Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei oo kyllä täällä kantautunut korviin mitään tuollaista - kuulostaa hyvältä, varmaan sai paljon ideoita. Sun poika totes, että turha sitä on väkisin yrittää, ku ei kukaan lähe messiin, että parempi vaan alkaa nukkuu :laughing002 Kyllähän jo vauvatkin voi olla tosi erilaisia, niinku me aikuisetkin. Mikä se olikaan sun pojan tarkka ikä - vähän yli 3 kk? Meillä kans typykkä nyt viikon sisään hoksannut ottaa roikkuvista leluista kiinni. Aluks varmaan vahingossa, mutta nyt se on toistunut ja välillä tuijottaa ja kiskoo esim leikkimatolla sammakkoa niin tiukasti, että ehkä suunnittelee sen alas kiskomista :) Eka oli kans tuollainen tarttuja ja näppärä käsistään/ sormistaan. Varmaan just tässä iässä mietin, että vaikutti tuollaiselta hienomotoriselta tyypiltä. Sitte taas liikkumaan ei ollu hirvee kiire. Kävelemäänkin rupes kunnolla reilusti yli vuoden ikäsenä. Et jännä, kuin yhdet hommat korostuu toisella ja toiset toisella. Vaikka tässä vaiheessa nää sisarukset vaikuttaa aika samankaltaisilta. Ihanaa ja jännää on kyllä taas tätä kehitystä seurata! :) Moni on luullu tätä meidän typykkää vanhemmaksi, sekä kokonsa/ pituutensa että myös sellaisen tarkkaavaisen olemuksen takia. Ite oon aika jäävi tässä, mutta tiukasti se tuijottelee niinku isoveikkansakin.

Myy75 :) Todella hyödyllinen oli tuo vauvajumppa, sai paljon hyvää infoa ja samalla kaikkien vauvat oli siinä jumppamatolla (= ei siis mitään luentoa), keskusteltiin vapaasti ja jumpattiin vauvoja :)

Joo, poika ei saanut juttukavereita, niin nukahti :) Täytää 3kk ensi lauantaina, eli vielä vähän alta.

Menkää ihmeessä, jos neuvolasta tarjotaan tätä! :) ;) :cheers

Myy75 :) Todella hyödyllinen oli tuo vauvajumppa, sai paljon hyvää infoa ja samalla kaikkien vauvat oli siinä jumppamatolla (= ei siis mitään luentoa), keskusteltiin vapaasti ja jumpattiin vauvoja :)

Joo, poika ei saanut juttukavereita, niin nukahti :) Täytää 3kk ensi lauantaina, eli vielä vähän alta.

Menkää ihmeessä, jos neuvolasta tarjotaan tätä! :) ;) :cheers
Niin tosiaan, ku nää meidän vaavikset olikin vaan muutaman päivän erolla syntynyt :) Meillä 3 kk ensi viikolla

Puklaako teiän vauvat paljon ? Meillä puklataan aika paljon, vaikka ikää on jo 6 kk.

Puklaako teiän vauvat paljon ? Meillä puklataan aika paljon, vaikka ikää on jo 6 kk.
Puklaa jonkun verran, vähän vaihtelee. Ei joka ruokailun jälkeen, mutta joskus voi tulla isokin puklu, vaikka ruokailusta olisi jo aikaa.

Mä sain sellaista infoo, et röyhtäyttäminen on tärkeetä, jos sitä takaisinvirtausta on paljon. Et Maria, röyhtäytä välillä ja kunnolla ja jatka sit syöttöä. Nousen ihan kävelee, vauva olkapäällä ja napakasti taputtelen selkään. Sieltä tulee AINA röyhtäys. Toi kävely lähinnä rauhoitaa vauvaa ku alkaa parkuu kun tissi vedetään suusta.

Meidän poitsu täytti eilen 6 kk. :) Menny aika niiiin nopeesti kyllä.

Tohon röyhtäytysjuttuun, että meillä ainakaan ei enää röyhtäise, vaikka kuinka nostelis. Pienenä röyhtäs aina. En muista missä iässä lopetti. Että onko se joku ikäkysymys...? Puklailu sinänsä ei oo ongelma, puklaa kyllä välillä (tänään viimeks), mutta ei välttämättä ees joka päivä. Mut eiköhän ne puklut tuu aina just tolle meidän uudelle sohvalle sillon ku tulee... :sad001

No just, sehän sen jakan teki vihreeks, noi sunnuntain korvikkeet. Tänään oli kelta-vihreetä.

Vauva söi eilen vielä 16. kerran, heräs just ennen 24 syömään. Söi n. 2,5 h välein yöllä. Sain kuin sainkin nukkuu heti uudelleen, syötin vaan jtn 10min. Äijä sai siis nukuttuu koko yön. Meillon diili, et jos en saa uudellee nukahtaa ni se herää nukuttaa.

