Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja onks joku kypsentänyt kesäkurpitsaa? Miten? Höyryttämällä...?
Mä tota mietin kans esikoisen kohdalla. Kokeilin keittää vähässä vedessä ja höyryttää ja aika vetistähän se on. Seuraavaks kokeilen varmaan niin, että laitan sitä yhtä aikaa esim bataatin ja porkkanan kanssa keittymään niinku joku oli tehnyt. Jossain vaiheessa muussasin sitä muun ruuan sekaan myös kuorittuna keittämättä.

Miten kypsensit sen kurpitsan? Tai siis kypsensitkö? En yhtään tiedä millaista myskikurpitsa on sisältä. Näin just kaupassa niitä, ni ajattelin kans et vois tehdä sosetta. Maistelut alkaa ens vkolla.
Mä vielä Titti tarkennan tähän kans, että kauanko keitit verrattuna esim bataattiin/ porkkanaan ja keititkö myskikurpitsan erikseen?
Teen niin kuin Marituuli eli ensin keitän kaikki ainekset (samassa kattilassa) ja sitten soseutan sauvasekoittimella. Valmiiseen soseeseen laitan Myyn tapaan vähän keitinlientä pehmentämään sosetta. Lisään ainekset kattilaan siinä järjestyksessä kauanko kypsyminen vie. Eli laitan kovemmat (esim. bataatti, peruna, porkkana), pidemmän keittoajan vievät kasvikset ensin kiehumaan ja vasta lopussa lisäilen pehmeät kasvikset (esim. kesäkurpitsa, parsakaali, myskikurpitsa). Samoin toimin lihan suhteen (kokoliha jo aikaisessa vaiheessa kiehumaan, mutta jauheliha vasta lopussa). Ja teen siis nykyään sekasoseita, jotka sisältävät yhtä lihaa ja useampaa kasvista.

Taaperon äitiysloman jälkeen mua harmitti kun "en ollut tehnyt mitään" äitiysloman aikana. Yhdessä perhekahvilassa kävin silloin tällöin mut ei muuta. Nyt aattelin käydä kahdessa eri perhekahvilassa joko vuoroviikoin tai miten milläkin viikolla sopii. Turun Seikkailupuistossa on kaikenlaista ohjelmaa lapsille ja aattelin käydä kokeilemassa taaperoiden sirkustelu-koulua, jos se olis kiva ja joskus vois käydä vauvojen ja taaperoiden värikylvyssä (käytiin kerran viime kesänä ja taapero tykkäs). Ja tammikuussa vois aloittaa vauvauinnin. Taaperon kanssa oli tarkoitus käydä mutta se vain jäi ja harmittaa. :(
En siis halua ohjelmaa joka päivälle mutta vaikka kahtena päivänä viikossa olis kiva olla jotain ohjelmaa et varmasti tulisi myös poistuttua kotoa. :D
Ja henkilökohtaisemmalla tasolla mulla on yks haave minkä haluaisin toteuttaa... Muutama vuos sitten kirjoitin sadun työtä varten (eskarilaisille) ja haluaisin työstää sitä ja kokeilla olisiko siitä painokelpoiseksi. :) En vaan tiedä miten sen kanssa kuuluu edetä...

Mitkä on teidän mielestä niitä makeita ruokia vauvalle? Mä itse miellän just bataatin ja porkkanan makeiksi kasviksiksi ja niillä olen nyt aloitellut. Ajattelin et kontrasti äidinmaitoon olis vähäisempi kun alottaa edes vähän makeilla. Kumpikaan ei mun teoriasta huolimatta hirveästi innostanut poikaa mutta maisteluahan tämä vasta onkin.

Mä aattelen marjat ja hedelmät makeina.

Voi parat :( toivottavasti noi menis ajan kanssa ohi! Oot kyllä Superäiti kun jaksat ettiä ja selvittää!

(Yks älyttömän hyvä aamiainen/välipala/miksei jälkiruokakin on pumpkin pie chia pudding <3 jos vaan sopii sun ruokiin nyt. Siinä on tuota paahdettua myskikurpitsaa. )

Mites tuota herkkuu tehdään?

Mä tein taaperolle niin et keitin kaikki kasvikset ja proteiinit erikseen ja pakastin jääpala- ja silikonimuoteissa ja sit otin aina eri yhdistelmiä eri päivinä esim. yksi pala proteiinia ja paria eri kasvista.
Mä tein kans maisteluiden alkuvaiheessa jääpalamuotteihin, kun syötiin pienempiä määriä. Tällä hetkellä kun annan sosetta noin 150g/ateria, niin tuntuu jo helpommalta tehdä erilaisia valmiita sekoituksia suoraan. Annan aina kahta eri lihasosetta päivän aikana esim. lounaaksi kana-kasvissose, päivälliseksi nauta-kasvissose. 1-2 kertaa viikossa kala-kasvissose. Välipalaksi syödään hedelmäsose ja aamuin illoin puuro (puuron joukkoon myös hedelmäsosetta). Tänään suunnittelin tekeväni omenasosetta ja pakastaa sitä, kun on vielä jäljellä noita kotipaikan omenia ja ne pitäs johonkin käyttää. Muuten oonkin noi hedelmä/marjasoseet ostanut valmiina kaupasta.

