Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Imetyksestäkö se johtuukin, että musta on tullut sokea? Enkä nää enää ees leikata pojan kynsiä :eek: Mulla huononi pojan syntymän jälkeen varsinkin näkö tosi paljon ja nimenomaan lähinäkö, että piti hankkia Tokmannilta lukulasit, nyt en voi ees kirjoittaa kalenteriin mitään ilman niitä. Ajattelin nyt, ennen kuin taas jään hoitovapaalle, eikä ole enää rahaa ostella, käydä optikolla, jos tarvin jo lasit muutenkin. Mutta mä epäilen enempi tota ikää mun näön huonontamisen syyksi :)

Meillä on muskarissa ihanat hoitajat, mutta mua oikeesti välillä ärsyttää ne muut äidit (ei kaikki). Älkää nyt vetäkö sitten herneitä nenään, mutta mä olen ymmärtänyt, että perhekerhoissa kun on äiti/isä mukana, vastuu lapsesta on sillä vanhemmalla eikä niillä vetäjillä? Muutamat äidit tuolla istuu kahvipöydässä tunninkin ja lapset tekee mitä sattuu toisessa huoneessa. Ja usein vetäjät joutuvat sitten kaitsemaan lapsia. Toki he tykkäävät leikkiä heidän kanssaan, mutta ei kait niiden tarkoitus ole vahtia 100% kun äidit juo kahvia ja juttelee? Tai sitten mä olen ymmärtänyt asian ihan väärin. :sorry: Viimeksi toinen tädeistä oli pois, niin silloin varsinkin huomasi että kaaos siitä tulee jos kaikki jää yhden vetäjän vastuulle, eikä ollut minusta vetäjän vika. Isommat pojat rupesivat riehumaan ja vasta siinä vaiheessa äidit tuli ihmettelemään että mitä tapahtuu..o_O Ymmärrän toki tosi hyvin sen, että on ihana edes hetki istua ilman lasta kahvilla ja juoruta, mutta sitli..no, kuhan valitan :mad::p

Meidän pojalla on kauhea kiire maailmalle. Täyttää siis ens viikolla 6kk ja nyt peruuttaa..ja pyörii napansa ympäri..tai oikeastaan jos ei peruuta, niin menee poikittain..en oo ikinä nähnyt sellasta liikkumistapaa :hilarious: Mutta kun pitäis päästä jo siskon perään. Ja nyt tässä ihan viime aikoina on ollut ihana huomata kuin näillä pienillä on syntynyt yhteys. Tyttö naurattaa poikaa ja aina ensimmäisenä kun herää, menee pojan luokse sanomaan huomenta. Ei äidille eikä isälle vaan pikkuveljelle. Niin ja viides hammaskin puhkesi eilen..tissiparat! :eek:

Nyt vasta kun luin Satrun viestiä, ni tajusin et mulla sama juttu! En näe pientä tekstiä enää läheltä! Pitää siirtää kauemmas kun tavaa jonku purkin kyljestä jotain! Mulla on ollu aina hyvä näkö. Johtuisko sit myös raskaudesta.

Meillä ei ole vielä yhtään hammasta. Poika pyörii akselinsa ympäri vattallaan, mut siinä se liikkuminen.

Jostain mä olin saavinani käsityksen et noi raskauden /imetyksen näkövaikutukset liittyis nimenomaan "kaukonäön" heikkenemiseen mut miksei lähinäönkin. Mäkin joudun ottaa rillit pois jos luen pientä pränttiä tai leikkaan ipanoiden kynsiä, mut oon tähän asti syyttänyt siitä huonoja / vanhoja rillejä... Tiedä sitten mikä on syynä mihinkin.

Minä en myönnä mitään ikänäköä! Mutta kyllä nykyisin tarvitsee paremman valon ja keskittymistä, että näkee lukea tuoteselosteet kaupassa.

Onneksi minulla on sisko. Huolehditaan yhdessä isästä, vaikka ei hän vielä täysin autettava ole. Muistikin aika hyvin toimii. Vikaa on eniten silmissä, korvissa ja keuhkoissa. Niinpä hän vielä viime kesänä ajoi pyörällä ilman silmälaseja ja kuulolaitetta...

