Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Leppoisaa loppiaista teille kaikille:)! Täällä pidellään pakkasia sisätiloissa, onneks huomenna lauhtuu, niin päästään kunnolla uloskin:)! Meidän poitsu täyttää ensi viikolla jo 5kk ja viime tiistaina aloitettiin pikkuhiljaa kiinteiden maistelu pikkiriikkisin annoksin bataatilla:)! Vielä ei ole oikein hyvin maistunut ja lähinnä poitsu seuraa hölmistynein ilmein, kun laitan sosetta suuhun ja panttaa sen poskeensa:)! Ollaan pitkitetty aloitusta, sillä poitsun suolisto on edelleen hyvin herkkä ja on vieläkin toisinaan tullut verikakkailua. Ollaan oltu erittäin hyvässä seurannassa Taysin ja oman neuvolan piirissä ja tällä viikolla mm. otettiin verikokeita tiettyjen allergioiden selvittämiseksi. Poika ei kyllä oirehdi muuten, paitsi tuolla suolistollaan välillä. Muuten hän on erittäin hyväntuulinen ja nauravainen lapsi:)! Kasvaakin hyvin, eli ainakaan ravinnon imeytymisestä ei ole kyse. Nytkin oli viikossa tullut 220g painoa ja sentti pituutta lisää ja tällä hetkellä meillä on strategiset mitat 7130g ja 66cm:)! Tissimaidolla mennään edelleen ja illalla annetaan yötä vasten vähän korviketta, hän meinaan herää edelleen öisinkin tissittelemään 1-2h välein..;-)!

Me ollaan ensimmäisellä "perhematkalla", eli ajellaan Keuruulle mökille näyttämään miehen sukulaisille tätä meidän tyttöä. No, eikö joku jo ollut sairastunut, joten ihan kaikki tädit eivät ihmettä katsomaan pääse. Onneksi tuo keli on lauhtumaan päin. Aika jännittävät kaksi yötä edessä siis aittamajoituksessa. Otimme oman vesitonkan ja vedenkeittimen mukaan, jos tulee yöllisiä pesutarpeita ;) joo, ja kaiken kruunaa kaksi vallatonta metsästyshurttaa...
tyttö 6 viikkoa

Heippodei pitkästä aikaa! Pitää nousta kukon laulun aikaan, jos aikoo saada koneen itselleen ennen kuiin joku muu syliin tunkee :) Me käytiin taas neuvolassa, nyt jo 5kk tarkastus! Aika menee vaan eteenpäin, vaikka kuinka yrittäis hidastaa. Kasvaa se pienikin, kovaa vauhtia. Yrittää kovasti siskon perään. Kääntyy masulleen, mutta kun nostaa peppua ja pitää kädet ilmassa ja pään maassa, niin on vähän vaikea tyyli kyllä liikkua :hilarious: Ollaan jo kovasti maisteltu perunaa, porkkanaa, päärynää, mustikkaa..kaikki menee jne. Oon antanut niin paljon kuin masu vetää kun ei ole mitään allergiataustoja eikä vatsavaivojakaan..ellei paukuttelua oteta lukuun (se tosin johtuu myös rotasta, jonka taas sai). Nyt on jo kolme hammastakin tullut..ylhäälläkin yksi. Mun tissiraukkoja:nailbiting: Imetän vielä poikaa niin paljon kun maistuu ja jos rupee hampaita terottelemaan imetyksen aikana, niin sitten kyllä loppuu imetys, toivottavasti ei siis sitä tee. Suunnitelma oli imettää siihen vuoden ikään, että voi suoraan siirtyä tavalliseen maitoon.

Sirpalle tsemppiä uuden elämän edessä! Lapset vaistoo niin herkästi kaikki tuntemukset, että sitä ajatellen hyvä näin. On varmasti harmonisempi fiilis kotona, ja muista käyttää ystäviä/sukulaisia hyväksi tässä asiassa, että saat itsekin omaa aikaa, jos isä ei ole kuvioissa enää mitenkään, että hän vois välillä kaitsea..

