Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä ollaan 7kk1vko eikä vieläkään ryömitä. Pyörii kyllä leikkialustalla tehokkaasti mut eteen tai taaksepäin ei mennä. Mä en yritä myöskään mitenkään treenata tms toista vaan saa sit itse hoksata asiat. Mulle käy oikein hyvin tää olotila. Ei tarvis niin nopeesti kasvaakaan. Tällä hetkellä elämä on vauvan kanssa jotenkin todella helppoa.
Meillä ei myöskään ole vielä hampaita joten imetys jatkuu. Ja nukutan edelleen tytön tissille. Aloin tosiaan miettimään et mikäs kiire täs on. Toki kun kasvaa niin voi olla hankalampaa opettaa nukahtamaan omaan sänkyyn, mut toisaaltaan mä mietin et se tapahtuu sitten luonnostaan, kun tyttö on siihen valmis. Nukkuu nyt omassa sängyssä jo aika paljon, mut joskus aamuyöstä aina herää ja nostan viereen. Se on kyllä omaa mukavuuden halua. Toki voisin keinutella toisen takaisin uneen omaan sänkyyn mutta helpompi nostaa viereen ja kumpikin nukahdetaan saman tien.
Ruokaa menee käytännössä kaikkea mitä tän ikäiselle saa antaa. Ainut mistä tulee vatsavaivoja edelleen, on se, jos mä syön tattarileipää. Sen jälkeen pieritään kilpaa kumpikin:eek::grin Prismasta ostettu hedelmäverkko on kyllä kätevä. Eilenkin mutusti neljä mandariinin lohkoa sen läpi, kun oli keittiön pöydällä sitterissä mun syödessä omia eväitä.

Mä olen samoilla linjoilla sun kanssa. Ajattelin jo tuon taaperon kanssa että asiat menee sitten kun on mennäkseen ja tyttö on valmis. Imetys loppui hiljakseen ja yksi ilta likka nukahti syliin ilman tissiä eikä sitä sen jälkeen enää pyytänyt. Tyttö oli silloin 1v3kk. Ja rupesi myös sen jälkeen nukkumaan yöt heräämättä. Ajattelin pojan kanssa tehdä samoin, ellei sitten pure tissiä ettei pysty imettämään. Tänään tuli neljäs hammas esiin..Saa nähdä miten käy.

Moi Satru! Kiva kuulla susta! Ja kiitos tsempeistä. Täällä ei vielä käännytä mihinkään ja ens vkolla 6kk. En tie miten voisin sitä auttaa. Välillä muistaa miten mentiin mahalta selälleen, mut välillä ei. Mä ajattelin muutenkin pyytää et päästäis neuvolaan 2vkon välein, ku himassahan mulla ei nyt oo mitään tukea eikä ketään kenen kanssa jutella vauvan asioista. Niin saisin neuvoa et miten voin auttaa liikkumista ja sit et kehittyykö ruokailu ok.

Eilen annoin riisipuuroa, muksu-hiutaleita. Ei regoinu ja äsken meni uudestaan, vähän isompi satsi. Ois syöny kaikki, mut mä himmailin. Kuukausi sitten oksensi samaista puuroa vielä seuraavana päivänä. Oon vähä kuutamolla, kuinka paljon ja mitä ja milloin pitäis antaa sapuskaa. Tuttia nimittäin saa köydä yöllä laittaa 2-3 krt, luulen et sillä on nälkä. Eilen sai kaks ylimääräistä hedelmäsmoothieta, mut silti heräili 3-5 välissä, tunnin välein. Josko iltapuurosta sitte sais apua.

