Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on krooninen suolistosairaus, colitis ulcerosa, ja oon miettinyt sen periytymistä lapsiin. Sen ei pitäisi olla periytyvä mutta jos seuraava sukupolvi saa sen, se yleensä puhkeaa nuorempana kuin muuten. Mulla on sairaus todettu vasta kahden ekan synnytyksen jälkeen ja oon miettinyt onko nyt sitten näillä kahdella nuoremmalla suurempi riski sairastua? Tosin on isäkin eri kahdella ekalla ja näillä kahdella nuoremmalla niin vaikuttaa sit isänkin geenit riskiin sairastua.

Mulla on krooninen suolistosairaus, colitis ulcerosa, ja oon miettinyt sen periytymistä lapsiin. Sen ei pitäisi olla periytyvä mutta jos seuraava sukupolvi saa sen, se yleensä puhkeaa nuorempana kuin muuten. Mulla on sairaus todettu vasta kahden ekan synnytyksen jälkeen ja oon miettinyt onko nyt sitten näillä kahdella nuoremmalla suurempi riski sairastua? Tosin on isäkin eri kahdella ekalla ja näillä kahdella nuoremmalla niin vaikuttaa sit isänkin geenit riskiin sairastua.
http://www.duodecimlehti.fi/web/gue..._count=1&viewType=viewArticle&tunnus=duo98271

Mä söin raskausaikana paljon ulkona, mulla ei ollut mitään mielitekoja. Enkä syöny paljoo karkkia tai sipsejä tms. Enempi oon nyt syöny.

Muahan närästi aivan helvetisti koko ajan, mut hesen ateria ei aiheuttanu närästystä :p. Siitä ne 18kg... Mitenköhän muuten sen happosalpaajan syönti? Vaikuttaa sekin vauvaan --> tuleekohan sille helposti närästystä vai ei? Nyt sitä takaisinvirtausta sillä on vähän ollut, eli ilmeisesti kyllä, vaikka söin lääkettä siihen raskausajan.

Tohon geeniperimään ja evoluutioon mäkin uskon. Ihminen on sitä mitä syö, ravinnostahan ne solut uusiutuu, ei mistään muusta. Aitoa rakennusainetta on kaikki mitä suuhunsa laittaa.

Ja noi kansantaudit mitä kullakin alueella esiintyy, niillä on kytkös paikalliseen ruokavalioon. Mä muistan lukeneeni, että oliiviölymaissa ei esiinny jotain sairautta, koska oliiviöljy ehkäisee sitä, tai riisimaissa esintyy jotain, koska riisi sisältää jotain.

Se miten geenit vaikuttaa Eliaksen oireisiin, ni on vaikea sanoa. Sen pystyis testaa vaan siten, et muuttais Algeriaan ja ruokkisi vauvaa siten kuinsiellä tehdään. Ja sitten kattois tuleeko oireita. Ruokafirmathan laittaa eri aineita eri ruokiin eri maissa myynnin takia. Jonkun sapuskan pitää esim. olla väriltään jotain, et se menee kaupaksi jossain maassa. Bonapurkki ei välttis sisällä samaa siellä kuin meillä. Meillä ku kävi sveitsiläisiä vieraita, niin ihmettelivät et täällä on valmista korvikemaitoa. Heillä on vain jauhetta. Vaikka Nestle on sveitsiläinen yrityskin.

Äidin raskausajan ruokavalio vaikuttaa siihen mistä vauva tykkää vai siihen mitä vauvan elimistö sietää? Vai molempiin? Jos näin olisi, niin oliski helvetin helppoo: jos vauva nyrpistää naamaansa ja sylkee sapuskan ulos, ni tietäis et, ahaa, se on allerginen tolle ruoalle....

Meillä herättiin taas ekan kerran 4:30. Jaja, se olikin ainoo herätys. Klo 7 äänteli jotain, mut kun en regoinu ni nukahti takas. Klo 8:15 hain vauvan viereen tissille. Vaavi sai illalla riisivelliä korvikkeen seassa. Ei ollu vattavaivoja yöllä, joten piereskely johtuu mun syömästä ruoasta. Yes!

Mä söin raskausaikana paljon ulkona, mulla ei ollut mitään mielitekoja. Enkä syöny paljoo karkkia tai sipsejä tms. Enempi oon nyt syöny.

Muahan närästi aivan helvetisti koko ajan, mut hesen ateria ei aiheuttanu närästystä :p. Siitä ne 18kg... Mitenköhän muuten sen happosalpaajan syönti? Vaikuttaa sekin vauvaan --> tuleekohan sille helposti närästystä vai ei? Nyt sitä takaisinvirtausta sillä on vähän ollut, eli ilmeisesti kyllä, vaikka söin lääkettä siihen raskausajan.

Tohon geeniperimään ja evoluutioon mäkin uskon. Ihminen on sitä mitä syö, ravinnostahan ne solut uusiutuu, ei mistään muusta. Aitoa rakennusainetta on kaikki mitä suuhunsa laittaa.

