Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti, minulla siis on jo kaksi lasta ja tiedän miten perhe-elämä vaikuttaa parisuhteeseen. Siitä on myös tutkimuksia. Teillä jo ensimmäinen askel väärään suuntaan on otettu, kun seksi ei tunnu enää tärkeältä.

Tuo vaurauteen keskittyminen on hassua. Mitä te olette tähän asti tehneet, kun ei vaurastuminen ole vielä riittävää?
Minulla on yksi sukulaisperhe, jotka ovat keränneet rahaa ja muuta omaisuutta koko ikänsä. Nyt sitä on yllinkyllin, ikää vanhemmilla on yli 80 vuotta ja lapsilla yli 60 vuotta mutta eivät vielä ole alkaneet kuluttaa rahojansa. Me sukulaiset emme ole kiinnostuneita perinnöstä, joten kiire tulee tuhlata kaikki.

Yölento :) Askeleelle en voi mitään, mutta eipä ole aikaa tällä hetkellä. Tosin toista lasta toivotaan, niin luultavasti jonkun verran täytyy kiinnostaa:laughing014 Vaikka yö klo 02:laughing002

Puhumattomuus ja keskustelemattonuus on varmin tapa ottaa askel väärään suuntaan parisuhteessa, enkä tarvitse tämän väitteen tueksi mitään tutkimuksia.

Myös samansuuntaiset ajatusmallit ja toiveet tukevat parisuhdetta, jos näitä ei ole, niin se aiheuttaa helposti harmia ja riitaa.

Meillä ei ole koskaan ihme kyllä ollut mitään parisuhdeongelmia ja todella ihmettelen, kun joku valittaa heti vuoden -parin jälkeen, että riitelevät turhista. Välissä mennään jo naimisiinkin... Sitten noin siellä 5-vuoden jälkeen erotaan ja yleemsä hyvin riitaisesti.

Ymmärrän näitä henkilöitä, että parisuhde ei ole toiniva ja pahin on se, jos ehditään tekemään lapsia tässä välissä, sillä lapset kärsivät aina kaikesta aikuisten tappelusta ja riitelystä...

Halutaan vaurastua lisää, koska halutaan elää eläkepäivillä paremmin, kuin köyhästi. Lapsi, sekä mahdolliset tulevat lapsen lapset tarvitsevat paremman elämän... :)

Last edited by a moderator:
Parisuhde kaipaa niin tuota keskustelua kuin seksiäkin ja läheisyyttä ja hellyyttä. Ja siinä samalla lapsetkin näkee halailua ja hellyyttä (enkä nyt puhu seksin aikana tapahtuvasta läheisyydestä, mielummin eivät sitä näe :D).

Olen kokenut eron ja siinä nimenomaan korostui se, että kun parisuhde ajautui erilleen (ei seksiä/läheisyyttä) niin loppui myös kommunikointi ja toinen alkoi ärsyttämään. Eikä ollut kyse 5v suhteesta vaan 15v suhde. Siitä oppi, että kaikki nuo kulkee käsi kädessä. Ja se kosketus, töissä on paljon leskiä asiakkaina ja he ikävöivät sitä kun heihin ei koske kuin hoitajat. Osa melkein 100 vuotiaita ja edelleen se on se mitä kaipaavat.

Eli siis kosketelkaa toisianne! :hug003

Tuo vaurauteen keskittyminen on hassua. Mitä te olette tähän asti tehneet, kun ei vaurastuminen ole vielä riittävää?
Minulla on yksi sukulaisperhe, jotka ovat keränneet rahaa ja muuta omaisuutta koko ikänsä. Nyt sitä on yllinkyllin, ikää vanhemmilla on yli 80 vuotta ja lapsilla yli 60 vuotta mutta eivät vielä ole alkaneet kuluttaa rahojansa. Me sukulaiset emme ole kiinnostuneita perinnöstä, joten kiire tulee tuhlata kaikki.

Yölento :) Mulla ei ollut nuorena mitään, joten keräsin pulloja tienreunalta. En tosiaan ole syntynyt kultalusikka suussa.

Päätin jo 17-vuotiaana tehdä bisness suunnitelnan, jotta saisin jostain jotain. Siinä välissä kävin pari-kolme kouluakin ja sain hyvän tutkinnon...Sillä tiellä vielä ollaan, töitä on painettu se reilu 20-vuotta :) Nyt menee jo hyvin, mutta haaveena on oma.

