Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli 3kk neuvola. Tasaista keskikäyrää edelleen, pituus 62cm ja paino 5850g. Muutenkin kehittynyt kai oikein hyvin, ei ainakaan noottia tullut. Kyselin jäntevyydestä kun oon miettinyt että voisko tyttö olla ylijäntevä, kun sen on niin vaikea rauhoittua ja rentoutua. Tosta jäntevyydestä mulle nimittäin huomauttaa kaikki koko ajan. Mut terkan mielestä ei vaikuta ylijäntevältä vaan pelkästään jäntevältä. Katotaan sit tarkemmin 4kk lääkärineuvolassa. Terkka ei myöskään sanonut oikein mitään siihen kun kakka on muuttunut ihan limaiseksi tässä viimeisen kuukauden aikana. Ei kai siinä mitään sitten mut vähän vaan
ihmetyttää.

Rokotukset tyttö otti vastaan ihmeen rauhallisesti, ei ees itkenyt kuin hetken. Nyt on sit ollut selkeesti kipeä ja itkeskellyt. Annettiin panadolia niin saatiin nukkumaan.

Terkka huomasi sen päässä karstaa. Tuli vähän paskamutsifiilis kun en ollut ees huomannut. Luulin että karsta on jotain kamalaa töhkää? Kun katon tarkasti niin ihan vähän tolta hilseilee kuollutta ihoa päänahasta. Sitäkö se nyt sitten on? No pitänee joka tapauksessa alkaa öljytä päätä. Muutenkin tytön iho jaloista on alkanut olla tosi kuiva, varmaan kuivan huoneilman takia. Mulla on aina talvisin ihan koppurat jalat, se on varmaan perinyt sen multa.

Joku oli antanu vaaville palsternakkaa. Ni oliko tehny ite? En löytäny cittarin hyllystä purkissa, oisin voinu sitä koittaa antaa purkissa. Varmaan niitä tärkkelyksiäkin pitää alkaa antaa.... Niin, ostin tuoretta palsternakkaa. Sekotetaanko jonku toisen kasviksen kanssa?
Mä löysin vain Prismasta sitä Hipp palsternakkasosetta. Meillä syödään pelkästään tai kanan kanssa.

Millä pullolla ja tuttiosalla annat ton smoothien? Mä trin just aamupalaks bataattismoothien, kaks kuutioo bataattia ja 120ml maitoa, eikä tuu viddu tuttipullosta läpi. Tai on vähä väliä tukossa. Se on mam ja 2-tuttiosa.

Vauvalla on ihan helvetin räkäinen ääni ja hengitys rahisee ihan hirveesti. Se on lisääntyny reippasti viime vkon aikana. Se sai viime vkolla kukkakaalia ja kesäkurpitsaa, en jätin ny pois. MS74 sanoi et riisi tekee heillä limaisen yskän, ni jätin riisivellinkin nyt veke, vaikka sitä se on saanu maidon seassa jo 2kk. Paksunnan maidon nyt noilla soseilla.

Sunnuntaina annoin aamulla kokeeksi Muksu riisipuurojauheesta tehtyä puuroa, ni oksensi sitä viel eilen illalla muun sapuskan seassa. Kattoin ku ole sellaisia pikkuklöttejä, ei voinu olla ku sitä puuroa.

Et se saa nyt bataattia ja parsakaalia tän vkon. Ostin muitakin vellejä, mut nyt en vielä oo antanu. Banaania maistoi ihan pikkasen eilen ja kohta annan bonne persikkaa.
Sun pitää tietenkin ostaa vellitutti :wink Meillä on ainu/medela pullot ja niiden tutit. Ainakin niihin sai vellitutin.

Eclipse :) Kiitti vinkistä, smoothieta voisi tosiaan kokeilla :)

Ja se velli täälläkin kelpaa, mutta nyt se on kielletty ja pitää vaihtaa puuroon:sad001 koska pojalle pitää saada painoa lisää. Vellillä paino ei th:n mukaan nouse.
Kyllä sä saat vellillä ja smoothiella painon nousuun, tosin et sillä litkulla riisivellillä. Eli laimenna puuroannos velliksi et tykkää syödä sen. Saman verran energiaa siinä on mut litkummassa muodossa.

