalka ei mee pohja edellä maahan, välillä kävelee ihan kunnolla kärrystä tukien. Välillä makaa yläkroppa kärryssä ja tönii jaloilla vauhtia hirmuisesti ja rulla pitkin kämppää mua karkuun.

Meillä oli myös paha kylpykammo jonkun aikaa, mutta se tuntuu nyt onneksi menneen ohi. Tänään istuttiin ja läträttiin jo jonkun aikaa ihan mielissään. Huh.

Voiton vei kuitenkin kissa. Meidän kissat tuli hoidosta takaisin ja tyttö vasta tänään hokas ne. Tyttö ponkas seisomaan mua vasten kädellä tukea pitäen, päästi irti ja kiljuen otti viis askelta kohti kissaa!!!! Sitten putos kontalleen. Oon ihan monttu auki vieläkin.

Tyttö 7,5kk ja äiti uneton raato xD :P

Marituuli :) Mut kyllä tavallaan pakotettiin, joten sitä säikähdin, koska en tiennyt mistä kyse ja aikoinaan tänne purin teille asiaa....

Mä murehdin kanssa, että oppiiko varmasti sitäjatätä jos mä en osaakaan oikeaan aikaan opettaa/ohjata tekemään jotain. Ja kahdesta eri paikasta mulle sanottiin, että tunnetko yhtään aikuista, kuka ei osaa kääntyä, kävellä tai puhua xD

Tyttö 2,5 kk

Mutulla minäkin menin ja väitän, että oon ehkä vielä keskivertoa tietämättömämpi äiti, mutta kehitys kehittyy :P lueskelin netistä ideoita ja esim vaukirjan ilmaisissa tutustumislahjoissa oli tää Lapsen kehitys -opus. (https://www.vaukirja.fi/Kauppa/Tuotteita/lapsen-kehitys/) Siinä on kivoja vinkkejä muutamia miten leikittää tietyn ikäistä, että kehittyy.

Oma akilleen kantapää on puhuminen. Pitäis enemmän puhua lapselle (ehkä? en tiedä puhuuko tarpeeksi, kun en tiedä paljonko muut puhuu). Ja enemmän ilmeisesti osoittaa asioita ja nimetä niitä. En oo tajunnu. Nyt vasta oon sitäki aloittanu kirjoista yms. Ennen on vaa luettu niitä sen kummemmin tutkimatta.

Mä murehdin kanssa, että oppiiko varmasti sitäjatätä jos mä en osaakaan oikeaan aikaan opettaa/ohjata tekemään jotain. Ja kahdesta eri paikasta mulle sanottiin, että tunnetko yhtään aikuista, kuka ei osaa kääntyä, kävellä tai puhua xD

Kuukassius :) Tämä on selvästi yhteinen murhe, jota ei Neuvolat edes huomio...

Meillä pojan kehitys viivästyi luultavasti noiden mahaongelmien takia. Alkoi kääntymään kyllä tosi aikaisin mutta kun kiinteiden myötä kakka meni kovaksi niin ei halunnut enää olla mahallaan ja lopetti pariksi kuukaudeksi sen kääntymisenkin. Siitä ei huolestuttu niin koska lapset kehittyy omaa tahtiaan kuten joku muukin tuossa aiemmin sanoi. Ekan kerran kun käytiin fyssarilla niin sanoi samaa. Ei nähnyt pojassa mitään huolestuttavaa vikaa. Sanoi vaan että lähtee liikkeelle myöhässä. Nyt en ole enää itsekään huolissani sillä kun mahavaivat eli kova kakka saatiin pehmeäksi niin poika kehittyy huimaa vauhtia. Saattaapa jopa kävellä ennen kuin konttaa. :joyful: Ainakin hinku siihen on kova.

Vertailun vuoksi. Mun poika oppi kävelemään itse ilman tukea 1,1 vuotiaana ja tytär vasta 1,4 vuotiaana. Serkun poika taas käveli itse jo 7 kuukautisena. Lapset kehittyy omaa tahtiaan, ei suositusten ja taulukoiden mukaan. Kyllä suurin osa jossain vaiheessa kävelee ja juoksee. Harva jää maahan makaamaan. :wink Tai sitten on tosi vakavasti sairas ja aika harvinaistahan se on.