Mä tein kans maisteluiden alkuvaiheessa jääpalamuotteihin, kun syötiin pienempiä määriä. Tällä hetkellä kun annan sosetta noin 150g/ateria, niin tuntuu jo helpommalta tehdä erilaisia valmiita sekoituksia suoraan. Annan aina kahta eri lihasosetta päivän aikana esim. lounaaksi kana-kasvissose, päivälliseksi nauta-kasvissose. 1-2 kertaa viikossa kala-kasvissose. Välipalaksi syödään hedelmäsose ja aamuin illoin puuro (puuron joukkoon myös hedelmäsosetta). Tänään suunnittelin tekeväni omenasosetta ja pakastaa sitä, kun on vielä jäljellä noita kotipaikan omenia ja ne pitäs johonkin käyttää. Muuten oonkin noi hedelmä/marjasoseet ostanut valmiina kaupasta.
Niin tutulta kuulostaa esikoisen kohdalta, ihan samalla kaavalla :) Tuohin pyritään!

Mä miellän sen niin, että ne makeat, joista puhutaan, ovat enemmänkin hedelmiä, joissa kai keskimäärin kuitenkin on enemmän sitä hedelmän omaa sokeria kuin kasviksissa ja juureksissa, vaikka bataatti ja porkkana sinänsä kasviksiksi makeita ovatkin. Eli en itse ajattele, että bataatin ja porkkanan syöminen olisi "makeilla" aloittamista :)

Totta, onhan hedelmissä ja marjoissa hedelmäsokeria.
Meillä edetään toistaiseksi hitaasti noissa maisteluissa. Vasta bataattia ja eilen ekan kerran porkkanaa.

Hei, ne jotka tuota myskikurpitsaa ovat laittaneet. Minkä näköinen se on? Ihan outo mulle. En ollut ikinä kuullutkaan. Kurpitdaakaan en koskaan käytä.

Tervetuloa mukaan tähän synnyttäneet --40+++-ketjuun Kimaira ja Napu75 ! Onnittelut vielä vauvoista. Lisäsin tietonne tuohon etusivun listaan. Ainoastaan teiän iät puuttuu. En ruvennut arvailemaan niitä.

Hei, ne jotka tuota myskikurpitsaa ovat laittaneet. Minkä näköinen se on? Ihan outo mulle. En ollut ikinä kuullutkaan. Kurpitdaakaan en koskaan käytä.
https://goo.gl/images/7APFnt Tossa myskikurpitsan kuva. Mun ostama oli enemmän vihertävä/kellertävä, kun oli kotimainen. Prismassa oli sekä suomalaista että portugalilaista ja kilohintakin ihan sama. Mäkään en tavallista kurpitsaa käytä, en pidä mausta.

Mä pakastin peruna-porkkana- ja peruna-bataattisosetta silikonisiin muffinssimuotteihin ja muita kasviksia ja lihat/kala pienempiin jääpala- tai silikonimuotteihin. Ruokaillessa otin sit yhden peruna-muotin ja joukkoon joku liha ja 1-2 muuta kasvisnappia. Siitä tuli n 1-1,5 dl sosetta.

Tervetuloa mukaan tähän synnyttäneet --40+++-ketjuun Kimaira ja Napu75 ! Onnittelut vielä vauvoista. Lisäsin tietonne tuohon etusivun listaan. Ainoastaan teiän iät puuttuu. En ruvennut arvailemaan niitä.
Kiitos! :Heartblue Oon 40 v. vielä joulukuuhun asti.

Mut mites ton myskikurpitsan nitraattipitoisuus? Kun Eviran ohjeissa on että imeväisikäisillä pitää välttää kaikkia kurpitsa lajeja paitsi kesäkurpitsaa.

Taulukko löytyy linkistä, kun klikkaatte siellä olevan elintarvikkeiden turvallisen käytön ohjeet pdf auki.
https://www.evira.fi/elintarvikkeet...kevaarat/elintarvikkeiden-kayton-rajoitukset/
En itse asiassa tiedä. Toisaalta ainakin Pirkalla on tuo valmissose myskikurpitsa-peruna, jossa 60% on myskikurpitsaa. Voisi kuvitella, että sitä ei saisi vauvan ruuassa käyttää, jos olisi haitallista? http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-luomu-myskikurpitsa-ja-peruna-4kk-90g/

Juu lueskelin asiaa, niin kypsentäminen poistaa nitraatteja kasviksista jolloin niitä voidaan käyttää ruuissa. Ja tietysti monipuolisesti erilaisia kasviksia ym kun tarjoaa niin kaikkien haitallisten yhdisteiden määrät pysyy rajoissa. Uus tieto oli mulle että punajuurta ei pidä aikuistenkaan syödä raakana ja alle kouluikäsillä sen käyttöä rajoittaa. Alle 1v suositellaan jättämään korkean nitraattipitoisuuden kasvikset kokonaan pois ettei vaikuta happipitoisuuden määrään elimistössä.

Takaisin