Yritän sanoa, että on pakko raivata oma tiensä tulevaisuuteen ja sitä edelleen teen...."en kerää rahaa".. .
.

Tää raha-asia keskustelu vähän kyrsii kun ihmiset on täällä niin eri arvoisessa asemassa oli syntynyt kulta lusikka suussa tai ei. Mutta se mitä haluan antaa kaikista eniten jälkeläisille on arvot. Juuret ja siivet -luki jossain. Haluan, että lapseni on onnellinen ja kunnioittaa itseään ja toisia, ja elämää,luontoa. Rahaa en voi lapsilleni antaa, koska olen "tavallinen duunari" (tosin hiton ylpeä ammatistani ja työstäni), mutta rakkautta ja ne arvot. Opit mikä on oikein ja väärin..ne aion antaa.

Enkä nyt puhu kenenkään tietyn ihmisen rahapussista, vaan yleisesti. Täällä Suomessa kun on meininki, että köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu.

Muokattu viimeksi:
Ja se kosketus, töissä on paljon leskiä asiakkaina ja he ikävöivät sitä kun heihin ei koske kuin hoitajat. Osa melkein 100 vuotiaita ja edelleen se on se mitä kaipaavat.

Eli siis kosketelkaa toisianne! :hug003

Satru :) Tuo kosketus on niin 150% totta... Se on maailman tärkein asia.

Ei seksi, (paitsi ovisaikaan,):p

Parisuhteessa pitää kosketella ja pitäisi myös omia läheisiä ihmisiä :) Vanhuskin virkoaa, jos häntä otetaan kädestä kiinni:Heartred

Tää raha-asia keskustelu vähän kyrsii kun ihmiset on täällä niin eri arvoisessa asemassa oli syntynyt kulta lusikka suussa tai ei. Mutta se mitä haluan antaa kaikista eniten jälkeläisille on arvot. Juuret ja siivet -luki jossain. Haluan, että lapseni on onnellinen ja kunnioittaa itseään ja toisia, ja elämää,luontoa. Rahaa en voi lapsilleni antaa, koska olen "tavallinen duunari" (tosin hiton ylpeä ammatistani ja työstäni), mutta rakkautta ja ne arvot. Opit mikä on oikein ja väärin..ne aion antaa.

Enkä nyt puhu kenenkään tietyn ihmisen rahapussista, vaan yleisesti. Täällä Suomessa kun on meininki, että köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu.

Satru :) Vihaan rahaa. Se on, kuin paha "akka". Mies on kiinnostunut rahasta enemmän, kuin itse olen. Olen syntynyt köyhäksi, enkä ole silti jäänyt mistään paitsi.

Mutta rahaahan elämiseen tarvitaan.

Ja sen kautta voi toteuttaa omia unelmia...voi ostaa kaupasta mitä haluaa, usein ostan lapselle merkkivaatteita ja usein voidaan lähteä all-inclusive matkalle ulkomaille jne... :)

Minäkään en lähtisi toteamaan, ettei meidän parisuhde tarvitse huoltoa. Aika moni on ajautunut eroon pikkulapsiaikana (tai kohta sen jälkeen), ja näen, että olisi naiivia ajatella, ettei itselle voisi käydä "klassisesti".
Minulle ja parisuhteelleeni oli helpotus, että lapsettomuushoidot loppuivat, ja vaikka loppu oli negatiivinen, paljon hyvää on tapahtunut, kun pettymyksestä toivuttiin.
Tähden kommentit rahan suhteen kieltämättä ovat ristiriitaisia (paha akka, jolla toteutetaan unelmia), mutta lie se kuitenkin muillekin ristiriitainen aihe :)

Tähden kommentit rahan suhteen kieltämättä ovat ristiriitaisia (paha akka, jolla toteutetaan unelmia), mutta lie se kuitenkin muillekin ristiriitainen aihe :)

Katjusha :) Tarkoitan, että liika raha on pahasta ja liian vähän on vielä enemmän pahasta. Siksi "paha akka":laughing002

Ja meidän parisuhde ei tarvitse huoltoa, eikä tutkimustuloksia. Jokainen tietää oman parisuhteensa tilan aika varnasti ihan itse..:happy119

Suurin riidan aiheuttaja vastasyntyneen lapsen vanhempien parisuhteessa on rahan puute (etenkin äitiysvapaalla). Se korostaa muutoinkin kaikkea, koska lapsen synnyttyä eletään myös univajeessa!