Ole vaan tyytyväinen kun ei liikuta. Mitä aikaisemmin nää lähtee liikkeelle sitä onnettomuus alttiimpia ne on..Tai näin ainakin mun kakarat teki. Kaks ekaa läHei kävelemään vasta 1v3kk ikäisenä ja selvisivät ilman kolhuja..tä taapero lähti kävelemään 11kk ja on saanut kolhuja niin paljon, ettei enää ees huomaa jos päähän sattuu :O Hiljaa hyvä tulee. Ja sitä paitsi on välillä tosi rasittavaa kun poika ei viihdy enää selällään ollenkaan vaan kääntyy heti mahalleen ja sit sillä palaa samantien käämit kun ei pääse liikkeelle :D Eli koko ajan saa olla vieressä kääntelemässä ja/tai kannustamass, muuten ärisee :)

Ole vaan tyytyväinen kun ei liikuta. Mitä aikaisemmin nää lähtee liikkeelle sitä onnettomuus alttiimpia ne on..Tai näin ainakin mun kakarat teki. Kaks ekaa läHei kävelemään vasta 1v3kk ikäisenä ja selvisivät ilman kolhuja..tä taapero lähti kävelemään 11kk ja on saanut kolhuja niin paljon, ettei enää ees huomaa jos päähän sattuu :O Hiljaa hyvä tulee. Ja sitä paitsi on välillä tosi rasittavaa kun poika ei viihdy enää selällään ollenkaan vaan kääntyy heti mahalleen ja sit sillä palaa samantien käämit kun ei pääse liikkeelle :D Eli koko ajan saa olla vieressä kääntelemässä ja/tai kannustamass, muuten ärisee :)

Meillä on käytössä konttauspäähine (Pikku Piia )... Siitä jonkin verran apuja, ennenkun osaa kunnolla kävellä :) Muksauksia tulee...

Mä olen samoilla linjoilla sun kanssa. Ajattelin jo tuon taaperon kanssa että asiat menee sitten kun on mennäkseen ja tyttö on valmis. Imetys loppui hiljakseen ja yksi ilta likka nukahti syliin ilman tissiä eikä sitä sen jälkeen enää pyytänyt. Tyttö oli silloin 1v3kk. Ja rupesi myös sen jälkeen nukkumaan yöt heräämättä. Ajattelin pojan kanssa tehdä samoin, ellei sitten pure tissiä ettei pysty imettämään. Tänään tuli neljäs hammas esiin..Saa nähdä miten käy.

Meillä puree ikenillä ja venyttää tissiä nänni suussa. Ihan helisemässä. Sattuu meinaan kiitettävästi.

Tollasta hermojen mentystä se täälläkin on, kun ei onnistu kääntyy selälleen takas. Siis kun oon laittanu sen mahalleen. Mahalla on hyvä olla, jos on röyhtäys tulossa.

Oo iloinen, ettei vielä liikahda. On helpompaa silloin :) kyllä se siitä aikanaan liikkuu ja sitte liikkuu äitikin!
Imetätkö vielä? Vauvoilla on taas se tiheän imun kausi 6kk ja tuntuu, että myös uneen vaikuttaa. Koko ajan söis, koko ajan haluais olla tissillä..
En imetä enää. Mut joku kausi ton syömisen kanssa tosiaan on, kun heräilee yöllä huutamaan. Ja niin se varmaan menee, et ku on tarve lisätä sapuskaa ni ne ei nuku yötä kunnolla, vaan herää nälkään.

En imetä enää. Mut joku kausi ton syömisen kanssa tosiaan on, kun heräilee yöllä huutamaan. Ja niin se varmaan menee, et ku on tarve lisätä sapuskaa ni ne ei nuku yötä kunnolla, vaan herää nälkään.
Meille taas tuli tossa ikävaiheessa tarve päästä viereen nukkumaan ja tietty vähän aina samalla imas tissiä muttei varsinaisesti syönyt. Ja tekee sit edelleen. Alku illasta jos herää niin keinuttelen takas omaan sänkyyn mut joskus 4 jälkeen otan viereen nukkumaan.

