Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihan äkkiä tohon lasten liikkumiseen ja sen tukemiseen. Mä en oo koskaan kuullut sanaa ryömittää. Tiedän että suurin osa lapsista ryömii ennen konttausta ja konttaa useimmiten ennekuin lähtevät kävelemään:) mun esikoinen ei koskaan ryöminyt tahi kontannut. Oppi n 6kk nousemaan istumaan ja siitä sitten istualte veti itseään eteenpäin, olisko se sitten nimeltään istuen ryömintää?:) oppi kävelemään silti 10,5kk iässä. Meillä myös lapset olleet myöhäisiä kääntyjiä, ei niitä vaan oo kiinnostanut eikä ole ihan pieninä viihtyneet vatsallaan. Kaiken huippu on tää meidän kymppi joka ei ikinä yksinkertaisesti viihtunyt lattialla ollenkaan ja vasta 7kk iässä oppi kääntymään vatsalta selälleen ja toisinpäin:) mutta siltikin kehittyi hurjaa vauhtia ja käveli alta 1v ja nyt 2v on motorisesti todella lahjakas, potkii palloa juoksee hyopii tasajalkaa ja yhdellä jalalla.
Yhtäkään lasta en siis ole yrittänyt edesauttaa mitenkään liikkumisen opettelussa vaan itse ovat omana aikana hokanneet kunkin asian. Yhdet neuvoloiden (tai siis sen neuvolakortin takana olevan taulukon) käyrästöjen mukaan toiset sen ulkopuolella mutta jokainen on taidot oppinut:) esikoinenkin lopulta oppi konttaamaan, kävelyn jälkeen:)

Terkkuja 3 kk neuvolasta! Huomenna tulee 3 kk täyteen. Rota meni hyvin alas ja rokotukset itketti pistohetkellä, mutta harmi unohtui pian. Katsotaan, mitä tuleman pitää... Kipulääkkeet valmiina... :nailbiting: Pituutta 62 cm ja painoa 6400, pipo 39,6. Hyvin omalla käyrällään. Hienosti seurasi neuvolatädin kasvoja ja iloista keltaista nallea, johon oli myös kiva tarttua. Hymyä ja juttuakin saatiin.

Muutoinkin paljon tuntuu tapahtuneen 2-3 kk välillä. Päiväunet ovat hyvin vaihtelevia, mutta öissä on tapahtunut äidille toivottua edistystä :) Vielä ei ole ihan synkassa taaperon kanssa illalla, usein torkahtaa siinä vaiheessa ja herää vielä. Varsinainen nukahtaminen yöunille 22-24, mutta sitten onkin viime öinä nukkunut 4.30, 6.00, 7.00 (!!) ja viime yönä 04 asti! Jee, tuntuvat pitenevän vauhdilla, vaikka viime yö oli vähän levottomampi. Eilen jumppasi ihan hulluna ja varmaan kymmenen kertaa oli niin lähellä, että ois kääntynyt, mutta vielä kimposi takaisin selälleen :) kohta varmaan, jännää...

Myy75 :) Niin samoissa mennään, kun me saatiin nuo rokotteet eilen. Pojalle nousi illalla kuume, vähän alta 38, ja yöksi annoin panadol hänelle...Aamulla ei ollut enää kuumetta, eikä nyt päivällä :)

Toivottavasti ei teillekään kummempia tule :) Tota rotaa vähän pelkään ja sehän tulee kai vasta myöhemmin...

Mä just tajusin, että mähän olen ihan kuin 50-l kotirouva (toivottavasti miehelläni ei ole ihan niin runsaasti rakastajattaria kuin silloin taisi olla tapana..).:) Kuulkaa, tänäänkin korkkarit jalassa ja helmet korvissa, imuroin ja leivoin pullaa ja samalla keikutin vauvaa sitterissä ja ihastelin taaperon piirustuksia. Ja voin nähdä kuinka Sirpa oksentaa ällötyksestä just nyt:laughing002

