Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yölento :) Meillä lapsi ei tosiaan kärsi mistään....vuoroin perään sitä ollaan vähillä unilla. Käydään töissä.

Mieluummin käyn töissä ja ansaitsen rahaa, joten lapsi myös saa "kivoja asioita" elämäänsä :)

Elämä on todella täynnä valintoja....Ein tosiaan viitsi osaavana ihmisenä olla vaan työttömänä ja rahattomana jossain sohvan perukoilla:laughing002
Senkin valinnan voisi tehdä, jos haluaisi....

.
Lapsi ei kärsi mistään. Kenen ongelma se sitten oli, että lapsi nukahtaa arkisin klo 00-2.00 ja herätetään kuudelta. Ei tahdo nukkua päiväunia ja kaipaa virikkeitä iltaisin, mutta ette jaksa niitä järjestää ? Kuka siinä nyt kärsii ja mistä?

Lapsi ei kärsi mistään. Kenen ongelma se sitten oli, että lapsi nukahtaa arkisin klo 00-2.00 ja herätetään kuudelta. Ei tahdo nukkua päiväunia ja kaipaa virikkeitä iltaisin, mutta ette jaksa niitä järjestää ? Kuka siinä nyt kärsii ja mistä?

Yölento :wink Osuit asian ytimeen... tässä on se ongelma. Kerro, että mitä pitäisi tehdä? Itse ei oikein pystytä mitään, kun ei aika riitä...
.
Ja on hyvä tuoda esille asioita keskustelun merkeissä, koska muutkin saman asian keskellä painivat voivat hyötyä hyvistä vinkeistä:grin ja ajatuksista :)

.

Tähti, olen jo sanonut, että ongelma todennäköisesti johtuu siitä, että teillä viikonloppuisin ja lomalla on eri rytmi. Niin kuin Katjusha kertoi että heillä on vauvasta asti harjoiteltu, että yö alkaa klo 20 ja Eclipse on harjoitellut uutta päivärytmiä ennakkoon, kun on menossa hoitoon.

Voitte siis valita, haluatteko pitää nykyisen systeemin vai haluatteko oikeasti saada lapsen nukkumaan ajoissa. Molempia ei voi saada. Lapset ovat viikon sekaisin jo kesäaikaan siirtymisestä ja toisen viikon talviaikaan palaamisesta. Teillä ei ole kyse yhden tunnin heitosta kahdesti vuodessa, vaan joka viikko monta tuntia.

Tähti, olen jo sanonut, että ongelma todennäköisesti johtuu siitä, että teillä viikonloppuisin ja lomalla on eri rytmi. Niin kuin Katjusha kertoi että heillä on vauvasta asti harjoiteltu, että yö alkaa klo 20 ja Eclipse on harjoitellut uutta päivärytmiä ennakkoon, kun on menossa hoitoon.

Voitte siis valita, haluatteko pitää nykyisen systeemin vai haluatteko oikeasti saada lapsen nukkumaan ajoissa. Molempia ei voi saada. Lapset ovat viikon sekaisin jo kesäaikaan siirtymisestä ja toisen viikon talviaikaan palaamisesta. Teillä ei ole kyse yhden tunnin heitosta kahdesti vuodessa, vaan joka viikko monta tuntia.

Yölento :) Aika kovaa tylytystä.

Ihan täydellisiä ei sentään olla.

Luonnostaan yökukkujia kaikki, myös lapsi. Meille ei ole koskaan vaikuttanut kesä/talviaika yhtään mitään. Tunti sinne tai tänne ei meillä vaikuta yhtään mihinkään. Ei myöskään aikavyöhykkeiden muutos aiheuta ihmeitä, ehkä yhden päivän verran väsymystä ulkomailla. Seuraavana päivänä kaikki entisellään.

Vähäunista sukua, sille ei voi mitään... :)
Perinnöllistä.

Ihmiset on vaan erilaisia, iästä riippumatta :)

Kaiipaa virikkeitä iltaisin, mutta ette jaksa niitä järjestää ? Kuka siinä nyt kärsii ja mistä?

