Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti, pidä pintasi! Ei maissia. Piste.

Hmm vaikka osaisit ostaa sitä kaupasta!

Hihh, todella...kohta 44v. uranainen, eikä osaa ostaa yhtä maissi naksupussia kaupasta:laughing021:laughing021:laughing001

Huhh, huhh:laughing002 Nykyneuvola.

:laughing025:laughing025

Last edited by a moderator:
Ei meillä mies osais ees lääkitä vauvaa. Varmaan syöttäis suppoja [emoji3] Muistan kun joku gynekologi kerran nauro kun joku mamma oli suun kautta vetäny emätinpuikkoja ja kummasteli kun on niin suuria...

MS74 :) Ihan oman ikäisenäs:joyful: Niin, mitäs sitten jos mies joutuu lääkitsemään vauvaa sun poissa ollessa?

Ilman muuta voit! Ennen tuolipotuissa oli turvavyöt. Esikoinen istui potalla odottelemassa, kun kävin suihkussa. Nykyisin ei taida olla vöitä. Täytyy siis itse olla vieressä. Tosin esikoinen viihtyi potalla niin hyvin, ettei vöitä tarvittu. Kakkonen nousi seisomaan heti, kun kakka tuli. Piti olla nopea, ettei kakat kaadu päälle.
Näin mäkin istutun potalla meidän isoja silloin kun ne oli pieniä, potassa oli turvavyö. Itde sai pestyä hampaat tms ja esikko oopikin kuivaksi ennen kakkosen syntymää eikä heillä ole kuin 1v3 kk ikäeroa(yövaippa oli kuitenkin sinne n 2 vuotiasksi mutta päivä vaippaa ei)

Justmom, meillä esikoinen oli kuiva päivisin 1v6kk, kakkonen 1v1kk. Kakkosta olin ajatellut tsempata enemmän sitten kesäaikaan, siis puolitoista vuotiaana, mutta itse alkoi käydä potalla jo silloin vuoden täytettyään. Siis käveli itse potalle ja yritti laskea vaipan alas. Kun jätettiin vaippa pois, niin sai itse housut alas. Mutta jos ei ole rutiinia potalla istumisesta, niin paljon saa kyllä vaippoja kaupasta kantaa.

Jäin myös miettimään, että millä perusteella 8kk:n iässä on tasapainossa vikaa, jos kuitenkin on juuri kehunut, miten vauva nousee itse seisomaan. Onkohan siellä suunnalla liian vähän oikeita asiakkaita? Pitäisikö kunnan päättäjiä tiedottaa liian löysistä resursseista?

Yölento :) Tasapainossa ei vikaa, vaan poika nousee ilmeisesti seisomaan, ennen kuin konttaa. Joo, kehui kyllä :)

Tiedä sitten kuinka monet 8kk ikäiset usein nousee seisomaan, onko se miten yleistä? Fyssari sanoi, että n. 9-11kk ikäisenä alkavat konttaan, ja toiset vauvat seisoo ennen konttaamista.

WAU! Justmom, sä myös palasit linjoille!:p Kiitos siitä, että oot täällä, sua tarvitaan:Heartred Musta tuntuu, että oon aika ummikko, mutta harjaantunut ihan paljon vauvanhoidossa. Tämä on selvästi laji, jota voi oppia, kuten työt :)

Yölento :) Tasapainossa ei vikaa, vaan poika nousee ilmeisesti seisomaan, ennen kuin konttaa. Joo, kehui kyllä :)

Tiedä sitten kuinka monet 8kk ikäiset usein nousee seisomaan, onko se miten yleistä? Fyssari sanoi, että n. 9-11kk ikäisenä alkavat konttaan, ja toiset vauvat seisoo ennen konttaamista.
Jotkut vauvat kävelevät ja juoksevat ennen kuin konttaavat. Ikäkin on melko joustava. Meillä lapset oppivat kävelemään 9 ja 10 kk:n ikäisenä, mutta ei ole tavatonta, jos joku kävelee vasta puolitoista vuotiaana.

Hui musta tuli vuoden vanhempi..pssst MS74 [emoji23]
En osaa noista korvikkeista sanoo mitään. Mitä eroa niis ees on? Toinen pilkotumpaa?

Ai kamala!!!! Pahoitteluni,mä vanhensin sut tosta noin vain.. Itse täällä vanha olen kun en enää osaa lukea,enkä oikein muistakaan mitään.:eek:

Hui musta tuli vuoden vanhempi..pssst MS74 [emoji23]
En osaa noista korvikkeista sanoo mitään. Mitä eroa niis ees on? Toinen pilkotumpaa?
Neiti 73 :hilarious:

Mä kattoin purkin kyljestä, ni ei mtn eroa sisällöllä! Kakkosessa tais olla jotain hivenaineita enempi, oisko ollu rautaa. Mut siis vain vähän.

Hei oikeesti. Voinko ostaa jo pinkin selkänojallisen potan ja istuttaa siinä? Tyttö 6kk. Jees!