Hirvee ähinä kyl kuului vauvan sängystä klo 3-6.

Nyt nukku 2h pihalla vaunuissa. Laitoin sellaisen puvun päälle, josta jätin kädet sisäpuolelle, ni nukku koko kaks tuntii heräämättä. Mä huomasin kans yöllä et ku vetää peiton leukaan saakka niin, et ne huitovat kädet jää sinne alle, ni nukahtaa. Mun pitää jostain hommaa unipussi, johon noi kädet saa sisään. Kapaloon tota harvoin saa, pitää olla ihan väsy.

Käypä huuto.netissä ja kirjoita hakuun kapalo. Sieltä löytyy sellaisia käteviä pukea mihin saa kädet piiloon.

Niin tosiaan, ku nää meidän vaavikset olikin vaan muutaman päivän erolla syntynyt :) Meillä 3 kk ensi viikolla

Myy75 :)
Hyvin saman ikäisiä ovat!:wink Muutama hassu päivä ikäeroa :)

Last edited by a moderator:
Mä oon muuten aika väsynyt ja ootan sitä aikaa, että poika voisi alkaa syödä velliä, jotta sais pidempään nukkua yötä.. :)

Meidän poitsu täytti eilen 6 kk. :) Menny aika niiiin nopeesti kyllä.

Tohon röyhtäytysjuttuun, että meillä ainakaan ei enää röyhtäise, vaikka kuinka nostelis. Pienenä röyhtäs aina. En muista missä iässä lopetti. Että onko se joku ikäkysymys...? Puklailu sinänsä ei oo ongelma, puklaa kyllä välillä (tänään viimeks), mutta ei välttämättä ees joka päivä. Mut eiköhän ne puklut tuu aina just tolle meidän uudelle sohvalle sillon ku tulee... :sad001
Mä luulen et se liittyy vastasyntyneen kehittymättömään ruoansulatusjärjestelmään. Röyhtäily siis. Ja tosilla kai on sitä takaisinvirtausta enempi ku toisilla. Ihan niinku "ihmisilläkin". (Joku kutsui aikuisia ihmisiksi ja vauvat on vauvoja.:joyful:) Kyl mäkin ajattelen, et toi sen lopettaa ku kasvaa.

Tänään ei oo taas pulautellu yhtään! Et meillä liittyy kyl tohon korvikkeeseen se pulauttelu, samoin ku vihree gagga. Gagga on taas keltaista :cat:.

Vauva tosiaan nukkui vaunuissa tänään 2 x ja molemmilla kerroilla sain käydä herättää syömään. Sillä oli se iso puku päällä ja kädet sisällä omaa vartaloaan vasten. Perskutarallaa, mä teen sellaisen unipussin sille yöksikin. Täytyy testata herääkö vähemmän sitten...:bored:

Nyt se meni jo ysiltä nukkuu. Ovelana äitylinä imetin sitä melkeen tunnin, sitte isänsä hoiti iltapesut ja yritti nukuttaa. Sitte mä tökkäsin tissin suuhun ja vartin päästä se oli unessa. Ei imeny enää paljo paskaakaan, koska oli jo täynnä, ni ei tarvinu röyhtäyttää tms. Jaja, kekkasin, et jos käytän tos kohtaa sitä "väärää" imetysasentoa, ni se ei pystykään imee paljon :wink. Kun tuntuu, et se on vaan sen rauhoittumis- ja nukkumiskeino se iltatissi.

Mä merkkasin tänää myös kalendääriin kaikki syötöt, tipat ja unet. Tänään oon syöttäny 9 kertaa ja se on nukkunu sellaset 12 h, plus nyt ehkä 3h.

Sellainen kyssäri vielä, et nukutatteko vauvan illalla makkarissa/omassa huoneessa vai jossain tilassa, missä on muitakin, tyyliin olohuoneessa? Siis te, jotka nukutatte erikseen vauvan? Ja, onko sillä merkitystä et onko meteliä vai ei ku nukuttaa? Mitä ootte mieltä?

Mä oon muuten aika väsynyt ja ootan sitä aikaa, että poika voisi alkaa syödä velliä, jotta sais pidempään nukkua yötä.. :)
Mä en viitti edes ajatella, meil on viel ehkä 5 kk siihen, ettei syö yöllä. Tulee vaan paha mieli... On täs kaikkee viel opeteltavaa, meillä ja vauvalla... Huh.

Mä oon muuten levänny tänää molemmat sen pitkät päikkärit. Otin vartin tirsatkin! :singing:

Mä en viitti edes ajatella, meil on viel ehkä 5 kk siihen, ettei syö yöllä. Tulee vaan paha mieli... On täs kaikkee viel opeteltavaa, meillä ja vauvalla... Huh.

Mä oon muuten levänny tänää molemmat sen pitkät päikkärit. Otin vartin tirsatkin! :singing:

Velliä saa antaa ehkä noin 3kk iästä lähtien..?