Kaipaa virikkeitä, mutta päivisin...ei iltaisin. Illat haluaa olla omien vanhempiensa kanssa ja pääasiassa vaan ihan kotona....Hoidossa siis kaipaisi enemmän virikkeitä...:p

Luultavasti mitään ongelmaa ei olekkaan, koska lapsi ei valita koskaan
mistään:cool05

Kaikkiaan sanoisin, että uni on ihan hurjan tärkeä elämän osa-alue. Sen tarve on toki yksilöllistä, mutta useimmissa lapsiperheissä "tingitään" juurikin unesta - aikuisen tai lapsen rytmin ja valintojen vuoksi. Uskoisin, että meilläkin olisi ollut raskaampaa, jos emme olisi mahdollistaneet aikuisille 22-06 -unta. Silloin jaksaa satunnaiset yöt, jolloin on lapsi tai itse kipeänä ja vaikea nukkua tmv. eikä seuraavana päivänä ole huomattavia vaikeuksia arkisissa asioissa, ja jaksaa käydä vaikka lenkillä porukalla jne.
Meillä molemmilla vanhemmilla on "vaativat" työt tavallaan, olemme kuitenkin hyvässä tasapainossa, vaikka työtä olisi välillä paljonkin ja vastuuta valmiiksi saattamisesta.

Tähti, kysyit neuvoa. Sinulle on yritetty neuvoja antaa,mutta et ota niitä vastaan. Et kauniisti etkä tylysti sanomalla. Teidän lapsi on varmasti ihana ja erityinen, mutta häneen pätee aivan samat lainalaisuudet kuin muihinkin lapsiin. Niin kauan kun kiellät tämän tosiasian, niin ei teillä mikään muutu. On tosi helppoa vierittää syy uniongelmista hoitajan niskaan. Hän on kuitenkin kertomasi mukaan ollut alalla pitkään ja hoitanut lapsia menestyksellä, joten tietää kyllä perusasiat ja on tavannut monenlaisia lapsia.

Minulla on pitkä kokemus lapsista ja perheestä ja vain kahdessa tapauksessa uniongelmat eivät väistyneet näillä perusneuvoilla. Toinen lapsi oli kehitysvammainen ja toinen autismin kirjolla.

Nykypäivänä lapsi joutuu olemaan enemmän mukana työelämän pyörityksessä, koska vanhemmat joutuvat töissä entistä kovemmalle.

Nuo olivat, Tähti, sinun sanojasi. Minun on todella vaikea usein ymmärtää, mitä yrität sanoa.

Elän kuitenkin samassa ajassa samaa pikkulapsivaihetta enkä silti ymmärrä. Ei meilläkään lapsi jää mistään paitsi eikä silti tiedä mitään työelämän pyörityksestä.

Kivat asiat elämässä ovat usein ilmaisia. Meillä oli tänään kiva päivä. Käytiin kirjastossa, puistossa ja metsässä. Poika kiipeili kiville ja kannoille ja tanssi ja kuunteli musiikkia. Poika oppi ottamaan omenan puusta ja haukkaamaan siitä paloja. Opetteli myös avaamaan avaimella postilaatikkoa ja sulkemaan sen. Keinui ensimmäistä kertaa isojen lasten keinussa puistossa. Harjoitteli saksilla leikkaamista, ruuvimeisselin ja lenkkiavaimen käyttöä.

Amen tälle. Itse köyhästä perheestä lähtenyt, mutta omille lapsille voin ostaa mitä haluan. Meillä on raha-asiat hyvin, koska mies tienaa. Mä saan olla kotona ja tarjota lapsille itseni! Ihan ilmaisen äidin. Ja mikään lelu tai ulkomaanmatka ei oo vielä tähän päivään mennyt kivuudessa äidin tai isän leikin yli. Ja lapsena en kaivannut reissuja tai uusia leluja, isä pyydysti mun kans murkkuja, rakennettiin hiekkalinnoja ja samoiltiin metsässä. Äiti vei marjaan ja saatiin seikkailla. Oli meillä myös ongelmat, mutta pääosin mulla on ollut hyvä lapsuus, nuoruus oli vaikeeta, mutta siihen ei ois raha vaikuttanut vaan vanhempien ymmärtäväisyys ja kuuntelu. Se on ilmaista se.

