Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi Sirpa mikä mulukku se äijä. Mut sä pärjäät kyllä. Voi olla et ukko tulee vielä takaisin vinkumaan, kun on vähän "palautunu", tai sit niinku epäilitte - pokka tai ylpeys tai yleinen kusipäisyys nousee yhteydenpidon esteeksi...
Tsemppiä!

Hyvää joulua täältäkin! Pukki kävi eilen ja paketit avattu ja kiinnosti poikaa kovasti paketit, lahjapaperit ja pakettinarut. Itse lahjatkin kyllä. Yksi kivoimmista taisi olla eri napeista paineltava ääniä päästävä soitin, jossa lauluja ja eläinten ääniä. Kovasti on poika touhunnut ja selvästi tykkää, kun on paljon naamoja ympärillä ja monta leikittäjää.

Tähti, tuli tuosta aktiviteetista mieleen, että kuulostas kyllä ihan riittävältä määrältä aktiviteettia. Ei vauvat varsinaisesti tarvi mitään ihmeellisiä juttuja. Juuri tuollaista mitä kerroitkin, ei muuta.Kitinä voi olla kyllästymistä, mutta myös väsymistä. Eli paljon kun touhuaa niin myös väsyy. Meillä poika on kovasti liikkeellä kaiken valveillaoloaikansa eli on kovin liiikkuvainen ja touhukas mutta sitten kyllä väsyykin. Hän nukkuu keskimäärin 13-14t. vuorokaudessa. Nukahtaako teillä poika noilla vaunulenkeillä? Jos esim.nukahtaa niillä , anna jatkaa nukkumista vaikka ulkona tai viileässä huoneessa. Vähän pidemmät päiväunet tai sitten kahdet lyhyemmät päiväunet päivässä vois antaa jaksuja pikku touhuajalle.

Tähti, tuli tuosta aktiviteetista mieleen, että kuulostas kyllä ihan riittävältä määrältä aktiviteettia. Ei vauvat varsinaisesti tarvi mitään ihmeellisiä juttuja. Juuri tuollaista mitä kerroitkin, ei muuta.Kitinä voi olla kyllästymistä, mutta myös väsymistä. Eli paljon kun touhuaa niin myös väsyy. Meillä poika on kovasti liikkeellä kaiken valveillaoloaikansa eli on kovin liiikkuvainen ja touhukas mutta sitten kyllä väsyykin. Hän nukkuu keskimäärin 13-14t. vuorokaudessa. Nukahtaako teillä poika noilla vaunulenkeillä? Jos esim.nukahtaa niillä , anna jatkaa nukkumista vaikka ulkona tai viileässä huoneessa. Vähän pidemmät päiväunet tai sitten kahdet lyhyemmät päiväunet päivässä vois antaa jaksuja pikku touhuajalle.

Catlin :) Poika nukkuu vaunulenkillä, mikäli ei ole mitään mielenkiintoista ympärillä, kuten hämärässä ulkona, mutta annas olla, kun mennään kauppaan, hän haluaa katsella kaikkea esim. hyllyt ja ihmiset, etenkin lapset kiinnostaa! Ei siis nuku kaupassa, mutta ei kitisekkään :) Jos vaunut on pysähtyneenä, esim. kun päästään kotipihaan, hän herää heti, ei siis nuku vaunuissa, jollei ne liiku, ei ulkona, eikä sisällä. On jo kiire leikkimään...

Minusta kitinä on ihan kyllästymistä, ( toki väsyneenäkin kitisee, mutta yleensä sitten jo nukkuu, koska nukahtaa tosi helposti ). Unituntejä on keskimäärin 9tuntia/ vrk, joskus voi olla enemmänkin, mutta ei tosiaan mitään 13-14tuntia.... Unimäärä ja rytmi on yhä aika sama, kuin oli vastasyntyneenä.

Nyt Jouluna pojalla on ollut tosi paljon virikkeitä, (lahjat, sukulaiset, etenkin 7 serkkua , 4 kyläpaikkaa ja kaksi yötä eri sukulaisissa), ei sitten mitään kitinää! Kiljunut vaan riemusta ja nauraa kikattanut...Hyvä, jos malttanut nukkua nyt edes sitä 9 tuntia/vrk...

Menkat alkoi, jeee!! Menkkoja edeltävä nesteen keräytyminen siis helpottaa ja pian pääsen kohta vaa'alle toteamaan todellista painon pudotuksen määrää. Aloitin laihduttamisen siis 10.12., joten kohta 3vk. sitten.