Satru :) Mukava kuulla pitkästä aikaa :) Vielä sitkeästi imetät, vaikka kolme hammasta:p Kohta poika lähtee liikkeelle :)

Meillä oli kaksi hammasta 5kk iässä ja kolmas hammas tuli tällä viikolla. Poika on kova menemään ympäriinsä, mutta vaikea sanoa onko se "täydellistä" konttaamista vielä. Nyt saa varoa mm. pistorasioita ja on kiinnostunut kaikista sähköjohdoista.

Jätin Nutrilet dieetin vuoden vaihteessa...pussikeitto ei ollut pahaa, mutta hyvin yksipuolista :meh:, vaikka söinkin vain 1-2pussia/pv, ohjeistetun 5pussin sijaan 3viikon ajan....

No, mutta niistä sai hyvän alkusysäyksen koko ruokavalion muutokselle ja nyt voin todella hyvin! Energiaa riittää ja olo on virkeä, sekä kevyt :) Pojan kanssa jaksaa entistä paremmin ja kuntokin vaikuttaisi nousseen ulkolenkkiä tehdessä....Menin vaunujen kanssa 3km lenkin ( hyvin mäkinen tie) yllättäin ihan vaan hups 20minuutissa, enkä meinannut uskoa kelloa:eek::joyful:

Ja sitten laihtumiseen: hidasta, mutta varmaa... Välillä jumittaa montakin päivää samassa, kunnes laskee, mutta hitaasti. Suuria ei ole vielä saavutettu, vaikka ihan tyytyväinen silti -7,5kg. Maltilla eteenpäin:happy:

Entiset talvitoppahousut sujahti eilen helposti jalkaan, niin, että mieskin jo ihmetteli:joyful: Vähänkö oli kiva fiilis!!:dance011

Hyvää tsemppiä tänne kaikille:gen014

Äläs nyt vähättele Tähti,onhan 7.5kg ihan mielettömän hienosti!:)
oliko sulla edes niin paljoa ylimääräistä alunperinkään? Tosi tosi ylpeä saat itsestäsi olla!:Heartpink

Miten Katjusha on matkalla mennyt?:)
Aikas sissi olet kun vauvan kanssa aittamajoituksella keskellä pakkasia yövyt.
Tää hienohelma ei menis edes käymään aitassa (edes kesällä)saati yöpyisin siellä.:laughing002

Äläs nyt vähättele Tähti,onhan 7.5kg ihan mielettömän hienosti!:)
oliko sulla edes niin paljoa ylimääräistä alunperinkään? Tosi tosi ylpeä saat itsestäsi olla!:Heartpink

Tähtipölyä, voi kiitti:Heartred

Onhan mulla vielä ylimääräistä, ehkä se ei niin näy, mutta on sitä:sad001 Kuitenkin aika pian ollaan jo normaali BMI rajoissa, siellä ylärajalla.

Tavoite on jossain BMI 22 paikkeilla:p

Nyt ulos ulkolenkille, lumipyryyn:smiley-angelic002:joyful:

Haha, tänne mökille kun päästiin, niin perillä luotiin ensimmäiset "niskapaskat" :D Mies haki saunalta lämmintä vettä ja tässä sitä lasta vadissa sitten huuhdeltiin. Fairylla pesin bodyn ja potkupuvun. Tänään on mennyt jo kolmet kakkavaipat ja neljännet turahti just nyt.
Yö meni hyvin, luulen että viileä ilma aitassa oli pienelle mieleen. Aamulla oli sitten liian kuuma, kun sää lauhtui ja patterit huusi edelleen täysillä ;)!
Joo, kyllä mä odotan jo perheen ekaa telttaretkeä ensi syksylle. Meillä on semmoinen armeijan iso teltta, jolla ollaan käyty ainakin kerran vuodessa luonnossa. Poikien retkillä on mukana ollut myös telttasauna. Toivotaan lapselle välitöntä suhdetta luontoon myös :)