Niin ja haluan vielä sanoa tuosta hoitajasta ja neuvolasta. Oon niin monelta hoitajalta kuullut päikyssä että vanhempia vaan puolletaan ja annetaan niiden olla oikeassa, koska ei jaksa vääntää "päivän selvistä asioista nykyajan kaikkitietävien google-mammojen kanssa". Se on todella surullista, että hoitajat, lasten HOIDON ammattilaiset jättävät sanomatta faktoja vain koska väsyvät siten taisteluun. Se on sanomattakin selvää, että lapsi tarvitsee unta, aikuinen tarvitsee unta. Mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa unentarve vähenee. Vauva nukkuu 16-22h vuorokaudessa, taapero 10-12h, teini-ikäinen pärjää jo 8h ja aikuinen tarvitsee 7h. Se on vain tosiasia. Jos lapsi ei nuku, lapsi ei jaksa. Sama koskee joka ikää. Vanha kansa jopa sanoo että mitä huonommin nukkuu päiväunet, sitä huonommin menee yöt. Ja se on ainakin meillä pätenyt aina. Jos lapsi nukkuu päivällä hyvät päikkärit, niin illalla tulee uni myös. Rutiinit. Lapset kaipaa rutiinia, jolloin uni tulee. Meillä alkaa joka ilta sama (joskus jopa rasittavan tylsä) rumba. Pesut, iltapala, hammaspesu, huoneen siivous ja satu. Ja jo pesusta lapsi tietää, että tadaa, kohta mennään nukkumaan. Meän kohta 2v taapero, juoksee hamnaspesun jälkeen sänkyyn ja huutaa "äiti, isi, paapaa" ja nukahtaa alle 10minuutissa. Vaikka sängyssä iskä aina pelleilee ja kutittelee hetken, niin sit nukahtaa hetkessä.

En syyllistä ketään, jokainen todellakin omalla tyylillä, mutta päiväkoti ja hoito on jokaiselle lapselle jo todella iso virike! Pienen lapsen kuuluisi olla kotona vanhemman kanssa, mutta aina se ei ole mahdollista. Hoitopäivä on jo raskas lapselle joten lapsi yleensä illat tankkaa läheisyyttä ja haluaa olla vanhemman lähellä.

Ei hoitopaikan tarvitse järjestää virikettä enempää kuin rutiinit, ei meilläkään lapset joka päivä sirkuksessa käy, ei ees joka päivä ulkona, kotona on 2v ja 5v. 5v käy 2-3 kertaa viikossa kerhossa ja kerran viikossa harrastaa ju-jitsuu.. Ja jopa hän nukahtaa joka ilta kuin tukki sänkyynsä 21. Sama viikonloppuna. Kesälomalla ekaluokkalainen sai valvoa 22, mut pienet lähti nukkuu 21 viimeistään.

Tähti, jos haluat muutoksen, unohda hoitopaikan syyllistys, lue juttua lisää Vanhempainnetin sivuilta ja siellä voit vaikka nimettömänä soittaa Vanhempainpuhelimeen, oon varma et saat samat neuvot kun täältä meiltä.

Lapsi kasvaa nukkuessaan, aivot tarvii unta, kehitys tapahtuu unessa. Lapsen vaan täytyy nukkua. :)

Kannattaa Tähti kokeilla tuota joka päivä sama rytmi - juttua. rytmi luo turvallisuuden tunnetta lapseen kun tietää mitä milloinkin tapahtuu. Meillä syödään iltapala joka päivä klo 19. Klo 20.30 viimeistään nukkumassa ja aamulla heräävät itse viimeistään 7.00. nyt kun ovat päikyssä, niin heräävät 6.00-6.30, mutta silloinkin yleensä itse. Molemmat nukkuvat 2h päiväunet, isompi joskus vähemmän mutta levätä täytyy. Rutiinit kuitenkin säilyy joka päivä. Kokeilkaa, jos ei toimi niin sitten se on ainakin kokeiltu :happy:

Muokattu viimeksi:
Kannattaa Tähti kokeilla tuota joka päivä sama rytmi - juttua. rytmi luo turvallisuuden tunnetta lapseen kun tietää mitä milloinkin tapahtuu. Meillä syödään iltapala joka päivä klo 19. Klo 20.30 viimeistään nukkumassa ja aamulla heräävät itse viimeistään 7.00. nyt kun ovat päikyssä, niin heräävät 6.00-6.30, mutta silloinkin yleensä itse. Molemmat nukkuvat 2h päiväunet, isompi joskus vähemmän mutta levätä täytyy. Rutiinit kuitenkin säilyy joka päivä. Kokeilkaa, jos ei toimi niin sitten se on ainakin kokeiltu :happy:

Satru :)
Rutiinit onkin tärkeitä lapselle ja niistä on pidetty aina kiinni. Luo tosiaan sen turvallisuuden ja helpottaa ihan kaikkea.
Eikö teillä yhtään valvota viikonloppuisin?:rolleyes:

Tähti, ettekö viihdy miehen kanssa kahden, kun lapsi valvoo myös? Me kyllä miehen kanssa valvotaan toisinaan mutta poika menee nukkumaan aina yhdeksän aikaan.

Tuo vanhan kansan Uni tekee unta on kyllä meillä pitänyt paikkansa.

Satru :)
Rutiinit onkin tärkeitä lapselle ja niistä on pidetty aina kiinni. Luo tosiaan sen turvallisuuden ja helpottaa ihan kaikkea.
Eikö teillä yhtään valvota viikonloppuisin?:rolleyes:

Ei. Siis lapset ei valvo. Meillä on sama rytmi joka päivä. Ja vaikka oltais kylässä jossain viikonloppu, niin sielläkin on sama rytmi. Noi kerkee valvomaan sit myöhemminkin :grin

Juurikin se on ilmainen kylkiäinen mikä tulee kun lapset nukkuu ajoissa, oma aika ja parisuhdeaika! Mä oon päivällä ite poikki, siis siihen lasten kans touhuamiseen ja niiden kaitsentaan, sylittelyyn ja riitojen selvittelyyn. Ja silloin kun lapset on 21 viimeistään sängyssä, tai 20.30 kun on kasiin koulu, niin Herran jestas on ihanaa kun yksikään ei vingu tai halua jotain :D ja sit saa tehä omia juttua, puhua miehen kans niin ettei kukaan keskeytä, seksiä, hyvää ruokaa, herkkuja. Kaikkee sellaista mitä ei voi kun ne viheliäiset villapäät juoksee jaloissa :D mä aina sanonkin, että alkaa parin tunnin miniloma kun muksut nukkuu. Niin on aina ollut ja aina tulee olemaan kunnes on teini-iässä. Saavat valvoo ja pelata viikonloppuna, kunhan antaa mulle iltaisin rauhan :D

Juurikin se on ilmainen kylkiäinen mikä tulee kun lapset nukkuu ajoissa, oma aika ja parisuhdeaika! Mä oon päivällä ite poikki, siis siihen lasten kans touhuamiseen ja niiden kaitsentaan, sylittelyyn ja riitojen selvittelyyn. Ja silloin kun lapset on 21 viimeistään sängyssä, tai 20.30 kun on kasiin koulu, niin Herran jestas on ihanaa kun yksikään ei vingu tai halua jotain :D ja sit saa tehä omia juttua, puhua miehen kans niin ettei kukaan keskeytä, seksiä, hyvää ruokaa, herkkuja. Kaikkee sellaista mitä ei voi kun ne viheliäiset villapäät juoksee jaloissa :D mä aina sanonkin, että alkaa parin tunnin miniloma kun muksut nukkuu. Niin on aina ollut ja aina tulee olemaan kunnes on teini-iässä. Saavat valvoo ja pelata viikonloppuna, kunhan antaa mulle iltaisin rauhan :D