Miehet ei oikein kestä univajetta, eikä tulojen puutetta.

Ainakin osittain siitä johtuu, että erotaan ja parisuhde riitautuu..:sad001
Tilanne menee kestämättömäksi - kumpikaan ei jaksa!:angelic: Niin ja myös seksi usein puuttuu.

.

Toi "kaupasta voi ostaa mitä tahansa" ajatus ei käy mulle, siinä lapsi oppii että kaikkea saa rahalla ja rahasta tulee se kaikkein tärkein asia ja tavaraa kertyy ja lapsista tulee materialisteja. Mulla oli myös köyhä lapsuus, mutta se myös opetti että rahaa pitää olla elämiseen, mutta ei niin että meistä lapsista ois kasvanut kaiken saaneita. Nykyään kaikki pitää olla muodikasta ja teknologia huippuluokkaa ja sitten usein rahan voimalla ajatellaan, että ne joilla ei sitä ole, ois jotenkin huonompia ihmisiä. Ehkä kovaa yleistystä, mutta näin asian näen ja varsinkin kun katselin pari päivää sitten täällä pohjantähden alla ohjelmaa ja siellä Hurstin jaksoa. Kertoi kuinka pukumiehet taputtee olkapäälle, että hyvin teet hommasi, mutta ne taputtelijat on just niitä jotka pystyisivät auttamaan, mutta eivät auta. Mua niin otti päähän se ajatus että useammat köyhät vähäisestä antaa sen vähäsen, että toiset sais vaatetta päälle ja ruokaa, ja sitten nää jotka "voi ostaa kaupasta myös vaan" ei auta mitenkään. Jos mä joskus voitan Lotossa, niin tiedän kyllä mihin ne rahat suurimmaksi osaksi menis.

Meni ehkä asian vierestä kun alunperinhän piti miettiä unirytmejä ja nyt paasaan rahasta, mutta surettaa vaan niin paljon ihmiset jotka tarvis apua.

Satru, minusta oli ihana kuulla, että Sauli eli tuttavallisemmin Saukki toivoi 70-vuotismuistamiset esim. Hurstille. Tuli heti tunne, että pitääkin sinne lahjoittaa edes vähän - vaikka en meinannutkaan pressalle pakettia laittaa alunperin.

Satru, minusta oli ihana kuulla, että Sauli eli tuttavallisemmin Saukki toivoi 70-vuotismuistamiset esim. Hurstille. Tuli heti tunne, että pitääkin sinne lahjoittaa edes vähän - vaikka en meinannutkaan pressalle pakettia laittaa alunperin.

Tuosta en ole kuullutkaan, mutta hyvä jos näin sanoi! Meinaan samaisessa jaksossa pressa oli käymässä siellä Hurstin joulujuhlassa ja minä mietin vaan, että miksi ei anna sinne lahjaksi vaikka kuukauden palkkaansa kun kerran sinne meni ja on köyhien ympäröimänä :smiley-angry026 :happy:

Mua niin otti päähän se ajatus että useammat köyhät vähäisestä antaa sen vähäsen, että toiset sais vaatetta päälle ja ruokaa, ja sitten nää jotka "voi ostaa kaupasta myös vaan" ei auta mitenkään. Jos mä joskus voitan Lotossa, niin tiedän kyllä mihin ne rahat suurimmaksi osaksi menis.

Meni ehkä asian vierestä kun alunperinhän piti miettiä unirytmejä ja nyt paasaan rahasta, mutta surettaa vaan niin paljon ihmiset jotka tarvis apua.

Satru :) Muakin ottaa päähän. Siksi olen tahallani tekeytynyt köyhän näköiseksi ja seisonut roskiksenkin takana.

Kerran vai kaksi tein kokeen, että miten ihmiset käyttäytyy...