Perhekerhoja on erilaisia. Joissakin kaiketi vieläkin on osa työntekijöistä lapsia varten, jolloin äidit voi rauhassa juoda kahvia, mutta luulisi äitien ymmärtävän, että jos on yksi työntekijä vaihtimassa vaikka kymmentä tenavaa, niin ei se ihan toimi. Äitienkin täytyy huolehtia.

Meillä on muskarissa ihanat hoitajat, mutta mua oikeesti välillä ärsyttää ne muut äidit (ei kaikki). Älkää nyt vetäkö sitten herneitä nenään, mutta mä olen ymmärtänyt, että perhekerhoissa kun on äiti/isä mukana, vastuu lapsesta on sillä vanhemmalla eikä niillä vetäjillä? Muutamat äidit tuolla istuu kahvipöydässä tunninkin ja lapset tekee mitä sattuu toisessa huoneessa. Ja usein vetäjät joutuvat sitten kaitsemaan lapsia. Toki he tykkäävät leikkiä heidän kanssaan, mutta ei kait niiden tarkoitus ole vahtia 100% kun äidit juo kahvia ja juttelee? Tai sitten mä olen ymmärtänyt asian ihan väärin. :sorry: Viimeksi toinen tädeistä oli pois, niin silloin varsinkin huomasi että kaaos siitä tulee jos kaikki jää yhden vetäjän vastuulle, eikä ollut minusta vetäjän vika. Isommat pojat rupesivat riehumaan ja vasta siinä vaiheessa äidit tuli ihmettelemään että mitä tapahtuu..o_O Ymmärrän toki tosi hyvin sen, että on ihana edes hetki istua ilman lasta kahvilla ja juoruta, mutta sitli..no, kuhan valitan :mad::p

Meidän pojalla on kauhea kiire maailmalle. Täyttää siis ens viikolla 6kk ja nyt peruuttaa..ja pyörii napansa ympäri..tai oikeastaan jos ei peruuta, niin menee poikittain..en oo ikinä nähnyt sellasta liikkumistapaa :hilarious: Mutta kun pitäis päästä jo siskon perään. Ja nyt tässä ihan viime aikoina on ollut ihana huomata kuin näillä pienillä on syntynyt yhteys. Tyttö naurattaa poikaa ja aina ensimmäisenä kun herää, menee pojan luokse sanomaan huomenta. Ei äidille eikä isälle vaan pikkuveljelle. Niin ja viides hammaskin puhkesi eilen..tissiparat! :eek:

Satru :) Meilläkin tuolla Päiväkodissa kummatkin vetäjät ihania, mutta osallistujia tosi harvakseltaan. Koska lapsia on niin vähän, niin tuntuukin, kuin se olisi aikuisten "juorukerho".. :joyful::joyful: Yleensä vetäjät pyytää mukaan kahvipöytään ja sanoo, antaa lasten leikkiä siellä rauhakseltaan, onhan lapset näköetäisyydellä :)

Siellä sitten tulee puitua ties mitä, etenkin vetäjät kertoo omia asioitaan ja kyselee uteliaina suurinpiirtein minkälaiset tapetit ja verhot teillä on kotona...

Siis tosi rentoa menoa:p

Minä en myönnä mitään ikänäköä! Mutta kyllä nykyisin tarvitsee paremman valon ja keskittymistä, että näkee lukea tuoteselosteet kaupassa.

Yölento :) Missähän ikänäön raja menee? Vai onko sitä edes määritelty?:rolleyes:

Mulla on siis niin, että näen kyllä tuoteselosteet, siis suurimman osan pikkupränteistäkin :) Mutta raja menee siinä, että esim. meikkipurkkien tuoteselostuksia en enää näe...jos nyt ottaisi esimerkiksi vaikka MaxFaxtor kasvovoiteen, itse purkkikin on niin pieni ja se tuoteseloste teksti menee lähes arvailun puolelle... osan saatan nähdä, kun todella siristää, mutta näkö ei ole kyllä enää samaa luokkaa, kuin nuorena:singing:

Ja muutos tapahtui 40+ korvilla...

Miehellä muutos tapahtui 40 + aikoihin, mutta hän ei näe enää yhtä hyvin, kuin...vaikka näki ehkä mua tarkemmin jokunen vuosi sitten. En esim. joudu siirtämään lehteä kauemmaksi, jotta näen, kuten hän tekee:happy118

Tähtipölyä :) Mitä teille kuuluu, kun harvakseltaan tänne kirjoitat?:rolleyes:

Oot varmaan ällistynyt, että siellä se Tähti vaan purnaa jo uutta tätiä, kun yhdestä pääsi:joyful:

Sen verran muuttui meidänkin suunnitelmat, että mies päättikin eilen illalla, että Teneriffa on tällä hetkellä järkevin ja Thaimaa sitten, kun poika isompi.