Mutta toinen jeee, oon ylittänyt joulun ilman sortumisia, ja nutrilet on ollut mukana kuvassa "salaa"... :joyful:

Anoppi nimittäin tuputtaa ruokaa aina ihan hulluna ja oli näköjään havainnut, etten ole syönyt kaikkea laatikoista -puurosoppiin ja suklaisiin koko vierailun ainana, kävi ihan sanomassa mulle siitä:arghh:...Hihh, sain hänet uskomaan, että söin, eikä hän vaan huomannut sitä.

Huominen Tapanin-ruokailu vielä on anopilla ja vedän nutrilet-pirtelöt salaa vaikka vessassa, tai pojan vaippaa vaihtaessa. En vaan kestä tuota, kun toisten ihmisten syömisiä tarkkaillaan ja suorastaan pakotetaan syömään edes tavan vuoksi. Onneksi en syö Nutriletteja yksin salaa, vaan sovin homman miehen kanssa etukäteen, joten hän on messissä mukana, hihh :):wink

Anopille en puhu laihdutuksesta, siitä kun ei yhtään mitää järkevää syntyisi...Hänestä olen jo liian laiha, vaikka BMI on 28. Hän on aina puuttumassa kaikkien muiden syömisiin ja jonkun laihduttaminen on hänelle, kuin punainen vaate:banghead:

Catlin :) Poika nukkuu vaunulenkillä, mikäli ei ole mitään mielenkiintoista ympärillä, kuten hämärässä ulkona, mutta annas olla, kun mennään kauppaan, hän haluaa katsella kaikkea esim. hyllyt ja ihmiset, etenkin lapset kiinnostaa! Ei siis nuku kaupassa, mutta ei kitisekkään :) Jos vaunut on pysähtyneenä, esim. kun päästään kotipihaan, hän herää heti, ei siis nuku vaunuissa, jollei ne liiku, ei ulkona, eikä sisällä. On jo kiire leikkimään...

Minusta kitinä on ihan kyllästymistä, ( toki väsyneenäkin kitisee, mutta yleensä sitten jo nukkuu, koska nukahtaa tosi helposti ). Unituntejä on keskimäärin 9tuntia/ vrk, joskus voi olla enemmänkin, mutta ei tosiaan mitään 13-14tuntia.... Unimäärä ja rytmi on yhä aika sama, kuin oli vastasyntyneenä.

Nyt Jouluna pojalla on ollut tosi paljon virikkeitä, (lahjat, sukulaiset, etenkin 7 serkkua , 4 kyläpaikkaa ja kaksi yötä eri sukulaisissa), ei sitten mitään kitinää! Kiljunut vaan riemusta ja nauraa kikattanut...Hyvä, jos malttanut nukkua nyt edes sitä 9 tuntia/vrk...
Kuulostaa vähältä toi 9h/vrk. Meillä nukkuu yön 12h ja sit vielä kahdet päikkärit, jotka on yhteensä n.3,5-4h. Meillä vauva pälisee ja pölisee nukkumaan laittaessa, mut heti kun jätän sen yksin, ni nukahtaa. Mä en heiluta edes vaunuja kun laitan sen sinne. On sit oppinu nukahtaa itekseen.

Vauvat tosin ovat yksilöitä näissä unimäärissä vaikka 9h kuulostaakin vähältä. Meillä nukkuu sen 12h yössä ja kahdet 2-3h unet vaunuissa(sitpan tavoin opettanut nukahtamaan vaunuihin ilman heilutuksia.reissussa kun paljon liikuttiin ja nukahti liikkuviin vaunuihin niin heräs kyllä heti kun kyyti loppui mut nyt kotona taas sujuu pakkallaan olevissa nukkuminen)
Mut esm tää edellinen tapaus, 8-9h yöunta riitti ja edelleenkin. Nykyään nukkuu päiväunia n 1h. Ja yhtään enempää en hänelle saa tunteja yöhön muttei siitä näytä käsrivän. Toisille vaan riittää vähempi. Myös meidän vauva nro 5 oli vastaava. Meni iltaisin nukkumaan ajoissa mitta heräs täysin hereille jo 05-06 aamulla ja sen jälkeen ei enää nukuttu. Nykyäänkin 12 vuotiaana herää aamulla akpissa, vaikka illalla olis valvonut:) eli sama vähäunisuus jatkunut!