Tulos on se, että ei noteerata ja ajetaan hienolla autolla ohi...jotkut jopa sylki, kun käveli ohi:yuck:

Menin seuraavana päivänä samaan paikkaan merkkivaate päällä ja käytös oli toista:joyful:

Jopa kaukaa noteerattiin arvokkaaksi henkilöksi, eikä kukaan tullut sylkemään, saati ihmettelemään, että miksi merkkivaatteet päällä oleva ihminen seisoo roskiksen takana:laughing014

Kaikki sympatiat köyhille:Heartred, koska he ovat usein monella tavalla rikkaampia ja usein antavat muille omastaan, vaikka sitä ei juuri olisi:Heartred

Yölento, en kerää rahaa.

.

Katjusha :) Tarkenna... en ole ehtinyt katsoa uutisia koko viikkona, koska töitä on tullut rutkasti lisää ja yöt on osittain valvottu lapsen kanssa, koska hänelle tuli vatsaflunssa. En ole nukkunut tällä viikolla, kun about 12runtia, koska pari yötä en nukkunut ollenkaan ja nämä muut suoriuduin 3tunnin yöunilla....

.

Katjusha :) Tarkenna... en ole ehtinyt katsoa uutisia koko viikkona, koska töitä on tullut rutkasti lisää ja yöt on osittain valvottu lapsen kanssa, koska hänelle tuli vatsaflunssa. En ole nukkunut tällä viikolla, kun about 12runtia, koska pari yötä en nukkunut ollenkaan ja nämä muut suoriuduin 3tunnin yöunilla....

.
Kuulin tästä uutisoidun jo viime viikon perjantaina presidentin kansliasta. YleX:n pojat on minulle uutiskanava, koska meillä ei voi katsoa uutisia (nukumme kaikki samassa huoneessa, missä telkkari, ja hiljaisuus on klo 20 :wink ). Eli tällä kertaa kultakellot ja kukkalähetykset korvataan lahjoituksella hyväntekeväisyyteen.

"Presidentti Sauli Niinistö täyttää 70 vuotta ensi viikon perjantaina 24. elokuuta.Tasavallan presidentin kanslian tiedotteen mukaan Niinistö ei juhlista merkkipäiväänsä, vaan viettää sitä työn merkeissä.

- Mahdolliset muistamiset presidentti Niinistö toivoo suunnattavan hyväntekeväisyyteen, tiedotteessa sanotaan.

Presidentti Niinistön valitsemia hyväntekeväisyyskohteita ovat syrjäytymisvaarassa olevia nuoria tukeva Tukikummit-säätiö ja vähäosaisten hyväksi toimiva Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry.

Mahdolliset lahjoitukset voi tehdä Tukikummit-säätiön tilille FI14 8000 1971 3807 88 tai Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry:n tilille FI80 8000 1170 0790 90.Viestiksi Sauli Niinistö 70v."

Tähti, jos perheaika on se ykkösjuttu niin siihen parempi hetki on kyllä päivällä ja etenkin viikonloppuna aamupäivällä. Olette saaneet valvoa jo vuosikausia ja nukkuneet viikonloppuisin pitkään jo vuosikymmeniä. Nyt olisi lapselle sopivan aikataulun aika. .

Yölento :) Olisi mukavaa viettää päivällä perheaikaa, mutta työssäkäyvä ei oikein pysty toteuttaan sitä:scratch

Tottakai toteutetaan lapselle parhainta aikataulua, mikä on mahdollista:happy:

Tärkeää on myös, että vanhemmat jaksaa kaikkea rumbaa, sillä voinavarat on usein vähissä, etenkin, kun on paljon töitä, eikä ole sukulaisia ympärillä apuna...
.
Hyvää viikonloppua kaikille!! :cheers:cheers:cheers:cheers
.