Joten matka maksettu ja Teneriffalle lähdetään kk-päästä! :) Parin viikon all inclusive. Mua helpotti tuo, kun lentomatkan lyhentyi 6 tuntiin, joten hyvä näin:happy:

Norsut ehtii sitten nähdä vuodenkin päästä:joyful:

Tähti-73, me olimme Teneriffalla esikoisen kanssa silloin, kun hän oli 8 kk. Se on hyvä paikka vauvan kanssa. Rattaiden kanssa on pääsääntöisesti helppo liikkua, ja kaupoissa on hyvät valikoimat vauvalle. Yksi juttu, mikä kannattaa huomioida, on lihasoseet, jos vauvanne niitä syö. Espanjalaisiin soseisiin lisätään suolaa, ja ne maistuvat omaankin suuhun suolaisilta. Eli jos haluaa vauvalle valmista lihasosetta loman aikana, niin kannattaa jotain ehkä ottaa mukaan. Teneriffalla saa kyllä apteekista ostettua suolatonta kanasosetta, on apteekissa siellä "erikoisvalmisteena", mutta ei muuta lihaa. Hedelmäsoseita, puuroa, vaippoja yms siellä on hyvät valikoimat, niistä ei tarvi huolehtia.

Meillä on ollut hurja viikko, kun molemmat lapset (vauva 8 kk ja esikoinen 3,5 v) ovat olleet kipeänä. Molemmilla korvatulehdus, ja esikoisella vielä lisäksi keuhkoputkentulehdus. Molemmilla on nyt antibioottikuuri, ja ovat paranemassa kovaa vauhtia.

Tänään oli vauvalla 8 kk neuvola. Hänen mitat on 9120 g ja 76 cm. Meillä oli taas uusi terveydenhoitaja. Hetken jo pelästyin, että Tähden ex-th on muuttanut tänne, kun th melko alussa kysyi tiukkaan sävyyn, että minkä kokoisia vaatteita käytän vauvalla! No, vastasin vaan, että reiluja 74 cm ja sitten 80 cm. Ja hän sanoi, että kuulostaa loogiselta. Eikä muuta. Jäin kyllä vähän miettimään, että mikä ihmeen kysymys tuo oli, olisi varmaan pitänyt vastata vaan, että sopivan kokoisia.... No, onneksi th oli muuten mukava, ja vauvalla kaikki hyvin.

Vauva ryömii vauhdilla ja nauraa paljon. Välillä hän on hakeutunut konttausasentoon, mutta ei siitä lähde liikkeelle. Ei myöskään oikein istu (ilman tukea) vielä. Kehitykseen liittyen ei tullut th:lta kuitenkaan mitään erityistä kommenttia. Ensi viikolla on 8 kk lääkäri.

Minä en ole huomannut näössäni mitään muutoksia raskausaikana tai sen jälkeen, en ollut edes tiennyt, että jotain voi tulla.

Tähti-73, me olimme Teneriffalla esikoisen kanssa silloin, kun hän oli 8 kk. Se on hyvä paikka vauvan kanssa. Rattaiden kanssa on pääsääntöisesti helppo liikkua, ja kaupoissa on hyvät valikoimat vauvalle. Yksi juttu, mikä kannattaa huomioida, on lihasoseet, jos vauvanne niitä syö. Espanjalaisiin soseisiin lisätään suolaa, ja ne maistuvat omaankin suuhun suolaisilta. Eli jos haluaa vauvalle valmista lihasosetta loman aikana, niin kannattaa jotain ehkä ottaa mukaan. Teneriffalla saa kyllä apteekista ostettua suolatonta kanasosetta, on apteekissa siellä "erikoisvalmisteena", mutta ei muuta lihaa. Hedelmäsoseita, puuroa, vaippoja yms siellä on hyvät valikoimat, niistä ei tarvi huolehtia.

Murrimur :) Olitkin mielessäni :)

Kiitos neuvoista. Aiotaan ottaa jonkin verran vauvanruokia kotimaasta.