Moi Satru! Kiva kuulla susta! Ja kiitos tsempeistä. Täällä ei vielä käännytä mihinkään ja ens vkolla 6kk. En tie miten voisin sitä auttaa. Välillä muistaa miten mentiin mahalta selälleen, mut välillä ei. Mä ajattelin muutenkin pyytää et päästäis neuvolaan 2vkon välein, ku himassahan mulla ei nyt oo mitään tukea eikä ketään kenen kanssa jutella vauvan asioista. Niin saisin neuvoa et miten voin auttaa liikkumista ja sit et kehittyykö ruokailu ok.

Eilen annoin riisipuuroa, muksu-hiutaleita. Ei regoinu ja äsken meni uudestaan, vähän isompi satsi. Ois syöny kaikki, mut mä himmailin. Kuukausi sitten oksensi samaista puuroa vielä seuraavana päivänä. Oon vähä kuutamolla, kuinka paljon ja mitä ja milloin pitäis antaa sapuskaa. Tuttia nimittäin saa köydä yöllä laittaa 2-3 krt, luulen et sillä on nälkä. Eilen sai kaks ylimääräistä hedelmäsmoothieta, mut silti heräili 3-5 välissä, tunnin välein. Josko iltapuurosta sitte sais apua.

Haha, tänne mökille kun päästiin, niin perillä luotiin ensimmäiset "niskapaskat" :D Mies haki saunalta lämmintä vettä ja tässä sitä lasta vadissa sitten huuhdeltiin. Fairylla pesin bodyn ja potkupuvun. Tänään on mennyt jo kolmet kakkavaipat ja neljännet turahti just nyt.
Yö meni hyvin, luulen että viileä ilma aitassa oli pienelle mieleen. Aamulla oli sitten liian kuuma, kun sää lauhtui ja patterit huusi edelleen täysillä ;)!
Joo, kyllä mä odotan jo perheen ekaa telttaretkeä ensi syksylle. Meillä on semmoinen armeijan iso teltta, jolla ollaan käyty ainakin kerran vuodessa luonnossa. Poikien retkillä on mukana ollut myös telttasauna. Toivotaan lapselle välitöntä suhdetta luontoon myös :)
Eli ihan oikeeta sissimeininkiä! :)

Täällä ollaan 7kk1vko eikä vieläkään ryömitä. Pyörii kyllä leikkialustalla tehokkaasti mut eteen tai taaksepäin ei mennä. Mä en yritä myöskään mitenkään treenata tms toista vaan saa sit itse hoksata asiat. Mulle käy oikein hyvin tää olotila. Ei tarvis niin nopeesti kasvaakaan. Tällä hetkellä elämä on vauvan kanssa jotenkin todella helppoa.
Meillä ei myöskään ole vielä hampaita joten imetys jatkuu. Ja nukutan edelleen tytön tissille. Aloin tosiaan miettimään et mikäs kiire täs on. Toki kun kasvaa niin voi olla hankalampaa opettaa nukahtamaan omaan sänkyyn, mut toisaaltaan mä mietin et se tapahtuu sitten luonnostaan, kun tyttö on siihen valmis. Nukkuu nyt omassa sängyssä jo aika paljon, mut joskus aamuyöstä aina herää ja nostan viereen. Se on kyllä omaa mukavuuden halua. Toki voisin keinutella toisen takaisin uneen omaan sänkyyn mutta helpompi nostaa viereen ja kumpikin nukahdetaan saman tien.
Ruokaa menee käytännössä kaikkea mitä tän ikäiselle saa antaa. Ainut mistä tulee vatsavaivoja edelleen, on se, jos mä syön tattarileipää. Sen jälkeen pieritään kilpaa kumpikin:eek::grin Prismasta ostettu hedelmäverkko on kyllä kätevä. Eilenkin mutusti neljä mandariinin lohkoa sen läpi, kun oli keittiön pöydällä sitterissä mun syödessä omia eväitä.