Ja noi kansantaudit mitä kullakin alueella esiintyy, niillä on kytkös paikalliseen ruokavalioon. Mä muistan lukeneeni, että oliiviölymaissa ei esiinny jotain sairautta, koska oliiviöljy ehkäisee sitä, tai riisimaissa esintyy jotain, koska riisi sisältää jotain.

Se miten geenit vaikuttaa Eliaksen oireisiin, ni on vaikea sanoa. Sen pystyis testaa vaan siten, et muuttais Algeriaan ja ruokkisi vauvaa siten kuinsiellä tehdään. Ja sitten kattois tuleeko oireita. Ruokafirmathan laittaa eri aineita eri ruokiin eri maissa myynnin takia. Jonkun sapuskan pitää esim. olla väriltään jotain, et se menee kaupaksi jossain maassa. Bonapurkki ei välttis sisällä samaa siellä kuin meillä. Meillä ku kävi sveitsiläisiä vieraita, niin ihmettelivät et täällä on valmista korvikemaitoa. Heillä on vain jauhetta. Vaikka Nestle on sveitsiläinen yrityskin.

Äidin raskausajan ruokavalio vaikuttaa siihen mistä vauva tykkää vai siihen mitä vauvan elimistö sietää? Vai molempiin? Jos näin olisi, niin oliski helvetin helppoo: jos vauva nyrpistää naamaansa ja sylkee sapuskan ulos, ni tietäis et, ahaa, se on allerginen tolle ruoalle....

Hyvä kirjoitus Sirpa :) Hyvin tiivistät asiat.

Terkut 5 kk -neuvolasta! Catlin, tosiaan, neuvola oli vasta tänään eli niistä rokotuksista eivät viime aikojen univaikeudet voi johtua, mutta kiitos jaksuista :) Odotetaan jännityksellä iltaa :nailbiting: Voi kuulemma esim olla kehitysvaihe, kun alkaa enemmän liikkua, niin näkee unia siitä ja sitten REM-unen vaiheessa on levoton ja itkee ja ähisee niitä. Itse asiassa hyvin loogista! Useinhan on just niin, että jos siinä vaiheessa pääsee rauhoittelemaan, niin uni jatkuu, mutta jos ei, niin saattaa herätä kokonaan.

Typykkä kasvaa normaalisti: paino 7790 ja pituus 67. Rokotushetkellä yllättävän vähän itkua, toisesta piikistä kyllä selvemmin loukkaantui - mutta äidistä ei tuntunut ihan niin pahalta :) Normitestaukset, asiat kunnossa. Moro hävinnyt ja aika topakasti pisti painoa jaloille, suojarefleksejä istuma-asennosta ei vielä tullut. Hymy-helistin oli suosikki ja juttuja kerrottiin hymyssä suin tädille. :) Kiinteistä lyhyesti puhuttiin. Ne muuten korkattiin eilen. Nyt jatkaa rauhassa vaunu-uniaan parvekkeella.

Yksi naapurin perhe syöttää lapsille vain muslimiruokaa, ei ole tullut puheeksi onko lapsilla ollut vaivoja... Mies on siis Irakin pakolainen, nainen suomalainen ja heillä 6 lasta. Hankkivat kaikki ruokatarpeet lapsille sellaisesta jostain muslimien omasta ruokakaupasta.

Joten vauvan ruokaakin siellä varmaan on :)

Marituuli :)

Ruokavaliolla ja veriryhmilläkin väitetään olevan yhteys, että tietyt ruoka-aineet sopivat toisille, kun toisille taas ei sovi...:sad001

Tämä sitä evoluutiota.

Veriryhmähän periytyy isältä.

Heippa! En oo kerennyt täällä käymään aikoihin. Kirjoituksia tullut miljoonia. Mun poika on nyt 6,5kk. Hän sit päätti kääntyä vatsalleen puolivuotispäivänä mut ei kyl kauheesti edelleenkään tykkää olla niin. Nyt hän on innostunut istumisesta. Viihtyy istualtaan lelujensa kanssa pitkiä aikoja. Kova nukkumaan edelleen. Nukkuu yhä tosi monet unet päivässä. Viime neuvolassa painoi 9,7kg ja pituutta oli 72cm. Itse oon saanu pojan painon verran omaa painoa pois ja se onkin helpottanut olotilaa. Ei oo paikat niin kipeenä. En oo syönyt perunaa enkä pastaa vielä yhtään. Ties vaikka se tekis sen että on vetreä olo. Paljon on vielä pudotettavaa ja motivaatio on välillä tiukassa.

Heippa! En oo kerennyt täällä käymään aikoihin. Kirjoituksia tullut miljoonia. Mun poika on nyt 6,5kk. Hän sit päätti kääntyä vatsalleen puolivuotispäivänä mut ei kyl kauheesti edelleenkään tykkää olla niin. Nyt hän on innostunut istumisesta. Viihtyy istualtaan lelujensa kanssa pitkiä aikoja. Kova nukkumaan edelleen. Nukkuu yhä tosi monet unet päivässä. Viime neuvolassa painoi 9,7kg ja pituutta oli 72cm. Itse oon saanu pojan painon verran omaa painoa pois ja se onkin helpottanut olotilaa. Ei oo paikat niin kipeenä. En oo syönyt perunaa enkä pastaa vielä yhtään. Ties vaikka se tekis sen että on vetreä olo.