Lapsen tarhan aloittamisesta....
Tyttö aloittaa maanantaina puolipäiväisenä ekan viikon tarhassa. Käytiin eilen tutustumassa tarhaan ja leikkimässä tunnin verran samalla kun selvitettiin hoitajan kanssa tarvittavat asiat. Tytön ryhmässä on lisäksi 2 poikaa ja 1 tyttö. Pojat oli tosi kivoja ja reippaita, mutta pakko sanoa että tyttö sai mut taas muistamaan miks en oo aikoinaan sietänyt taaperoikäisiä. Koko siellä olo ajan jollotti räkä poskella ja jos hoitaja sai sen välillä loppumaan niin aloitti välittömästi uudestaan, jos joku lapsi meni lähellekään tai tapahtui jotain muuta ihan perusjuttua. Oon varmaan kamala, mutta hoitajan sanoessa että tästähän tytöt saa toisistaan kaverit niin naamasta varmaan paistoi mun mielipide vaikka yritinkin sen peitellä. Hoitaja myös totesi kierrellen tytöstä että on normaalia haastavampi tapaus. Aika näyttää mitä siitä ryhmästä muodostuu.
Oma tyttö alkoi leikkimään välittömästi poikien kanssa ja viihtyikin hyvin sekä sisä että ulkoleikeissä vanhemman pojan kanssa. Toinenkin poika oli mukava mutta selvästi hiljaisempi ja hitaammin lämpiävä. Ja luultavasti vähän nuorempi. Meidän vierastamaton vilkas tättähäärä ei kyllä jaksanut alkua enempää tutustua jollottajaan. Selvästi hoitaja myös joutui käyttämään kaiken ajan tähän yhteen lapseen ja mä sit leikin muiden kanssa. Toivottavasti tapaus reipastuu tai sit kolme muuta lasta saa pidellä tärykalvojaan koko ajan kun ovat sisällä. Ulkona onneksi kaikki ryhmät ulkoilee yhtä aikaa niin touhua riittää.
No toisaaltaan leikin mäkin pienenä vaan poikien kanssa. Tyttö on muutenkin kiinnostunut enemmän ns poikien leikeistä. Ehkä mua tässä harmittaa eniten se, että toivoin tytön ryhmään jotain samanlaista reipasta tättähäärää kaveriksi. Se ei nyt sitten toteutunut.

Tyttö aloittaa maanantaina puolipäiväisenä ekan viikon tarhassa. Käytiin eilen tutustumassa tarhaan ja leikkimässä tunnin verran samalla kun selvitettiin hoitajan kanssa tarvittavat asiat. Tytön ryhmässä on lisäksi 2 poikaa ja 1 tyttö. Pojat oli tosi kivoja ja reippaita, mutta pakko sanoa että tyttö sai mut taas muistamaan miks en oo aikoinaan sietänyt taaperoikäisiä. Koko siellä olo ajan jollotti räkä poskella ja jos hoitaja sai sen välillä loppumaan niin aloitti välittömästi uudestaan, jos joku lapsi meni lähellekään tai tapahtui jotain muuta ihan perusjuttua. Oon varmaan kamala, mutta hoitajan sanoessa että tästähän tytöt saa toisistaan kaverit niin naamasta varmaan paistoi mun mielipide vaikka yritinkin sen peitellä. Hoitaja myös totesi kierrellen tytöstä että on normaalia haastavampi tapaus. Aika näyttää mitä siitä ryhmästä muodostuu.
Oma tyttö alkoi leikkimään välittömästi poikien kanssa ja viihtyikin hyvin sekä sisä että ulkoleikeissä vanhemman pojan kanssa. Toinenkin poika oli mukava mutta selvästi hiljaisempi ja hitaammin lämpiävä. Ja luultavasti vähän nuorempi. Meidän vierastamaton vilkas tättähäärä ei kyllä jaksanut alkua enempää tutustua jollottajaan. Selvästi hoitaja myös joutui käyttämään kaiken ajan tähän yhteen lapseen ja mä sit leikin muiden kanssa. Toivottavasti tapaus reipastuu tai sit kolme muuta lasta saa pidellä tärykalvojaan koko ajan kun ovat sisällä. Ulkona onneksi kaikki ryhmät ulkoilee yhtä aikaa niin touhua riittää.
No toisaaltaan leikin mäkin pienenä vaan poikien kanssa. Tyttö on muutenkin kiinnostunut enemmän ns poikien leikeistä. Ehkä mua tässä harmittaa eniten se, että toivoin tytön ryhmään jotain samanlaista reipasta tättähäärää kaveriksi. Se ei nyt sitten toteutunut.