Leppoisaa loppiaista teille kaikille:)! Täällä pidellään pakkasia sisätiloissa, onneks huomenna lauhtuu, niin päästään kunnolla uloskin:)! Meidän poitsu täyttää ensi viikolla jo 5kk ja viime tiistaina aloitettiin pikkuhiljaa kiinteiden maistelu pikkiriikkisin annoksin bataatilla:)! Vielä ei ole oikein hyvin maistunut ja lähinnä poitsu seuraa hölmistynein ilmein, kun laitan sosetta suuhun ja panttaa sen poskeensa:)! Ollaan pitkitetty aloitusta, sillä poitsun suolisto on edelleen hyvin herkkä ja on vieläkin toisinaan tullut verikakkailua. Ollaan oltu erittäin hyvässä seurannassa Taysin ja oman neuvolan piirissä ja tällä viikolla mm. otettiin verikokeita tiettyjen allergioiden selvittämiseksi. Poika ei kyllä oirehdi muuten, paitsi tuolla suolistollaan välillä. Muuten hän on erittäin hyväntuulinen ja nauravainen lapsi:)! Kasvaakin hyvin, eli ainakaan ravinnon imeytymisestä ei ole kyse. Nytkin oli viikossa tullut 220g painoa ja sentti pituutta lisää ja tällä hetkellä meillä on strategiset mitat 7130g ja 66cm:)! Tissimaidolla mennään edelleen ja illalla annetaan yötä vasten vähän korviketta, hän meinaan herää edelleen öisinkin tissittelemään 1-2h välein..;-)!

Meille ravitsemusterapeutti ohjeisti kiinteiden maistelut rotaatiolla eli kierrättämällä masuvaivojen vuoksi. Tällöin suoli tottuu pikkuhiljaa eikä saa yhtä ruokaa montaa päivää peräkkäin. Esim joka MA palsternakkaa, joka TI mustikkaa, joka KE bataattia, joka TO vadelmaa, joka PE porkkanaa ja vkl ei mitään. Määrät lähti niin että ekat 2vk 1/4tl ja seuraavat 1/2tl jne. Toimii hyvin. Vadelmaa en kylläkään oo antanut kun pitäs keittää ja siivilöidä. Oon torstaisin testaillut mm. banaania ja mangoa.

Täällä ollaan 7kk1vko eikä vieläkään ryömitä. Pyörii kyllä leikkialustalla tehokkaasti mut eteen tai taaksepäin ei mennä. Mä en yritä myöskään mitenkään treenata tms toista vaan saa sit itse hoksata asiat. Mulle käy oikein hyvin tää olotila. Ei tarvis niin nopeesti kasvaakaan. Tällä hetkellä elämä on vauvan kanssa jotenkin todella helppoa.
Meillä ei myöskään ole vielä hampaita joten imetys jatkuu. Ja nukutan edelleen tytön tissille. Aloin tosiaan miettimään et mikäs kiire täs on. Toki kun kasvaa niin voi olla hankalampaa opettaa nukahtamaan omaan sänkyyn, mut toisaaltaan mä mietin et se tapahtuu sitten luonnostaan, kun tyttö on siihen valmis. Nukkuu nyt omassa sängyssä jo aika paljon, mut joskus aamuyöstä aina herää ja nostan viereen. Se on kyllä omaa mukavuuden halua. Toki voisin keinutella toisen takaisin uneen omaan sänkyyn mutta helpompi nostaa viereen ja kumpikin nukahdetaan saman tien.
Ruokaa menee käytännössä kaikkea mitä tän ikäiselle saa antaa. Ainut mistä tulee vatsavaivoja edelleen, on se, jos mä syön tattarileipää. Sen jälkeen pieritään kilpaa kumpikin:eek::grin Prismasta ostettu hedelmäverkko on kyllä kätevä. Eilenkin mutusti neljä mandariinin lohkoa sen läpi, kun oli keittiön pöydällä sitterissä mun syödessä omia eväitä.