Arvatkaa, vauva on alannu heräilee yöllä ja joutuu useemman kerran käydä laittaa tuttia suuhun. Nyt sillä on aamuisin ollu myös kakat housussa. Se varmaan kakkaa jossain vaiheessa yötä ja siks nukkuu levottomasti. Ongelma on siinä, et ku mulla on toista viikkoa haju- ja makuaisti poissa, et nenä ei yhtään kerro et missä on kakat ja millo.... Äijällä ilmeisesti sama, koska en oo nähny sen vaihtelevan vaippaa yöllä...
Mä en nykyään huomaa jos tytöllä on kakka housussa. Kiinteiden alotuksen jälkeen hajut pieneni huomattavasti. Mä luulin et siinä käy päinvastoin :rolleyes:

Täytyykin tosiaan alkaa valmistaa vauvanruoat itse, sillä en myöskään ite syö mitään eineksiä :)

Täysjyvä makaroni taitaa olla kysymysmerkki, jos sitä ei saisi antaa ennen 8kk ikää...Mitähän makaronia se on, jota myydään 5kk iästä lähtien.

Käytättekö paljon mikroa?:rolleyes: Saa nopeasti, mutta en suosi sen käyttöä. Maidonkin lämmitän mieluiten vesihauteessa. Jotkut välttää täysin mikron käyttöä, säteilyn vuoksi ja se voi kai muuttaa ruoan rakennetta tms...:whacky059

Joku oli antanu vaaville palsternakkaa. Ni oliko tehny ite? En löytäny cittarin hyllystä purkissa, oisin voinu sitä koittaa antaa purkissa. Varmaan niitä tärkkelyksiäkin pitää alkaa antaa.... Niin, ostin tuoretta palsternakkaa. Sekotetaanko jonku toisen kasviksen kanssa?
Voithan kokeilla ensin pelkästään, en kyllä usko, että on allergisoivimmasta/ ärsyttävimmästä päästä. Maku ei kai ole kovin voimakas eli maukkaampaa varmaan johonkin sekoitettuna

Täytyykin tosiaan alkaa valmistaa vauvanruoat itse, sillä en myöskään ite syö mitään eineksiä :)

Täysjyvä makaroni taitaa olla kysymysmerkki, jos sitä ei saisi antaa ennen 8kk ikää...Mitähän makaronia se on, jota myydään 5kk iästä lähtien.

Käytättekö paljon mikroa?:rolleyes: Saa nopeasti, mutta en suosi sen käyttöä. Maidonkin lämmitän mieluiten vesihauteessa. Jotkut välttää täysin mikron käyttöä, säteilyn vuoksi ja se voi kai muuttaa ruoan rakennetta tms...:whacky059
Tosiaan, itse keitän kanaa ja jauhelihaa. Seuraavaksi otan mukaan lohen, teen sen varmaan uunissa niin kuin esikoisellekin. Sitten keittelen bataattia, porkkanaa, perunaa, parsakaalia, kesäkurpitsaa ym ja välillä pistän pakkaseen pelkästään, joskus miksailen jotain keskenään. Mä pakastan lihat erikseen ja niitä sit miksailen fiiliksen mukaan. Johonkin saatan töräyttää jotain hedelmäsosettakin joskus joukkoon. Muutoin hedelmäsoseita sitten välipala idealla. Itse oon käyttänyt maustamisessa esim kuivattua basilikaa ja sit mulla on semmonen kuivattu basilika-ruohosipuli -sekoitus, jota muutenkin käytän ruuanlaitossa, kohta ajattelin lisätä pieniä määriä mustapippuria.

Tykkääkö poika kuitenkin syödä lusikalla? Vai onko vaan puuro ongelma, että muut soseet menee lusikallakin hyvin? Kuten täällä sanottu, niin pienet asiat pikkuihmisillä vaikuttaa :) Toki onhan se puuro sellaista tahnaa ja suolattomana aika mautonta :)

Mikroa kyllä käytän aika paljon lämmittämiseen, vaikka joskus ärsyttää

Oletteko huomanneet eroa kylläisyydessä?

Pysyykö pidempään nälkä poissa : itsetehty vs. kaupan Bona/ Piltti ?

Kuvittelisin, että eineksillä nälkä tulee useammin.

Tykkääkö poika kuitenkin syödä lusikalla? Vai onko vaan puuro ongelma, että muut soseet menee lusikallakin hyvin? Kuten täällä sanottu, niin pienet asiat pikkuihmisillä vaikuttaa :) Toki onhan se puuro sellaista tahnaa ja suolattomana aika mautonta :)

Mikroa kyllä käytän aika paljon lämmittämiseen, vaikka joskus ärsyttää

Syö lusikalla mieluiten hedelmäsoseita / etenkin luumua, ei pidä kovin makeasta.