Kamalasti kirj virheitä sori:)

Eipä haittaa! :)

Oon itekin vähäuninen, samoin mies ja pojan vaari...kaipa se on periytyvää :)

Päästiin anopin luota kotimatkalle ja onnistuin välttelemään lihottavat joululaatikot, puurot ja suklaat kenenkään huomaamatta. Anoppi ehti katsastaa kyllä kaikkien ruokalautaset ja unohti mut, kun oli lumoutunut poikaan, hihh :) Suklaakonvehdit otin kohteliaasti, mutta heitin roskiin:joyful: Nutrilet-pirtelön sain juotua autossa, kun hain pojalle vaatteita:p

Joulu siis päihitetty ilman sotrumisia:grin:dance011:dance011:dance011
Agenda on olla tammikuun lopussa reippaasti laihempi, mielellään siellä ihanne lukemissa... :) :drunken_smilie

No nyt se konttaa! Jee!! Paras joululahja - samalla hyvästi vapaa-aika.. xD ikää 6 kk ja 1 vk.
On se sulonen, kun niiiiin haluaa mennä koko ajan lattialla. Vielä ei oo koira nähny, vaan on harjoteltu toisess kerroksessa, isovanhemmilla vierailuilla jne. Huomenna on pakko alkaa koiraakin totuttaa, että nyt se pikkutyyppikin liikkuu jo!
Samoin se tuntu tänään tajuavan, miten lusikkaa käytetään ja sitte yrittää pystyyn jo tukea vasten. Jotenki kiipeää tms.. Taitaa muuten kadota taas yöunet..

Mä sain joululahjan pojalta: on nyt kolme yötä nukkunut vain kahdella heräämisellä. :happy093
(Ja nyt kun kerron tämän niin yöhulinat varmasti alkaa taas.. :rolleyes:)

En tiedä mikä auttoi. Ainakin jätin samaan aikaan iltapuuron pois. Vaihdoin jo aiemmin hiutaleet takaisin jauheeseen kun aattelin et jos hiutaleet ei sula mahassa hyvin (kuten Tähti-73:n pojalla ilmeisesti kävi luomuhiutaleiden kanssa?). Mutta jauheeseen siirtyminenkään ei auttanut. En tiedä oliko nyt sattumaa sitten vai ei.. mutta nyt meillä syödään iltaisin kasvis- tai hedelmäsosetta. En uskalla kokeilla puuroa just nyt.. on tarpeeksi muutenkin univelkaa kirittävänä.. :rolleyes:

Jouluaaton ja 9 kuukautispäivän kunniaksi poika oppi peruuttamaan lattialla. Nyt liikkuu sitten kierien mahalleen ja selälleen sekä peruuttamalla. :grin Kun vielä keksisi miten pääsee eteenpäin.. :rolleyes:

En tiedä mikä auttoi. Ainakin jätin samaan aikaan iltapuuron pois. Vaihdoin jo aiemmin hiutaleet takaisin jauheeseen kun aattelin et jos hiutaleet ei sula mahassa hyvin (kuten Tähti-73:n pojalla ilmeisesti kävi luomuhiutaleiden kanssa?). Mutta jauheeseen siirtyminenkään ei auttanut. En tiedä oliko nyt sattumaa sitten vai ei.. mutta nyt meillä syödään iltaisin kasvis- tai hedelmäsosetta. En uskalla kokeilla puuroa just nyt.. on tarpeeksi muutenkin univelkaa kirittävänä.. :rolleyes:

Jouluaaton ja 9 kuukautispäivän kunniaksi poika oppi peruuttamaan lattialla. Nyt liikkuu sitten kierien mahalleen ja selälleen sekä peruuttamalla. :grin Kun vielä keksisi miten pääsee eteenpäin.. :rolleyes:

Marituuli :) Ostin mietoa luomu kaurapuurojauhetta (HIPP), mutta siihen vaan jäi - ei syö. Aluksi ehti nälkään syömäänkin, mutta kun huomasi, että on puuroa, ei kelpaa. Onhan ainakin todetusti yksi ruoka, jota ei syö. Aivan kaikki muu kelpaa :)

Tosi hyvä, että olet saanut nyt vähän enemmän yöllä vapaita tunteja pojasta :)

Kuulostaa vähältä toi 9h/vrk. Meillä nukkuu yön 12h ja sit vielä kahdet päikkärit, jotka on yhteensä n.3,5-4h. Meillä vauva pälisee ja pölisee nukkumaan laittaessa, mut heti kun jätän sen yksin, ni nukahtaa. Mä en heiluta edes vaunuja kun laitan sen sinne. On sit oppinu nukahtaa itekseen.