Meidän poika on ollut just jollottaja. Ikävöi ensimmäiset kolme viikkoa meitä ja kulki äidin ja isin kuva mukana, mutta eilen ja tänään ei ole enää itkenyt. Ja muuten, ei tuo poika ole ujostellut myöskään ja tapaamispäivinä juoksi päikkyyn kun tiesi että siellä on autoja :D Mutta totuus oli kova kun jäi sinne ilman vanhempia. Mutta olen ollut tyytyväinen tuohon ryhmään. Syliin aina saa mennä ja muutenkin tuntuvat välittävän paljon pojasta ja siitä miten sujuu kotona ja päikyssä. Tyttö sen sijaan kiukuttelee aina hakiessa, että onko pakko tulla kotiin. :D Tsemppiä uuteen alkuun! :)

Tähti, ette te kai viikonloppuisin töissä käy ? Olet sanonut, että viikonloppuisin valvotte myöhään. Ei siinä ole lapsen kannalta mitään järkeä. Aikaa on täsmälleen yhtä paljon vaikka menisi ajoissa nukkumaan. Se aika vaan on lapselle parempi aamulla ja päivällä kuin yöllä.

Muistan uraltani mm erään perheen, jossa valvottiin iltaisin. Lapsi herätettiin aamulla kuudelta ,että vanhemmat ehtivät töihin. Lapsi oli koko aamupäivän toiminnan ajan päiväkodissa väsynyt ja innoton. Iltapäivällä meno alkoi kiihtyä ja meni yliväsymyksen puolelle. Vanhemmat eivät olleet motivoituneita muuttamaan rytmiään ja lopulta lapsella oli kouluun mennessä oppimisvaikeuksia ihan vain siksi että vireystila oli huono aina, kun olisi ollut hyviä oppimisen paikkoja tarjolla.

Rahakeskustelu on minusta aivan kummallista. Miltä näyttää rikas tai köyhä? Miksi pitäisi ostaa merkkivaatteita jos siihen on varaa? Olen aika vaatimattomista oloista lähtöisin, olen ollut kaikkien kolmen lapsen kanssa pitkään kotona. Onneksi lasten isät ovat saaneet käydä töissä. Olisin kyllä jäänyt kotiin sittenkin vaikka eivät olisi saaneet. Pidän työstäni paljon, mutta se voi odottaa muutaman vuoden.

Lapset oppivat arvot mm vanhempien toimintaa seuraamalla. Jos sanon kaikkien ihmisten olevan yhdenvertaisia mutta korostan jotain ominaisuuksia parempana kuin toisia, niin lapsi ei kuule mitä sanon, vaan sen, mitä toiminnallani osoitan.

Niinhän se on, esimerkkejä olemme. On epäolennaista mitä sanomme, jos sanattomasti viestimme tai käytöksellämme osoitamme muuta.
Nukkumisesta, meillä mieheni olisi aamuntorkku, mutta meillä on järkeilty rytmit niin, että kaikkineen elämä toimii. Luulen, että vähän pitempään nukkuisi viikonloppuisin, mutta luultavasti nousisi klo 8 mennessä kuitenkin. Ennen tytön tuloa väännettiin, että miks pitää katsoa kymppiuutiset, jos siitä seuraa univelkaa kaikille. Enää ei tästä väännetä, klo 21-22 on intiimihetki ja sit pikkuhiljaa unille.

Eclipse :) Tuollainen "rämäpää" on meilläkin, hissukoista ei niin välitä, mutta vanhemmista isommista lapsista kyllä, etenkin tytöistä! Nyt harmiksi ryhmässä ei ole enää tätä tyttöä...

Ja ryhmän haastavin tapaus on meilläkin, koska osaa olla uuvuttava. Vaikka on pienin ja nuorin.

Paljon samaa siis! :)

Älä kauhistu muutosta. Muistan ainakin olleeni alussa aika kauhistunut jonkun aikaa, kun lapsen elämä muuttui täysin ja tuntui siltä, ettei kukaan vieras osaa hoitaa sitä ihan omaa pientä kullannuppua...

Tovi menee, että asia alkaa luonnollistua. Aluksi miettii liiaksi kaikkea, onko ensinnäkin hoitaja oikea jne....

Nythän teillä on jo kuitenkin vuoden vanhempi, kuin meidän aloitusaikana, vuosi sitten. On täysin sopivan ikäinen hoitoon.
Tsemppiä! :)

Takaisin