Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu lueskelin asiaa, niin kypsentäminen poistaa nitraatteja kasviksista jolloin niitä voidaan käyttää ruuissa. Ja tietysti monipuolisesti erilaisia kasviksia ym kun tarjoaa niin kaikkien haitallisten yhdisteiden määrät pysyy rajoissa. Uus tieto oli mulle että punajuurta ei pidä aikuistenkaan syödä raakana ja alle kouluikäsillä sen käyttöä rajoittaa. Alle 1v suositellaan jättämään korkean nitraattipitoisuuden kasvikset kokonaan pois ettei vaikuta happipitoisuuden määrään elimistössä.
Joo mulle on jäänyt mieleen erityisesti punajuuren lisäksi pinaatti ja nauris noiden nitraattipitoisuuksien vuoksi. Ja sehän on myös yksi kaikkien lasten herkkuruuan eli nakkien ongelmista, että pitäis taaperolle ja leikki-ikäisellekin säännöstellä esim kerran viikkoon. Ja miksei itselleenkin :) Siis sitten myöhemmin kun lapset on isompia.

Totta, onhan hedelmissä ja marjoissa hedelmäsokeria.
Meillä edetään toistaiseksi hitaasti noissa maisteluissa. Vasta bataattia ja eilen ekan kerran porkkanaa.

Hei, ne jotka tuota myskikurpitsaa ovat laittaneet. Minkä näköinen se on? Ihan outo mulle. En ollut ikinä kuullutkaan. Kurpitdaakaan en koskaan käytä.

Vaaleen beige päärynän mallinen mut isompi ja kovakuorinen

Hello! :) Me tultiin vauvaryhmästä, eikä poikaa olisi saanut sieltä millään kotiin... Seuraa kaipaa jo näinkin pieni!:dance008:singing:

Siellä oli 9kk ikäinen ja 3kk ikäinen...Poika on kohta 6kk ikäinen ja tykkäsi kovasti 9kk ikäisestä, ainoastaan huono juttu oli se, että 9kk ikäinen huotoi päättömästi meidän vauvaa, että sai ihan varoa.

No, poika sai ihan "raivarit", kun lähdettiin takaisin kotiin:shy: Olisi viihtynyt vaikka yön siellä....:joyful:

Last edited by a moderator:
Taaperon äitiysloman jälkeen mua harmitti kun "en ollut tehnyt mitään" äitiysloman aikana. Yhdessä perhekahvilassa kävin silloin tällöin mut ei muuta. Nyt aattelin käydä kahdessa eri perhekahvilassa joko vuoroviikoin tai miten milläkin viikolla sopii. Turun Seikkailupuistossa on kaikenlaista ohjelmaa lapsille ja aattelin käydä kokeilemassa taaperoiden sirkustelu-koulua, jos se olis kiva ja joskus vois käydä vauvojen ja taaperoiden värikylvyssä (käytiin kerran viime kesänä ja taapero tykkäs). Ja tammikuussa vois aloittaa vauvauinnin. Taaperon kanssa oli tarkoitus käydä mutta se vain jäi ja harmittaa. :(
En siis halua ohjelmaa joka päivälle mutta vaikka kahtena päivänä viikossa olis kiva olla jotain ohjelmaa et varmasti tulisi myös poistuttua kotoa. :D
Ja henkilökohtaisemmalla tasolla mulla on yks haave minkä haluaisin toteuttaa... Muutama vuos sitten kirjoitin sadun työtä varten (eskarilaisille) ja haluaisin työstää sitä ja kokeilla olisiko siitä painokelpoiseksi. :) En vaan tiedä miten sen kanssa kuuluu edetä...

Kauanko olit taaperon kanssa äitiyslomalla? Entä sun aiempien lapsien kanssa? Eks sulla ollu pari nyt teini-ikäistä?
Nyt on ollut juttua äitien yksinäisyydestä. Ainakin Maria Hintikka -ohjelmssa ja parissa lehdessä. Oletteko kokeneet yksinäisyyttä? Tietty jos hiljattain syntynyt vauva ja eka ei välttämättä ole vielä sellasta kokenut tai paljon kavereita samassa elämäntilanteessa.

Äitien yksinäisyys on täyttä totta. Esim. korkeassa iässä, kun harvempi saa lapsia, niin yksinäisyys on todella totta.

Esim. jos "itseä" voi käyttää esimerkkinä, niin oon hirveän yksin, sillä en tunne ketään ikäistäni ensi-äitiä, -siis ekan lapsen saaneita 43vuotiaana.. ( 40+ ...).

Sitten toinen on, että oon ihan pihalla monesta "perus" asiasta, koska en oo ikinä ollut tekemisissä näiden asioiden kanssa, vaan aina töissä ollut ja luonut uraa.

