Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti, ette te kai viikonloppuisin töissä käy ? Olet sanonut, että viikonloppuisin valvotte myöhään. Ei siinä ole lapsen kannalta mitään järkeä. Aikaa on täsmälleen yhtä paljon vaikka menisi ajoissa nukkumaan. Se aika vaan on lapselle parempi aamulla ja päivällä kuin yöllä.

Muistan uraltani mm erään perheen, jossa valvottiin iltaisin. Lapsi herätettiin aamulla kuudelta ,että vanhemmat ehtivät töihin. Lapsi oli koko aamupäivän toiminnan ajan päiväkodissa väsynyt ja innoton. Iltapäivällä meno alkoi kiihtyä ja meni yliväsymyksen puolelle. Vanhemmat eivät olleet motivoituneita muuttamaan rytmiään ja lopulta lapsella oli kouluun mennessä oppimisvaikeuksia ihan vain siksi että vireystila oli huono aina, kun olisi ollut hyviä oppimisen paikkoja tarjolla.

Rahakeskustelu on minusta aivan kummallista. Miltä näyttää rikas tai köyhä? Miksi pitäisi ostaa merkkivaatteita jos siihen on varaa? Olen aika vaatimattomista oloista lähtöisin, olen ollut kaikkien kolmen lapsen kanssa pitkään kotona. Onneksi lasten isät ovat saaneet käydä töissä. Olisin kyllä jäänyt kotiin sittenkin vaikka eivät olisi saaneet. Pidän työstäni paljon, mutta se voi odottaa muutaman vuoden.

Lapset oppivat arvot mm vanhempien toimintaa seuraamalla. Jos sanon kaikkien ihmisten olevan yhdenvertaisia mutta korostan jotain ominaisuuksia parempana kuin toisia, niin lapsi ei kuule mitä sanon, vaan sen, mitä toiminnallani osoitan.

Yölento :) Viikonloput on ONNEKSI vapaata.

Meillä tämä vaativa tapaus meni hetki sitten nukkumaan klo 01.... päivällä ei nukkunut päiväunia hoidossa. Aamulla nukkui vaunulenkillä 45mim klo 09.

Että aina tätä rataa...ei kyllä pienestä väsy!:scratch Ja on siis aina hyväntuulinen, jopa umpiväsyneenä.

Luultavasti aamulla on jo 08 pystyssä.... jne....:binkybaby
.

Nukkui vaunulenkillä klo 9, juuri parhaaseen toiminta-aikaan, kun muut lapset ovat virkeimmillään. Mitäköhän virikkeitä hoitaja olisi nukkuvalle kehittänyt ?

Aika hurjalta kuulostava nuo nukkuma-ajat, tosin mun yksi ystävä vuosi sitten valvoi lapsen kanssa kun ei vaan nukkunut, tai nukahti myöhään. Ja hän oli silloin vielä raskaana, että varmasti oli raskasta, mutta nyt tyttö täyttää 3v ja nukkuu ihan "normaalisti" yöt. Käykö siis Tähti teidän poika ylikierroksilla, vai miksi kaipaa virikkeitä? Missähän vaiheessa voi ylivilkkautta tutkia, tietääkö Yölento? Itseänikin kiinnostaa kun välillä mietin tota likkaa, joka on todella energinen. Neuvolassa vaan todettiin, että kun pystyy keskittymään tehtäviin, niin ei huolta. Ja likkahan tykkää lukea ja tehdä palapelejä jne keskittymistä vaativaa, ja silloin aina rauhoittuu, muut ajat hyppii :D

Satru, en kyllä tiedä tarkkaa ikää, mutta sellainen tuntuma on, että aikaisintaan 5-6-vuotiaana voisi alkaa tutkia. Adhd:saa usein on myös uniongelmia, mutta uniongelmat aiheuttavat adhd:n kaltaisia oireita.

Satru, en kyllä tiedä tarkkaa ikää, mutta sellainen tuntuma on, että aikaisintaan 5-6-vuotiaana voisi alkaa tutkia. Adhd:saa usein on myös uniongelmia, mutta uniongelmat aiheuttavat adhd:n kaltaisia oireita.