Meillä poika on nyt 9 ja puoli kuukautta. Ei ryömi eteenpäin vieläkään. Liukkaalla lattialla työntää kyllä itseään taaksepäin. Muuten liikkuu kieriskelemällä selältä mahalleen ja toisinpäin. Ja pyörimällä akselinsa ympäri. Hyvin saa kyytiä noinkin jo kielletyt tavarat alahyllyillä joten en ole varma odotanko innolla että oppii liikkumaan enemmän.. :rolleyes::grin Tuo kierimällä liikkuminenkin on jo vaarallista kun kolisee pää huonekaluja vasten ja kulmiin.. pehmosuojakypärää ei oikein suostu pitämään. Fyssarillahan me ollaan käyty jo kerran tuon liikkumaanlähtemisen hitauden kanssa. Fyssari ei ollut huolissaan että mitään on vialla. Poika vain on hitaampi lähtijä. Hänhän kääntyili jo aikaisin mahalta selälleen mutta kova maha hidasti kehitystä kun ei sen takia viihtynyt yhtään mahallaan lattialla. Nyt kun kova maha on kunnossa niin oikein haluaa lattialle. :grin Ja seisoma-asennossa kun pidetään niin on aivan tohkeissaan. :grin

Tähti-73: Meilläkin mies valittaa välillä jos vähän pidemmän aikaa joutuu kantelemaan poikaa esim yhdellä kädellä. :rolleyes: Luulin et se on vahvempi kuin minä.. :rolleyes: Itse teen puolet päivästä kotijuttuja yhdellä kädellä ja toisella kannan yhdeksänkiloista poikaa. :grin

Minulla esikoinen lähti kävelemään 10 kk:n iässä eikä koheltanut eikä tarvinnut kypärää. Kakkonen lähti juoksemaan 9kk:n ikäisenä. Konttauskypärä oli päässä mutta ei siitä apua ollut. En usko että koheltaminen olisi ollut ikäkysymys, sillä kakkonen on jatkanut samalla linjalla kasvaessaankin. Esikoinen osasi pienestä asti tunnistaa rajansa. Kumpikaan ei kyllä satuttanut itseään pahasti, ei murtumia eikä tikkejä... Eikun kakkonen kynti kerran 4-5vuotiaana karkureissullaan, kun laski polkupyörällä ilman kypärää soraisella tiellä jyrkkää mäkeä, tietenkin ilman apupyöriä.

Tähti-73: Meilläkin mies valittaa välillä jos vähän pidemmän aikaa joutuu kantelemaan poikaa esim yhdellä kädellä. :rolleyes: Luulin et se on vahvempi kuin minä.. :rolleyes: Itse teen puolet päivästä kotijuttuja yhdellä kädellä ja toisella kannan yhdeksänkiloista poikaa. :grin

Marituuli :) Mäkin kannan yhdellä kädellä, ja toisella teen muuta. Tosin en saisi edes kantaa, kun ranne on edelleen kipeä, mutta tuskin paranee ennen, kun poika kävelee:sad001

Täällä mies ei varsinaisesti valita, mutta on selvästi hätää kärsimässä. Oon vaan huomannut, ettei isi osaa tulkita, jos itkee...ei siis tiedä mistä on kyse: onko nälkä, väsy, sattuu, kipeä, vaippa jne... Siksi ohjeistan aina miehen, jos tarvitsen apua!:wink Mies auttaa mielellään, mutta jos poika alkaa poissaollessani itkeä, niin hän on yleensä pulassa, kun ei tiedä mistä on kyse, ja kiikuttaa poikaa ympäri kämppää hikipäissä.

Mutta samaa mieltä, että pitäisi vähän kauemmin jaksaa, kun on enemmän lihaksiakin, hihh:smiley-ashamed004...Voi meitä mimmejä, ollaankin supervahvoja!!:p

Sirpa, mä teen vauvalle ruoan näin. Keitän perunan , porkkanan ( tai bataatin, parsakaalin tms)ja broiskun samassa kattilassa pienellä lämmöllä pitkään ja sitten sauvasekoittimella soseeksi. Kaadan enimmän keitin liemen pois astiaan ja lisään sitä tarvittaessa soseeseen. Pelkkä peruna kyllä liisteröityy:)
Mä en pakasta kun en muista ottaa sulamaan mutta teen parin kolmen päivän annoksen kerralla, sen minkä se säilyy jääkaapissa.
Pelkän hyvin keitetyn perunan saa soseutettua haarukalla, keitinlientä sekaan. Jauhoinen lajike menee tietty helpommin.