Puuro on se ongelma joo...

Jospa paino nousisi paremmin itse tehdyillä ruoilla, ilman sitä puuroakin?:rolleyes:

Meillä oli 3kk neuvola. Tasaista keskikäyrää edelleen, pituus 62cm ja paino 5850g. Muutenkin kehittynyt kai oikein hyvin, ei ainakaan noottia tullut. Kyselin jäntevyydestä kun oon miettinyt että voisko tyttö olla ylijäntevä, kun sen on niin vaikea rauhoittua ja rentoutua. Tosta jäntevyydestä mulle nimittäin huomauttaa kaikki koko ajan. Mut terkan mielestä ei vaikuta ylijäntevältä vaan pelkästään jäntevältä. Katotaan sit tarkemmin 4kk lääkärineuvolassa. Terkka ei myöskään sanonut oikein mitään siihen kun kakka on muuttunut ihan limaiseksi tässä viimeisen kuukauden aikana. Ei kai siinä mitään sitten mut vähän vaan
ihmetyttää.

Rokotukset tyttö otti vastaan ihmeen rauhallisesti, ei ees itkenyt kuin hetken. Nyt on sit ollut selkeesti kipeä ja itkeskellyt. Annettiin panadolia niin saatiin nukkumaan.

Terkka huomasi sen päässä karstaa. Tuli vähän paskamutsifiilis kun en ollut ees huomannut. Luulin että karsta on jotain kamalaa töhkää? Kun katon tarkasti niin ihan vähän tolta hilseilee kuollutta ihoa päänahasta. Sitäkö se nyt sitten on? No pitänee joka tapauksessa alkaa öljytä päätä. Muutenkin tytön iho jaloista on alkanut olla tosi kuiva, varmaan kuivan huoneilman takia. Mulla on aina talvisin ihan koppurat jalat, se on varmaan perinyt sen multa.

Karsta lähtee hyvin öljyllä, muutama kerta plus harjaus riittää :)

Ylijäntevyys oli meillä myös ongelma ja siitä tuli se yliojentavuus, sekä alkoi suosia päätä vasemmalle nukkuessaan. Mulle tuli vähän paineita siitä, kun siitä vaan huomautettiin jokaisen neuvolakäynnin yhteydessä, enkä osannut tehdä asialle mitään:sad001 Sitten tuli fyssari kuvioihin ja asia korjaantui parilla käynnillä. Aika simppelistä jutusta siinä on kyse loppujen lopuksi, vaikka se paisutellaan vaikka miksi tuolla neuvolassa...Jos sulle käy niin, niin älä säikähdä :)

Tehdäänpäs tunnustus.:wacky:
Meillä lapset syö valtavat määrät hedelmiä ja vihanneksia mutta poika söi 1v ikään saakka melkein 100% kaupan valmisruokia. Mun sörsselit ei hälle kelvanneet vaan se kamalan hajuinen kalapata (vai mikä lie sen nimi on) oli hänen suosikkiaan. Vasta tosiaan 1v iässä ryhtyi syömään meidän kanssa samaa ruokaa.

Hyvin on kuitenkin kasvanut ja kehittynyt ja tänä päivänä syö ihan kaikkea,vuohenjuustosta,oliveista ja valkosipulista lähtien.:)

Paistat jauhelihaa ja keität bataattia ja vedät ne sauvasekottimella sileeks. Sit pakkaseen jääpalamuotteihin ja avot, siinä on liha-bataattilaatikkoa!

Maustamatonta broileria ja kesäkurpitsaa, sama homma. Yhdistele makuja samoin ku pilteissä on. Kai niitä on joku testannu, et maku on jotenki ok....

Mä teen kaikki safkat ite. En myöskään syö eineksiä, ni en anna niitä vauvallekaan. Teen isomman satsin soseeks, parin vkon välein. Nyt on pakkasessa bataattia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, parsakaalia, kukkakaalia. Bonnen hedelmäsoseet on ainoot joita suostun kaupan hyllyltä antaa, sekä muksun luumuherkku. Niissä ei oo mtn ylimääräistä. Pakkasessa siis on lisäksi mangoa, päärynää ja luumua. Tänää maistatan vähä persikkaa.