Joo mää kans heti selasin mielessäni huutonettiä ja toria jajaja... Mä niiiin hommaan tolle heti potan!
Edit: paitsi et taidan kuitenki ehkä hommaa ihan uuden (ja tähän se itkunauruhymiö..)

Muokattu viimeksi:
Haha, mä en kestä näitä maissinaksujuttuja ...! Varmaankaan vanhemmat eivät osaa itse päättää tällaisista ruokavalion yksityiskohdista ;)
Me oltiin tänään taas jumpassa ja sen jälkeen käytiin kampaajalla. Vauvantahtiin ja asia saatiin hoidettua. Seppälän alerekistä löytyi 9€:lla sievä röyhelöpaita, jonka helmoissa voisi somasti imettää. Itsensä kun näkee näyteikkunalasista tai kaupan peilistä, niin kerrassaan säikähtää homssuuntunutta ulkomuotoaan :)

Haha, mä en kestä näitä maissinaksujuttuja ...! Varmaankaan vanhemmat eivät osaa itse päättää tällaisista ruokavalion yksityiskohdista ;)
Me oltiin tänään taas jumpassa ja sen jälkeen käytiin kampaajalla. Vauvantahtiin ja asia saatiin hoidettua. Seppälän alerekistä löytyi 9€:lla sievä röyhelöpaita, jonka helmoissa voisi somasti imettää. Itsensä kun näkee näyteikkunalasista tai kaupan peilistä, niin kerrassaan säikähtää homssuuntunutta ulkomuotoaan :)

Katjusha :) Mä en kestäis mitään maissi naksujuttuja. Ihmekös, että aiemmin huomasin, että kaikilla vauvoilla tai taaperoilla olevan maissinaksut kädessä, kun menivät fyssarille...

Mua ei ylipuhuta. Maissi ei ole meillä ruoka-aine. Sitä jalostetaan. Se myös lihottaa ja tekee vatsavaivoja, eikä ole terveelistä syödä.

Piste. Ei meille sitä:angry7

Jossain pohdittiin sitäkin että ehkä vaipat on nykyään liian hyviä ja se on osasyy että lapset oppii myöhemmin kun tuntuu kuivalta koko ajan. Mut en usko että se on koko totuus. Jossain mammaryhmissä paasataan silmät kirkkaina miten lapsille tulee fyysinen pidätyskyky vasta yli 2-vuotiaana ja mä ihmettelen että miten ne on sit ennen oppineet... todellakin alan kokeilla pottailua heti kun toi osaa istua. "Vauvantahtisuus"
on musta mennyt jossain asioissa vähän liiallisuuksiin. Jollekin selitin miten oon opettanut tyttöä rauhoittumaan itse sänkyynsä ja mulle alettiin paasata miten ei tän ikäiselle kannata mitään opettaa koska unitavat muuttuu vielä moneen kertaan ja tän paasaajankin lapsi nukahtaa nyt 1v2kk ikäisenä sänkyynsä. Ihmettelin vähän miks mun pitäis odottaa vielä melkein vuosi kun lapsi voi nukahtaa omaan sänkyynsä jo nyt ilman että mun tarvii millään lailla huudattaa sitä.

Ugh, olen puhunut :D

Juu pottailusta ja sormiruokailusta taitaa olla aika monia kuppikuntia nykyään. Jokainen valitkoon itselleen parhaimman tavan. Mä en kyllä ala sormiruokailua vielä ihmeemmin tuputtamaan lapselle. Yks päivä keitin porkkanoita ja annoin tytölle puolikkaan. Se löytyi puristeltuna palasiksi pitkin pöytää, lattiaa ja vaatteita. Ei edes yrittänyt maistaa sitä. Taidan opettaa suoraan syömään lusikalla aikanaan. Toki aina välillä tarjoaa jotain kokeiltavaksi itse mutustaa, mutta katsotaan miten käy. Kunhan itse syö jollain tavalla ennen tarhan aloittamista. Johon on aikaa vielä yli puoli vuotta.
Nyt ollaan jo istuttu syöttötuolissa, mutta lattialla istuminen itsekseen ei vielä luonnistu. Onko parempi aloittaa pottailu vasta sitten kun itse istuu ilman tukea? Vai nyt jo kun pystyy tuettuna istumaan? Mä haluan mahdollisimman nopsaan vaipoista eroon joten kaikki mahdolliset vinkit vastaanotetaan :)

Juu pottailusta ja sormiruokailusta taitaa olla aika monia kuppikuntia nykyään. Jokainen valitkoon itselleen parhaimman tavan. Mä en kyllä ala sormiruokailua vielä ihmeemmin tuputtamaan lapselle. Yks päivä keitin porkkanoita ja annoin tytölle puolikkaan. Se löytyi puristeltuna palasiksi pitkin pöytää, lattiaa ja vaatteita. Ei edes yrittänyt maistaa sitä. Taidan opettaa suoraan syömään lusikalla aikanaan. Toki aina välillä tarjoaa jotain kokeiltavaksi itse mutustaa, mutta katsotaan miten käy. Kunhan itse syö jollain tavalla ennen tarhan aloittamista. Johon on aikaa vielä yli puoli vuotta.
Nyt ollaan jo istuttu syöttötuolissa, mutta lattialla istuminen itsekseen ei vielä luonnistu. Onko parempi aloittaa pottailu vasta sitten kun itse istuu ilman tukea? Vai nyt jo kun pystyy tuettuna istumaan? Mä haluan mahdollisimman nopsaan vaipoista eroon joten kaikki mahdolliset vinkit vastaanotetaan :)

