Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti, meillä mies tekee kotona töitä, siis on kotona myös päivällä

Yölento :) Kohta mekin saadaa isi hetkeksi kotiin, kun mun äitiysloma loppuu helmikuussa, niin mies voi pitää isyysloman 6viikkoa. Hän on ollut vasta 3viikkoa isyyslomalla sitten pojan syntymän jälkeen...

Kesäloma oli tietty välissä ja pitämättömiä kertyneitä vapaapäiviä, mutta koska on avainhenkilö, niin joutuu usein lomalla olemaan yhteyksissä töihin, tekemään tarjouksia tai käymään jonakin päivänä työmaalla. Ylitöitä ei tee.

En yhtään ihmettele, ettei mies pysy kärryillä vauvan tarpeista, sillä hänellä on paljon muuta ajateltavaa. Työt on varmaan alitajuisesti mielessä, vaikkei niitä ajattelisi. Joten oikein tulkitsit sen! :) Ja miehethän on "putkiaivoja", eivätkä yleensä kykene asioita multitaskaamaan, he..heh :)

Kannattaa jättää vauvaa miehen hoitoon ja lähteä välillä tekemään jotain muuta. Asiat voi tehdä monella tavalla ja kun hoitaa omaa lastaan niin siinä oppii ja luo sitä suhdetta. Mun mies hoitaa poikaa siinä kuin minäkin enkä ohjeista, jos lähden johonkin enkä muutenkaan. Teki tosi hyvää itellekin viikonloppuna käydä isompien lasten kanssa keskenään uimassa ja sillä aikaa miehellä ja pojalla meni hyvin.

Kannattaa jättää vauvaa miehen hoitoon ja lähteä välillä tekemään jotain muuta. Asiat voi tehdä monella tavalla ja kun hoitaa omaa lastaan niin siinä oppii ja luo sitä suhdetta. Mun mies hoitaa poikaa siinä kuin minäkin enkä ohjeista, jos lähden johonkin enkä muutenkaan. Teki tosi hyvää itellekin viikonloppuna käydä isompien lasten kanssa keskenään uimassa ja sillä aikaa miehellä ja pojalla meni hyvin.

Catlin :) Tuo voisi toimia, jos olisi muita lapsia, eli kokemusta. Me ollaan molemmat täysin ummikkoja siinä mielessä, ettei kummallakaan ole aiempaa kokemusta vauvoista. Me ollaan vaan ikämme tehty töitä.

Tietysti annan miehen pelata pojan kanssa niin paljon, kuin sielu sietää ja hän mielellään leikittää illat poikaa, kylvettää ja kertoo iltasatuja :) Ehdottomasti isä saa ja pitääkin olla tekemässä niitä omia juttuja, mitä lapsen kanssa haluaa tehdä, en ole rajoittamassa mitenkään ja samalla voi itse hetken hengähtää :)

Se, että annan ohjeet, ei tarkoita, että olisin määräämässä "kaulin kädessä", että mitä ja miten pitää asioita tehdä. Mies on tyytyväinen, että ohjeistan ja samalla kommunikoidaan asioista ylipäänsä, mitä on päivän aikana tapahtunut :)

Meillä on aina toiminut selkeä työnjako jo ennen vauvaa, kun ollaan molemmat sellaisia "yksin selviytyjiä", "erakkoja" ja osataan pomottaa toisiamme varsin kiitettävästi ilman riitelyä :)

Isi on mahdollisesti vuorostaan jäämässä syksyllä kotiin lapsen kanssa ja silloin poika osaa jo toivottavasti vähän puhuakin :)

Meillä en oo vielä jättänyt lasta miehen hoitoon. Pakastimeen oon saanut vähän maitoa, niin pärjäisi muutaman tunnin. Meijän tytön viestejä on opeteltu nyt 6 viikkoa, ja eiköhän se mieskin kaikkea osaisi kokeilla, käsillä olevia keinoja käyttäen. Olen ilmoittanut, että lauantaisin haluan alkaa käymään jumpassa yksin. Saan omaa aikaa ja mies saa tytön kanssa touhuta isi-tytär -juttuja.
Aah, ihana olla kotona vaikka välillä mukava vaihtaa maisemaakin :)

Tähti, en missäään tapauksessa ajatellut, et sä määräilisit miestä. Hauska mielikuva kylläkin tuo kaulin kädessä määräily:happy: vähän Niskavuoren emännän tyyliä!
Mut joo siis kuitenkin ajattelen, et sukupuoli ei vaikuta vauvanhoidossa paitti imettämisessä. Mut toki se, joka on paljon enemmän vauvan kanssa toisen ollessa töissä oppii nopeammin vauvajutut esikoisen kanssa ja juuri sen oman vauvan. Mutta oppi kuitenkin, jos vaan on vauvan kanssa ja myös päävastuussa välillä. Sitä meinasin.:)