Tämä olisi voinut olla mun kirjoittama. Ihan samat ajatukset! :D

Ja tosiaan pitää olla parisuhde -ja omaa aikaakin, ja ne on yleensä silloin kun lapset nukkuu.:love022

Satru, Twisted & Yölento :)

Totta! Tosin....ennen lasta ja ehdittiin "tuijottaa" toisiamme jo sen 30-vuotta:laughing002

Nyt kun tuli tuo ensimmäinen (ja ehkä ainokaiseksi jäävä) 2-vuotias, niin halutaan perheenä viettää kaikki aika hänen kanssaan:drunken_smilie:drunken_smilie

Parisuhde ei ole niin ykkönen tällä hetkellä meille, vaan PERHE!!!:cheers

Ei me viitsitä mennä nukkumaan, vaan tehdään illat yhdessä perheenä lapsen kanssa kaikkea kivaa ja mukavaa.... Isä soittaa kitaraa ja me taas leikitään musiikin tahdissa ties mitä....

Meille lapsi tuo niin paljon erilaista uutta iloa tähän elämään, että siinä on ehkä myös yksi syy, miksi valvotaan.....:laughing002 Eikä lapsikaan viitsisi nukkua:laughing002

Miehen kanssa yhteinen vapaa-aika on eniten keskustelua. Seksi ei ole tällä hetkellä niin tärkeää, ollaan aiemmin ehditty liikaakin maata sängyssä...:laughing021

Nykyään me lähinnä puhutaan kaikista asioista ja töistä, sekä suunnitelllaan tulevia töitä, mahdollisesti kummankin tulevia omia firmoja...ollaan molemmat sijoitettu säästöjä poikimaan rahaa. Suunnitellaan tulevaisuutta ja jokavuotisia etelänmatkoja jne... Seksi ei ole meillä ykkösjuttu, vaan tunnetasolla yhteensopivuus:p
Molemmat myös haluaa menestyä ja saada aikaiseksi jotain... Lapsi ja taloudellinen vakaus on molemmille tämän hetken ykkösasia!:joyful:
Toinen lapsi olisi tervetullut...:happy119

.

Last edited by a moderator:
Tähti, jos perheaika on se ykkösjuttu niin siihen parempi hetki on kyllä päivällä ja etenkin viikonloppuna aamupäivällä. Olette saaneet valvoa jo vuosikausia ja nukkuneet viikonloppuisin pitkään jo vuosikymmeniä. Nyt olisi lapselle sopivan aikataulun aika.

Niin ja lapselta ei yhä vieläkään kysytä, tahtooko mennä nukkumaan. Lapsella ei ole riittävästi tietoa ja kykyä hahmottaa aikaa ja omia tarpeitaan että pystyisi tekemään sellaisia päätöksiä.

Parisuhde tarvitsee erityisen paljon hoitoa ja huomiota, lapsiperheaikana Ja kun on oltu pitkään yhdessä.

Parisuhde tarvitsee erityisen paljon hoitoa ja huomiota, lapsiperheaikana Ja kun on oltu pitkään yhdessä.

Yölento :)

Tästä erimieltä...

Tuo on sitä diipa -daapaa:joyful:

Parisuhde tarvitsee hoitoa, jos kumppani ei ole "SE OIKEA!'!!:p

Tähti, minulla siis on jo kaksi lasta ja tiedän miten perhe-elämä vaikuttaa parisuhteeseen. Siitä on myös tutkimuksia. Teillä jo ensimmäinen askel väärään suuntaan on otettu, kun seksi ei tunnu enää tärkeältä.

Tuo vaurauteen keskittyminen on hassua. Mitä te olette tähän asti tehneet, kun ei vaurastuminen ole vielä riittävää?
Minulla on yksi sukulaisperhe, jotka ovat keränneet rahaa ja muuta omaisuutta koko ikänsä. Nyt sitä on yllinkyllin, ikää vanhemmilla on yli 80 vuotta ja lapsilla yli 60 vuotta mutta eivät vielä ole alkaneet kuluttaa rahojansa. Me sukulaiset emme ole kiinnostuneita perinnöstä, joten kiire tulee tuhlata kaikki.

Takaisin