Meillä puklaillaan! Poika 3kk ja puklailee ihan on paidat pesussa usein puklujen takiaa ja lattioilta pyyhitään pukluja silloin tällöin. Tänään puklas Prisman lattialle :bored:Se oli kyllä sellasta vesimäistä.

Ilmoittauduin muuten tänään aikuinen - vauva tanssiin. Saa nähdä mitä siitä tulee vai tuleeko mitään, jos vauva esim.vain itkee, haluaa just syödä tms. Enkä tiedä, miten sitä siinä mukana on tarkoitus pitää. Tää meiän vauva kun on aikas painava jo nyt. Huomenna nähdään neuvolassa, miten on kasvanut. Ekat rokotteen saa myös. Onko noista tullut joillekin oireita. Siis rokoteohjelman rokotteesta?

Mä luulen et se liittyy vastasyntyneen kehittymättömään ruoansulatusjärjestelmään. Röyhtäily siis. Ja tosilla kai on sitä takaisinvirtausta enempi ku toisilla. Ihan niinku "ihmisilläkin". (Joku kutsui aikuisia ihmisiksi ja vauvat on vauvoja.:joyful:) Kyl mäkin ajattelen, et toi sen lopettaa ku kasvaa.

Tänään ei oo taas pulautellu yhtään! Et meillä liittyy kyl tohon korvikkeeseen se pulauttelu, samoin ku vihree gagga. Gagga on taas keltaista :cat:.

Vauva tosiaan nukkui vaunuissa tänään 2 x ja molemmilla kerroilla sain käydä herättää syömään. Sillä oli se iso puku päällä ja kädet sisällä omaa vartaloaan vasten. Perskutarallaa, mä teen sellaisen unipussin sille yöksikin. Täytyy testata herääkö vähemmän sitten...:bored:

Nyt se meni jo ysiltä nukkuu. Ovelana äitylinä imetin sitä melkeen tunnin, sitte isänsä hoiti iltapesut ja yritti nukuttaa. Sitte mä tökkäsin tissin suuhun ja vartin päästä se oli unessa. Ei imeny enää paljo paskaakaan, koska oli jo täynnä, ni ei tarvinu röyhtäyttää tms. Jaja, kekkasin, et jos käytän tos kohtaa sitä "väärää" imetysasentoa, ni se ei pystykään imee paljon :wink. Kun tuntuu, et se on vaan sen rauhoittumis- ja nukkumiskeino se iltatissi.

Mä merkkasin tänää myös kalendääriin kaikki syötöt, tipat ja unet. Tänään oon syöttäny 9 kertaa ja se on nukkunu sellaset 12 h, plus nyt ehkä 3h.

Sellainen kyssäri vielä, et nukutatteko vauvan illalla makkarissa/omassa huoneessa vai jossain tilassa, missä on muitakin, tyyliin olohuoneessa? Siis te, jotka nukutatte erikseen vauvan? Ja, onko sillä merkitystä et onko meteliä vai ei ku nukuttaa? Mitä ootte mieltä?
Jos mä nukutan vauvan makuupussin päällä, niin silloin on yleensä mun sylissä olohuoneessa sohvalla ja usein katon hiljaisella tai ilman ääntä jotain läppäriltä tai tv:stä, mut käännän sen silleen, ettei ruudun valot vilku häiritsevästi. Mut saatetaan kyl miehen kanssa siinä jutellakin. Joskus nukahtaa mun syliin, kun luen ja laulan iltasysteemit taaperolle. Siis se nukahtamishetki yritetään rauhoittaa, mut muuten ei "hyssytellä". Eli meillä ei kuiskata, kun lapset nukkuu. Itellä on vahvasti se käsitys, et lapset voi opettaa siihen, et normaalin elämän ääniä voi kuulua, kun nukkuu. On sit siinä mielessä myöhemmin helpompaa, eikä tarvii hiipiä :)

Mä en käyttäny yöllä herätyskelloa ni typy heräs syömää tasan 3h välein itellää. Eilen päiväl sain sen väkisin nukkuu kahet päikkärit mut kestoltaa vaan 45min ja 30min. Illalla oli kyl tyytyväinen ja seurallinen pari tuntii.

Sirpa paljonko teil päivällä nukkuu?

Siirrynpä myös tänne synnyttäneisiin!
Muumimamma-74/42v/10.8/rv40+3/poika/3385g/49cm/1.lapsi/käynnistys,hätäsektio/K-SKS Jyväskylä. :)

Tervetuloa mukaan Muumimamma meidän vanhempien synnyttäjien iloiseen joukkoon ! Onnittelut vielä pojasta. Meiän pojat syntyessään aika samankokoisia. Olet ensimmäinen Keski-Suomalainen synnyttäneiden listalla. Voimia hätäsektiosta toipumiseen !

Takaisin