Täällä mies ei varsinaisesti valita, mutta on selvästi hätää kärsimässä. Oon vaan huomannut, ettei isi osaa tulkita, jos itkee...ei siis tiedä mistä on kyse: onko nälkä, väsy, sattuu, kipeä, vaippa jne... Siksi ohjeistan aina miehen, jos tarvitsen apua!:wink Mies auttaa mielellään, mutta jos poika alkaa poissaollessani itkeä, niin hän on yleensä pulassa, kun ei tiedä mistä on kyse, ja kiikuttaa poikaa ympäri kämppää hikipäissä.

Just näin meilläkin. :grin Mies aina kysyy multa että mikä sillä nyt on? Nälkä, väsy, tahtoo leikkiä vai vaippa? :hilarious: Minä sit yritän tulkita. Enemmän toki olen pojan kanssa niin tiedän paremmin mutta aina en voi minäkään tietää. Pitää sitten vain arvata ja kokeilla mikä tehoaa.

Just näin meilläkin. :grin Mies aina kysyy multa että mikä sillä nyt on? Nälkä, väsy, tahtoo leikkiä vai vaippa? :hilarious: Minä sit yritän tulkita. Enemmän toki olen pojan kanssa niin tiedän paremmin mutta aina en voi minäkään tietää. Pitää sitten vain arvata ja kokeilla mikä tehoaa.

Marituuli :) Heh he, juuri näin! Aina en itsekään tiedä, mutta sitten se selvitetään. Mies kun olisi heti antamassa itkuun Panadolia ( luulee, että hampaat sattuu), kun pojalla on oikeasti vaan NÄLKÄ!!:joyful:

Tuo nyt vaan yksi esimerkki:laughing021

Meillä mies on aika taitava tulkitsemaan vauvan oloa enkä koe tarvetta neuvoa... Paitsi silloin, kun mies on keskittynyt johonkin aivan muuhun.

Meillä mies on aika taitava tulkitsemaan vauvan oloa enkä koe tarvetta neuvoa... Paitsi silloin, kun mies on keskittynyt johonkin aivan muuhun.

Jos mies olisi päivät kotona, sitten olisi varmaan paremmat taidot tai, jos olisi jo kokemusta aiemmin vauvoista..

Mikäli toinen tulee, niin varmaan jo helpompi tulkita vauvaa :)

Ekahan on kaikille se harjoituskappale :)

Marituuli :) Heh he, juuri näin! Aina en itsekään tiedä, mutta sitten se selvitetään. Mies kun olisi heti antamassa itkuun Panadolia ( luulee, että hampaat sattuu), kun pojalla on oikeasti vaan NÄLKÄ!!:joyful:

Tuo nyt vaan yksi esimerkki:laughing021

Tuosta tuli mieleen, että me ollaan sovittu miehen kanssa, että vain minä annan lääkettä vauvalle. Ettei tuu vahingossa tupla-annoksia tms. Muillakin varmaan sama systeemi, mut sanoinpa vaan :)

Meillä mies oli vuoden kotona, mutta ei siltikään aina osannut tulkita Toivon itkua. En mäkään aina osaa. Mä olen meillä se, joka ensimmäisenä haluaisi antaa panadolia. Toivon 1-vuotispäivä lähestyy, mutta Toivo ei vielä kävele ilman tukea. Sujuvasti Toivo nousee ja laskeutuu ylös ja alas. Ei kolise pää enää lattiaan. Istuu tukevasti paikallaan ja liikkuu salaman nopeasti huoneesta toiseen konttaamalla. Kävelytuoliakaan ei voi enää käyttää, kun yrittää noustaa siitä pois. Ainoat ns. turvalliset paikat pitää poikaa on pinnasänky ja syöttötuoli, kun siinä on turvavaljaat. Koko ajan saa juosta Toivon perässä, kun jo menossa eteiseen tai keittiöön. Meillä on onneksi väliovet, jolla estää menemästä eri huoneisiin halutessaan. Keittiön kaapeissa on sulkijat, jotta Toivo ei saa niitä auki. Pistorasioissa on suojat. Konttauskypärää Toivo ei suostu käyttämään. 3 viikon päästä voimme jo siirtyä rasvattomaan maitoon ja pikku hiljaa on aletaan syömään samaa ruokaa koko perhe. Nokkamukin käyttöäkin pitäisi opetella. Tälläistä on elämä 1-vuotiaan kanssa.