Heippa! En oo kerennyt täällä käymään aikoihin. Kirjoituksia tullut miljoonia. Mun poika on nyt 6,5kk. Hän sit päätti kääntyä vatsalleen puolivuotispäivänä mut ei kyl kauheesti edelleenkään tykkää olla niin. Nyt hän on innostunut istumisesta. Viihtyy istualtaan lelujensa kanssa pitkiä aikoja. Kova nukkumaan edelleen. Nukkuu yhä tosi monet unet päivässä. Viime neuvolassa painoi 9,7kg ja pituutta oli 72cm. Itse oon saanu pojan painon verran omaa painoa pois ja se onkin helpottanut olotilaa. Ei oo paikat niin kipeenä. En oo syönyt perunaa enkä pastaa vielä yhtään. Ties vaikka se tekis sen että on vetreä olo. Paljon on vielä pudotettavaa ja motivaatio on välillä tiukassa.

Hyvä Sikuriini :) Tsemppiä diettiin.

Tähti, veriryhmä periytyy myös molemmilta vanhemmilta. Veriryhmästä riippuen dominoiva geeni määrittää, mikä veriryhmä lapselle tulee. Ei sekään aivan yksinkertaista ole. Tosin paljon helpompi määrittää kuin sairauden periytyminen.

Tuli käytyä itsekin vaa'alla ja ei oo onneks tullu kiloja lisää vaikka oonkin herkutellu turhan usein. Imetys pitää painon kurissa mutta ei se tipukkaan nykyisillä porsasteluilla.
Tyttö on nyt saanu maistella erilaisia vihanneksia ja hedelmiä kerran päivässä ruokalusikallisen verran. Tänään sai banaania muussattuna ekan kerran ja ilmeet oli taas aluksi aika veikeät. Ja sitten kuten kaikkien muidenkin makujen kohdalla oli suu auki kuin linnunpoikanen haluamassa lisää. Lisäksi annan iltasin desin verran riisivelliä. Muuten mennään rintaruokinnalla. Valion maissivellistä tulikin mahanpuruja joten jätin sen pois.
Tyttö on myös alkanut puremaan ja vetämään nännistä iltaisin jos on jo maha täysi ja on mulla sohvalla imetettävänä. Oon sit uhkaillu sitä pulloruokinnalla jos ei lopeta :rolleyes: Sattuu nimittäin oikeasti ja jos kohta saa hampaita niin siirryn kyllä pumppailemaan maidot. Iltasin selvästi purulelu helpottaa ikeniä. Mitään hampaisiin viittaavaa ei kyllä vielä suussa näy.

Tähti, en lukenut vielä artikkelia mut mäkin olen B+ enkä juo maitoa, käytän kyllä muita maitotuotteita (juustoa, jugurttia jne) ja proteiineista syön mieluiten juuri kanaa ja tomaattiakin syön suht paljon! Eli mä teen sit kaiken väärin. :D

Janna75 :) Oon B-

Mäkin oon tehnyt väärin, en käytä maitoakaan juurikaan, vaikka siitä tulee vatsaan hyvä olo :) ;-)

Tähti, veriryhmä periytyy myös molemmilta vanhemmilta. Veriryhmästä riippuen dominoiva geeni määrittää, mikä veriryhmä lapselle tulee. Ei sekään aivan yksinkertaista ole. Tosin paljon helpompi määrittää kuin sairauden periytyminen.

Yölento :) Eikö tulekkaan isältä? Meille opetettiin niin koulussa aikanaan... Siis vanhaa tietoa :)

Tähti, veriryhmägeenejä on 0, A ja B. Jokainen saa yhden geenin äidiltä ja yhden isältä. 0 on peittyvä ja A ja B dominoivia. Jos molemmilta vanhemmilta tulee 0, niin veriryhmä on 0. Jos toiselta tulee A ja toiselta 0, veriryhmä on A. Jos toiselta tulee B ja toiselta 0, veriryhmä on B. Jos toiselta tulee A ja toiselta B, veriryhmä on AB. Ja aivan sama onko isältä vai äidiltä.

Tähti, veriryhmägeenejä on 0, A ja B. Jokainen saa yhden geenin äidiltä ja yhden isältä. 0 on peittyvä ja A ja B dominoivia. Jos molemmilta vanhemmilta tulee 0, niin veriryhmä on 0. Jos toiselta tulee A ja toiselta 0, veriryhmä on A. Jos toiselta tulee B ja toiselta 0, veriryhmä on B. Jos toiselta tulee A ja toiselta B, veriryhmä on AB. Ja aivan sama onko isältä vai äidiltä.

Tuhat kiitosta selvennyksestä! :)

Yölento :) Mitä jos äiti on A ja lapsi AB, onko isän pakko olla AB tai B ?

Kitti, jos pystyt selventään :)

Takaisin