Sirpa :) Hienoa, että nukkuu noin pitkät yöunet! Sehän on helpotusta sulle :) Päivälläkin nukkuu noin pitkät päiväunet... Täälläkin nukahtaa itsekseen, sekä pinnasänkyyn, että vaunuihin ( vain kylässä täytyy keinuttaa uneen, muutoin nukkuu hyvin).

Täällä on myös nyt nukuttu pitempiä pätkiä heräämättä. Mä en myöskään anna puuroa iltaisin. Vain aamuisin, jos noustaan heti ylös eikä tissitellä sängyssä. Äiti ei tosin taas nuku vaan univaikeudet on takas. Mutta kyllä ne siitä ajan kanssa helpottaa. En ees yritä mennä sänkyyn ennen kuin meinaan nukahtaa pystyyn. Ei kiinnosta pyöriä siellä hereillä. Tosin tyttökin tuppaa heräämään aina kun meen nukkumaan eli täytyy huomenna alkaa remppaamaan tytön huonetta. En siis mitään kolistele tms mutta ilmeisesti havahtuu mun läsnäoloon ja haluaa viereen nukkumaan.
Lisäksi pitäisi alkaa opettamaan nukahtamista ilman tissiä. Harmi kun tutti ei vieläkään kelpaa kuin välillä pureskeltavaksi. Katsotaan silti jos siitä olisi jotain hyötyä. Ja mun pitää tajuta laittaa tyttö nukkumaan ennen kuin on liian väsynyt. Nukkuu nyt noin 11-12h yöunet ja parit 45min päikkärit päivässä. Ja tietty on aina poikkeuksia välillä.

Täällä on myös nyt nukuttu pitempiä pätkiä heräämättä. Mä en myöskään anna puuroa iltaisin. Vain aamuisin, jos noustaan heti ylös eikä tissitellä sängyssä. Äiti ei tosin taas nuku vaan univaikeudet on takas. Mutta kyllä ne siitä ajan kanssa helpottaa. En ees yritä mennä sänkyyn ennen kuin meinaan nukahtaa pystyyn. Ei kiinnosta pyöriä siellä hereillä. Tosin tyttökin tuppaa heräämään aina kun meen nukkumaan eli täytyy huomenna alkaa remppaamaan tytön huonetta. En siis mitään kolistele tms mutta ilmeisesti havahtuu mun läsnäoloon ja haluaa viereen nukkumaan.
Lisäksi pitäisi alkaa opettamaan nukahtamista ilman tissiä. Harmi kun tutti ei vieläkään kelpaa kuin välillä pureskeltavaksi. Katsotaan silti jos siitä olisi jotain hyötyä. Ja mun pitää tajuta laittaa tyttö nukkumaan ennen kuin on liian väsynyt. Nukkuu nyt noin 11-12h yöunet ja parit 45min päikkärit päivässä. Ja tietty on aina poikkeuksia välillä.

Eclipse :) Vaikuttaako sulla uneen lähestyvät menkat? Mulla käy niin.

Voi Sirpa mikä mulukku se äijä. Mut sä pärjäät kyllä. Voi olla et ukko tulee vielä takaisin vinkumaan, kun on vähän "palautunu", tai sit niinku epäilitte - pokka tai ylpeys tai yleinen kusipäisyys nousee yhteydenpidon esteeksi...
Tsemppiä!
Tähän sen verran, että se on kaivannut itelleen sellaisen kuopan, mistä se ei ylös meidän elämään pääse takaisin. Vaikka se miten ryömisi, niin se perui vauvan hoidon ja jätti sen mun vastuulle. Se ei tule maksamaan lastenhoitajasta puolta, enkä mä kato isää, joka ei kanna vastuutaan. Mä oon pienemmästäkin suuttunut sydänjuuriani myöten. Mua on loukattu ja nöyryytetty sen verran, et takaisin ei ole paluuta.

Mulkku on oikea nimitys.

Mä en anna puuroa vielä, enkä muita viljoja riisi- ja maissivellin lisäksi. Maissivelli pistää vähän piereskelemään, mut muuten se on ok. Neuvolan mukaan aloitetaan viljat 6kk. Ens vkolle mun pitää se lekuri varata, pyysi käymään tammikuun alussa.