Ok, no uniongelmia ei ole. Se onkin hassua, että on energinen hereillä ja nukkuessa maailman rauhallisin :) Ehkä se sitten parin vuoden iässä selviää, jos jotain on. En usko, mutta välillä tulee mieleen kun niin paljon sitä energiaa löytyy. Mun vanhemmalla tyttärellä diagnosoitiin ADD ja se selittää aika paljo. Lapsuuden ja nuoruuden ongelmista, joita pidin omina vikoina, että en ole osannut kasvattaa.

Satru, kaikilla adhd-diagnoosin saaneilla ei ole unipulmia. Toisaalta uniongelmat ovat myös monimuotoisia. Voi olla liikaunisuutta, vähäunisuutta, vaikeus rauhoittua nukkumaan ja/tai heräilyä kesken unien.
Nyt kun tiedät tuon mahdollisuuden, niin ehkä et niin helposti syyllisty itse jos jotain pulmia tulee ja saatte apua aiemmin.

Yölento :) Viikonloput on ONNEKSI vapaata.

Meillä tämä vaativa tapaus meni hetki sitten nukkumaan klo 01.... päivällä ei nukkunut päiväunia hoidossa. Aamulla nukkui vaunulenkillä 45mim klo 09.

Että aina tätä rataa...ei kyllä pienestä väsy!:scratch Ja on siis aina hyväntuulinen, jopa umpiväsyneenä.

Luultavasti aamulla on jo 08 pystyssä.... jne....:binkybaby
.
Tässä kyllä hoitajakin tekee virheen kun antaa aamulla nukkua. Ja tästä näkee että poika menee aivan liian myöhään nukkumaan. Teidän pitää nyt yhteistyössä laittaa pojan uniasiat kuntoon. Muuten eskari ja koulu tulee menemään huonosti jos sitä ennen ette saa rytmiä muuttumaan. Lue vaikka unitutkimuksia, jos et usko.
Ja mietit tarhaan vaihtamista virikkeiden takia? Siellä on "orja" aikataulut. Siellä ei todellakaan nukuta aamupäivä päikkäreitä. Siellä lasten kaikki uudet jutut, leikit, virikkeet jne on klo 8.30-11. Klo 11-12 on lounas. Klo 12-14 nukutaan tai levätään. Ja se on pakollista. Loppu iltapäivä on ulkoilua ja muuta liikuntaa.

Meillä isossa päiväkodissa molemmat vanhemmat lapset sai nukkua kahdet unet, että todellakaan ei pidä paikkaansa. Eikä ollut orja-aikatauluja, vaan nimenomaan rutiinit. Mutta kumpikin poika nukkui vaunuissa ulkona aamu-ulkoilun aikaan tai jos satoi vettä niin sisällä hoitajan sylissä. Ja sit nukkui vielä normi päikkärit. Ja hyvin nukkuikin. Aloittivat hoidon 1v1kk ja 10kk. Puolentoista vuoden iässä eivät enää nukahtaneet vaunuihin, riitti pelkät normipäikkärit. :)

Piti se vielä sanoa että jos poika touhottaa illat teillä tähti, niin osaako poika siis rauhoittua? Ehkä teillä onkin siitä kiinni että illat rymytään niin ei uni tuu. Enkä usko et kyseessä on adhd, tai voihan se olla mitä vaan, sitä voidaan muuten diagnosoida 4v alkaen, mutta mitä jos te töiden jälkeen jäisitte hetkeksi ulkoileen ja toinen tekisi ruuan? Ruuan jälkeen rauhallista leikkiä iltaan saakka ja sellaista ei reuhaamista. Sit selkeästi aina kello 19.00 eteenpäin tutulla rutiinilla iltajutut ja nukkumaan. Kun teette noin viikon tai kaks, niin varmaan alkaa uni maistuu aiemmin. Ja mä ymmärrän miks päikyn hoitaja antaa nukkua aamulla, väsynyttä taaperoa on megavaikea pitää hereillä varsinkin jos on muitakin lapsia :)