Mäkin oon aatellut että kaikki omalla painollaan. Pitäs siirtää meidän välistä sivuvaununa olevaan pinnikseen ja opettaa isiä nukuttaa ja ja ja...omalla painollaan.

Meillä maisteli hedelmäverkosta banaania. Voi että kun tykkäs. Eilen annoin kvinoapuuroa puol teelusikallista ämmään sekotettuna ja uppos eikä tullut mitään.

Meillä tulee maanantaina 6kk täyteen. Kääntyy selältä masulle, syö varpaitaan, ilokiljahtelee korkeelta...mä odotan että saadaan torstaina lupa istua syöttötuolissa ja kyllä mä tänä talvena haluisin neitiä pulkassakin hetken vetää. Ihanaa kun tuli lunta Turkuunkin.

Moi Satru! Kiva kuulla susta! Ja kiitos tsempeistä. Täällä ei vielä käännytä mihinkään ja ens vkolla 6kk. En tie miten voisin sitä auttaa. Välillä muistaa miten mentiin mahalta selälleen, mut välillä ei. Mä ajattelin muutenkin pyytää et päästäis neuvolaan 2vkon välein, ku himassahan mulla ei nyt oo mitään tukea eikä ketään kenen kanssa jutella vauvan asioista. Niin saisin neuvoa et miten voin auttaa liikkumista ja sit et kehittyykö ruokailu ok.

Eilen annoin riisipuuroa, muksu-hiutaleita. Ei regoinu ja äsken meni uudestaan, vähän isompi satsi. Ois syöny kaikki, mut mä himmailin. Kuukausi sitten oksensi samaista puuroa vielä seuraavana päivänä. Oon vähä kuutamolla, kuinka paljon ja mitä ja milloin pitäis antaa sapuskaa. Tuttia nimittäin saa köydä yöllä laittaa 2-3 krt, luulen et sillä on nälkä. Eilen sai kaks ylimääräistä hedelmäsmoothieta, mut silti heräili 3-5 välissä, tunnin välein. Josko iltapuurosta sitte sais apua.

Kyllä hän kääntyy sitten kun kääntyy. Lattialle leikkii mahdollisimman paljon ja mua autto Eclipsen vinkki siitä ettei käytä leikkikaarta vaan lelut lattialle niin lähtee kurkottelee. Jos vauva makaa selällään ni helistin vaikka viistoon pään yläpuolelle niin lähtee kääntää päätään ja katsetta sinne ja seuraavaks kääntyy kyljelleen ja jalat mukaan. Vähän voi auttaa alkuun. Mulla kävi niin et koitin opettaa tyttöä kääntyy oikean kautta kunnes hän ite kääntykin vasemman kautta.

Heh-he!! Että noi miehet on ihkuja..:Heartpink Siis ihan hätää kärsimässä, jos joskus vauvaa tarvii nukuttaa hetki sylissä/ olkapäällä tms. Kävin kaupassa ( 30min) ja sillä välillä oli alkanut nukkumaan. No, mieheltä oli voimat ihan poissa, ja olkapää puutunut, kun palasin...:sad010

Voi hurja!:laughing021 Normimenoa lapsen kanssa, koko päivä pitää kiikuttaa jne., (eikä yölläkään saa aina vaan nukkua) ja miehen voimat on loppu muutamassa kymmenessä minuutissa, vaikka lihaksia puolet enemmän!:laughing001

Piti ihan silittää mies ressukkaa päästä, kovasta koitoksesta...on noi miehet eri tekoa, hihh :)
:laughing025