Catlin :) Tähän vielä, että siinä mielessä poika jääkin illalla isän hoitoon aina joskus, sillä onhan mulla omat harrastukset ja kuntoilen paljon. Helposti pelaavat keskenään pari tuntia :)

Meillä en oo vielä jättänyt lasta miehen hoitoon. Pakastimeen oon saanut vähän maitoa, niin pärjäisi muutaman tunnin. Meijän tytön viestejä on opeteltu nyt 6 viikkoa, ja eiköhän se mieskin kaikkea osaisi kokeilla, käsillä olevia keinoja käyttäen. Olen ilmoittanut, että lauantaisin haluan alkaa käymään jumpassa yksin. Saan omaa aikaa ja mies saa tytön kanssa touhuta isi-tytär -juttuja.
Aah, ihana olla kotona vaikka välillä mukava vaihtaa maisemaakin :)

Katjusha :) Saattaa vielä tovi mennä, että voit jättää hoitoon. Ihan pieni usein nukkuu paljon ja silloin varmasti onnistuukin, mutta voi olla hankala aikatauluttaa harrastuksia esim. jumppa klo 18.

Meillä osaa mies hyvin hoitaa tyttöä. Joskus joudun huomauttamaan et voishan sen vaipan vaihtaa, kun tyttö kitisee, ja mies ihmettelee mikä on vialla. Mä joudun kyllä ohjeistamaan useimmat asiat mut se johtuu siitä et mies onkin sanonu et ota sä selvää ja kerro mitä mun pitää tietää. Toisaaltaan ärsyttävää mut siihen on tottunut. Sitten joskus kun en enää imetä niin saa luvan kyllä ottaa enemmän vastuuta asioiden selvittämisestäkin, koska sitten mäkin pääsen joskus käymään jossain itekseni. Ja tarkotan sillä esim yökyläilyä jossain. Muutaman tunnin jutut onnistuis jo nyt tietenkin, mut ei niihin oo ollu tarvetta. Ei mulla oo mitään mihin haluisin itekseni mennä.
Meillä on myös nyt alettu laittamaan pistorasioihin tulppia ja asentamaan laatikoihin vetoesteitä. Sara ei vielä ryömi mutta ei siihen enää kauaa mene. Muutenkin opeteltava laittamaan kaikki tavarat pois näkyviltä ettei jätä saksia pöydälle jne. Omissa tavoissa on siis riittävästi muutettavaa.
Meillä on harjoiteltu nokkamukin käyttöä jo 6kk iästä asti. Laitan aina syömisen lopuksi vettä nokkamukiin ja likka saa leikkiä ja juoda siitä.

Meillä osaa mies hyvin hoitaa tyttöä. Joskus joudun huomauttamaan et voishan sen vaipan vaihtaa, kun tyttö kitisee, ja mies ihmettelee mikä on vialla. Mä joudun kyllä ohjeistamaan useimmat asiat mut se johtuu siitä et mies onkin sanonu et ota sä selvää ja kerro mitä mun pitää tietää. Toisaaltaan ärsyttävää mut siihen on tottunut. Sitten joskus kun en enää imetä niin saa luvan kyllä ottaa enemmän vastuuta asioiden selvittämisestäkin, koska sitten mäkin pääsen joskus käymään jossain itekseni. Ja tarkotan sillä esim yökyläilyä jossain. Muutaman tunnin jutut onnistuis jo nyt tietenkin, mut ei niihin oo ollu tarvetta. Ei mulla oo mitään mihin haluisin itekseni mennä.
Meillä on myös nyt alettu laittamaan pistorasioihin tulppia ja asentamaan laatikoihin vetoesteitä. Sara ei vielä ryömi mutta ei siihen enää kauaa mene. Muutenkin opeteltava laittamaan kaikki tavarat pois näkyviltä ettei jätä saksia pöydälle jne. Omissa tavoissa on siis riittävästi muutettavaa.
Meillä on harjoiteltu nokkamukin käyttöä jo 6kk iästä asti. Laitan aina syömisen lopuksi vettä nokkamukiin ja likka saa leikkiä ja juoda siitä.

Eclipse :) Minusta ohjeistus on täysin OK ja toimii ainakin meillä hyvin. Mitä siitä tulisi, jos molemmat tekisi vaan ominpäin...Silloin voisi vauva saada vahingossa ne tupla Panadolitki:depressed:

Tietysti on niitäkin miehiä, jotka ei ota vastaan ohjeita tai on välinpitämättömiä, tai ei osallistu mitenkään vauvanhoitoon.