Totta, oikeessa olet Eclipse :P mutta toisaalta ehkä pph:n pitäisi laittaa 2v kävelemään retkellä, niin ei nukkuisi aamulla. Mutta ainakin itsellä jopa taaperot meinaa nukahtaa 9 aikaan jos heräsivät kukonlaulun aikaan :D

Toivon et saatte tähti jotain muutosta teidän rytmiin, voihan sitä vanhemmat kukkua mihin asti vaan, mutta lapsi tarvitsee lomalla ja viikonloppuna yhtä paljon unta kuin arkena. Ja se että jos arkena nukkuu hyvin, ja antaa vkl valvoa, niin ei pieni lapsi kerkeä palautua kahdessa päivässä normaaliin rytmiin, siksi 2v täytyy myös vkl mennä ajoissa nukkumaan.

Mitä tulee parisuhteen hoitoon, niin ei se välttämättä ole mitään hoitoa. Se on yksinkertaisesti parisuhde. Oli ollut yhdessä vuoden tai 30 niin kyllä se mielestäni tarvitsee aikaa. Eikä se tarkoita että parisuhde on huono jos sille pitää antaa aikaa. :)

Twisted veikkaan että pph on tehnyt kaikkensa jotta ei nukahtaisi, mutta jossain vaiheessa hereillä pitäminen alkaa muistuttaa kidutusta ja silloin on luovutettava vaikka se tarkoittaa, että hoitaja ei keskipäivällä saa hetken rauhaa. Pph varmasti mielellään laittaisi lapset lepäämään samaan aikaan lounaan jälkeen, jolloin itse saisi siivota lounaan pois käydä yksin vessassa ja valmistaa välipalan. Se on myös ainoa aika päivästä, kun olisi mahdollista soittaa rauhassa perhepäivähoidon ohjaajalle esimerkiksi kysyäkseen neuvoa johonkin lapsia koskevaan pulmaan.

Mä veikkaan kans et kaikkensa on yritetty mut ei sitä loputtomiin jaksa. Itse kans oon joskus yrittänyt vaikka ja millä koittaa 2v saada pysymään hereillä oikeaan päikkäriaikaan saakka mut se nukahtaa vaikka seisaalleen 10 aikaan viimeistään jos ei oo nukkunu yötä hyvin.

Mutta se on päivänselvää, että jos taapero nukkuu yössä 5-6h niin ei hän jaksa oottaa 6h että on päikkäriaika. Siks taaperon pitäisi nukkua yössä se 10h että jaksaa sitten aamun leikkiä. Mutta sehän me kaikki täällä tiedetään :) En syytä pph:a, hänellä on jo monta lasta ennestään, niin yhden hereillä pitäminen on varmasti mahdotonta :)

:greet025

Kiitos kaikille pohdinnoista, yritän lukea viestit ja palata aiheeseen, kun saa hetken vapaata.

Sen verran, että poika todella heräsi aamulla tasan 08 ja siitä lähtien on ollut hulina päällä....ei mitään väsymystä ja on välillä keskittynyt piirtämään riehumisen välissä... on kova keskittymiskyky, lukee kirjaa ja keskittyy palapeliinkin tunniksi ja osaa ratkaistakin sen!

Mutta ollaan miehen kanssa koko aamu puhuttu asiasta ja ratkaisu olisi saada lapsi nukkumaan klo21-22, jotta saataisiin itsekin vapaata ja lapsi jaksaisi herätä virkeänä hoitoon. Kohta uuvutaan itse....:sad001

Eclipsen kanssa samaa mieltä, että, meidän mielestä hoitaja ei tee kaikkea, koska kuljettaa poikaa vaunuissa, kun hänen pitäisi ennemmin liikkua päivän aikana. Nukkua ei saisi hoidossa juuri ollenkaan, mutta hoitaja pääsee helpommalla, kun antaa pojan nukkua päivällä ja me taas valvotaan sen vuoksi illat yö myöhään....jne...