Ei ihme, että tulee väärinkäsityksiäkin ihan aika perusasioissa..:singing:

Esikoisesta olin todella yksinäinen äitiyslomalla. Olin juuri muuttanut naapurikaupunkiin ja yhteys vanhoihin kavereihin katkesi myös erilaisen elämäntilanteen takia, kellään muulla ei ollut lapsia. En osannut etsiä perhekahviloita tms. Olin kotona vauvan kanssa, joka nukkui suurimman osan päivästä. En ole eläissäni tehnyt niin paljon käsitöitä kuin tuona aikana. :D Olin pian uudestaan raskaana mutta mun oli pakko päästä aikuisten ilmoille ja töihin välillä, vaikkakin vain neljäksi kuukaudeksi. Esikoinen meni siis päivähoitoon ollessaan 11kk. Sit toinen syntyi ja olin kyllä edelleen yksin kotona mutta oli enemmän tekemistä kun oli vauva ja taapero. Toisesta olin vuoden kotona. Kolmas oli 11 kk kun menin töihin ja mies jäi kotiin tytön kanssa. Tällä kertaa mies haluaa olla kotona pidempään ja mä palaan jo töihin vauvan ollessa 8 kk (olen kuukauden töissä ja sit pidän kesäloman) ja mies on kotona reilu 4 kk.

Kyllähän tässä aika itekseen saa olla. Lähes kaikilla kavereilla on isommat lapset, ainoastaan yhdellä nuoremmalla kaverilla on tasan vuotta vanhemmat kaksoset. Mulla on muutenkin jäänyt viime vuosina yhteydenpito kavereiden kanssa vähiin koulun ja kiireisen työn takia. Ja tietty sen takia, kun oli eri elämäntilanteet muiden touhutessa ja jutellesa yhdessä lasten kanssa. Ja mä oon aina ollut huono soittelemaan kenellekään. Täällä päin ei oo vauvakerhoa kuin aamupäivästä eli se ei meille käy. Perhepäivät taas on isommille lapsille. MLL pitää myös kahvilaa kerran viikossa iltapäivisinkin, mutta siellä on aina joku tuote-esittelijä ja mua ei vois vähempää kiinnostaa mennä kuuntelemaan luentoa jostain roinasta jota en halua ostaa.

Janna75, mulla kanssa esikoisen synnyttyä oli aika yksinäistä. Kellään kavereilla ei vielä ollut lapsia tai asuivat kaukana. Löysin jonkun perhekahvilan mut jotenkin en tuntunut sopivan ja oli ulkopuolinen olo. Lähipuistossa tutustuin ja näin satunnaisesti yhtä äitiä. Mut aika vähissä sekin oli. Kahviloissa en yksin viitsinyt käydä ja muutenkin oli silloin rahat vähissä ettei edes voinut. Muutettiin Helsinkiin ja sain toisen ja uudelta alueelta löysin asukaspuistosta vähän toimintaa ja tuntui et porukka oli ihan erilaista. Ystävällistä, avoimempaa eikä niin sisäänpäinlämpiävää kuin edellisessä paikassa.

Janna75 :) Aika yksi sitä on:sad001... Kavereita on, mutta kaikilla lapset jo isoja:happy:

Selvästi huomaa, että poika haluaa ikäisiään kavereita, vaikka reilut 5kk...

Minäkin olen miettinyt, että olisi kiva kahvitella jonkun kanssa, jolla olisi suurinpiirtein samanikäinen vaavi. Esikoisen kanssa 8v. sitten tilanne oli toinen, kun monella kaverilla oli samanikäisiä muksuja. Vauvamuskarissa aikoinaan tavattiin äiti ja tyttö vauva, tänä päivänä olemme äidin kanssa hyviä ystäviä ja tytöt samalla luokalla koulussa ja toistensa parhaat kaverit❤️

Tammikuun alussa voisi etsiä vauvamuskarin ja taas aktivoitua käymään siellä. Perhekahvilat ei oikein ole mun juttu, mutta ehkä sitäkin voisi kokeilla. Saattaahan siellä olla muitakin 40+ äitejä joiden kanssa tulisi juttuun

Mulla on tosi moni kaveri saanut lapsen aikalailla samoihin aikoihin mun kanssa. Kaveripiirissäni on kovin eri ikäisiä ihmisiä,osa on vasta parikymppisiä ja muut sitten vanhempia. Yksinäisyyttä en ole joutunut onnekseni kokemaan.
Tapaan usein myös niitä kavereita joilla lapset on jo isoja tai joilla ei lapsia laisinkaan ole. Olen kyllä itse melko hyvä yhteydenpitäjä ja monasti aloitteellinen tapaamisten suhteen.

Saas nähdä mitä poika saa joululahjaksi.. Toiselta Kummilta ( =mun kaveri) voi tulla vaikka mitä, koska on rikas...:grin:grin:grin Ihan Yrittäjä on.

Toinen kummi on lakiasioista tietävä, ettei ihan tyhjä tasku ole hänkään...:grin

:signs003:talk017

Last edited by a moderator:
Taaperon kanssa kun aloitin käymään perhekahvilassa oli kyllä imartelevaa ja hauskaa nähdä muiden äitien ilme kun kysyivät oliko mun eka vauva ja vastasin et kolmas ja et vanhin oli sillon jo 15v! Eivät meinanneet uskoa kun kerroin et olin just täyttämässä 40v. :D Kyllähän siellä sit mielellään jatko käymistä kun niin imarreltiin. :D En siis millään tavalla tunne olevani "vanha" siellä.

Takaisin