Mutulla minäkin menin ja väitän, että oon ehkä vielä keskivertoa tietämättömämpi äiti, mutta kehitys kehittyy :p lueskelin netistä ideoita ja esim vaukirjan ilmaisissa tutustumislahjoissa oli tää Lapsen kehitys -opus. (https://www.vaukirja.fi/Kauppa/Tuotteita/lapsen-kehitys/) Siinä on kivoja vinkkejä muutamia miten leikittää tietyn ikäistä, että kehittyy.

Oma akilleen kantapää on puhuminen. Pitäis enemmän puhua lapselle (ehkä? en tiedä puhuuko tarpeeksi, kun en tiedä paljonko muut puhuu). Ja enemmän ilmeisesti osoittaa asioita ja nimetä niitä. En oo tajunnu. Nyt vasta oon sitäki aloittanu kirjoista yms. Ennen on vaa luettu niitä sen kummemmin tutkimatta.

Vuorovaikutus aikuisen ja lapsen välillä on oppimisen kannalta tärkeää. Mutta se tapa olla kontaktissa lapsen kanssa on varmasti hyvin monenlainen. Onhan ihmiset hyvin erilaisia muutenkin. Joku puhuu kuin papupata ja selittää koko ajan, toinen on vaitonainen ja puhelee harvakseltaan. Oman luonteen mukasesti kannattaa jutella vauvalle. Kunhan nyt kuitenkin on joku yhteys ja kontakti. Itellä vaihtelee päivittäinkin. Toisena päivänä pulputan ja juttelen paljonkin. Toisena päivänä en ole juttutuulella. Mutta sanoisin että omalla vaistolla pääsee pitkälle. Vauvatkin juttelee. Jossain sanottiin, ettei saisi puhua päälle vaan vähän niinkuin kenen tahansa kanssa, annat sanoa loppuun ja sitten " vastailet". Itse ainakin selitän ihan, mitä vaikkapa havaitsee juuri sillä hetkellä, mitä tehdään jne. Vauvat oppivat niinkuin isommatkin lapset ja aikuisetkin toiston kautta. Itsellä tapana kirjaa lukiessa esim.toistaa samoja juttuja kuvien kohdalla esim.eläinten ääntelyt on omia lapsia ainakin kiinnostanut ja naurattanut. Pikkuhiljaa oppivat yhdistämään asiat toisiinsa, kuvan tiettyyn ääneen.

Mä just huomasin, että Oppi&Ilo puuhapaketeissa on myös vauvakortit. Täytyy käydä ettimässä Cittarista tai Suomalaisesta. Oon tän sarjan muita puuhapaketteja ostanut lahjoiksi. On kivoja ja opettavaisia.
Tässä vielä linkki sarjan sivustolle. https://verkkokauppa.oppijailo.fi/vauvan-kanssa-puuhakortit/554700/dp?k=331

Tää siis jos joku miettii mitä puuhastella vauvan kanssa. Taidan hakea ainakin itelle jos löytys jotain uutta touhuttavaa kun ei toi kokemus ja mielikuvitus riitä.

Meillä on tänään opittu seisomaan ilman tukea. No vielä toki horjuvaa eikä pysy kuin 30 sekuntia max, mutta kuitenkin!

Sitte on kävelyharjoiteltu taaperokärryllä pitkin käytävää ees taas innosta kiljuen. Välillä jalka ei mee pohja edellä maahan, välillä kävelee ihan kunnolla kärrystä tukien. Välillä makaa yläkroppa kärryssä ja tönii jaloilla vauhtia hirmuisesti ja rulla pitkin kämppää mua karkuun.

Meillä oli myös paha kylpykammo jonkun aikaa, mutta se tuntuu nyt onneksi menneen ohi. Tänään istuttiin ja läträttiin jo jonkun aikaa ihan mielissään. Huh.

Voiton vei kuitenkin kissa. Meidän kissat tuli hoidosta takaisin ja tyttö vasta tänään hokas ne. Tyttö ponkas seisomaan mua vasten kädellä tukea pitäen, päästi irti ja kiljuen otti viis askelta kohti kissaa!!!! Sitten putos kontalleen. Oon ihan monttu auki vieläkin.

Tyttö 7,5kk ja äiti uneton raato xD :P

Meillä kans tota kylpykammoa. Vauvauinnissa tykkäs vedestä ja suihkukin jo ok mut kylpy ei. Ootan että istuis ilman tukea ni tykästyis ehkä. Meillä ei vielä ryömitä mutta perutellaan ja pyllyä koitetaan työntää ylös kun etukroppa käsien varassa. Teillä kyllä edetään upeesti. Tyttö täällä 7kk ja äiti uneton raato mutta tääkin parempi kun tunnin välein pinnasängyssä huuto. Nyt nukutaan taas perhepedissä ja herää 2h välein. Kiinteet käy huonosti ja kipeytyy niistä ja tekee yöt levottomaks.