Nyt yritetään miettiä ratkaisuja, että miten lapselle saataisiin enemmän virikkeitä päivään, jotta hän saisi purettua kaiken valtavan energiansa päivän aikana ja nukkuisi ajoissa illalla.....

Last edited by a moderator:
Nukkui vaunulenkillä klo 9, juuri parhaaseen toiminta-aikaan, kun muut lapset ovat virkeimmillään. Mitäköhän virikkeitä hoitaja olisi nukkuvalle kehittänyt ?

Hoidossa on vain toinen lapsi, vuoden vanhempi poika. Hän saa kävellä, eikä istua vaunuissa. Meidän poika nukahtaa, jos joutuu istumaan vaunuissa.... Hän mielellään kävelisi, mutta koska hoitajalla on niin kova kiire, niin laittaa pojan vaunuihin....

Kesälomalla meidän poika oli mukana lionnonpuistossa vaellusretkellä, ja hän käveli metsässä ihan itse koko vaellus matkan 5km...muut väsährivät jo aiemmin, aikuiset ja lapset...

Sukulaisetkin olivat mukana ja olivat ällistyneitä, että millä tarmolla poika koko matkan veti, sylissä ei saanut viedä yhtään, koska hän hyppeli itse juurakoidenkin ylitse.... valittanut ei missään välissä, vaikka nälkäkin varmasti välissä tuli.... Päiväunet jäivät silloinkin pois, häntä ei väsyttänyt ennen iltaa...

Tarvitsee siis paljon aktiviteettia...

Last edited by a moderator:
Hyvä Tähti että olette puhuneet asiasta. Meillä on myös käyty tätä asiaa läpi viime aikoina. Koska mä olen perheen iltavirkku ja yökukkuja niin en välttämättä edes tajua että kello on jo niin paljon että lapsen pitäisi olla suihkussa ja iltapalalla. Olenkin sanonut miehelle, että sen pitää myös nyt mun töiden alkaessa kantaa enemmän vastuuta ja alkaa sitten vaikka muistuttamaan että olis aika tehdä jotain. Toki auttaa aina kotona ollessaan iltatoimissa, mutta tähän asti on ollut mun vastuulla huolehtia että asiat tapahtuu ja olen ohjeistanut miestä.

Tähti, et voi olla tosissasi, että olisi hoitajan vika, jos lapsi nukahtaa aamupäivällä. Eihän se hyvänen aika nukahda sinun puheesi mukaan ikinä ! Eikä hoitajalla ole mitään mahdollisuuksia tarjota virikkeitä, jos lapsi on parhaaseen toiminta-aikaan niin väsynyt, että nukahtaa kesken matkan. Myöhemmin päivällä on lounasaika ja muiden lasten lepoaika ja välipala, ei siinä mitään tunturivaelluksia ehdi tehdä !

Jospa nyt tartutte miehen kanssa edes yhteen neuvoon, mitä täällä on tarjottu.

Nukahtaminen on taito, joka useimmille lapsille pitää opettaa. Tavallisesti vanhemmat opettavat sen jo vauvana, mutta toki ehtii myöhemminkin.

Tähti, et voi olla tosissasi, että olisi hoitajan vika, jos lapsi nukahtaa aamupäivällä. Eihän se hyvänen aika nukahda sinun puheesi mukaan ikinä ! Eikä hoitajalla ole mitään mahdollisuuksia tarjota virikkeitä, jos lapsi on parhaaseen toiminta-aikaan niin väsynyt, että nukahtaa kesken matkan. Myöhemmin päivällä on lounasaika ja muiden lasten lepoaika ja välipala, ei siinä mitään tunturivaelluksia ehdi tehdä !

Jospa nyt tartutte miehen kanssa edes yhteen neuvoon, mitä täällä on tarjottu.

Nukahtaminen on taito, joka useimmille lapsille pitää opettaa. Tavallisesti vanhemmat opettavat sen jo vauvana, mutta toki ehtii myöhemminkin.