Hienoa, että teidän reissu meni hyvin! :)

Saako kysyä, missäpäin siellä olitte? Ollaan oltu kaksin monissa niissä all incl. hotelleissa, mutta nyt tosiaan eka kerta vauvan kanssa... :)
JÄNSKÄÄ!! :)

Kyllä alkaa matkakuume nousta, kun reissuista puhutaan! :) :) Esikoiselle vähän lupailtu keväällä Siljan risteilyä Tukholmaaan muumidiskoineen, mutta muuta ei ole ainakaan tiedossa vielä - vähän väsyneeltä kuulostaa etelän lomiin verrattuna... :p:grin Ei siinä, Tukholma on ihan kiva kaupunki ja Siljan Italialainen ravintola on ihan kohtuullinen :)

Kyllä alkaa matkakuume nousta, kun reissuista puhutaan! :) :) Esikoiselle vähän lupailtu keväällä Siljan risteilyä Tukholmaaan muumidiskoineen, mutta muuta ei ole ainakaan tiedossa vielä - vähän väsyneeltä kuulostaa etelän lomiin verrattuna... :p:grin Ei siinä, Tukholma on ihan kiva kaupunki ja Siljan Italialainen ravintola on ihan kohtuullinen :)

Aina ei kannata lähteä kovin kauas :)

Yölento :) Missähän ikänäön raja menee? Vai onko sitä edes määritelty?:rolleyes:

Mulla on siis niin, että näen kyllä tuoteselosteet, siis suurimman osan pikkupränteistäkin :) Mutta raja menee siinä, että esim. meikkipurkkien tuoteselostuksia en enää näe...jos nyt ottaisi esimerkiksi vaikka MaxFaxtor kasvovoiteen, itse purkkikin on niin pieni ja se tuoteseloste teksti menee lähes arvailun puolelle... osan saatan nähdä, kun todella siristää, mutta näkö ei ole kyllä enää samaa luokkaa, kuin nuorena:singing:

Ja muutos tapahtui 40+ korvilla...

Miehellä muutos tapahtui 40 + aikoihin, mutta hän ei näe enää yhtä hyvin, kuin...vaikka näki ehkä mua tarkemmin jokunen vuosi sitten. En esim. joudu siirtämään lehteä kauemmaksi, jotta näen, kuten hän tekee:happy118
Ei pienintäkään aavistusta, mikä on ikänäön määritelmä. Kuvittelisin, että se kun vanhemmiten ei enää näe lähelle. Optikko epäili, että 43-vuotiaana iskisi, mutta vielä näkee vaikka ikää on 45.

Ei pienintäkään aavistusta, mikä on ikänäön määritelmä. Kuvittelisin, että se kun vanhemmiten ei enää näe lähelle. Optikko epäili, että 43-vuotiaana iskisi, mutta vielä näkee vaikka ikää on 45.

Täällä miehelle tuli 43-vuotiaana, mutta hän onkin muutaman vuoden vanhempi. Mulle tuli 41vuotiaana, muutos näköön.

Tänään oli vauvalla 8 kk neuvola. Hänen mitat on 9120 g ja 76 cm. Meillä oli taas uusi terveydenhoitaja. Hetken jo pelästyin, että Tähden ex-th on muuttanut tänne, kun th melko alussa kysyi tiukkaan sävyyn, että minkä kokoisia vaatteita käytän vauvalla! No, vastasin vaan, että reiluja 74 cm ja sitten 80 cm. Ja hän sanoi, että kuulostaa loogiselta. Eikä muuta. Jäin kyllä vähän miettimään, että mikä ihmeen kysymys tuo oli, olisi varmaan pitänyt vastata vaan, että sopivan kokoisia.... No, onneksi th oli muuten mukava, ja vauvalla kaikki hyvin.

Vauva ryömii vauhdilla ja nauraa paljon. Välillä hän on hakeutunut konttausasentoon, mutta ei siitä lähde liikkeelle. Ei myöskään oikein istu (ilman tukea) vielä. Kehitykseen liittyen ei tullut th:lta kuitenkaan mitään erityistä kommenttia. Ensi viikolla on 8 kk lääkäri.

Minä en ole huomannut näössäni mitään muutoksia raskausaikana tai sen jälkeen, en ollut edes tiennyt, että jotain voi tulla.