Ihan äkkiä tohon lasten liikkumiseen ja sen tukemiseen. Mä en oo koskaan kuullut sanaa ryömittää. Tiedän että suurin osa lapsista ryömii ennen konttausta ja konttaa useimmiten ennekuin lähtevät kävelemään:) mun esikoinen ei koskaan ryöminyt tahi kontannut. Oppi n 6kk nousemaan istumaan ja siitä sitten istualte veti itseään eteenpäin, olisko se sitten nimeltään istuen ryömintää?:) oppi kävelemään silti 10,5kk iässä. Meillä myös lapset olleet myöhäisiä kääntyjiä, ei niitä vaan oo kiinnostanut eikä ole ihan pieninä viihtyneet vatsallaan. Kaiken huippu on tää meidän kymppi joka ei ikinä yksinkertaisesti viihtunyt lattialla ollenkaan ja vasta 7kk iässä oppi kääntymään vatsalta selälleen ja toisinpäin:) mutta siltikin kehittyi hurjaa vauhtia ja käveli alta 1v ja nyt 2v on motorisesti todella lahjakas, potkii palloa juoksee hyopii tasajalkaa ja yhdellä jalalla.
Yhtäkään lasta en siis ole yrittänyt edesauttaa mitenkään liikkumisen opettelussa vaan itse ovat omana aikana hokanneet kunkin asian. Yhdet neuvoloiden (tai siis sen neuvolakortin takana olevan taulukon) käyrästöjen mukaan toiset sen ulkopuolella mutta jokainen on taidot oppinut:) esikoinenkin lopulta oppi konttaamaan, kävelyn jälkeen:)

JustMom10 :) Kiva saada sulta tähän vähän perspektiiviä.

Eli kaikki lapset ei siis koskaan konttaa. Mä jäin sellaseen käsitykseen, että se on vanhemman vika, ellei vauva konttaa, johtuen siitä, ettei häntä ei ole treenattu riittävästi. Niin neuvolan terkka tiuskasi, ettei opi konttaan, ellen toimi, kuten hän sanoo:eek:

Eihän poika välttämättä konttaa koskaan, mistä sen etukäteen voi tietää:wideyed:

Oletko harjoittanut lapsiesi kanssa vauvana miten paljon kippurahoitoa?:rolleyes::rolleyes:

Meil on nyt kaks yötä huudettu klo 5-6 täysiä. Kakistelee ensin sängyssä. Se herää siinä 2-4 syömään ja sen jälkeen tunnun välein. Ihan vituiks menee kaikki yöt. Äijä toi sen ysiltä mulle rinnalle ku nukuin vielä. Vauvalla oli yökkäri-pyökkäri päällä silloin vielä... Se söi molemmat tissit mun vieressä. Sit nukahti. Mä pilkin vieressä. Siirsin sen puol 11 omaan sänkyyn ja goisii vieläkin. Ihan kiva, ni ei tarvi yöllä niin paljon nukkua...

Äijäkin jatkoi unia silloin ysiltä. Ollaan molemmat poikki. Hoidetaan yösyötöt vuorotellen ja sit ku vauva ei nukahda uudelleen, ja jos menee hermot ni toinen tulee hätiin. Käytännössä ollaan pystyssä vähän väliä molemmat.

Oli pakko vittuilla äijälle tosta yökkäristä. Miksi ei ollu päivävaatteet päällä klo 9, vaikka vauva oli heränny jo seiskalta? Kun tultiin nimittäin sairaalasta himaan, ni äijä sanoi mulle et aamu alkaa sitte klo 7! Mä sanoin et vedä v päähäs, alota ite. Eikä oo juurikaan aloitellu... Noi kellonajat se möläyttää ku hänen exä on hoitanu asiat silleen, ni munkin pitäis. Samoin napisee, et mun pitäis mennä klo 22 nukkuu. Selvis sitte et exänsä oli aina tehny niin. Siis täh?? Mä aloin yhtäkkiä ymmärtää tätä touhua ihan eri tavalla. Tajusin myös, et ku äijä puhuu "me", ni se tarkoittaa häntä itseään ja exäänsä, ei suinkaan minua ja häntä. Mihin vittu mä oon sekaantunu...:oops::bored::sorry:

Sirpa :) Ehkä miehesi tarkoittaa sua, eikä exää :) Miehet on vähän turhan suoraviivaisia..