Yölento :)
Syyllistä tässä ei etsitä, vaan ratkaisua. Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita, koska pulassa on hoitajakin, kun on väsynyt, sillä hänellä ei ole kuulemma kovin montaa vastaavaa energiapakkausta ollut hoidossa 30-vuoden uran aikana. Hänelläkin alkaa siis olla jo ikää, eikä jaksa enää samaan tahtiin, kuin nuorena.

Hoitajasta pidetään, joten häntä ei mielellään vaihdeta :) Eikä kyllä syyllistetä, vaan jotain pitää muuttaa...:scratch

Vuosi sitten lapsen kanssa meni hoidossa helpommin, nyt hän alkaa olla niin aktiivinen ja väsymätön, ettei hoitajakaan pysy hänen perässään.... vielä, kun muut kaverit siirtyivät päiväkodin puolelle, niin leikkikavereistakin on pulaa....

Yhtä syyllistä tilanteeseen ei olekkaan ja meillä, kun ei ole lapsista airmmin edes kokemusta, kun on ensimmäisestä kyse.... Samaan tilanteeseen omat työt räjähtävät käsiin, koska mulle lisättiin vastuita töissä, niin AJATTELE siinä sitten järkevästi, ellet itse ehdi nukkuakaan yöllä!!:singing:
Eikä asu ketään sukulaisiakaan lähellä, että saisi hoitoapuja.

Miehen mielestä ratkaisu on päiväkoti, ehkä liikuntapainotteinen...jotain jossa on paljon säpinää ja tekemistä, sekä kavereita.

Keskusteluahan tämä vaan on, sana vapaa!:cheers

Paljon selvemmin täältä ei neuvoja voi saada kuin mitä , Tähti, sinulle on annettu. Kyllä varmasti päiväkotikin asian ratkaisee. Sanovat siellä varmasti, että lapsen pitää mennä aiemmin nukkumaan, ettei väsähdä kesken aamupäivän.

Yölento :) Vielä lisäys, että meillä lapsi nukahtaa, jos hänellä on liian tylsää / virikkeetöntä...

Siksi lapsi nukahtaa hoidossa aamulla, koska hän on tylsistynyt:dead:
Hän haluaisi mennä ja touhuta, eikä istua vaunuissa.

Kotona hänelllä on enemmän virikkeitä, eikä todellakaan nuku tylsistymiseen...
Kun ei nuku melkein millään muutenkaan.

On siis ollut samanlainen kukkuja jo syntymästä saakka. Perinnöllistä!

Neuvolassa tätä ei ole pidetty ongelmana, koska lapsi on virkeä, eikä valita. Kaikki eivät tarvitse yhtä paljon unta ja fyysisen rasituksen tarpeen määräkin vaihtelee....mistä tulee esim. huippu-urheilijat? Tottakai harjoittelu, mutta onhan geeneillä sanottavaa....

Kaikki ihmiset eivät ole samalla viivalla tässäkään, vaan on eroja. On myös laiskoja lapsia ja silloin varmaan hoitajalla olisi ongelma, kun lapsi ei jaksa mitään, vaan nukkuu mielummin...:smiley-angelic006

.

Tähti, en tiedä missä päin asutte, mutta jos päädytte päiväkotiin niin ainakin täällä päin Touhula ja Pilke päiväkodit on liikunta ja musiikkipainotteisia. Tai tarkalleen ottaen esim meidän tyttö on seikkailu päiväkodissa. Näihin yksityisiin päiväkoteihin on aina jono. Eli jos nyt haette pojalle paikkaa sellaisesta niin pääsee aloittamaan siellä luultavasti vasta ensi kesän alussa tai ensi syksynä.
Toisin sanoen yrittäkää saada homma toimimaan perhepäivähoitajan kanssa tämä talvi ja sitten siirrytte päiväkotiin. Mutta jos haluatte yksityiseen päivähoitoon niin hakemus on laitettava jo nyt. Ja kunnalliseen päiväkotiin hakemus viimeistään helmikuussa.

Takaisin