Mä oon nukkunu ihan helvetin hyvin viime vkon. Eilen ja tänään herättiin vasta 9:30 :cat:, ja nyt on taas jo nukkumassa. Vähän jouluväsyä vissiin molemmilla. Huomenna pitää kello laittaa soimaan puol ysi, eihän tästä nukkumisesta muuten tule loppua!

Ihanasti on kaverit ja naapurit tarjoutuneet hoitamaan vauvaa, jos tarviin hoitoa. Eilen kävin tapanintansseissa katselee uutta iskää:happy112. Yks ystävä tuli vahtimaan vauvaa ja laittoi vauvan nukkumaankin, mä olin kyl himassa vielä, testimielessä koitettiin miten sujuu, eikä huoneesta kuulunu mtn mun poissaollessa. Kyllä tämä varmaan tästä. Iskää ei kyl löytyny :p, mut onhan täs koko loppuelämä aikaa...:3some

Eilen kävin tapanintansseissa katselee uutta iskää:happy112. Yks ystävä tuli vahtimaan vauvaa ja laittoi vauvan nukkumaankin, mä olin kyl himassa vielä, testimielessä koitettiin miten sujuu, eikä huoneesta kuulunu mtn mun poissaollessa. Kyllä tämä varmaan tästä. Iskää ei kyl löytyny :p, mut onhan täs koko loppuelämä aikaa...:3some

Hyvä, että sait vähän vapaata vauvasta :) Valitse mies tarkoin, ota kunnollinen:king Varmasti on lapsirakkaita lapsettomia miehiä vapaana, ota sellainen:wink

Täällä on joulu vietetty kunnon räkätaudissa koko perhe. Äijä alkoi keskiviikkona oireilemaan, ja makasi korkeassa kuumeessa to-pe. Esikoinen aloitti sairastelun perjantaina ja edelleen on lämpöä. Aattoiltana mittasin vauvankin korvasta lähes 38 lämmön, mutta se ei siitä onneksi kuumeemmaksi muuttunut - hurjan räkäinen on kyllä. Olin melkein lähdössä päivystykseen kun eikös alle 3 kk vauvoilla 38 kuume ole aina paha juttu, joka vaatii lääkärin tsekkauksen? Ohi meni kumminkin.
Aikamoista kätinää on viimeinen viikko ollut muutenkin - ekaks vajaa pari vko sitten neuvolassa saatu rotarokote ja nyt tää flunssa...

Mä kävin tänään jälkitarkastuksessa. 7 viikon jälkivuoto on kuulemma ihan normaalia jos vauva on täysimetyksessä?! Sisätutkimuksessa kaikki oli kuulemma ok, mut kotona huomasin et ilmeisesti tutkimuksen ärsyttämänä verensekaista vuotoa tulee taas... Huoh.

Joululahjoista : Anoppi antoi paidan, jossa ei mikään mene oikein...ensinnäkin koko L ( :mad:, kas ettei XL...luulin sitä jo muutenkin äitiyspaidaksi, hahahaa:joyful:) ja väri mustavalkoinen - raidallinen:sad001 Ounou....

Ihan rahan tuhlausta ostaa vaatteita. Pitää lahjoittaa jonnekkin, kun roskiin ei raaski heittää.

Poika sentään sai kerrankin hyvän potkarin, lämmin ja sininen, ei mikään pinkki:p Se on jo käytössä, hyvin sopii päälle:happy:

Meidän joulu meni kyläpaikasta toiseen. Tänään ihana lököpäivä. Tyttö sai 4 Fisher pricen ihanaa lelua joista yks on kännykkä. Pitäähän 5,5kk:lla oma älypuhelin olla [emoji3] Muuten tuli vaatteita ja pyyhkeitä ja rahaa pyydettiin turvaistuinta varte. Tänään käydään neitiä istuttamassa eri vaihtoehdoissa.

Mä oon parin viikon välein käyny tytön vaatteet läpi. Pienenee niin äkkii. Nyt taas kassillisen turhia plokkasin kaapista pois. Tytöllä kun ei oo hiuksia paljoo ni tykkään käyttää paidoissa tyttömäisiä punasia tai pinkkejä..kui ollakkaa taas tuli lahjaks poikamaisia vaatteita joita tuskin käytän hänellä...

Takaisin