Siis nyt mä sanon vaan sen et Tähti, otat yhteyden sun sisäiseen raivottareen ja sanot sille vitun terkalle et voi vetää sen eräänkin tavaran päähänsä ja jos o epäselvää mistä puhutaan, niin voit sanoa et häneltäkin sellanen löytyy todennäköisesti jalkojen välistä, mutta pölyjen ja parasta ennen päiväys lappujen alta! Ja otat nyt heti yhteyttä hänen esimieheen, toi käytös on täysin asiatonta eikä kuulu missään nimessä th työnkuvaan. Ja et vitussa mene mihinkään helvetin uusinta tarkistukseen, että osaatko pukea lastasi ajanmittauksen puitteissa.

Mä oon niin raivoissaan tosta toiminnasta, et lähen ihan just sun kanssa sinne neuvolaan räyhäämään että mitähän vittua?

Sä olet just paras äiti sun omalle lapselle ja tiedät parhaiten asiat. Älä ikinä aliarvioi sitä, apua saa sit pyytämällä kun tulee se eteen ettei osaa enää itse viistolla toimia.Tosin ei tolta sun th. Ja th täytyy voida vaihtaa, saanko kysyä et asutko jossain pienessä "kylässä" jossa on vain yksi th vai miksi ei onnistu vaihto.

Mitä on kippurahoito? Ja siis kyllä ryömiminen on tuttua mutta ei ryömittäminen. Kaikki muksut ryömineet ennen konttaamista. Viimeisin ryömi peruuttamalla enemmän kuin eteenpäin. Oppi kyllä ryömimään eteenpäinkin mutta rupesi melkein heti konttaamaan. Ja oppi kävelemään alle vuoden ikäisenä. Nämä isommat lähti kävelemään "vasta" 1v4kk, mutta ei siitäkään kukaan mua syyllistänyt, että oli mun vika kun en oo treenannut. Kaikki kehittyneet omaan tahtiinsa ja isommat ihan normaaleja nuoria, vaikken ole ryömittänyt enkä muutakaan treenannut :)

Meillä meni eka yö aivan upeasti. Vauva nukkuu 3-4h ja sit syö ja ampuu kakat..Mies oli hoitanut yöllä 2krt syötöt ja vaipan vaihdon etten ollu edes heränny. Aamulla nukuttiin puol9 11 kaikki kolme sängyssä niin, että vauva mun kainalossa.

Maitoa alkanu tulla hyvin, eilen illan paita jo vähän kastui ja sain pumpattua hyvin ja vauva sai varmaan kans imeytyä jonkun verran ku ei heti raivostunu. Mennään nyt näin, et tissillä eka ja jos ei onnaa hetken yrityksen jälkeen ja alkaa hermostuu ni sit pullo. Ei huudateta..

Mulle laitto yksi tuttu viestiä, et meinaanko nyt alkaa käymään kaikissa mammakerhoissa, hänellä siis myös pieni lapsi. Hyvä etten saanu aivohalvausta jo pelkästä sanasta mammakerhoissa..Ei vittu, ette tule mua siellä näkemään..Hän siis sen sortin ihminen et ei osaa puhua enää mistään muusta ku mammakerhoissa sitä ja mammakerhoissa tätä..Mikä vittu on mammakerho? Ei helevetti. Anteeks nyt kaikille jotka siel käy..Mun teki mieli laittaa et joo voin mä tulla, et juotteko yleensä sit Punkkua vai valkoviiniä?Sen huumori ei ehkä kyl ois riittää siihen..Mä oon saanu lapsen, enkä oo seonnut ja liittymässä mammakerho_lahkoon. Toisaalta vois olla ihan Mielenkiintonen kokemus käydä kattoo mitä siel tehdään :-)