Tuosta tuli mieleen, että me ollaan sovittu miehen kanssa, että vain minä annan lääkettä vauvalle. Ettei tuu vahingossa tupla-annoksia tms. Muillakin varmaan sama systeemi, mut sanoinpa vaan :)
Joo, testattu on! Esikoiselle meni kerran just joku tupla-annos, kun "siinä lääkepullossa luki, että tän verran annetaan..." Niin :) Minä yleensä annan lääkkeen tai ainakin valvon sitä salaa :)

Täällä on nyt sitten vedetty esikoisella ja pikku-tirpulla suunnilleen sama setti: eli flunssa, korkea kuume ja korvatulehdus :( Hyvin on siis voinut myös tarttua isoveikalta. Tänään siis aloitettiin eka ab-kuuri. Samaan hengenvetoon voi todeta, että meillä ei siis kumpikaan lapsi mitenkään erityisesti valita korviaan - täytyy vain äidin vaistolla mennä. Nytkin olin melko varma diagnoosista ennen lekurille menoa. Tyttö on toki ollut vähän ailahteleva, mutta kyllähän kuumekin vie voimia ja onhan näitä moodswingejä neidolla vähän muutenkin :wink Toisaalta välillä pirteänä selvittää niinku normaalistikin. Äsken näytti ihan kuin olisi tärkeänä osoittanut laastariaan verikoesormessaan ja hirveästi selitti jotain :)

Minä olen tietoisesti pyrkinyt siihen, että en neuvo tai määrää, mitä tai miten vauvan kanssa toimitaan. Minulla on lapsista paljon kokemusta, miehellä ei yhtään. Voisi helposti käydä niin, että kaappaan kaiken vastuun.
Sen sijaan kysyn usein, mitä mieltä mies on, mikähän voisi olla vaivana, mitä kannattaisi kokeilla. Mies myös on todella taitava lapsen voinnin tulkitsija.

Minä olen tietoisesti pyrkinyt siihen, että en neuvo tai määrää, mitä tai miten vauvan kanssa toimitaan. Minulla on lapsista paljon kokemusta, miehellä ei yhtään. Voisi helposti käydä niin, että kaappaan kaiken vastuun.
Sen sijaan kysyn usein, mitä mieltä mies on, mikähän voisi olla vaivana, mitä kannattaisi kokeilla. Mies myös on todella taitava lapsen voinnin tulkitsija.

Yölento :) Tuo on hieno tapa, ottaa toisen näkemys huomioon ja kiva asia, että on taitava mies tulkitseen lasta :) Jotkut miehet osaa senkin ja olisi väärin silloin neuvoa tms.

Kysyn melki joka päivä ja varmaan aika usein, että mitä mieltä mies on mistäkin...joskus miehellä on tosiaan mielipide! Sitä ihan kaipaa. Silti monesti hänellä ei ole mielipidettä, niin kysyn sitten, että mitä jos tehdään näin, sopiiko? ...Tupataan keskustella aina paljon ihan kaikista asioista ja tykätään kuunnella ja ottaa huomioon toisen näkemykset. Välillä silti tuntuu, että otan helposti vastuuta, jota voisi olla miehelläkin, mutta asiat varmasti tasoittuu, kun lapsi oppii puhumaan ja isä osaa ottaa isomman roolin lapsenhoidossa :)

Meidän pikkuneiti on nyt 2 kk (eilen tuli 10 vko täyteen) ja meinaan kyllä aloittaa tällä viikolla "omat" harrastukset, jolloin vauva on kerrallaan min. 1-2 h isänsä hoidossa - eli esikoisen kanssa mennään palloilukerhoon ja itse aloitan taas joogan, eli silloin molemmat muksut on isänsä hoivissa. En usko, että tulee mitään ongelmaa. Mies on kyllä vähemmän viitseliäs pohtimaan mikä vauvaa itkettää, mutta kyllä se pärjää (tai ainakin saa luvan pärjätä).

Mulla kyllä vielä on pitkälti eka keino vauvan kanssa tarjota tissiä, jos se itkee. Tehoaa 95% tapauksista - ja lopuissakin rauhoittaa ipanan. Tavallisesti itkun syy tuntuu olevan mahanpurut tai sylinkipeys, eli kun tyttö saa rupsautettua niin rauha palaa, tai tyyntyy kun pääsee syliin joko hyssyteltäväksi tai seurustelemaan. Muistaakseni tuon ikäinen ei vielä vierasta, mutta kyllä se rauhoittuu ylivoimaisesti helpoiten mun syliin, varmaan kun mulla on lähes aina maitobaari auki.