Kiitti Sirpa :) Bataatti jo kiehumassa...Saa nähdä kelpaako mamman ruoat, vai ei:p

Tehdäänpäs tunnustus.:wacky:
Meillä lapset syö valtavat määrät hedelmiä ja vihanneksia mutta poika söi 1v ikään saakka melkein 100% kaupan valmisruokia. Mun sörsselit ei hälle kelvanneet vaan se kamalan hajuinen kalapata (vai mikä lie sen nimi on) oli hänen suosikkiaan. Vasta tosiaan 1v iässä ryhtyi syömään meidän kanssa samaa ruokaa.

Hyvin on kuitenkin kasvanut ja kehittynyt ja tänä päivänä syö ihan kaikkea,vuohenjuustosta,oliveista ja valkosipulista lähtien.:)

Hauska, että noinpäin teillä:p Saa nähdä kelpaako mun sörsselit, vai haluaako kaupan safkaa.

Kumma, ettei Neuvola suosittele ollenkaan hedelmiä annettavaksi, kun ne olisi kuitenkin hyvää ja terveellistä lapsille:happy:

Last edited by a moderator:
Tosiaan, itse keitän kanaa ja jauhelihaa. Seuraavaksi otan mukaan lohen, teen sen varmaan uunissa niin kuin esikoisellekin. Sitten keittelen bataattia, porkkanaa, perunaa, parsakaalia, kesäkurpitsaa ym ja välillä pistän pakkaseen pelkästään, joskus miksailen jotain keskenään. Mä pakastan lihat erikseen ja niitä sit miksailen fiiliksen mukaan. Johonkin saatan töräyttää jotain hedelmäsosettakin joskus joukkoon. Muutoin hedelmäsoseita sitten välipala idealla. Itse oon käyttänyt maustamisessa esim kuivattua basilikaa ja sit mulla on semmonen kuivattu basilika-ruohosipuli -sekoitus, jota muutenkin käytän ruuanlaitossa, kohta ajattelin lisätä pieniä määriä mustapippuria.

Myy75 :) Siis keität jauhelihan, et paista?:rolleyes:

Mausteista, saako käyttää basilikan lisäksi meiramia? Entä tilliä?:rolleyes:

Voithan kokeilla ensin pelkästään, en kyllä usko, että on allergisoivimmasta/ ärsyttävimmästä päästä. Maku ei kai ole kovin voimakas eli maukkaampaa varmaan johonkin sekoitettuna
Nii just. Mä varmaan sekoitan palsternakan johki muuhun, ku ajattelin et se on voimakkaan makuinen.

Siis kauraa löytyy myös jauhona, sain vinkin kaverilta!:grin
En tiennytkään! Siinä voi olla ratkaisu meidän puuro-ongelmaan...

Pitääpä etsiä jauhot ja kokeilla:joyful:

Myy75 :) Siis keität jauhelihan, et paista?:rolleyes:

Mausteista, saako käyttää basilikan lisäksi meiramia? Entä tilliä?:rolleyes:
Joo, oon vauvalle keittänyt myös jauhelihan ja sit soseuttanut, kun oon yrittänyt välttää käristämistä. Kyllä mustakin vähän erikoiselta tuntu aluksi heittää jauheliha sinne veteen, mutta kypsyy se sielläkin :)

Yrttejä saa käyttää, niin luulisi, että meiramiakin voi, vai onko jollain muuta tietoa? Itse en oo sitä sattunut käyttään. Tilli ja esim persilja on suht mietoja ja pitäisi käydä hyvin. Ja vähitellenhän vauvakin tottuu makuihin.

Joo, oon vauvalle keittänyt myös jauhelihan ja sit soseuttanut, kun oon yrittänyt välttää käristämistä. Kyllä mustakin vähän erikoiselta tuntu aluksi heittää jauheliha sinne veteen, mutta kypsyy se sielläkin :)

Yrttejä saa käyttää, niin luulisi, että meiramiakin voi, vai onko jollain muuta tietoa? Itse en oo sitä sattunut käyttään. Tilli ja esim persilja on suht mietoja ja pitäisi käydä hyvin. Ja vähitellenhän vauvakin tottuu makuihin.

Myy75 :) Lisäätkö sitten rasvaa ruokaan ollenkaan?:rolleyes: Käristäessähän sitä tulee.

Me halutaan painoa lisää, koska kasvupyrähdyksessä poika laihtui. Siksi haluan, että ruoka sisältää myös rasvaa.

Takaisin