Muokattu viimeksi:
Vielä tosta neuvolasta. Siellähän käydään siihen asti, kun lapsi menee kouluun ja siinä on kaikenlaisia testejä eri ikäkausina. Vaikka ne neuvolakäynnit sitten harveneekin ja on vain lopulta kerran vuodessa, voi ikävistä kommenteista ja vihjailuista muka väärästä toiminnasa tai muka lapsen viivästyneestä kehityksestä jäädä pitkäksi aikaa kummittelemaan mieleen ja saada vanhemmat epävarmoiksija stressaamaan ihan turhaan.
Munkin pojat sellasia omapäisiä, etteivät hypi yhdellä jalalla jonkun neuvolatädin käskystä (testi jossain iässä, en muista missä) ja lisäks ujoja vaikka villejä. Onneksi meille sattui kokenut terkka, joka ei todellakaan sanonut ikävästi.

Meiän poikaa on hoitanut 3 eri terkkaria, kun meiän omassa neuvolassa on 2 terkkaria ja viimeksi oma neuvola oli kiinni ja terkkarit lomalla, niin meiän poikaa hoiti toisesssa neuvolassa nuori sijainen. Hän diagnosoi pojalle vehnäallergian. Musta olisi parempi, jos yksi sama henkilö aina tutkisi poikaa. Poika myös saattaa vierastaa tuntemattomia neuvolatätejä. Seuraavaksi meillä on 8 kk neuvola lokakuussa ja taas ollaan toisessa neuvolassa ja tuntematon lääkäri tutkii. Meiän omassa neuvolassa ei ollut sille viikolla , kun haluttiin lääkärinaikoja. Ei voi mitään ja näillä eväillä mennään.
Tähti-73 luulisi, että siellä Teillä voisi halutessaan päästä jonkun toisenkin terkkarin vastaanotolle. Kannattaisi varmaan kysyä sitä. Tietty jos siellä teillä on vain yksi terkkari hommissa. Äitiysneuvolassa mulla oli aina yksi ja sama terkkari. Paitsi kerran oli sijainen ja kerran kävin diabeteshoitajalla.

Mie tekisin niin että en menis tuolle neuvolakäynnille. Sille ei yksinkertaisesti ole mitään syytä. Neuvolan tehtävä on toki seurata lapsen hyvinvointia ja kasvua, mutta tuo ei ole sitä. Tuo on pelkkää vittuilua. Mä en tiedä missä asut mutta onko teidän kunnassa vaikka pitemmän matkan päässä toista neuvolaa? Aina voi siinä tapauksessa soittaa sinne ja pyytää siirtoa kun henkilökemiat ei kohtaa. Neuvolaan ei myöskään ole mikään pakko lasta viedä. Toki kävisin neuvolassa lääkärillä ja rokotuksissa mutta jossei toi teidän terkka ala täysjärkiseksi niin lopettaisin siellä käynnin. Jos rahat riittää niin lapsen kasvun voi seurata ja siirtää myös yksityisen lääkäriaseman huoleksi. Sama asia kuin raskausaikana. Neuvolassa ei ole pakko käydä. Ja teidän tapauksessa väittäisin että käynneistä on jo haittaa enemmän kyin hyötyä lapselle. Henkisesti lytätty äiti ja ihme treeniohjelma jo pienelle vauvalle ei voi olla yhdenkään lapsen edun mukaista.

Eclipse :) Totta, jotain täytyy kehittää...musta tuntuu, että niistä henkilökemioistakaan ei tässä ole kyse, th on vain mikä on ja luultavasti on sitä kaikille:sad001

Neuvolassa oli toinenkin täti, tai ainakin oli tuuraamassa kesällä...vitsit kun ei sätitty mistään ja ihasteli niin poikaa.. :)

En tiedä miltä kenenkin korvaan kuullostaa sellainen, kun terkka vielä sanoi, että joku tulisi meidän kotiin katsomaan lapsen käsittelyä, ellei se seuraavalla käynnillä ole sujuvaa....Onko kellekään puhuttu tuollaista??:eek::rolleyes:

Tuntui kuin olisin silloin istunut piinapenkillä syytettävänä, tai sitten vaan kuvittelin ja hän tarkoittaa tällä vaan hyvää...:gen045