Mullakin on jonkun verran maitoa pakastettuna, mutta ei kovin paljon (ehkä just muutaman tunnin tarpeiksi, yhteensä ehkä 200-300 ml pienemmissä annoksissa). En millään jaksaisi pumpata maitoa "huvikseen" - oon jopa miettiny et kun tulee se 3 kk täyteen, totutan tyttöä jonkin verran korvikkeeseenkin ihan vain sen takia, että joku muu voi sitäkin tarvittaessa tarjota jos en ole ehtinyt tai viitsinyt pumpata äidinmaitoa... pikkusen oon laiskempi kuin esikoisen kanssa :D

Tuosta tuli mieleen, että me ollaan sovittu miehen kanssa, että vain minä annan lääkettä vauvalle. Ettei tuu vahingossa tupla-annoksia tms. Muillakin varmaan sama systeemi, mut sanoinpa vaan :)

Ei meillä mies osais ees lääkitä vauvaa. Varmaan syöttäis suppoja [emoji3] Muistan kun joku gynekologi kerran nauro kun joku mamma oli suun kautta vetäny emätinpuikkoja ja kummasteli kun on niin suuria...

Ja apua mis on mun pikku vauva!!! Tyttö tänään 6kk. Aika rientää liian lujaa. Menen keskiviikkona pomon kanssa sopimaan keväästä ja kesästä ja koska palaan. Nyt meillä olis mahdollisuus saada tyttö perhepäivähoitajalle elokuussa jolla on osaamista allergioista ja erikoisruokavalioista. Huippu juttu. Päiväkotiin en halua häntä vielä laittaa kun ei tiedetä mitä kaikkea ruokaa kestää.

Katjusha :) Meillä miehen oli helpompi tulkita vauvaa, kun hän oli ihan pieni. Silloin oli joko nälkä, uni tai vaippa. Silloin mies myös heräsi yöllä antamaan maitoa pullosta, jotta sain nukkua 4runtia putkeen, kun poika söi 2tunnin välein ( joskus jopa vaan tunnin välein). Nyt kun soseet tuli kuvaan 4kk alkaen ja vauva on muutenkin kehittynyt ja kasvanut ( 8kk), niin tulkinta on mennyt hänelle vaikeammaksi.

Miten teillä, saatko nukuttua riittävästi?:rolleyes:Miehestä on silloin kyllä suuri apu, sun oman jaksamisen kanssa :) Onko sun mies nyt isyyslomalla?

Meillä ei onneksi ole ollut vatsavaivoja, joten niitä ei ole tarvinnut tulkita, ainoastaan Rota-rokotteet, josta on tullut jotain vaivoja. Toivottavasti selviätte ilman sen kummempia vaivoja :)

Täällä on nyt sitten vedetty esikoisella ja pikku-tirpulla suunnilleen sama setti: eli flunssa, korkea kuume ja korvatulehdus :( Hyvin on siis voinut myös tarttua isoveikalta. Tänään siis aloitettiin eka ab-kuuri. Samaan hengenvetoon voi todeta, että meillä ei siis kumpikaan lapsi mitenkään erityisesti valita korviaan - täytyy vain äidin vaistolla mennä. Nytkin olin melko varma diagnoosista ennen lekurille menoa. Tyttö on toki ollut vähän ailahteleva, mutta kyllähän kuumekin vie voimia ja onhan näitä moodswingejä neidolla vähän muutenkin :wink Toisaalta välillä pirteänä selvittää niinku normaalistikin. Äsken näytti ihan kuin olisi tärkeänä osoittanut laastariaan verikoesormessaan ja hirveästi selitti jotain :)

Mua aina jännää tuo korvatulehdus, mistä sen tietää, et onko sitä?! :/

Tähti-73, meillä herätään yöllä parin tunnin välein eli hoitelen heräämiset makuuhuoneessa. Me ollaan päivät oltu kaksin jo yli 4 viikkoa. Onneksi vauva ei itkeskele öisin, varsinkin kun aloitin antamaan Disflatyl-tippoja masuvaivoihin. Toki aikamoista ähinää meidän yöt on, mutta toistaiseksi hyvin oon jaksanut.
Mies lupasi hoitaa lasta lauantaina ja menee sitte sunnuntaina jänismetsälle.
Meillä on torstaina lääkärintarkastus molemmille. Toivon ja oletan, että ollaan kunnossa ja terveitä :)

Mua aina jännää tuo korvatulehdus, mistä sen tietää, et onko sitä?! :/

Kuukassius :) Painat korvan takaa, jos aristaa, niin on merkki tulehduksesta. Tällainen ohje saatiin sairaanhoitajalta, tosin korvatulehdusta ei ole vielä onneksi ollut...

Takaisin