Meillä mies on omaksunut tollasen valmentajaroolin ja treenaa vauvan kanssa milloin mitäkin. En sit tiedä edistääkö se oikeesti mitään mut onpahan heillä yhteistä puuhaa. Mun mielestä ei kyllä olis myöskään mikään kiire liikkellelähdön kanssa. Sitä toivoisin että tyttö oppis istumaan tuettuna ennen kuin pitää aloittaa kiinteät, että voisi sitten istua syöttötuolissa. Mut oon käsittänyt että sitä ei edes sais treenata mitenkään vaan lapsi istuu sit kun selkäranka on valmis siihen? Pitää kysellä tosta neuvolassa kun mä en oikein suoraan sanoen edes tiedä mistä näkee että lapsi osaa istua tuettuna. Kai se nyt istuu jos tuetaan???

Eikä Katjusha, mikä ajoitus nipalle! Te ootte kyl todellisia sissejä kun lähdette tollasiin oloihin pienen kanssa. Mun anoppilassa (Keuruulla myös!) on myös aika primitiiviset yöpymisolosuhteet eikä aina voi luottaa että olis juoksevaa vettä kun putket jäätyy, mutta toistaseks on ollut onni myötä. Ja siellä on kumminkin sähköt ja vesivessa samassa rakennuksessa ym.

Täällä ei vielä käännytä mihinkään ja ens vkolla 6kk. En tie miten voisin sitä auttaa. Välillä muistaa miten mentiin mahalta selälleen, mut välillä ei.
...

Oo iloinen, ettei vielä liikahda. On helpompaa silloin :) kyllä se siitä aikanaan liikkuu ja sitte liikkuu äitikin!
Imetätkö vielä? Vauvoilla on taas se tiheän imun kausi 6kk ja tuntuu, että myös uneen vaikuttaa. Koko ajan söis, koko ajan haluais olla tissillä..

Lettuhei :) Kyllä valmennuksesta on hyötyä, täällä isi sitä myös tykkää tehdä ja paljon siinä sivussa paijaa poikaa. Nyt on selvästi jo sitten eroahdistus iässä ( 8-12kk), eikä tahdo nukahtaa, jollen äiti ole silloin lähettyvillä.

Täällä on myös nyt kyllästytty syöttötuoliin, poika pistää hanttiin, eikä halua siihen enää istumaan:meh:

Meillä mies on omaksunut tollasen valmentajaroolin ja treenaa vauvan kanssa milloin mitäkin. En sit tiedä edistääkö se oikeesti mitään mut onpahan heillä yhteistä puuhaa. Mun mielestä ei kyllä olis myöskään mikään kiire liikkellelähdön kanssa. Sitä toivoisin että tyttö oppis istumaan tuettuna ennen kuin pitää aloittaa kiinteät, että voisi sitten istua syöttötuolissa. Mut oon käsittänyt että sitä ei edes sais treenata mitenkään vaan lapsi istuu sit kun selkäranka on valmis siihen? Pitää kysellä tosta neuvolassa kun mä en oikein suoraan sanoen edes tiedä mistä näkee että lapsi osaa istua tuettuna. Kai se nyt istuu jos tuetaan???

Eikä Katjusha, mikä ajoitus nipalle! Te ootte kyl todellisia sissejä kun lähdette tollasiin oloihin pienen kanssa. Mun anoppilassa (Keuruulla myös!) on myös aika primitiiviset yöpymisolosuhteet eikä aina voi luottaa että olis juoksevaa vettä kun putket jäätyy, mutta toistaseks on ollut onni myötä. Ja siellä on kumminkin sähköt ja vesivessa samassa rakennuksessa ym.

Mulle neuvolaturi sanoi just 5kk tarkastuksessa et katellaan 6kk tarkastuksessa selän asentoa, et joko voi istuttaa syöttötuoliin. Toi jätkähän ei oo suostunut makaamaan tai nojailemaan sylissä enää pitkään aikaan vaan istua pitää. Tosin tuen mahdollisimman paljon, ettei istu omalla painolla, luulee vaan istuvan itse :D

Takaisin