Mä oon huomannut että tyttö koittaa matkia kun seuraa mun suun liikkeitä ja puhetta. Uskon että oppii enemmän kun seuraa puhujan kasvoja kuin että katsoo muualle. Sama syömisessä...tarkkailee kun toinen syö. Viheltäminen on meidän neidistä hassua. Kulmat kurtussa seuraa. Veikkaan että täällä puhutaan tai lauletaan ennen kävelyä. Kaikki aikanaan.

Meillä kans tota kylpykammoa. Vauvauinnissa tykkäs vedestä ja suihkukin jo ok mut kylpy ei. Ootan että istuis ilman tukea ni tykästyis ehkä. Meillä ei vielä ryömitä mutta perutellaan ja pyllyä koitetaan työntää ylös kun etukroppa käsien varassa. Teillä kyllä edetään upeesti. Tyttö täällä 7kk ja äiti uneton raato mutta tääkin parempi kun tunnin välein pinnasängyssä huuto. Nyt nukutaan taas perhepedissä ja herää 2h välein. Kiinteet käy huonosti ja kipeytyy niistä ja tekee yöt levottomaks.

En tiiä oliko vaan sattumaa, mutta meillä meni kammo ohi niin, että istui mun sylissä ammeen ulkopuolella ja käsillä kokeili vettä rauhassa. Vähän ite läiskyttelin kans ja käsille nostin vettä. Keltainen kylpyankka oli myös mukana. Sitten ankka ui kauemmas ja tää lähti perään. Nostin seisomaan ammeeseen ja kun ei yltäny ankkaan, ni piti mennä kyykkyyn ite. Sitte istui onnellisena ankkoineen. Vasta kun oli leikitty tarpeeksi ni kastelin käsivarret, selän yms ettei tullu kylmä.
Saattoi siis olla, että jos mä vaan laitoin sen kylpyyn ni oli liian nopea tahti sille.

Mä oon huomannut että tyttö koittaa matkia kun seuraa mun suun liikkeitä ja puhetta. Uskon että oppii enemmän kun seuraa puhujan kasvoja kuin että katsoo muualle. Sama syömisessä...tarkkailee kun toinen syö. Viheltäminen on meidän neidistä hassua. Kulmat kurtussa seuraa. Veikkaan että täällä puhutaan tai lauletaan ennen kävelyä. Kaikki aikanaan.

Meillä ei ehkä puhuta ennen kouluikää xD

Tsemppiä ruoka- ja unihommiin! Onko tyytyväisyystakuu vielä voimassa unijunaohjauksessa? Tai siis täyttynyt.

Meillä oli eilen esikoisen 17v ja taaperon 2v yhteissynttärit. :) Muumi-teemalla mentiin (kyllä, teinipoikakin suostui siihen :D). Oli hauskat ja onnistuneet juhlat ja tarjottavatkin onnistuivat hyvin tyttären kanssa leivottuna.
Ja oli kiva esitellä kodin uudistuksia kun ollaan vähän siirrelty huonekaluja ja ostettu uuttakin. Ja kaksi mun pitkäaikaista haavetta sain vihdoin toteutettua! Jo kun teinit oli pieniä olisin halunnut yhden määrätyn IKEAn lelu-laatikoston mutta ei koskaan ollut tilaa tai varaa siihen. Nyt vihdoin ostin sen taaperon ja vauvan leluille. :) Ja olen pitkään halunnut ison rykelmän valokuvia seinälle mutta meillä ei ole ollut tilaa millään seinälle sellaiselle. Mutta nyt kun siirrettiin iso vitriinikaappi pois olohuoneesta jäi seinälle tilaa. Jeeee! Nyt on kaksi isoa taulua, joissa monta kuvaa ja lisäksi parikymmentä erillistä kuvaa seinällä. :)

Täällä neiti 3,5 kk "juttelee" niin ettei suunvuoroa tahdo saada. Mahtaa tulla melkoinen "papupata"...

Pistin kirppikselle myyntiin äitiysvaatteet ja pienimmät vauvanvaatteet, mitkä ei enää sovi ipanalle (koot 50-62)... Vähän haikeata kyllä.

Takaisin