Tuosta tuli mieleen, että me ollaan sovittu miehen kanssa, että vain minä annan lääkettä vauvalle. Ettei tuu vahingossa tupla-annoksia tms. Muillakin varmaan sama systeemi, mut sanoinpa vaan :)

Kuukassius :) Täälläkin vain minä annan lääkettä, joten tupla-annoksen vaaraa ei ole. Mies ei tee mitään muutakaan, ilman että siitä on kommunikoitu. Toki vaipan saisi vaihtaa ilman "lupaa", hihh:joyful:...mutta ei vaan osaa käsittää, että katsoisi onko se vaihdettava....Kun sanon, kitiseeköhän nyt vaippaa, niin rientää vaihtamaan ja pesemään peppua:joyful: Sitten toteaa, eipä osannut ajatella. Hyvin usein luulee pojan haluavan vain äidin syliin.

Mutta on isi kehittynytkin paljon, läsnäolo on minusta tärkeintä:Heartred Sitä ei puutu. En vaadi hänen osaavan sen enempää, kuin osaa. Hän oli huolissaan jo raskausaikana siitä, ettei käsitä vauvasta mitään, ennen kuin lapsi alkaa puhua.

Vauvanhoito menee yhteispelillä, mutta mies on päivät töissä ja usein työt on ajatuksissa vielä, kun pääsee kotiin. Ylitöitä ei hänkään tee, eikä ole siellä ikinä vaadittu ( sama työnantaja lähes 20vuotta).

Meillä mies oli vuoden kotona, mutta ei siltikään aina osannut tulkita Toivon itkua. En mäkään aina osaa. Mä olen meillä se, joka ensimmäisenä haluaisi antaa panadolia. Toivon 1-vuotispäivä lähestyy, mutta Toivo ei vielä kävele ilman tukea. Sujuvasti Toivo nousee ja laskeutuu ylös ja alas. Ei kolise pää enää lattiaan. Istuu tukevasti paikallaan ja liikkuu salaman nopeasti huoneesta toiseen konttaamalla. Kävelytuoliakaan ei voi enää käyttää, kun yrittää noustaa siitä pois. Ainoat ns. turvalliset paikat pitää poikaa on pinnasänky ja syöttötuoli, kun siinä on turvavaljaat. Koko ajan saa juosta Toivon perässä, kun jo menossa eteiseen tai keittiöön. Meillä on onneksi väliovet, jolla estää menemästä eri huoneisiin halutessaan. Keittiön kaapeissa on sulkijat, jotta Toivo ei saa niitä auki. Pistorasioissa on suojat. Konttauskypärää Toivo ei suostu käyttämään. 3 viikon päästä voimme jo siirtyä rasvattomaan maitoon ja pikku hiljaa on aletaan syömään samaa ruokaa koko perhe. Nokkamukin käyttöäkin pitäisi opetella. Tälläistä on elämä 1-vuotiaan kanssa.

Maria75 :) Meillä mies tosiaan ensin ehdottaa Panadolia ja se johtuu siitä, ettei osaa tulkita itkua. Mulla on tapana jarrutella lääkkeen antoa, koska haluan olla mahdollisimman varma, että tarvitsee sitä. Seurakunnan vauvaryhmässä oli kyllä yksi äiti, joka sanoi antavansa aika heti ja usein panadolia vauvalle, kun hampaat nousi. Onko Toivolla muuten jo hampaat nousseet? Täällä on kolme ja lisää on tulossa, pilkottaa ylhäällä.

Meillä myös pistorasiat tukitaan ja kaapit suljetaan ihan lähipäivinä. Nyt poika menee joka päivä enemmän ja enemmän, vaikka onkin hapuilevaa vielä...:p

Takaisin