Myy75 :) Niin samoissa mennään, kun me saatiin nuo rokotteet eilen. Pojalle nousi illalla kuume, vähän alta 38, ja yöksi annoin panadol hänelle...Aamulla ei ollut enää kuumetta, eikä nyt päivällä :)

Toivottavasti ei teillekään kummempia tule :) Tota rotaa vähän pelkään ja sehän tulee kai vasta myöhemmin...
Joo kiitos, toivotaan! Tsemppiä myös sinne teille - kaikessa <3 Tosissaan hyvin samoissa mennään. Meillä terkka sano, että kipulääkkeen vois yöksi antaa joka tapauksessa, niin varmaan teenkin. Toivotaan molemmilla vähäoireista rota-reaktiota :) Annoitko muuten lääkkeenä supon vai suun kautta panadolin. Mä ajattelin kokeilla suun kautta, on ihan mielellään syönyt kuitenkin D-vitamiinia ja noi rotat menny hyvin suuhun ja niellyt.

Eikä muuten puhuttu neuvolassa ryömittämisestä :wink Tämä oli siis hyväntahtoinen vitsi :) Toi on kyllä todella sääli, että sulla ensimmäisen äitinä on tollanen terkka :sad001 mä voin vaan kuvitella, että itse itkisin silmät päästäni tollasten kommenttien jälkeen. Kurjaa. Ole Tähti vahva ja luota itseesi, tiedät kyllä, mitä teet, onnellinen lapsi sen kertoo. Voimia. Mulla on aina ollut niin ihana terkka, että on käytännössä vaan tsempannut ja kehunut - ja rauhoitellut tarvittaessa.

Nyt se muuten on tainnut alkaa: hiustenlähtö :woot::nailbiting:

Ei mulle kukaan ole niitten synnytyksen jälkeisten äitiysneuvolan ja lastenneuvolan kotikäyntien jälkeen ollut hinkuamassa tänne meille. Toi ei kuulosta kyllä ihan järkevältä toiminnalta. Oletko varma ettei tuossa ole takana jotain muuta ?

Tähti, vakavasti! Tää terkka on joko turhan tärkee niuhottaja tai sitten vaan yksinkertaisesti ottanut sut nyt silmätikuksi. Ihan väärä lähestymistapa tuoreeseen äitiin! Harkitsisin vakavasti th vaihtoa! Kuulostaa aivan älyttömältä ja kamalalta suorastaan ! Neuvolan tehtävä on tukea vanhempia ei p

Eclipse :) Totta, jotain täytyy kehittää...musta tuntuu, että niistä henkilökemioistakaan ei tässä ole kyse, th on vain mikä on ja luultavasti on sitä kaikille:sad001

Neuvolassa oli toinenkin täti, tai ainakin oli tuuraamassa kesällä...vitsit kun ei sätitty mistään ja ihasteli niin poikaa.. :)

En tiedä miltä kenenkin korvaan kuullostaa sellainen, kun terkka vielä sanoi, että joku tulisi meidän kotiin katsomaan lapsen käsittelyä, ellei se seuraavalla käynnillä ole sujuvaa....Onko kellekään puhuttu tuollaista??:eek::rolleyes:

Tuntui kuin olisin silloin istunut piinapenkillä syytettävänä, tai sitten vaan kuvittelin ja hän tarkoittaa tällä vaan hyvää...:gen045

Voi olla ylilyönti mun ajatuksissa mutta ekaks tuli mieleen, et ihan kuin uhkailis et vois tehdä lastensuojeluilmoituksen. Vai kuka se olisi , joka tulisi lapsen käsittelyä tsekkaamaan muuten? Outoa.

Voi olla ylilyönti mun ajatuksissa mutta ekaks tuli mieleen, et ihan kuin uhkailis et vois tehdä lastensuojeluilmoituksen. Vai kuka se olisi , joka tulisi lapsen käsittelyä tsekkaamaan muuten? Outoa.

Eikä missään nimessä kannata kaikkia asioita kertoa siellä terkkarilla ! Ei niistä ihmisistä tiedä mitä ne oikeasti ajattelee.

Takaisin