Murrimur :) !! Asutko pk-seudulla/ Etelä-Suomessa? Tiedä sitten minne meidän Th meni, vaiko kortistoon...

Hyvät mitat siellä teidän vauvalla :) Siis nyt vasta oli 8kk neuvola, meillä oli jo 2vk. sitten....

Sirpa :) Miten menee ja tuliko sun mies jo takasin ruusujen kera?:laughing002

Ootko muuten jo töissä, vai yhä äitiyslomalla? Miten sait järjestettyä asiat, ( Yölentokin sitä jo taisi kysyä)?:rolleyes:

Kivaa viikonloppua!!:grin

Toivolla on ollut nyt ripulia, kun annoin hänelle rasvatonta maitoa korvikkeeseen sekoitettuna. Soitin neuvolaan ja neuvoi antamaan korviketta loppuviikon. Seuraavaksi kokeillaan rasvatonta luomumaitoa tai kevytmaitoa. Toivo oppinut nyt kiipeämään portaita ja joka päivä kävellään Brion kärryn kanssa edestakaisin. Ensi viikolla on 1-vuotisneuvola. Tietää sitten nykymitat. Mä en kyllä ymmärrä, että miten vauvan vaatteet kuuluu terveydenhoitajalle. Tietty jos on liian vähän vaatetta, niin siitä ehkä voi huomauttaa. Meillä Toivo käyttää vieläkin 68 cm vaatteita, mutta olen alkanut nyt pesemään 74 cm vaatteita. Yksi 74 cm toppapuku otettiin jo käyttöön.

Ei ole äijä ryöminy takas. Se tietää ettei kannata, kun ei sitä oteta :)

Me ollaan käyty lastenvalvojalla, elarit ja tapaamiset on sovittu. Vittu, et nautiskelin siellä ku se näki et mitä joutuis mulle maksaa kuussa. Meidän molempien tulot ei tällä hetkellä edes riitä pojan 100% elatukseen. Mut ei siihen mitään kelan tukea tule. Kukaan ei piittaa paskaakaan, et mistä sen poisjäävän summan revin.

Siellä lastenvalvojalla äijä sit mylvi, ettei oo rahaa. Jaja, se jätti tuloja ilmoittamatta siellä. Mä annoin sille myrskyvaroituksen rivien välistä, et nyt saatana käyttäydyt tai...Sillä meni hermo. Kohta koputti vartija oveen, et onko kaikki hyvin...Vittu mä nauroin partaani. Äijällä oli taas vähän "huono" päivä. Sanoinki sille, et mee hakee jotkut napit, ku sä käyttäydyt ku 5v.

Mä oon siis kelan päivärahoilla, et mun elatuskyky kuukaudessa on muutama kymppi. Se lastenvalvojakin oli ihan kusipää ekassa tapaamisessa. Laitoin sille haisevan meilin ja se soitti perään ja pahoitteli. Oli sit lopulta ihan fiksu mimmi.

Joo, mut kaikin puolin kuseen tähän jäin muutamaksi kuukaudeksi, mut kyllä mä nautin ku äijä kiemurteli siellä se laskelma kädessään! Buhhahhhaaaa!! Se pölvästi ei ollu laskenu mitään etukäteen. Ja se näytti ihan zombielta. Meinasin kysyy et onks silläkin 7-8kuinen huonosti nukkuva kotona...Mä olin sen sijaan pirtee ku peipponen ja menossa siitä lounaalle pojan kummitädin kanssa. Äijä varmaan palasi haisemaan omalle sohvalleen. Ihan vähän kävi sääliksi sitä, mut itehän on soppansa keittäny. Ja ei se mitään kiitelly, et kiva ku et ilmoittanu kaikkii tuloja tai et annoit alennusta elarista...

Poika sai myös perhepäivähoitopaikan tästä läheltä, menee siis huhtikuussa sinne. Siihen saakka pyristellään. Ei oo mitään hoitopaikkoja tähän hätään. Ainoastaan voin palkata hoitajan. Näillä tuloilla ei montaa tuntia pysty.

Mut mä oon surutyöni pääosin tehny ja kattelen jo eteenpäin tätä elämää. Onneksi vauva on kiltti ja reipas ja kaverit haluaa tulla sitä hoitamaan. Ja parempi et se tuuliviiri katos meidän arjesta (lue: sohvalta). :)

Takaisin