Eclipse :) Täällä ei myöskään sormiruokailla, koska porkkanasta purasi aika palan ja säikähdin. Olis voinut tapahtua mitä vaan. Neuvola ohjaa antamaan tällaisia vauvalle...mitä järkeä tuossa on??? Sormiruoka?:woot:

mulle alettiin paasata miten ei tän ikäiselle kannata mitään opettaa koska unitavat muuttuu vielä moneen kertaan ja tän paasaajankin lapsi nukahtaa nyt 1v2kk ikäisenä sänkyynsä. Ihmettelin vähän miks mun pitäis odottaa vielä melkein vuosi kun lapsi voi nukahtaa omaan sänkyynsä jo nyt ilman että mun tarvii millään lailla huudattaa sitä.

Ugh, olen puhunut :D

Lettuhei :) Noista unitavoista, kyllä meilläkin kyselty ja ihmelty...Mutta ne ei oo muuttuneet yhtään. Poika on 8kk ja yhä tasan sama unirytmi, kuin oli vastasyntyneenä.

Eclipse :) Tänään oli uutisissa hyviä talousuutisia, kemian alat vetää! Kuten aiemmim kerroin, joka paikassa ei ole vaan pelkkää lamaa:wink

Nyt uutta putkeen:grin

Eclipse :) Tänään oli uutisissa hyviä talousuutisia, kemian alat vetää! Kuten aiemmim kerroin, joka paikassa ei ole vaan pelkkää lamaa:wink

Nyt uutta putkeen:grin
Juu mut se on eri asia missä päin Suomea. On mulla kemian laborantinkin koulutus mutta niitä hommia oon tehny viimeks vuonna -98. :wink
Joku uus toimistohomma vois kyllä olla jees. Kai noista taloushallinnon suoritetuista kursseista jotain hyötyä on vaikka tutkinto jäikin lopputyötä vajaaksi (olis ollu mun kolmas tutkinto). Mut en nyt vielä eti, katotaan vanha duuni ekaks. Voihan sielläkin asiat muuttua (joo ja lehmät lentää). Vakiduunia ei tällä alueella kannata antaa pois. Varsinkaan jos on yli 40 ja pienen lapsen äiti. Ylitöitä en suostu enää tekemään (=en pysty tarhan takia). Potkaskoon pihalle jos ei kelpaa.

Yölento :) Täytyy myöntää, että olen kiltti, koska siitä monet niin sanoneet vuosien varrella ( jopa töissä), vaikka en tunnista itseä liian kiltiksi.

Kynnet oli leikattu, yksi kynsi vähän sivusta lohjennut tänään, kun otti leluun kiinni, ennen kuin mentiin kiireesti fyssarin luo.

Niin hän tutki vielä hampaatkin, joka ei kai kuulu hänelle mitenkään. Mutta nykyään kaikki on niin kokonaisvaltaista, että työnkuvilla onko mitään merkitystä...?! :eek::rolleyes:
Mä en ole koskaan, ikinä, missään, tavannut tuollaista fyssaria, ja aika monien silloisten kollegoiden kanssa olen aikanani ollut tekemisissä. Huhhuh... Voimia.

Justmom, meillä esikoinen oli kuiva päivisin 1v6kk, kakkonen 1v1kk. Kakkosta olin ajatellut tsempata enemmän sitten kesäaikaan, siis puolitoista vuotiaana, mutta itse alkoi käydä potalla jo silloin vuoden täytettyään. Siis käveli itse potalle ja yritti laskea vaipan alas. Kun jätettiin vaippa pois, niin sai itse housut alas. Mutta jos ei ole rutiinia potalla istumisesta, niin paljon saa kyllä vaippoja kaupasta kantaa.
Meillä on istunut esikoinen potalla alle vuoden ikäisestä, mutta kuivaksi oppiminen on edelleen vaiheessa vaikka on jo reilu 2,5 vee. Aiemmin tästä olikin juttua täällä. Aika paljon ollaan yritetty eri konsteja, mutta niin paljon mentiin taaksepäin kun pikkusisko syntyi ja uudelleen "edistyminen" on ollut aika hidasta, vaikkei hän todella ole mielestäni tyhmä. Joskus esim yövaippa on täysin kuiva, joskus ei. Potalle pitää usein "patistaa", vaikka siellä mielellään sitten istuukin, kun menee. Aika neuvoton olen, vaikka moni onkin lohduttanut, ettei siitä liikaa kannata stressaantua.

Takaisin